Έρευνα ertnews.gr: Με 673 μέτρα η αναγέννηση του τουρισμού στην Ευρώπη – «Απόβαση» στην Ελλάδα

Τα μηνύματα, οι προβλέψεις και τα έως τώρα δεδομένα από τους φορείς του Τουρισμού ανά την Ευρώπη ενόψει της κρίσιμης τουριστικής σεζόν που μόλις ξεκίνησε, αποτυπώνονται στα ρεπορτάζ των ανταποκριτών της ΕΡΤ, σε μια μεγάλη έρευνα του ERTnews.gr.

Προβλέψεις κρατήσεων των μεγαλύτερων τουριστικών ομίλων από Γερμανία, Γαλλία και Ελβετία

Έρευνα ertnews.gr:  Με 673 μέτρα η αναγέννηση του τουρισμού στην Ευρώπη – «Απόβαση» στην Ελλάδα

Ανταπόκριση από το Στρασβούργο: Κώστας Δαβάνης

Έντονο ενδιαφέρον και υψηλή ζήτηση που εκφράζεται και με την συνολικά συνεχιζόμενη αύξηση κρατήσεων για την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό διαπιστώνεται από τους μεγαλύτερους tour operator της Ευρώπης στην Γαλλία, την Γερμανία και την Ελβετία.

Στις τρεις αυτές χώρες, οι οποίες αποτελούν μια τεράστια αγορά επισκεπτών, που με τα δεδομένα του 2019 έφτασαν τα 6 εκ., η Ελλάδα δεν κατατάσσεται απλά στους πιο περιζήτητους προορισμούς αλλά θεωρείται και ο πλέον ασφαλής. Οι εκπρόσωποι των μεγαλύτερων τουριστικών ομιλών των τριών χωρών, προβλέπουν πως θα υπάρξει κυριολεκτικά έκρηξη κρατήσεων για ταξίδια στην χώρα μας, καθ όσον επιταχύνεται ο εμβολιασμός των πολιτών, βελτιώνεται η επιδημιολογική εικόνα και χρησιμοποιείται το πιστοποιητικό Covid 19 για την απρόσκοπτη μετακίνηση των πολιτών. Μάλιστα ορισμένοι όμιλοι έχουν ήδη αποφασίσει την επέκταση της τουριστικής σεζόν ακόμη και μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου.

Γερμανία

Η TUI Γερμανίας με ετήσιο τζίρο 6,6 δις ευρώ, εκτιμά ότι η Ελλάδα είχε ήδη από τις τελευταίες εβδομάδες υψηλή ζήτηση κυρίως από οικογένειες, εκείνο όμως που παρατηρείται είναι ότι οι ενδιαφερόμενοι επισκέπτες κάνουν κρατήσεις την τελευταία στιγμή κυρίως λόγω αλλαγών στις οδηγίες καραντίνας στη Γερμανία πράγμα που σημαίνει ότι θα έρχονται όλο και περισσότεροι επισκέπτες στην Ελλάδα όσο θα χαλαρώνουν τα μέτρα. Όσον αφορά τον αριθμό πτήσεων σε σύγκριση με το 2020 ο όγκος και η συχνότητα τους θα είναι σίγουρα μεγαλύτερος καθώς η σεζόν θα είναι μεγαλύτερη.

Παρόμοια πρόβλεψη, εκφράζει και γερμανικός όμιλος της FTI  για τον οποίο η Ελλάδα ως προορισμός είναι ο πιο αγαπημένος των πελατών του και αυτό φαίνεται στις κρατήσεις που γίνονται. Ο όμιλος της FTI με ετήσιο τζίρο 2,55 δις ευρώ, έχει αποφασίσει να επεκτείνει την τουριστική σεζόν προς την Ελλάδα ως τα τέλη Νοεμβρίου με κύριους προορισμούς την Κρήτη και τη Ρόδο και αναμένει για το δεύτερο μισό της τουριστικής σεζόν περαιτέρω αύξηση των πτήσεων προσεγγίζοντας τα επίπεδα 2019.

Ραγδαία και υψηλή αύξηση στην πρόθεση αλλά και στις  κρατήσεις προς την Ελλάδα που αποτελεί αγαπημένο προορισμό για την φετινή χρονιά  εκφράζει και ο ταξιδιωτικός όμιλος DERTouristik ο ετήσιος τζίρος του οποίου ανέρχεται σε 3,47 δις ευρώ. Σε σχέση με το 2019 και το 2020 θα υπάρξει αύξηση των πτήσεων τόσο σε γενικό επίπεδο αλλά και προς συγκεκριμένους προορισμούς στην Ελλάδα». Για τον λόγο αυτό ο όμιλος για την φετινή τουριστική σεζόν, έχει αυξήσει σε 750 τις απευθείας πτήσεις προς διάφορους προορισμούς στην Ελλάδα όταν το 2019 ήταν 620.

Ελβετία

Τεράστιο ενδιαφέρον για διακοπές στην χώρα μας εκφράζεται και στην Ελβετία. Ο όμιλος HOTELPLAN SUISSE, με ετήσιο τζίρο το 2019 τα 1,4 δισ. και 810 εκατ. το 2020 παρατηρεί ζωηρό ενδιαφέρον και μεγάλη αύξηση των κρατήσεων προς την Ελλάδα. Οι κρατήσεις προς την χώρα μας σε σχέση με άλλους προορισμούς, όπως η Ισπανία και η Ιταλία είναι μεγαλύτερες χωρίς όμως να έχουν προσεγγιστεί μέχρι στιγμής τα επίπεδα του 2019. Ο όμιλος εκτιμά ότι ο όγκος των πτήσεων θα αυξηθεί σίγουρα σε σχέση με το 2020. Ωστόσο σε σχέση με το 2019 υπάρχει αναμονή και προγραμματισμός πτήσεων και από άλλα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελβετίας όπως από τη Βέρνη προς την Κρήτη.

Γαλλία
Ανταπόκριση: Θωμαΐς Παπαϊωάννου

Στη Γαλλία, εν αναμονή της έναρξης χρήσης του ευρωπαϊκού υγειονομικού πιστοποιητικού από τις 26 Ιουνίου, δεν υπάρχει ακόμα ορατότητα στην ανάκαμψη των αερομεταφορών και της τουριστικής δραστηριότητας. Η εταιρεία ADP που διαχειρίζεται τα αεροδρόμια του Παρισιού, Roissy και Orly, σημείωσε μείωση κατά 48% του τζίρου της το πρώτο τρίμηνο του 2021 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2020, λόγω πανδημίας.
Η εναέρια κυκλοφορία μειώθηκε κατά 60,2% το πρώτο τρίμηνο του 2021. Οι προβλέψεις για το σύνολο του έτους κυμαίνονται μεταξύ 35% και 45% του επιπέδου του 2019.

Η μεγαλύτερη ανησυχία του τομέα για την καλοκαιρινή περίοδο είναι ο κορεσμός του χρόνου αναμονής κατά την άφιξη των επιβατών εξαιτίας της πληθώρας ελέγχων και παρουσίασης των “πιστοποιητικών Covid” πριν την επιβίβαση.
Η εταιρεία “Αεροδρόμια του Παρισιού” (ADP) βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με το γαλλικό υπουργείο Εσωτερικών στοιχηματίζοντας ότι το ευρωπαϊκό υγειονομικό pass θα απλουστεύσει τις διαδικασίες αφίξεων στη χώρα.
Μέσα σε αυτό το αβέβαιο κλίμα, η γαλλο-ολλανδική Air France-KLM έλαβε νέα ενίσχυση από το γαλλικό κράτος 4 δισ. ευρώ τον Απρίλιο. Ήδη την περασμένη χρονιά είχε χρηματοδοτηθεί με κρατική βοήθεια ύψους 10 δισ.

Από την πλευρά του, το ολλανδικό κράτος διαπραγματεύεται με την Κομισιόν νέα βοήθεια για την γαλλο-ολλανδική εταιρεία, μετά τα 3,4 δισ. ευρώ χρηματοδότησης το καλοκαίρι του 2020. Η μετοχική συμμετοχή του γαλλικού κράτους διπλασιάζεται από 14,9% στο σχεδόν 30%, βασικός μέτοχος της Air France είναι η Γαλλία. Αλλά βάζει φραγμό για επιπλέον κρατική βοήθεια “εκτός κι αν υπάρξει νέα μεγάλη οικονομική καταστροφή” δήλωσε ο Martin Vial, επίτροπος επενδύσεων του Κράτους, στο γαλλικό κανάλι BfmBusiness τον Απρίλιο. “Δεν σκοπεύουμε να αναλάβουμε τον έλεγχο της Air France” είπε προειδοποιώντας ότι αν η Air France θέλει νέα κεφάλαια “θα χρειαστεί να τα αναζητήσει στους ιδιωτικούς επενδυτές”.

Η επιβατική δραστηριότητα της Air France βελτιώθηκε αυτό το τρίμηνο χάρις στην επιτάχυνση των εμβολισμών. Η αεροπορική εταιρεία αναμένει ότι η δυνατότητα της σε διαθέσιμες θέσεις-χιλιόμετρα θα είναι περίπου 50% το δεύτερο τρίμηνο 2021 σε σχέση με το 2019. Η Air France προβλέπει να τις αυξήσει κατά 55% με 65% σε σύγκριση με το 2019.

Ο γαλλικός όμιλος helliades.fr εκτιμά πως αριθμός των  πτήσεων προς την Ελλάδα θα ξεπεράσει σίγουρα τα επίπεδα του 2020, χωρίς όμως να προσεγγιστούν οι αριθμοί πτήσεων του 2019.

Ο κλάδος των γαλλικών ταξιδιωτικών πρακτορείων έλαβε με τη σειρά του σημαντική κρατική ενίσχυση την περίοδο της πανδημίας γεγονός που επιτρέπει στους τουριστικούς πράκτορες να προτείνουν ένα κουπόνι διάρκειας 18 μηνών σε όσους από τους πελάτες τους ακυρώθηκαν οι διαμονές τους λόγω πανδημίας.

Οι εκπρόσωποι των ταξιδιωτικών πρακτορείων έχουν ένα μεγάλο παράπονο: η έλλειψη ευρωπαϊκού συντονισμού στις προϋποθέσεις άφιξης των τουριστών στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Σε ορισμένες χώρες τα διαγνωστικά τεστ, κυρίως τα PCR, είναι δυσεύρετα και ακριβά, ενώ στη Γαλλία διατίθενται εύκολα προσβάσιμα και δωρεάν.

Ισπανία: Προώθηση του εσωτερικού τουρισμού και ελπίδα οικονομικής ανάκαμψης από τις αφίξεις μετά τις 7 Ιουνίου

Ανταπόκριση από την Μαδρίτη: Δώρα Μακρή

To 2020 θα μείνει στην ιστορία του ισπανικού τουρισμού ως η “μαύρη χρονιά” του τουρισμού. Για έναν τομέα της οικονομίας που συνεισφέρει στο ισπανικό ΑΕΠ το 12,4%, το 2020 τα στοιχεία δείχνουν 77% λιγότερους τουρίστες σε σχέση με το 2019 που σε απόλυτους αριθμούς σημαίνει 65 εκατομμύρια λιγότερους τουρίστες και μείωση εσόδων περίπου 20 δισ. ευρώ από τα περίπου 92 δις. ευρώ του 2019.

Μετά από επτά συνεχόμενες χρονιές που η χώρα σημείωνε συνεχείς αυξήσεις , το 2020 ο τουρισμός συνεισέφερε στο ΑΕΠ μόνο 4% . Το 2019 οι αφίξεις ανήλθαν σε 83,5 εκατομμύρια τουρίστες, πολύ μακριά από τα 18,5 εκατομμύρια του 2020 που παραπέμπουν σε παρελθόντα έτη, όπως την διετία 1967-1968.

Την περίοδο αυτή και ενώ από τις 7 Ιουνίου η Ισπανία “ανοίγει” προς όλες τις χώρες του κόσμου , τόσο οι αεροπορικές εταιρίες όσο και οι ταξιδιωτικές επιχειρήσεις βρίσκονται σε αγώνα δρόμου για να καταφέρουν την οικονομική ανάκαμψη. Το 2020 τα κύρια αεροδρόμια της χώρας παρουσίασαν μείωση της κίνησης των επιβατών μεταξύ 50% και 80% ενώ στις αρχές του 2021 τουλάχιστον το 90% των πιλότων βρισκόταν σε ERTE ( Κρατική ρύθμιση για αναστολή απολύσεων). Αντίστοιχα ο τζίρος των ταξιδιωτικών πρακτορείων που ανέρχονται περίπου στα 10.000 σε όλη την χώρα μειώθηκε έως και 80%, το 2020.

Μερική ανάκαμψη παρατηρείται από τον Μάιο στα αεροπορικά δρομολόγια αλλά και στις ξενοδοχειακές κρατήσεις , που φθάνει το 45% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 και οι τουριστικοί παράγοντες ελπίζουν σε μερική αποκατάσταση της οικονομικής ζημίας την οποία υπέστησαν λόγω της πανδημίας. Ο τζίρος γενικότερα στον τουριστικό κλάδο της οικονομίας, το 2020 έπεσε κατά 69% σύμφωνα με επίσημα στοιχεία.

Η ιδιαιτερότητα της Ισπανίας είναι ότι αποτελεί χώρα υποδοχής τουριστών- άλλωστε αποτελεί την δεύτερη χώρα στον κόσμο σε αφίξεις- και όχι εξαγωγής τουριστών. Μόνο το 5% των Ισπανών ταξιδεύει εκτός Ισπανίας και από αυτό το ποσοστό, περίπου 100.000 Ισπανοί τουρίστες επισκέπτονται την Ελλάδα. Οι εταιρίες Aegean, Iberia, Ryanair, Vueling είναι οι μοναδικές που έχουν απευθείας αεροπορικές συνδέσεις με την χώρα μας. Οι Ισπανοί επιλέγουν την χώρα τους για διακοπές και το 2021 γίνεται μεγάλη καμπάνια για την προώθηση του εσωτερικού τουρισμού.

Οι αεροπορικές εταιρείες ετοιμάζονται για καλοκαιρινή ρελάνς μετά τις ζημίες και τις δυσκολίες που προκλήθηκαν από τον κορονοϊό

Έρευνα ertnews.gr:  Με 673 μέτρα η αναγέννηση του τουρισμού στην Ευρώπη – «Απόβαση» στην Ελλάδα

Ανταπόκριση από τις Βρυξέλλες: Ειρήνη Ζαρκαδούλα

Η TUI είναι μεταξύ αυτών που ψηφίζουν Ελλάδα, αφού είναι από τους προορισμούς που επιλέγουν οι Βέλγοι όπως εξηγεί στην ΕΡΤ, η εκπρόσωπός της Σάρα Σοσίν:

«Σχετικά με την Ελλάδα, ελπίζουμε να μπορούμε να προσφέρουμε όλους τους προορισμούς που προσφέραμε στο παρελθόν στους παραθεριστές μας, καθώς η Ελλάδα είναι ένας σημαντικός προορισμός για τους Βέλγους» προσθέτοντας ότι «ακολουθούμε, ανά πάσα στιγμή, τις ταξιδιωτικές συμβουλές του Υπουργείου Εξωτερικών. Δεδομένου ότι η TUI προσφέρει διακοπές μόνο σε πορτοκαλί προορισμούς, η ίδια στρατηγική ισχύει και θα εφαρμοστεί στην Ελλάδα τις επόμενες εβδομάδες και μήνες: διατηρούμε τις διακοπές σε πορτοκαλί περιοχές στην Ελλάδα».

Τις συνέπειες του κορονοϊού κλήθηκε όμως να αντιμετωπίσει και η BrusselsAirlines.

Ήταν τον περασμένο Αύγουστο όταν η Κομισιόν ενέκρινε μέτρο της βελγικής κυβέρνησης 290 εκατομμυρίων ευρώ για τη στήριξη της SN Group, η οποία αποτελείται από την SN Airholding και τη θυγατρική της Brussels Airlines. Το μέτρο ενίσχυσης αποτελείτο από δάνειο 287 εκατομμυρίων ευρώ και εισφορά ιδίων κεφαλαίων περίπου 3 εκατομμυρίων ευρώ.

Το μέτρο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου πακέτου στήριξης που είχε χορηγηθεί από τη Γερμανία σε ολόκληρο τον όμιλο Lufthansa, στον οποίο ανήκει ο όμιλος SN. Ως αποτέλεσμα του βελγικού μέτρου στήριξης, η συνολική ενίσχυση που χορηγήθηκε προηγουμένως στον όμιλο Lufthansa μειώθηκε αναλογικά.

Όπως ανέφερε εκπρόσωπος της Κομισιόν στην ΕΡΤ, «η Επιτροπή έχει πλήρη επίγνωση της δύσκολης κατάστασης που αντιμετωπίζει ο τομέας των αερομεταφορών λόγω του κορονοϊού. Οι κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις παρέχουν πολλές δυνατότητες στα κράτη μέλη να υποστηρίζουν εταιρείες που πλήττονται από την πανδημία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δραστηριοποιούνται στον τομέα των αερομεταφορών» προσθέτοντας ότι «στο πλαίσιο της οικονομικής αντίδρασης στο ξέσπασμα του κορονoϊού, η Επιτροπή ενέκρινε προσωρινό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων που επιτρέπει στα κράτη μέλη να χρησιμοποιούν την πλήρη ευελιξία που προβλέπεται από τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων για τη στήριξη της οικονομίας σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, συμπεριλαμβανομένων των τομέων που πλήττονται ιδιαίτερα όπως ο τομέας των αερομεταφορών».

Να σημειωθεί, ότι η Επιτροπή έχει λάβει 550 αποφάσεις για την έγκριση 673 εθνικών μέτρων που κοινοποιήθηκαν από όλα τα κράτη μέλη, με το συνολικό χρηματικό ποσό των κρατικών ενισχύσεων που έχουν εγκριθεί να υπολογίζεται περίπου στα 3,04 τρισεκατομμύρια ευρώ. Από αυτό το ποσό, εκτιμάται ότι λίγο πάνω από το 1% αφορά ειδικά ενισχύσεις υπέρ αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών.

Το προσωρινό πλαίσιο ουσιαστικά συμπληρώνει πολλές άλλες δυνατότητες που είναι ήδη διαθέσιμες στα κράτη μέλη για τον μετριασμό του κοινωνικοοικονομικού αντίκτυπου της της COVID, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.

Όπως εξηγεί, εκπρόσωπος της Επιτροπής «για παράδειγμα, τα κράτη μέλη μπορούν να κάνουν γενικά εφαρμόσιμες αλλαγές υπέρ των επιχειρήσεων (π.χ. αναβολή φόρων ή επιδότηση εργασίας μικρής διάρκειας σε όλους τους τομείς), οι οποίες δεν εμπίπτουν στους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.

Μπορούν επίσης να χορηγούν αποζημίωση σε εταιρείες για ζημίες που υπέστησαν και προκλήθηκαν άμεσα από το ξέσπασμα του ιού».

Υπογραμμίζει τέλος, ότι «εναπόκειται στα κράτη μέλη να αποφασίσουν εάν θέλουν να χορηγήσουν ενίσχυση, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ».

Μεγάλη Βρετανία: Ο αντίκτυπος του COVID στις ταξιδιωτικές βιομηχανίες

Έρευνα ertnews.gr:  Με 673 μέτρα η αναγέννηση του τουρισμού στην Ευρώπη – «Απόβαση» στην Ελλάδα
(AP Photo/Rick Bowmer)

Ανταπόκριση από τη Μεγάλη Βρετανία: Νατάσα Καντζάβελου

Οι ταξιδιωτικές και τουριστικές βιομηχανίες συνεισέφεραν συνολικα το 6,7% του ΑΕΠ στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2018. Από τότε, η πανδημία επηρέασε σημαντικά τον τομέα το 2020 αλλά και το 2021, με κυβερνητικούς περιορισμούς τόσο στο Ηνωμένο Βασίλειο όσο και παγκοσμίως, αποτρέποντας τον τουρισμο για μεγάλες χρονικές περιόδους. Αρκετές αεροπορικές εταιρείες κηρύξαν πτώχευση, ορισμένες παύση λειτουργίας, ενώ άλλες αεροπορικές εταιρείες ανέφεραν ιστορικές μειώσεις στις πτήσεις τους. Η easyJet, αναμένει να πετάξει το 15% του κανονικού του δρομολογίου της εως τέλη Ιουνίου, καταγράφοντας ζημία προ φόρων για το εξάμηνο που έληξε τον Μάρτιο, 701 εκατ λιρες. Επιπλεον, οι κρατήσεις το καλοκαίρι του 2021 προβλέπονται μειωμένες κατά 69% καθώς πολλοί αναβάλλουν το ταξίδι τους για τις επομενες σεζόν λόγω της έλλειψης σαφήνειας που παρέχουν οι κυβερνήσεις σχετικά με την άρση των περιορισμών ταξιδιού». Οι κρατήσεις στο ΗΒ για το χειμώνα 2021-22 αυξάνονται κατά 17% και 293% για το καλοκαίρι του 2022 σε σύγκριση με τα αντίστοιχα επίπεδα για τα προγράμματα του 2019. H British Airways IAG (ICAG.L) είναι πεπεισμένη ότι τα ταξίδια θα ανακάμψουν από τον Ιούλιο και μετά, ενω προβλέπεται μια ελάχιστη αύξηση στο 25% έως τέλη Ιουνίου.

Η εταιρεία ανέφερε ρεκόρ απώλειας 7,4 δισ ευρώ για πέρυσι, και ζήτησε την εισαγωγή ψηφιακών δελτίων υγείας για τους επιβάτες, ώστε να μπορέσει η αεροπορική βιομηχανία να «ξανασταθεί» στα πόδια της.

Προς το παρόν, η TUI, ένα από τα μεγαλύτερα ταξιδιωτικά πρακτορεία,η οποία έκλεινε για 23 εκατομμύρια άτομα διακοπές ετησίως πριν από την πανδημία, δήλωσε ότι έχει συνολικά μολις 2,6 εκατομμύρια καλοκαιρινές κρατήσεις, 69% χαμηλότερη από αυτήν τη στιγμή το 2019 καταγραφοντας απώλειες 1,3 δισ. ευρώ στο εξάμηνο εως τα τέλη Μαρτίου. Ωστοσο αναμένει μια ισχυρή καλοκαιρινή περίοδο για το 2021 με τα αυξανόμενα επίπεδα εμβολιασμών να τροφοδοτούν τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής με τις κρατήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο να αυξάνονται κατά 109% από τα τέλη Μαρτίου 2021.

TUI: Αλλαγή στρατηγικής και πωλήσεις ακινήτων επιταχύνονται από την πανδημία

Έρευνα ertnews.gr:  Με 673 μέτρα η αναγέννηση του τουρισμού στην Ευρώπη – «Απόβαση» στην Ελλάδα

Ανταπόκριση από το Βερολίνο: Γιώργος Παππάς

Λιγότερες συμμετοχές σε ακίνητα, μεγαλύτερη επένδυση στις εμπειρίες των πελατών. Αυτήν την αλλαγή στρατηγικής είχε χαράξει ο γερμανικός τουριστικός κολοσσός TUI ήδη πριν δύο χρόνια. Η πανδημία κορωνοϊού που μεσολάβησε και οι οικονομικές συνέπειες επιταχύνουν την υλοποίηση της αλλαγής πλεύσης.

Η ΤUI ανακοίνωσε την περασμένη Παρασκευή την πώληση των συμμετοχών της σε 21 ξενοδοχειακές μονάδες του ομίλου «Riu» στην Ισπανία. Είχε προηγηθεί η απόφαση της TUI να αποχωρήσει από το κοστοβόρο πρόγραμμα τουριστικής αξιοποίησης του χωριού Castelfalfi στην ιταλική Τοσκάνη. Το ύψος των εσόδων από την πώληση των συμμετοχών στο ιταλικό χωριό δεν είναι γνωστό. Αντίθετα, για η πώληση του ποσοστού 49% που έχει στην αλυσίδα ξενοδοχείων Riu θα φέρει στην ΤUI 670 εκατομμύρια ευρώ. Από αυτά, τουλάχιστον 540 εκατομμύρια θα εισρεύσουν άμεσα στο ταμείο της ΤUI, τα υπόλοιπα 130 εκατομμύρια θα ακολουθήσουν την επόμενη διετία.

Οι πωλήσεις ακινήτων ήταν μέρος μιας νέας στρατηγικής που είχε εξαγγείλει ο Φριτς Γιούσεν, Διευθύνων Σύμβουλος του μεγαλύτερου τουριστικού ομίλου της Ευρώπης με στόχο να καταστήσει την TUI «τουριστική πλατφόρμα» του ψηφιακού μέλλοντος. Ωστόσο, τα έσοδα από τις πωλήσεις έγιναν επειγόντως απαραίτητα με την πανδημία κορονοϊού, η οποία έφερε τεράστιο πλήγμα στην τουριστική βιομηχανία. Ένα σημαντικό μέρος των εσόδων θα χρησιμοποιηθούν τώρα για την απόσβεση των χρεών της πανδημίας.

Η ΤUI, όπως και άλλοι παίχτες του κλάδου στηρίχτηκαν αδρά από το γερμανικό κράτος για να μην καταρρεύσουν ολοσχερώς. Με την έναρξη της πανδημίας, η TUI στηρίχτηκε με πιστώσεις της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας KfW ύψους 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Στις αρχές του τρέχοντος έτους εγκρίθηκε από την Κομισιόν της ΕΕ ένα ακόμη πακέτο 1,2 δισ. για τη στήριξη της TUI από το γερμανικό κράτος. Μαζί με τα ιδιωτικά κεφάλαια η TUI στηρίχτηκε συνολικά με 4,8 δισ. ευρώ προκειμένου να αντιμετωπίσει τις απώλειες που είχε με την κατάρρευση του τουρισμού εξαιτίας της πανδημία του κορονοϊού.

Ιταλία: Κρατήσεις της τελευταίας στιγμής

O Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Alpitour, Gabriele Burgio, τοποθετήθηκε αποκλειστικά στην ΕΡΤ

Έρευνα ertnews.gr:  Με 673 μέτρα η αναγέννηση του τουρισμού στην Ευρώπη – «Απόβαση» στην Ελλάδα

Ανταπόκριση από την Ιταλία: Κρίστιαν Μαυρής

«Το 2020 ήταν η πιο δύσκολη χρονιά στην ιστορία για τον παγκόσμιο τουρισμό. Κλείσαμε τον προϋπολογισμό στα 735 εκατομμύρια ευρώ έναντι των 2 δισ. ευρώ του 2019. Και τα πήγαμε καλύτερα από πολλούς άλλους χάρη στις πτήσεις cargo του NEOS, στα ανοιχτά ξενοδοχεία στο εξωτερικό για τους ξένους, και στο ιταλικό καλοκαίρι στα ξενοδοχεία μας VOIhotels.

Τώρα επιτέλους η τάση των λοιμώξεων μειώνεται, η εκστρατεία εμβολιασμού έχει αναπτύξει ταχύτητα και αυτό βοηθά στο να θέσουμε σταθερά σημεία και να σχεδιάσουμε τα ανοίγματα και την επανεκκίνηση.

Οι άνθρωποι αρχίζουν να κάνουν σχέδια, βλέπουμε επιτέλους μια αύξηση των εκτιμήσεων και των κρατήσεων και επομένως μια αλλαγή του ρυθμού σε σύγκριση με την απλή ζήτηση πληροφοριών για το τι μπορεί και τι δεν μπορεί να γίνει.

Οι κρατήσεις είναι ουσιαστικά τελευταίας στιγμής σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και στοχεύουν κυρίως στην Ιταλία: υπήρξαν εβδομαδιαίες αιχμές που ξεπέρασαν ακόμη και αυτές του 2019. Στην Ισπανία και την Ελλάδα είναι πιο αργή, αν και υπάρχει ενδιαφέρον. Επίσης προβλέψαμε ειδικούς όρους για να δώσουμε περισσότερη προστασία στους ταξιδιώτες. Όσον αφορά τις πτήσεις μεγάλου βεληνεκούς οι χρόνοι ανάκαμψης θα εξακολουθούν να είναι ακόμη διαφορετικοί, θα πρέπει να δούμε ποια μέτρα θα ληφθούν».

Η κρατική αεροπορική εταιρεία Alitalia εξακολουθεί να παρουσιάζει χρόνια προβλήματα ρευστότητας και προφανώς ‘κληρονομήθηκαν’ από προ πανδημίας εποχές. Σαφώς η πανδημία δεν βοήθησε τα ταμεία της ήδη πληγωμένης εταιρείας, και έτσι η Κυβέρνηση Κόντε αποφάσισε την ίδρυση μιας νέας, μικρότερης εταιρείας ονόματι Ita, με κόστος 3 δις Ευρώ, που θα αντικαταστήσει την ιστορική Alitalia. Να τονίσουμε πως η Alitalia εν τέλει κόστισε στους Ιταλούς φορολογούμενους σχεδόν 13 δισ. Ευρώ μέσα σε 47 χρόνια. Μόλις πριν από λίγες μέρες ο Υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης κ. Τζορτζέτι τόνισε πως η εν λόγω εταιρεία “θα πρέπει να αποδείξει πως μπορεί να μείνει στην αγορά, κάτι που ζητά η ΕΕ αλλά και η ίδια η Κυβέρνηση”. Σε δημοσίευμα της Ιταλικής εφημερίδας Il Sole 24 Ore αναφέρεται πως η νέα εταιρεία Ita θα έχει μικρότερο μέγεθος σε σχέση με την προκάτοχο Alitalia και φαίνεται πως θα τεθεί σε λειτουργία από τέλη Σεπτεμβρίου. Μέχρι τότε, η Alitalia συνεχίζει να λειτουργεί, αν και με μειωμένη κίνηση κατά 80%».

Η Ρωσία μπαίνει σε μια πολύ ρευστή και απρόβλεπτη τουριστική σεζόν

Έρευνα ertnews.gr:  Με 673 μέτρα η αναγέννηση του τουρισμού στην Ευρώπη – «Απόβαση» στην Ελλάδα

Του ανταποκριτή μας από τη Μόσχα, Αχιλλέα Πατσούκα

H δυσκολότερη εξίσωση για τον ελληνικό τουρισμό ίσως είναι το σκέλος που αφορά τον τουρισμό από τη Ρωσία. Δεν έχουν περάσει παρά ελάχιστα εικοσιτετράωρα από την αιφνιδιαστική απόφαση της Μόσχας να απαγορεύσει την προσγείωση αεροσκαφών της Air France και της Austrian Air ως ένδειξη συμπαράστασης στην απόφαση των δυο αυτών αεροπορικών εταιρειών να μην πετούν πάνω από το FIR της Λευκορωσίας. Αν και το μέτρο αυτό δεν είχε διάρκεια, μαρτυρά πως στο κομμάτι του η τουρισμού πέραν του μουδιάσματος που υπάρχει λόγω Covid-19, για τη Ρωσία θα εξαρτηθεί από τις σχέσεις της με τις Βρυξέλλες. Τυχόν επιδείνωση τους είναι πολύ πιθανόν να συμπαρασύρει και τον τουρισμό. Χαρακτηριστικό παραμένει το παράδειγμα της Τουρκίας, του αγαπημένου προορισμού των Ρώσων που προ κορονοϊού, τον επέλεγαν 5 εκατομμύρια τουρίστες. Υπό το πρόσχημα του κορονοϊού, αλλά ουσιαστικά εξαιτίας των σκληρών δηλώσεων Ερντογάν κατά της Κριμαίας, μέχρι και την 1 Ιουνίου η Τουρκία παραμένει ένας κλειστός τουριστικός προορισμός για τους Ρώσους Μέχρι στιγμής η κρατική ώθηση που αφορά τον τουρισμό είναι να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο ο εσωτερικός τουρισμός, τόσο λόγο ασφάλειας, αλλά και μη της γραφειοκρατίας που απαιτεί ο τουρισμός στο εξωτερικό. Ήδη οι κρατήσεις για την Κριμαία, το Σότσι και άλλα τουριστικά θέρετρα της Μαύρης Θάλασσας παρουσιάζουν τεράστια ζήτηση.

Το κεφάλαιο Ελλάδας θα αποτελέσει μέρος αυτού του παζλ. Μέχρι και σήμερα η Ρωσία επιτρέπει δυο πτήσεις για την AEGEAN και την ΑΕΡΟΦΛΟΤ ανά εβδομάδα, μόνο για από και πρός την Αθήνα και καμία άλλη πτήση προς τα υπόλοιπα αεροδρόμια. Αποτέλεσμα είναι οι τιμές των εισιτηρίων να είναι απλησίαστες και ουσιαστικά να μην μπορούμε να ομιλούμε για τουρισμό. Η ελληνική πλευρλα και συγκεκριμένα η Ελληνική Πρεσβεία στη Μόσχα καταβάλει προσπάθειες να αλλάξει αυτή την απόφαση. Ήδη πριν από ακριβώς μια βδομάδα ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών κύριος Νίκος Δένδιας, στην συνάντηση που είχε με το Ρώσο ομόλογο του Σεργκέι Λαβρόφ έδωσε ένα επιπλέον κίνητρο καθώς ανακοίνωσε πως όσοι Ρώσοι τουρίστες έχουν κάνει το ένα από τα τρία ρωσικά εμβόλια, το Sputnik-V θα μπορούν να μπαίνου στην Ελλάδα χωρίς να είναι υποχρεωμένοι να έχουν υποβληθεί σε μοριακό έλεγχο. Σύμφωνα με πληροφορίες η συγκεκριμένη απόφαση θα ισχύσει για όλα τα ρωσικά εμβόλια.

Μια ακόμα παράμετρος στο παζλ σπαζοκεφαλιά είναι και η επιδημιολογική εικόνα της Ρωσίας, καθώς τις τελευταίες μέρες ύστερα από καιρό, παρουσιάζει ανεπαίσθητη αύξηση. Η Ρωσία μπαίνει σε μια πολύ ρευστή και απρόβλεπτη τουριστική σεζόν λόγω του κορονοϊού και της σχέσης της με τη Δύση που θυμίζει κινούμενη άμμο, με την ναυαρχίδα των μεταφορών της, την ΑΕΡΟΦΛΟΤ. Ήδη τα πρώτα σημάδια είναι θετικά, καθώς τον περασμένο Απρίλιο αύξησε τον αριθμό των επιβατών της κατά 14,3 φορές σε σύγκριση με τον περασμένο Απρίλιο, μεταφέροντας 3 εκατομμύρια επιβάτες. Παρά την δύσκολη περσινή χρονιά η ΑΕΡΟΦΛΟΤ, συνέχισε κανονικά το πρόγραμμα αναέωσης του στόλου της. Μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχει προσθέσει σε αυτόν 8 νέα Aribus A320. Παράλληλα δίδει έξυπνα κίνητρα για να προσελκύσει επιβάτες. Ένα από αυτά, είναι όσοι έχουν εμβολιαστεί να επιβραβεύονται με μίλια, ενώ σε λίγο καιρό οι ιδιοκτήτες συκυλιών με βάρος, άνω των 8 κιλών θα μπορούν να τα έχουν δίπλα τους στο αεροσκάφος, όσο και εκείνοι οι ιδοκτήτες βραχυκέφαλων φυλών που μέχρι σήμερα σχεδόν όλες οι αεροπορικές εταιρείες τα απαγορεύουν.

Οι Σέρβοι επιλέγουν Ελλάδα για τι καλοκαιρινές διακοπές τους. Ενθαρρυντικά τα μηνύματα

Έρευνα ertnews.gr:  Με 673 μέτρα η αναγέννηση του τουρισμού στην Ευρώπη – «Απόβαση» στην Ελλάδα

Ανταπόκριση από το Βελιγράδι: Νίκος Πέλπας

Η Ελλάδα αποτελεί τον αγαπημένο προορισμό των Σέρβων για τις καλοκαιρινές διακοπές. Κάθε χρόνο περισσότεροι από ένα εκατομμύριο τουρίστες από την Σερβία επισκέπτονται την χώρα μας. Πέρυσι εξαιτίας της πανδημίας οι Σέρβοι δεν μπόρεσαν να απολαύσουν τις παραλίες, τα αξιοθέατα της Ελλάδας όπως και την ελληνική κουζίνα και φέτος με αγωνία ανέμεναν το άνοιγμα του τουρισμού. Η επιδημιολογική κατάσταση στην Σερβία έχει βελτιωθεί αισθητά γεγονός που προκαλεί αισιοδοξία για την επερχόμενη τουριστική περίοδο. Το πρόγραμμα εμβολιασμού εξελίσσεται ομαλά και η Σερβία είναι από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη όπου το ποσοστό εμβολιασμού στον πληθυσμό ξεπέρασε το 45%. Στόχος της κυβέρνησης είναι να φτάσει το ποσοστό αυτό μέχρι την 21η Ιουνίου το 55% ώστε να δημιουργηθούν συνθήκες γενικής ανοσίας. Η Σερβία επίσης άρχισε ήδη να εκδίδει το ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της κυβέρνησης. Το πιστοποιητικό αυτό δημιουργήθηκε κατά το πρότυπο αυτού που ισχύεις στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παρέχει στοιχεία για τον εμβολιασμό, το μοριακό τεστ ή την νοσηλεία του κατόχου και η αυθεντικότητα του διασφαλίζεται με τον κωδικό Γρήγορης Ανταπόκρισης (QR code). Η Ελλάδα με την Σερβία συμφώνησαν σε διμερές επίπεδο να γίνονται δεκτά εκατέρωθεν τα πιστοποιητικά αυτά ενώ η χώρα μας αποδέχθηκε όλους του τύπους των εμβολίων που χορηγούνται στην Σερβία ακόμη και εκείνων που δεν έχουν λάβει έγκριση στην ΕΕ όπως το ρωσικό Sputnik-V και το κινέζικο Sinopharm. Θετικά για την επισκεψιμότητα των Σέρβων τουριστών λειτουργεί και το γεγονός ότι σε διμερές επίπεδο υπεγράφη συμφωνία για την μείωση των τελών περιαγωγής στην κινητή τηλεφωνία όπως επίσης και η απαλλαγή του αντιτίμου διοδίων για τους Σέρβους που αποφάσισε η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας σε ένδειξη ευγνωμοσύνης για τα εμβόλια που δώρισε η Σερβία σ αυτήν την χώρα.

Όλα αυτά δημιουργούν καλούς οιωνούς για την άφιξη στην Ελλάδα τουριστών από την Σερβία. Η εκτίμηση των τουριστικών παραγόντων στην Σερβία είναι ότι φέτος θα επισκεφτούν την χώρα μας περίπου 800.000 Σέρβοι τουρίστες. Τα προβλήματα που επισημαίνονται αφορούν κυρίως το μοριακό τεστ για τα παιδιά με δεδομένο ότι κοστίζει περίπου 80 ευρώ και σίγουρα θα αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα. Η Ένωση Τουριστικών Πρακτορείων Σερβία (YUTA) κατέθεσε αίτημα στην σερβική κυβέρνηση να γίνεται δωρεάν το μοριακό τεστ για τα παιδιά που πηγαίνουν στο εξωτερικό για διακοπές ή να μειωθεί η τιμή του. Από την ελληνική κυβέρνηση αναμένεται επίσης να λάβει κάποια μέτρα, είτε αυξάνοντας το όριο ηλικίας για τα παιδιά που δεν χρειάζεται τεστ στα 16 έτη είτε να γίνει αποδεκτό και το τεστ αντιγόνων που είναι φθηνότερο και κοστίζει 18 ευρώ. Πρόβλημα για τα τουριστικά πρακτορεία αποτελεί και το γεγονός ότι η συνοριακή διάβαση στους Ευζώνους λειτουργεί μέχρι τις 11:00 η ώρα το βράδυ. Τα περισσότερα τουριστικά λεωφορεία από την Σερβία εισέρχονται στην Ελλάδα τα ξημερώματα για να μην χαθεί το μπάνιο της ημέρας και έτσι τώρα αναγκάζονται να πηγαίνουν μέσω Βουλγαρίας κάτι που αυξάνει και τον χρόνο του ταξιδιού αλλά και τα έξοδα. Όλα αυτά τα προβλήματα επισημαίνονται και από τους ξενοδόχους στην βόρεια Ελλάδα και πιθανότατα θα επανεξεταστούν τα μέτρα στα τέλη Ιουνίου. Όπως και να χει, τα μηνύματα για την τουριστική κίνηση από την Σερβία προς την Ελλάδα είναι ενθαρρυντικά. Οι Σέρβοι όπως και κάθε χρόνο επιλέγουν Ελλάδα για τις διακοπές τους και φέτος, μετά από 15 μήνες ταλαιπωρίας εξαιτίας της πανδημίας, έχουν ανάγκη περισσότερο από ποτέ για ξεκούραση και ηρεμία. Κάτι που η Ελλάδα σίγουρα μπορεί να τους το προσφέρει.

Τα εργαλεία της ΕΕ για την διασφάλιση της τουριστικής σεζόν 2021

Έρευνα ertnews.gr:  Με 673 μέτρα η αναγέννηση του τουρισμού στην Ευρώπη – «Απόβαση» στην Ελλάδα
(EUROKINISSI)

Ανταπόκριση από το Στρασβούργο: Κώστας Δαβάνης

Το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού στην Ε.Ε για την σεζόν 2021 προσδιορίζεται καταρχήν σε τεχνικό επίπεδο με την εφαρμογή από 1ης Ιουλίου του πιστοποιητικού COVID, σε γραπτή ή ψηφιακή μορφή, πρόταση της χώρας μας, το οποίο θα διευκολύνει τις μετακινήσεις. Σε αυτό θα αναγράφεται πιθανός εμβολιασμός, αρνητικό αποτέλεσμα τεστ και αν ο πολίτης έχει νοσήσει από κορονοιό. Το πιστοποιητικό θα αναγνωρίζεται από όλες τις χώρες της ΕΕ.

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ελέγχου Λοιμώξεων, το γνωστό ECDC, σε συνεργασία με τα κράτη μέλη και το Κοινό Κέντρο Ερευνών, θα καταρτίζει σε εβδομαδιαία βάση χάρτη στον οποίο εμφανίζεται το επίπεδο μετάδοσης της COVID-19 σε εθνικό και υποεθνικό επίπεδο. Αυτό θα ωφελήσει στο άνοιγμα ή κλείσιμο συγκεκριμένων οικονομικών τομέων, αξιολόγηση διαφορετικών στρατηγικών διεξαγωγής εξετάσεων και αντιμετώπισης κρουσμάτων, αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των μέσων ατομικής προστασίας.

Προσδιορίζεται επίσης η χρήση σήματος υγιεινής της ΕΕ για τις επιχειρήσεις, το οποίο θα πιστοποιεί την εφαρμογή των πρότυπων πρόληψης και ελέγχου της COVID-19, με την εφαρμογή ειδικών πρωτοκόλλων διαχείρισης κρουσμάτων ανα γεωγραφική περιοχή.

Εντατικοποιούνται παράλληλα οι εμβολιασμοί τόσο με την αύξηση των διαθέσιμων δόσεων, την συνδρομή κινητών μονάδων σε απομακρυσμένες περιοχές αλλά και με συνδρομή σε τρίτες χώρες, ώστε να προχωρήσει η ανοσοποίηση για επίτευξη της ανοσίας της αγέλης.

Κατευθυντήριες αρχές των μέτρων πρόληψης και ελέγχου των λοιμώξεων σε τουριστικές περιοχές 

Προϋπόθεση για την επανεκκίνηση της τουριστικής δραστηριότητας σε επίπεδο ΕΕ είναι να διαμορφώνεται η επίπτωση της νόσου COVID-19 σε χαμηλά επίπεδο και να πληρούνται όλα τα άλλα κριτήρια.

Θα πρέπει να υπάρχει συνεχής συντονισμός μεταξύ των τοπικών ή και των εθνικών αρχών δημόσιας υγείας και των παρόχων υπηρεσιών φιλοξενίας, ώστε να διασφαλίζεται ότι διαδίδονται και εφαρμόζονται οι κανόνες και κανονισμοί σε μια δεδομένη γεωγραφική περιοχή.

Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαθέτουν σχέδιο ετοιμότητας το οποίο θα περιλαμβάνει τα μέτρα που θα πρέπει να λαμβάνονται στην περίπτωση εκδήλωσης λοίμωξης στην εγκατάσταση.

Όλο το προσωπικό θα πρέπει να γνωρίζει το ειδικό σχέδιο δράσης στο οποίο θα διευκρινίζεται ο ρόλος και οι αρμοδιότητές του, και να έχει πρόσβαση σ’ αυτό ανά πάσα στιγμή.

Όλο το προσωπικό που εργάζεται στις τουριστικές εγκαταστάσεις θα πρέπει να γνωρίζει τα συμπτώματα της COVID-19 και θα πρέπει να ενημερώνεται για τα βασικά μέτρα πρόληψης και ελέγχου των λοιμώξεων.

Θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα λήψης μέτρων που να μειώνουν την παρουσία του προσωπικού στην εγκατάσταση, όπως η τηλεργασία από το σπίτι για όλο το προσωπικό που εκτελεί καθήκοντα που ενδεχομένως είναι συμβατά με την τηλεργασία.

Θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα λήψης μέτρων για τη μείωση του αριθμού και της διάρκειας των φυσικών επαφών μεταξύ των ατόμων στην εγκατάσταση, μεταξύ των οποίων η εργασία σε βάρδιες, η λήψη των γευμάτων ανά ομάδες, η χρήση τηλεφώνων και ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας.

Οι πελάτες θα πρέπει να λαμβάνουν κάθε σχετική πληροφορία με προσιτό τρόπο, μεταξύ άλλων με ψηφιακά μέσα, πριν από την άφιξή τους και στον χώρο της εγκατάστασης φιλοξενίας, σχετικά με όλες τις ισχύουσες κατευθυντήριες οδηγίες των τοπικών αρχών δημόσιας υγείας καθώς και με όλα τα ειδικά μέτρα

Οι πελάτες θα πρέπει να ενημερώνονται με χρήση ειδικής σήμανσης ,σχετικά με τις ενδείξεις και τα συμπτώματα της νόσου COVID-19 και τι πρέπει να κάνουν στην περίπτωση που εμφανίσουν συμπτώματα κατά την παραμονή τους ή εντός 14 ημερών μετά την αναχώρηση.

Οι εγκαταστάσεις θα πρέπει να εξασφαλίζουν ότι τα στοιχεία επικοινωνίας των πελατών είναι διαθέσιμα σε περίπτωση που χρειάζονται για την ιχνηλάτηση επαφών.

Στις εγκαταστάσεις θα πρέπει να τηρείται η φυσική απόσταση στους κοινόχρηστους χώρους στους οποίους οι πελάτες είναι πιθανόν να συγκεντρώνονται για μεγάλα χρονικά διαστήματα, όπως ο καθορισμός μέγιστου αριθμού πελατών που επιτρέπεται να βρίσκονται σε κάθε κοινόχρηστο χώρο (π.χ. εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ, χώρος υποδοχής).

Όταν δεν είναι δυνατόν να τηρείται απόλυτα η φυσική απόσταση, θα πρέπει να εξετάζεται η δυνατότητα εναλλακτικών μέτρων για την προστασία των πελατών και των εργαζομένων, όπως η χρήση γυάλινων ή πλαστικών προπετασμάτων στα σημεία συναλλαγών (γκισέ), η χρήση μάσκας, κ.λπ. 

Θα πρέπει να τηρείται απόσταση 1,5 έως 2 μέτρων στους κοινόχρηστους χώρους στο σύνολο της εγκατάστασης σε συνδυασμό με άλλα μέτρα με την χρήση μάσκας, στις περιπτώσεις που αυτό δεν είναι δυνατό.

Για υπαίθριους χώρους (παραλίες, πισίνες, καφετέριες, μπαρ, εστιατόρια, κ.λπ.) και την εξυπηρέτηση σε υπαίθριο χώρο, θα πρέπει να εφαρμόζονται ειδικές ρυθμίσεις ώστε να τηρείται η φυσική απόσταση και να εφαρμόζονται τα ειδικά μέτρα υγιεινής. Στους εσωτερικούς χώρους, όπως κέντρα ευεξίας (spa) και ιαματικά λουτρά και πισίνες, θα πρέπει να τηρούνται επίσης αυστηρά μέτρα υγιεινής.

Ειδικές ρυθμίσεις για τις υπηρεσίες μεταφορών που παρέχει η εγκατάσταση, όπως ειδικά λεωφορεία, πρέπει να εφαρμόζονται σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές για τη σταδιακή αποκατάσταση των υπηρεσιών μεταφορών και της συνδεσιμότητας

Ειδικά μέτρα προστασίας και πρωτοκόλλα καθαρισμού και απολύμανσης  σε τουριστικές περιοχές 

Με στόχο να διασφαλιστεί το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού η ΕΕ, θεωρεί πως είναι ζωτικής σημασίας, η πιστή εφαρμογή ειδικών μέτρων ατομικής  προστασίας στα καταλύματα, όσο και τα πρωτόκολλα καθαρισμού και απολύμανσης. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

Ορθή αναπνευστική συμπεριφορά

Θα πρέπει να τηρούνται αυστηροί κανόνες ορθής αναπνευστικής συμπεριφοράς (βήχας ή φτέρνισμα σε χαρτομάντιλο ή στο εσωτερικό του αγκώνα), από τους πελάτες και το προσωπικό. Οι εγκαταστάσεις θα πρέπει να διασφαλίζουν την διαθεσιμότητα χαρτομάντιλων και κάδων απόρριψης.

Υγιεινή των χεριών

Η υγιεινή των χεριών αποτελεί σημαντικό μέσο ελέγχου και θα πρέπει να παρέχεται σχετική ενημέρωση στους πελάτες και τους εργαζομένους μέσω ενημερωτικών γραφημάτων στους βασικούς χώρους και εγκαταστάσεις (π.χ., στην είσοδο, στις τουαλέτες, στο ταμείο, κ.λπ.). Οι εγκαταστάσεις θα πρέπει να διασφαλίζουν την εύκολη πρόσβαση σε χώρους για πλύσιμο των χεριών με σαπούνι, χάρτινες πετσέτες μίας χρήσης ή αυτόματους στεγνωτήρες για το στέγνωμα των χεριών και αλκοολούχα απολυμαντικά διαλύματα χεριών.

Χρήση μάσκας προσώπου

Η ορθή χρήση της μάσκας προσώπου είναι σημαντική και θα πρέπει να παρέχεται σχετική ενημέρωση στους πελάτες και το προσωπικό.

Αερισμός

Συνιστάται η συχνότερη ανανέωση του αέρα ανά ώρα και η παροχή όσο τον δυνατόν περισσότερου εξωτερικού αέρα, είτε με φυσικό είτε με μηχανικό αερισμό, ανάλογα με την εγκατάσταση. Συνιστάται μεγαλύτερος σε διάρκεια αερισμός των δωματίων για τουλάχιστον μία ώρα ύστερα από την αναχώρηση των πελατών.

Καθαρισμός και απολύμανση

Θα πρέπει να καθαρίζονται με τη μέγιστη δυνατή συχνότητα οι επιφάνειες που αγγίζονται συχνά τουλάχιστον μια φορά καθημερινά και, αν είναι δυνατόν, συχνότερα. Τέτοιες επιφάνειες είναι π.χ. τα πόμολα και οι χειρολαβές των θυρών, οι καρέκλες και οι βραχίονες πολυθρόνων, οι επιφάνειες των τραπεζιών, οι ηλεκτρικοί διακόπτες, οι χειρολισθήρες, οι μπαταρίες βρύσης, τα κουμπιά των ανελκυστήρων, οι επιφάνειες των πάγκων των μπαρ, κ.λπ.

Διαχείριση κρουσμάτων λοίμωξης μεταξύ των πελατών ή του προσωπικού 

Ειδικό βάρος, για την διασφάλιση της τουριστικής περιόδου  αποδίδει η Ευρωπαϊκή Ένωση στην διαχείριση  τυχόν κρουσμάτων σε τουριστικές περιοχές και ιδιαίτερα σε καταλύματα.

Στην περίπτωση υπόνοιας κρούσματος της COVID-19 μεταξύ των πελατών ή του προσωπικού κατά την εργασία, σε ξενοδοχειακές μονάδες, καταλύματα και χώρους εστίασης  θα πρέπει να γίνεται εφαρμογή του σχεδίου δράσης. Αυτό περιλαμβάνει:

Μέτρα απομόνωσης και τήρησης φυσικής απόστασης σε σχέση με τα άτομα που έχουν ενδεχομένως προσβληθεί από τη νόσο.

Ενημέρωση των ιατρικών υπηρεσιών με σκοπό τη λήψη ιατρικών συμβουλών, τη διεξαγωγή εξετάσεων ή την ενδεχόμενη μεταφορά σε ιατρική μονάδα.

Ενημέρωση των τοπικών αρχών δημόσιας υγείας και τις ενδεχόμενες δραστηριότητες ιχνηλάτησης των επαφών.

Αναγκαίες διαδικασίες καθαρισμού και απολύμανσης  

Συνεργασία και την ενημέρωση σχετικά με άλλους πελάτες ή μέλη του προσωπικού που ενδέχεται να ήρθαν σε επαφή με το κρούσμα στην εγκατάσταση στο διάστημα από 2 ημέρες πριν από την εκδήλωση των συμπτωμάτων του κρούσματος έως 14 ημέρες μετά.

Οι ευρωπαίοι θέλουν μεσογειακό ήλιο – Οι Οικονομίες χρήμα τουριστών

Έρευνα ertnews.gr:  Με 673 μέτρα η αναγέννηση του τουρισμού στην Ευρώπη – «Απόβαση» στην Ελλάδα

Ανταπόκριση από τις Βρυξέλλες: Γιώργος Συριόπουλος

Με ευρωπαϊκή ματιά ο Τουρισμός είναι ένας ιδιαίτερα ανταγωνιστικός τομέας στην ενωσιακή κοινή αγορά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Με ελληνική – εθνική – ματιά είναι τομέας που για πολλά χρόνια συνιστά τη βαριά βιομηχανία της χώρας μας, υπό την έννοια της απασχόλησης μεγάλου αριθμού εργαζομένων, μεγάλου όγκου κατασκευών και αντίστοιχα μεγάλου εύρους επενδύσεων. Με τοπική ματιά, ο τουριστικός τομέας είναι η καρδιά τις οικονομικής δραστηριότητας για πολλά θέρετρα ανά την επικράτεια και για πολλά ίσως η μοναδική πλουτοπαραγωγική πηγή.

Μετά την πρωτόγνωρα αδρανή τουριστική περίοδο του 2020, η εφετινή χρονιά είναι για την Ευρώπη ένα πολλαπλό στοίχημα και ταυτόχρονα μια δύσκολη σπαζοκεφαλιά.

Το στοίχημα έχει να κάνει με την επανεκκίνηση της οικονομίας γενικότερα, καθώς ο Τουρισμός κινητοποιεί πολλές αλυσίδες αξίας όχι μόνον εγχώριας διάστασης, παρά και πολυεθνούς.

Η σπαζοκεφαλιά έχει να κάνει με τουλάχιστον τέσσερις προκλήσεις που φέρνουν πολιτικούς, επιχειρήσεις και πολίτες απέναντι σε μια άμεσα πιεστική πραγματικότητα.

Οι ευρωπαίοι πολιτικοί έχουν υποσχεθεί λύσεις στο ζήτημα της διευκόλυνσης των ταξιδιών αναψυχής με πασπαρτού το Πιστοποιητικό COVID.

Δεύτερον, οι ευρωπαίοι θέλουν να ταξιδέψουν με κάθε μέσο και μάλιστα προς το Νότο για να απολαύσουν ήλιο και θάλασσα.

Τρίτον, διότι καθώς ο ξενοδοχειακός κλάδος, η αναψυχή, και η εστίαση έχουν υποστεί βαρύτατο πλήγμα σε όλη την Ευρώπη δεν είναι μόνον ο Νότος που επιδίδεται σε άγρα πελατών αλλά και ο ευρωπαϊκός Βορράς, όπου χωρίς να λέγεται ανοιχτά όλοι διαπιστώνουν πως ορισμένες χώρες προτίθενται να διατηρήσουν το μέτρο της καραντίνας για όσους επιστρέφουν από διακοπές, ώστε να αποτρέψουν τη φυγή χρημάτων σε άλλες χώρες και να ενισχύσουν τον εσωτερικό τουρισμό τους.

Τέταρτον, διότι οι καραντίνες καθορίζονται με βάση τα επιδημιολογικά στοιχεία ανά περιοχή και όχι ανά εθνική επικράτεια. Το χρώμα που αποδίδεται στις διάφορες περιοχές από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων διαμορφώνεται με βάση τον ποσοτικό κανόνα από 25 έως >500 κρούσματα ανά 100.000 πολίτες και με ποσοστό θετικότητας <4% – >4%.

Πέμπτον, διότι Τουρισμός σημαίνει πρωτίστως μεταφορές. Και ειδικά τη θερινή περίοδο αερομεταφορές με πολλά αεροπορικά δρομολόγια. Αλλά, οι πτωχεύσεις της προηγούμενης χρονιάς μείωσαν τον εν δυνάμει αεροπορικό στόλο της Ένωσης. Τα περισσότερα αεροπλάνα της Thomas Cook πουλήθηκαν στις ΗΠΑ, ενώ πολλά αεροσκάφη παραμένουν στο έδαφος λόγω της πολύμηνης ακινησίας. Αφετέρου τα αεροσκάφη και οι πτήσεις charter που ταξιδεύουν με μεγάλη συχνότητα προς περιοχές περιοδικής επισκεψιμότητας ανήκουν κυρίως σε μεγάλους ομίλους που συνδέουν την επιλογή των προορισμών τους με την προβλεπόμενη κίνηση. Κυρίως σε Τ/Ο που πουλάνε ταξιδιωτικά πακέτα υψηλής ζήτησης.

Για το 2021 οι περισσότεροι Tour Operators έχουν θεαματικά υψηλότερη ζήτηση από το 2020 για τη Ρόδο, την Κω, την Κρήτη, την Κέρκυρα και τη Ζάκυνθο. Όχι όμως για την αρχή της θερινής περιόδου, καθώς ο Ιούνιος έχει σχεδόν χαθεί εξαιτίας της αδυναμίας των ευρωπαϊκών χωρών να συντονίσουν ένα κοινό άνοιγμα στις τουριστικές μετακινήσεις.

Η Ευρώπη ενεργεί όσο πιο γρήγορα μπορεί, αλλά δεν μπορεί πάντα γρήγορα …

Όλοι ελπίζουν στην ευρεία απελευθέρωση των ταξιδιών αναψυχής μετά τη νομοθέτηση του Ευρωπαϊκού Πιστοποιητικού COVID. Την Παρασκευή 21 Μαΐου ανακοινώθηκε η προσωρινή πολιτική συμφωνία μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τον κανονισμό που διέπει το ενωσιακό ψηφιακό πιστοποιητικό, με βάση την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Πρακτικά, αυτή η πολιτική συμφωνία θα πρέπει τώρα να εγκριθεί επίσημα από την Ευρωβουλή και το Συμβούλιο, με στόχο ο κανονισμός να τεθεί σε ισχύ την 1η Ιουλίου, με περίοδο σταδιακής εφαρμογής έξι εβδομάδων για την έκδοση πιστοποιητικών για τα κράτη μέλη που χρειάζονται επιπλέον χρόνο. Δηλαδή, ο Κανονισμός για την υιοθέτηση του πιστοποιητικού COVID θα πρέπει να έχει ενσωματωθεί στις εθνικές νομοθεσίες το αργότερο μέχρι τις 15 Αυγούστου.

Στη έκτακτη Σύνοδο Κορυφής της 24ης – 25ης Μαΐου οι ηγέτες θέλησαν να δώσουν ώθηση στην εξασφάλιση συντονισμένης προσέγγισης και, προκειμένου να διευκολυνθεί η ελεύθερη κυκλοφορία στην ΕΕ, ζήτησαν την αναθεώρηση της σύστασης του Συμβουλίου όσον αφορά τις μετακινήσεις εντός της ΕΕ έως τα μέσα Ιουνίου. Αυτή η αναθεώρηση θα σημαίνει ελεύθερη κυκλοφορία για τα ταξίδια αναψυχής.

Το πιστοποιητικό, με τη μορφή QR σε εφαρμογή για τα κινητά τηλέφωνα, θα καλύπτει τον εμβολιασμό, τις εξετάσεις και την ανάρρωση, επιτρέποντας τις ελεύθερες μετακινήσεις για αναψυχή, χωρίς ωστόσο να διασφαλίζει την αποφυγή καραντίνας σε χώρες που την επιβάλλουν.

Όσοι επικρίνουν την ΕΕ για καθυστερήσεις σε σχέση με τη νομική ολοκλήρωση των αποφάσεων μάλλον λησμονούν ότι η νομική διαδικασία σύνταξης ενός Κανονισμού προϋποθέτει ενδελεχή συζήτηση με τα κράτη μέλη σε επίπεδο διπλωματικών αντιπροσωπειών, εν συνεχεία συζήτηση και σχετική έκθεση από επιτροπές και την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Ακολούθως πολιτική διαπραγμάτευση με το Συμβούλιο Υπουργών και έγκριση που στην τελική της μορφή θα πρέπει να ψηφιστεί από την Ευρωβουλή.

Εν τέλει, ο Κανονισμός θα πρέπει να ενσωματωθεί με νόμο στις εθνικές νομοθεσίες των κρατών μελών, αφότου δηλαδή περάσει από τις εθνικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες. Και, βέβαια, όλη αυτή η νομοθετική διαδρομή προϋποθέτει σε κάθε στάδιο μεταφράσεις στις 24 επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η τραγική οικονομική αποτίμηση

Πριν λίγες ημέρες ο Επίτροπος Τιερύ Μπρετόν έκανε λόγο για ενίσχυση της αλληλεγγύης προς τον κλάδο του Τουρισμού με περισσότερους πόρους και προτείνει μια πανευρωπαϊκή σύνοδο για τον Τουρισμό, που θα αναζητήσει λύσεις προς ένα ανθεκτικό ευρωπαϊκό οικοσύστημα τουρισμού. Αλλά τα συνέδρια δεν φέρνουν άμεσο χρήμα!

Σήμερα, η Κομισιόν εκτιμά ότι οι απώλειες εσόδων σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι 50% για τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια, 70% για τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και τα ταξιδιωτικά γραφεία και 90% για τις κρουαζιέρες και αεροπορικές εταιρείες.

Αλλά αυτά τα συνολικά στοιχεία κρύβουν σημαντικές γεωγραφικές ανισότητες, και επίσης μια τραγική κοινωνική πραγματικότητα, για τους επιχειρηματίες και εργαζόμενους στον κλάδο του Τουρισμού.

Ο ενδο-ευρωπαϊκός ανταγωνισμός

Είναι γνωστό ότι τα συμφέροντα των μεγαλύτερων ταξιδιωτικών πρακτόρων για θερινές διακοπές συνδέονται με την Ελλάδα, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Τουρκία. Πρόκειται για τους προορισμούς προς τους οποίους διακινούνται περί τα 200.000 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως.

Το 2021 οι προτιμήσεις όσων ταξιδέψουν με αεροπλάνο είναι πρωτίστως υπέρ της Ελλάδας. Αλλά, η φυγή των ευρωπαίων προς το Νότο δημιουργεί μεγάλο κενό στις οικονομίες των χωρών του Βορρά, που προσπαθούν και εκείνες να ανακτήσουν μέρος των απωλειών τους. Οι κακές καιρικές συνθήκες του Μαΐου και του Ιουνίου ανοίγουν συνήθως νωρίς την καλοκαιρινή σεζόν. Εφέτος, όμως, τα τουριστικά πακέτα συνδέονται με τη διευκόλυνση των ταξιδιών. Έτσι, αναμένεται να εκδηλωθούν μεγάλες ροές μετά τα μέσα Ιουνίου με ορίζοντα έως και τα μέσα Νοεμβρίου!

Ωστόσο, προβληματισμό προκαλεί στους ταξιδιώτες το ενδεχόμενο να τους επιβληθεί καραντίνα κατά την επιστροφή τους. Μέτρο που λειτουργεί αποτρεπτικά για ταξίδια στο εξωτερικό, αλλά που στηρίζει τον εσωτερικό τουρισμό στις χώρες του Βορρά. Είναι δε αξιοσημείωτο ότι ακόμη και περιοχές χειμερινού τουρισμού δημιούργησαν υποδομές και για το καλοκαίρι, φτιάχνοντας πισίνες και ειδικά προγράμματα για παιδιά στο βουνό.

Οι άλλες χρήσεις του πιστοποιητικού COVID

Στις 17 Μαρτίου 2021, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε πρόταση για τη δημιουργία του ενωσιακού πιστοποιητικού COVID, με σκοπό τη διευκόλυνση της ασφαλούς ελεύθερης κυκλοφορίας των πολιτών εντός της ΕΕ κατά τη διάρκεια της πανδημίας ο Επίτροπος Δικαιοσύνης, Ντιντιέ Ρεϊντέρς, ξεκαθάρισε ότι «το πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό δεν θα αποτελεί προϋπόθεση για την ελεύθερη κυκλοφορία και δεν θα εισάγει διακρίσεις κατά κανένα τρόπο».

Λίγους μήνες αργότερα τα κράτη μέλη διαπίστωσαν ότι το πιστοποιητικό θα μπορούσε να έχει και άλλες χρήσεις, πέραν της διασυνοριακής διέλευσης και ήδη ορισμένες χώρες σκέφτονται ή αποφάσισαν ήδη (όπως η Αυστρία) να το εφαρμόζουν και ως “πάσο” για την είσοδο σε εστιαρτόρια, πολτιστικές εκδηλώσεις κ.ά.

Στην ΕΕ, παράλληλα με τη νομοθετική διαδικασία, σημειώθηκε σημαντική πρόοδος στην τεχνική-ηλεκτρονική διαδικασία, καθώς μέσω ειδικής πύλης θα επιτρέπεται η επαλήθευση των πιστοποιητικών σε διασυνοριακό επίπεδο. Το κέντρο δεδομένων (data center) στήθηκε στο Λουξεμβούργο και ήδη έγιναν επιτυχείς πιλοτικές δοκιμές με 17 κράτη μέλη και την Ισλανδία, ενώ την επόμενη εβδομάδα θα δοκιμαστούν πέντε επιπλέον κράτη μέλη.

Η Επιτροπή παρέχει επίσης λογισμικό αναφοράς ανοικτής πηγής για να βοηθήσει τα κράτη μέλη στην ανάπτυξη της εθνικής τους λύσης για την έκδοση πιστοποιητικών, τη σάρωση και τον έλεγχο των κωδικών QR, καθώς και ένα πορτοφόλι αναφοράς για αποθήκευση.

Πρόκειται για την πρώτη “διαδραστική ανοικτή πύλη” της ΕΕ που θα τροφοδοτείται στιγμιαία με στοιχεία από όλα τα κράτη μέλη. Ίσως, μια πρόβα και για μελλοντικές ανταλλαγές δεδομένων σε ευρεία βάση, σε άλλους τομείς και ιδιαιτέρως στην αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος.

Οι άλλες χρήσεις του ευρωπαϊκού πιστοποιητικού COVID ενδεχομένως να προσκρούουν σε ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων. Ωστόσο, κοινοτικοί αξιωματούχοι δεν τις απορρίπτουν καθώς θεωρούν ότι τυχόν απαγορεύσεις θα πρέπει να διατυπωθούν από τις εθνικές δικαστικές αρχές, εφόσον προκύψει ανάλογη προσφυγή. Προσώρας, το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό COVID μοιάζει να είναι η μόνη αξιόπιστη λύση για τη χαλάρωση των περιορισμών εξαιτίας της πανδημίας και τη σταδιακή επιστροφή στην καθημερινότητα που εγκαταλείψαμε απρόσμενα.

Το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό COVID θα ισχύει σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ και θα είναι ανοιχτό για την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία και την Ελβετία. Θα εκδίδεται για τους πολίτες της ΕΕ και τα μέλη των οικογενειών τους, ανεξάρτητα από την ιθαγένειά τους, και ακόμη για υπηκόους τρίτων χωρών που διαμένουν στην ΕΕ ή για επισκέπτες που έχουν δικαίωμα να ταξιδέψουν σε άλλα κράτη μέλη.

Το σύστημα του ψηφιακού πιστοποιητικού αποτελεί προσωρινό μέτρο. Θα ανασταλεί μόλις ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ανακοινώσει το τέλος της κατάστασης έκτακτης ανάγκης για τη δημόσια υγεία σε διεθνές επίπεδο.

Αξιοσημείωτο είναι ότι αν κάποιο κράτος μέλος εξακολουθεί να απαιτεί από τους κατόχους του πιστοποιητικού COVID να υποβάλλονται σε καραντίνα ή σε εξέταση, θα πρέπει να ενημερώνει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα άλλα κράτη μέλη και να εξηγεί τους λόγους για την επιβολή αυτών των μέτρων. Διαδικασία που αναμένεται να “ανοιγοκλείνει” τις διόδους ελεύθερης διέλευσης, καθώς θα καθορίζεται από την κατά τόπους επιδημιολογική κατάσταση.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος