Στο μικροσκόπιο των ερευνών τα κακώς κείμενα στον σιδηρόδρομο – Για «έλλειμμα διοίκησης» μιλά ο καθηγητής Διομήδης Σπινέλλης

Για 60 περίπου αιτίες οι οποίες διακλαδώνονται, ξεκινώντας από το δυστύχημα και πολλές από αυτές καταλήγουν σε κοινά στοιχεία, όπως το έλλειμμα διοίκησης έκανε λόγο στην ΕΡΤ ο καθηγητής.

Για το πώς θα εντοπιστούν οι αιτίες που προκάλεσαν την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη μίλησε στην ΕΡΤ ο Διομήδης Σπινέλλης, καθηγητής στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος εστίασε στο πώς θα αποφευχθούν στο μέλλον παρόμοιες τραγωδίες.

Δείτε περισσότερα στο ertflix.gr | Ακούστε περισσότερα στο ertecho.gr

«Θα πρέπει να δούμε τα προβλήματα σε βάθος ώστε να αποφευχθεί η επανάληψη μιας παρόμοιας τραγωδίας όπως και άλλες […], οι οποίες πιθανώς να μην είναι στον σιδηρόδρομο. Μπορεί να είναι σε ένα κτήριο δημόσιο, το οποίο έχει κλειστές εξόδους κινδύνου, μπορεί να είναι σε ένα γήπεδο στο οποίο ο κόσμος δεν έχει εκπαιδευτεί το πώς να τον διακινούν κατάλληλα. Μπορεί να είναι σε έναν αυτοκινητόδρομο, σε ένα τούνελ στο οποίο τρέχουμε με υπερβολική ταχύτητα, σε ένα λεωφορείο που οδηγός του έχει πιει» δήλωσε στις «Συνδέσεις» ο κ. Σπινέλλης

Μιλώντας για το σιδηροδρομικό δυστύχημα ο πρώην γ.γ. Πληροφοριακών Συστημάτων στο υπ. Οικονομικών (2009-2011) δήλωσε ότι «έχει εντοπίσει 60 περίπου αιτίες οι οποίες διακλαδώνονται, ξεκινώντας από το δυστύχημα και πολλές από αυτές καταλήγουν σε κοινά στοιχεία, όπως ένα έλλειμμα διοίκησης».

Αναξιοκρατία και παρωχημένο μοντέλο διοίκησης

Ο καθηγητής στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας εστίασε στα δεινά της χώρας όπως στο ό,τι δεν έχουμε προχωρήσει ως χώρα σε διοικητικές μεταρρυθμίσεις, στο ό,τι μπορούν οι υπάλληλοι να φεύγουν από το πόστο τους χωρίς τίποτε να συμβαίνει, στην αναξιοκρατία, στο εάν βρίσκονταιναι οι πλέον κατάλληλοι στις θέσεις που πρέπει καθώς και στο παρωχημένο μοντέλο διοίκησης.

Θίγοντας το θέμα της αδιαφάνειας επισήμανε ότι η αρμόδια Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) δεν έχει ακόμα δημοσιεύσει την έκθεση για το 2021.

Σχολιάζοντας το χειρόγραφο πρόγραμμα βαρδιών στον σιδηρόδρομο, στο οποίο όπως φάνηκε έγιναν παρεμβάσεις, τόνισε ότι «το θέμα είναι ποιοι είναι στις διοικητικές θέσεις, ποιες προτεραιότητες έχουν και τι δυνατότητες έχουν για να μπορέσουν να τα κάνουν αυτά».

Ο προϋπολογισμός για συντήρηση μοιάζει να μην υπάρχει

Και όπως είπε στην ΕΡΤ, ζητούμενο είναι το πόσο χρόνο θέλει μια δημόσια υπηρεσία να κάνει έναν δημόσιο οργανισμό για να κάνει το διαγωνισμό που χρειάζεται.

Σύμφωνα με τον ίδιο δεν αρκεί η ψηφιακή πρόοδος κατακρίνοντας την αναξιοκρατία και τις θεσμικές παρεμβάσεις πολιτικών και ιδιωτών.

Μιλώντας για τους χαμηλούς οικονομικούς πόρους που διαθέτουμε ως χώρα στις σιδηροδρομικές μεταφορές εξέφρασε την άποψη ότι «ο προϋπολογισμός για τη συντήρηση μοιάζει να μην υπάρχει. Περιμένουμε χρήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση που υπάρχουν πολλά, αλλά δεν φτάνουν. Πρέπει να βάζουμε και εμείς από τον προϋπολογισμό μας. Οπότε υπάρχουν και τέτοιου είδους προβλήματα και μια έλλειψη γενικότερα σαν χώρα κουλτούρας ασφάλειας».

Τα πέντε γιατί για το σιδηροδρομικό δυστύχημα

Δείτε εδώ την ανάρτηση του Διομήδη Σπινέλη σχετικά με τα αίτια του δυστυχήματος στα Τέμοη ακολουθώντας τη μέθοδο των Πέντε Γιατί (Five Whys) σε μορφή χαρτογράφησης.

Όπως εξήγησε ο κ. Σπινέλης στο σχεδιάγραμμα των Five Whys για τα Τέμπη, η συλλογιστική του αφορά τα εξής ερωτήματα: Γιατί θρηνούμε τον θάνατο 56 συνανθρώπων μας στα Τέμπη; Διότι τα τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή με αντίθετη κατεύθυνση. Γιατί βρέθηκαν τα τρένα στην ίδια γραμμή με αντίθετη κατεύθυνση; Διότι ο σταθμάρχης έστειλε το επιβατικό τρένο στη γραμμή καθόδου. Γιατί ο σταθμάρχης έστειλε το επιβατικό τρένο στη γραμμή καθόδου; Διότι δεν έδωσε εντολή στον κλειδούχο να θέση το κλειδί στη σωστή θέση. Γιατί δεν έδωσε εντολή στον κλειδούχο να θέση το κλειδί στη σωστή θέση; Διότι η συγκεκριμένη θέση δεν είχε στελεχωθεί κατάλληλα κ.λ.π.

Η συγκεκριμένη μέθοδος, σύμφωνα με τον καθηγητή, δείχνει τον τρόπο του που πρέπει να ψάξουμε τις απαντήσεις, δίνοντάς μας σαφείς κατευθύνσεις. «Ρωτώντας τουλάχιστον πέντε φορές “γιατί;”, κάθε φορά παίρνουμε και μια απάντηση, η οποία μάς “προχωράει” στη νέα ερώτηση. Στην πραγματικότητα, οι τουλάχιστον πέντε ερωτήσεις μπορεί να είναι και τρεις ή επτά, ανάλογα κάθε φορά με το μέγεθος και το βάθος του προβλήματος. Η όλη ιδέα είναι ότι δεν σταματάμε στην πρώτη απάντηση. Η μέθοδος εξετάζει σύντομα αλλά ουσιαστικά, μέσα από όλες τις παραμέτρους, ένα πολυπλόκαμο ζήτημα. Η έμφαση δίνεται στο να βρούμε τη ρίζα του προβλήματος», είχε αναφέρει ο καθηγητής σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή» λίγες ημέρες μετά την τραγωδία στα Τέμπη.

Πηγή: Συνδέσεις | ΕΡΤ

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος