Εκ των συντακτών του νομοσχεδίου που επιτρέπει τον γάμο μεταξύ ομοφύλων, η καθηγήτρια Συνταγματικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ, Λίνα Παπαδοπούλου, κάνει λόγο για την ολοκλήρωση, ουσιαστικά της μεταρρύθμισης του οικογενειακού δικαίου το 1982. Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Ναι μεν Αλλά» με την Ευαγγελία Μπαλτατζή, τόνισε πως πρόκειται για ένα πάρα πολύ σημαντικό ζήτημα για λίγους ανθρώπους΄, που αφορά τη δική τους ζωή.
«Γι’ αυτούς τους λίγους ανθρώπους είναι πάρα πολύ σημαντικό. Για τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων δεν θα αλλάξει τίποτα στη ζωή τους» τόνισε.
Πηγαίνοντας στο θέμα της απόκτησης παιδιού από ομόφυλα ζευγάρια και της νομιμοποίησης και των δύο ως γονείς, η κ. Παπαδοπούλου, σημείωσε καταρχήν πως γάμος δεν σημαίνει αναγκαστικά και παιδιά. Όπως υπάρχουν ετερόφυλα ζευγάρια τα οποία μπορεί να θελήσουν να συνάψουν γάμο χωρίς να επιθυμούν την απόκτηση κοινών τέκνων, το ίδιο συμβαίνει και με τα ομόφυλα.
Αντιστρόφως, σημείωσε, έχουμε παιδιά χωρίς να έχουμε γάμο. «Και όταν λέω έχουμε παιδιά, εννοώ ότι σε οικογένειες με ομόφυλους γονείς, υπάρχουν παιδιά που ανήκουν νομικά στον έναν από τους δύο γονιούς, αλλά δεν έχει ο δεύτερος πραγματικός γονέας καμία νομική σχέση μαζί τους. Άρα το θέμα δεν είναι ότι θα επιτρέψουμε στους ομοφυλόφιλους να αποκτούν παιδιά. Οι ομοφυλόφιλοι αποκτούν παιδιά ούτως ή άλλως, διότι μπορούν να τα αποκτήσουν, είτε επειδή τα απέκτησαν από μία προηγούμενη ετερόφυλη σχέση, είτε μέσω ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, ιδίως αν πρόκειται για γυναίκες που μπορούν οι ίδιες να κυοφορήσουν κάποιο γενετικό υλικό από μία τράπεζα σπέρματος κλπ, είτε να υιοθετήσουν. Ένα άτομο, μπορεί και σήμερα που μιλάμε, είτε άντρας είτε γυναίκα, ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού, μόνος ή μόνη της να υιοθετήσει ένα παιδάκι» επισήμανε.
Το ζήτημα, λοιπόν, σύμφωνα με όσα ανέφερε, δεν είναι να αποκτούν οι ομοφυλόφιλοι παιδιά. «Αυτό σίγουρα συμβαίνει και σήμερα που μιλάμε. Το ζήτημα είναι αυτά τα παιδιά που μεγαλώνουν με δύο πραγματικούς γονείς που συνιστούν οικογένεια στην πραγματικότητα, στην καθημερινότητά τους, στη ζωή τους, να αναγνωριστούν και νομικά ως κοινά τέκνα των δύο προσώπων και όχι μόνο του ενός. Αυτό θα γίνει κυρίως για την εξασφάλιση των δικαιωμάτων των παιδιών και για το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού, διότι είναι πάντοτε καλύτερο για το παιδί, αντί να έχει έναν γονιό να έχει δύο, ανεξαρτήτως το αν αυτοί οι γονείς είναι ένας άνδρας και μια γυναίκα, δύο γυναίκες, δύο άνδρες» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Παπαδοπούλου.
Ξεκαθάρισε επίσης, πως τεκνοθεσία σημαίνει υιοθεσία. Είναι ο πολιτικά ορθός όρος. «Στον νόμο αναφέρεται μόνο ο όρος υιοθεσία, γιατί το “υιοθεσία” έχει μέσα τη λέξη υιός, γιατί κάποτε μόνο αγόρια ήθελαν να υιοθετήσουν, διότι τα κορίτσια ήταν βάρος για την οικογένεια. Τώρα προφανώς αυτό δεν υπάρχει πια και γι’ αυτό χρησιμοποιούμε τον όρο τεκνοθεσία» εξήγησε η κ. Παπαδοπούλου.
«Άρα δεν μπορούμε να έχουμε και να το τονίσω εξαρχής, τεκνοθεσία μέσω παρένθετης μητέρας. Αυτές οι λέξεις μαζί δεν μπορούν να πάνε η μία δίπλα στην άλλη» διευκρίνισε.
Η κ. Παπαδοπούλου αναφέρθηκε και στο ζήτημα της παρένθετης κυοφόρου και όχι μητέρας, καθώς όπως είπε, στην ελληνική έννομη τάξη αυτή η γυναίκα που θα κυοφορήσει και θα γεννήσει αυτό το παιδάκι, το οποίο δεν είναι από το δικό της ωάριο, της κυοφόρου γιατί αυτό απαγορεύεται στην ελληνική έννομη τάξη, αυτή λοιπόν η γυναίκα κατά τον νόμο δεν καθίσταται νομικά μητέρα του παιδιού ούτε για ένα δευτερόλεπτο. «Άρα, γι’ αυτό και αυτό που είπαμε πριν δεν μπορεί να το δώσει για υιοθεσία, γιατί δεν είναι ποτέ δικό της νομικά» σημείωσε.
Ο αποκλεισμός του άνδρα δεν γίνεται τώρα, προσέθεσε η κ. Παπαδοπούλου. Για πρώτη φορά ισχύει από το 2002 που θεσπίστηκε η σχετική νομοθεσία και επιτράπηκε η μέθοδος αυτή και δικαιολογείται από το γεγονός ότι όλες οι μέθοδοι ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής στην Ελλάδα επιτρέπονται μόνο αν υπάρχει ιατρικό πρόβλημα της γυναίκας και δεν μπορεί να κυοφορήσει. Άρα το σκεπτικό είναι ότι στους άνδρες δεν τίθεται θέμα ιατρικού προβλήματος γιατί και 100% υγιής να είναι ένας άνδρας δεν μπορεί να κυοφορήσει
«Θα μπορεί βεβαίως να σκεφτεί κανείς ότι αυτό δεν είναι επαρκής λόγος. Στην πράξη είναι αλήθεια ότι πολλές φορές οι κλινικές και με χαλαρά κριτήρια, κρίνουν εν τέλει και καταλήγουν στο ότι υπάρχει ένα ιατρικό πρόβλημα και άρα θα μπορεί κανείς να σκεφτεί ότι με αναλογική εφαρμογή με βάση την αρχή της ισότητας των φύλων, γιατί να αποκλείεται ένας άνδρας ο οποίος ναι μεν δεν έχει ιατρικό πρόβλημα, ωστόσο δεν μπορεί να κυοφορήσει» σημείωσε η κ. Παπαδοπούλου.
«Είναι καθαρά θέμα ηθικής αντίληψης το πώς θα το δούμε, δηλαδή είναι η απόφαση μιας κοινωνίας. Εξάλλου σε πολύ λίγες χώρες στην Ευρώπη επιτρέπεται γενικά η παρένθετη κυοφορία είτε για ετερόφυλα ζευγάρια, είτε για μόνο άνδρα, είτε για μόνη γυναίκα. Σε πολλές χώρες δηλαδή και όχι χώρες υποανάπτυκτες ή με έναν νομικό πολιτισμό λιγότερο διπλωματικό, αντίθετα με βάση ένα σκεπτικό ότι δεν πρέπει η γυναίκα να εργαλειοποιείται, είναι οι χώρες αυτές αντίθετες στο να επιτρέψουν την παρένθετη κυοφόρο» ανέφερε.
«Για να εκφράσω την προσωπική μου άποψη, ακούω το επιχείρημα αυτό, που εξέφρασε πρόσφατα και ο πρώην πρωθυπουργός, ο κ. Σαμαράς- από τον κύριο Σαμαρά να ακούμε ένα φεμινιστικό επιχείρημα καταλαβαίνετε, δεν ακούγεται πολύ πειστικό αλλά εν πάση περιπτώσει- αλλά αν αυτό ισχύει, τότε θα πρέπει να μην επιτρέπεται ούτε για τα ετερόφυλα ζευγάρια ούτε για τη μόνη γυναίκα. Αν δηλαδή το πρόβλημά μας είναι να μην γίνει εργαλειοποίηση» συμπλήρωσε η κ. Παπαδοπούλου, σημειώνοντας πάντως ότι η πρακτική αυτή ακολουθείται εδώ και 22 χρόνια νόμιμα και αυτή τη στιγμή υπάρχουν ενήλικες που γεννήθηκαν με αυτόν τον τρόπο.
«Άρα πρέπει πέντε φορές παραπάνω να το σκεφτούμε. Εγώ έχω πει, ότι το 2002 αν ήμουν στη Βουλή πιθανόν και να ψήφιζα αντίθετα, δηλαδή να μην ήθελα να επιτραπεί. Αλλά μετά από 22 χρόνια που ισχύει, είναι συγνώμη υποκριτικό να θυμόμαστε ξαφνικά όλες αυτές τις ενστάσεις επειδή τώρα άνοιξε το θέμα να το κάνει και ένας άντρας ή ένα ζευγάρι ανδρών» τόνισε.
«Αυτό είναι υποκριτικό και ειδικά αναφέρθηκα όχι τυχαία στον πρώην πρωθυπουργό, τον κύριο Σαμαρά, γιατί το 2014 ήταν ο κύριος Σαμαράς πρωθυπουργός και πέρασε τότε από τη Βουλή μια νομοθετική ρύθμιση που όχι μόνο δεν απαγόρευε, αλλά αντιθέτως έκανε πιο εύκολη την παρένθετη μητρότητα, όπως την ονομάζουμε, διότι επέτρεψε οι παρένθετες κυοφόροι να είναι και γυναίκες που έχουν απλή διαμονή στην Ελλάδα, δηλαδή μετανάστριες, ξένες που είναι και εξ ορισμού φτωχότερες και έχουν ανάγκη από αυτά τα χρήματα. Και επέτρεψε επίσης και σε ζευγάρια που έχουν απλή διαμονή στην Ελλάδα και όχι την κύρια κατοικία τους, να έρχονται στην Ελλάδα γι’ αυτό που ονομάζουμε συχνά αναπαραγωγικός τουρισμός. Είναι πάρα πολλά τα λεφτά που παίζονται σε αυτό το πεδίο» ανέφερε ακόμα η κ. Παπαδοπούλου.
«Να μην είμαστε δύο μέτρα και δύο σταθμά, δηλαδή αν είναι να το απαγορεύσουμε για όλους, εγώ να το συζητήσω και να ακούσω τα επιχειρήματα. Αλλά το να θυμόμαστε ότι αυτό μας ενοχλεί, γιατί η γυναίκα γίνεται σκεύος και αντικείμενο εκμετάλλευσης, να το θυμόμαστε μόνο όταν πρόκειται για ομόφυλα ζευγάρια, δεν είναι αποδεκτό, είναι υποκριτικό, δεν μπορεί να σταθεί» τόνισε καταλήγοντας.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος