Η Αθηνά Κακούρη για το «Αλφαβητάρι Νεοελληνικής Ιστορίας. Επανάσταση – Καποδίστριας – Όθων, 1821–1862»

ΜΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ, ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ
Επιμέλεια: Μαρία Σφυρόερα

Τη γοητεία της Νεοελληνικής Ιστορίας την ανακάλυψα αργά στη ζωή μου και έκτοτε προσπαθώ να γνωρίσω εγώ η ίδια καλύτερα αυτόν τον συναρπαστικό χώρο αλλά και να μοιραστώ με όσο το δυνατόν περισσότερους άλλους, νεότερους, την απόλαυση και τη γνώση που αποκομίζω από την ποικιλία, τις μεταλλαγές, τα απροσδόκητα που παρουσιάζει, καθώς και από την ισχυρότατη διείσδυση του παρελθόντος μας στο παρόν.

Γι’ αυτό έγραψα το Αλφαβητάρι Νεοελληνικής Ιστορίας, όπως έχω γράψει και άλλα βιβλία Ιστορίας ή ιστορικά μυθιστορήματα: Πριμαρόλια, Θέκλη, 1821. Η αρχή που δεν ολοκληρώθηκε, Τα δύο Βήτα, Ουλάνοι στην Λάρισα.

Το Αλφαβητάρι είναι πρωτότυπο, επειδή ρίχνει μια πιο πλατιά ματιά στην ιστορία της αρχής του κράτους μας. Δεν εξετάζει την Επανάσταση και την Κυβέρνηση του Καποδίστρια ως μία ενότητα, όπως συνήθως, αλλά περιλαμβάνει και τη βασιλεία του Όθωνος. Έτσι μπορούμε να δούμε ολοκληρωμένα τι κράτος δημιούργησε εκείνη η ηρωική γενεά που πήρε τα άρματα το 1821 και που σιγά σιγά έσβησε φυσιολογικά γύρω στο 1850.

Ο Μπότσαρης επιτίθεται στο στρατόπεδο των Τούρκων στο Καρπενήσι. Λεπτομέρεια της ζωοφόρου στην Αίθουσα Τροπαίων στο Ανάκτορο του Όθωνος (νυν Βουλή).

Και ειδικότερα: από τις τρεις δυνάμεις του τόπου μας (αρματωλοί, προύχοντες, Εκκλησία) που δίχως αυτές δεν μπορούσε να επιτύχει ο Αγώνας, ποια διατήρησε τον πρωταγωνιστικό της ρόλο, ποια ευνοήθηκε, ποια παραμερίστηκε;

Πώς εμφανίζονται, ολοκληρωμένες πλέον, –και άρα πώς μπορούν να κριθούν– οι προσωπικότητες που αναδείχθηκαν στον Αγώνα: οι Κουντουριώτηδες, ο Κολοκοτρώνης, ο Μαυροκορδάτος, ο Καποδίστριας, ο Κωλέττης, ο Βούλγαρης, ο Φαρμακίδης και άλλοι;

Τι έργο μας άφησαν οι Βαυαροί; Τι μας προσέφερε ο βασιλιάς Λουδοβίκος Α’ της Βαυαρίας και ο γιος του, ο Όθων; Υπήρξε προσωπική συμβολή της βασίλισσας Αμαλίας; Έγινε κάποια πρόοδος στη χώρα μέσα στα τριάντα χρόνια της βασιλείας του Όθωνος;

Η υποδοχή του Όθωνος στην Αθήνα έγινε εμπρός στον ναό του Ηφαίστου, τον γνωστό ως Θησείον, που είχε διατηρηθεί αρκετά καλά επειδή είχε μετατραπεί σε χριστιανική εκκλησία. Μνημειώδης πίνακας του Πέτερ φον Ές, 1839 (λεπτομέρεια). Μόναχο, Neue Pinakothek.

Και πρώτα απ᾽ όλα, τι ήταν αυτό τo «κράτος» που παρέδωσαν οι Δυνάμεις στον ανήλικο καθολικό που όρισαν για βασιλιά μιας ορθόδοξης χώρας; Ποια ήταν τα βασικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας και πόσο έγιναν σεβαστά ή καν ελήφθησαν υπ’ όψιν;

Η Αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ελλάδος, η ανεξαρτησία της δηλαδή από το Πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως, την ενίσχυσε; Τα δάνεια —τα αλλεπάλληλα δάνεια— τι είδους εργαλείο έγιναν; Και τα όρια, τα ασφυκτικά όρια του πρώτου εκείνου ελληνικού κράτους, όπου δεν περιλαμβανόταν παρά μόνον το ένα τρίτο του ελληνισμού, τι προδιέγραφαν για το μέλλον;

Το τότε και το έπειτα και το τώρα, δεν είναι καθόλου ξέχωρα. Αυτή είναι η μεγάλη γοητεία της Ιστορίας, και γι’ αυτό η προσέγγισή της είναι πολύτιμη. Αλλά και πολύ, μα πολύ συναρπαστική! Ιδίως μάλιστα όταν προσφέρεται τόσο μοναδικά ωραία και πλούσια εικονογραφημένη, όσο στο Αλφαβητάρι, όπου η εικόνα συνοδεύει και στηρίζει τον λόγο, χάρις στη φροντίδα και την άπειρη δουλειά των εκδόσεων Καπόν.

Αθηνά Κακούρη

Το Αλφαβητάρι Νεοελληνικής Ιστορίας. Επανάσταση – Καποδίστριας– Όθων, 1821–1862 κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Καπόν (σελ.: 292, τιμή: €29,68).
Εικόνα εξωφύλλου:
Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Έργο του Νίκου Νομικού.
Πορτραίτο του Ιωάννη Καποδίστρια από τον σερ Τόμας Λόρενς, που έγινε κατόπιν παραγγελίας του πρίγκηπος αντιβασιλέως της Αγγλίας Γεωργίου με αφορμή το Συνέδριο της Βιέννης το 1815 και σήμερα κοσμεί την Αίθουσα του Βατερλώ στο βασιλικό κάστρο του Ουίνσδορ.
Ο βασιλεύς Όθων με την εθνική ενδυμασία. Επιχρωματισμένη λιθογραφία του Έρνστ Βίλχελμ Ρίτσελ, 1840 (λεπτομέρεια).

Λεπτομέρεια από το βιβλίο (σελ. 40). Αριστερά: Έφιππος πολέμαρχος, έργο του Νίκου Νομικού.

Η Αθηνά Κακούρη γεννήθηκε το 1928 στην Πάτρα και έχει ζήσει στην Αθήνα, την Βιέννη και την Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ. Έχει εργαστεί σε ναυτικό πρακτορείο, σε εταιρεία πετρελαιοειδών και στον τουρισμό, ενώ συγχρόνως δημοσίευε χρονογραφήματα, διηγήματα και μεταφράσεις σε διάφορα έντυπα. Υπήρξε επί χρόνια συντάκτρια του περιοδικού Ταχυδρόμος, όπου δημοσιεύθηκαν αρχικά στην δεκαετία του 1950 τα αστυνομικά της διηγήματα. Το 1970 εξέδωσε το πρώτο της ιστορικό μυθιστόρημα κάνοντας στροφή προς αυτό το είδος. Έκτοτε γράφει μυθιστορήματα και Ιστορία με κύριο θέμα τις απαρχές του ελληνικού κράτους και την διαδρομή του. Οι μεταφράσεις της έχουν βραβευθεί επανειλημμένως, τα Πριμαρόλια πήραν το βραβείο Νικηφόρου Βρεττάκου, ενώ η Θέκλη κέρδισε τόσο το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος όσο και το βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών.

Έργα: (αστυνομικά) Αλάτι στα φυστίκια, Έγκλημα της μόδας, Η κομμένη κεφαλή, Ο βλογιοκομμένος λαθρέμπορος, Κυνηγός φαντασμάτων· συμμετοχή σε συλλογικούς τόμους αστυνομικών διηγημάτων· (ιστορικά) Ο δραπέτης της Αυλώνας, Της τύχης το μαχαίρι, Με τα φτερά του Μαρίκα, Η σπορά του ανέμου, Αύριο, Πριμαρόλια, Ο χαρταετός, Θέκλη, Ξιφίρ Φαλέρ, Με τα χέρια σταυρωμένα…, 1821. Η αρχή που δεν ολοκληρώθηκε, Μυκήνες 1954. Το καταμεσήμερο (φωτογραφίες Robert McCabe), Τα δύο Βήτα.

Κατά τον ρωσοτουρκικό πόλεμο, το βράδυ της 25ης προς την 26η Ιουνίου 1770, ο ρωσικός στόλος υπό τον Αλέξιο Ορλώφ, εξανάγκασε τον τουρκικό στόλο σε μάχη στα στενά του Τσεσμέ, όπου και τον κατέστρεψε. Ιβάν Αϊβαζόφσκι. Θεοδοσία, Εθνική Πινακοθήκη Αϊβαζόφσκι (φωτογραφία από το κεφάλαιο του βιβλίου με τίτλο «Οι Έλληνες επαναστατούν»).

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ