Tα γεωστρατηγικά και οικονομικά οφέλη της Ελλάδας από τον TAP – Οι κοινοπραξίες

Η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου TAP (Trans Adriatic Pipeline) θα αναβαθμίσει την γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας, και θα της αποφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη, ιδίως κατά την διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου, σύμφωνα με αναλυτές και στελέχη επιχειρήσεων.

Ο αγωγός συμβάλλει στον ενεργειακό εφοδιασμό της Ελλάδας και της Δυτικής Ευρώπης, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια της τελευταίας και μειώνοντας την εξάρτησή της από το ρωσικό αέριο καθώς διαφοροποιεί τις πηγές προμήθειας ενέργειας. Επίσης, θα καταστήσει την Ελλάδα ενεργειακό κόμβο σύμφωνα με αναλυτές.

Ο αγωγός ΤΑP, ο οποίος διέρχεται μέσω Ελλάδας και εν συνεχεία μέσω Αλβανίας θα φθάνει υποθαλάσσια στην Ιταλία, είναι συνέχεια του αγωγού ΤANAP (Trans Anatolian Pipeline) που συνδέει την Τουρκία με την Ελλάδα και του αγωγού South Caucasus Pipeline από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ στα σύνορα του Αζερμπαϊζάν με την Τουρκία.

Οι αγωγοί θα μεταφέρουν φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊζάν στη Δυτική Ευρώπη.

Η Ελλάδα και η Βουλγαρία θα μπορούν επίσης να παραλάβουν από ένα δισ. κ.μ. αερίου τον χρόνο. Ακόμη, ο αγωγός θα επιτρέψει την παροχή νέων ποσοτήτων φυσικού αερίου από την Αλβανία προς την Κροατία και την Βοσνία, Μαυροβούνιο μέσω σχεδιαζόμενου αγωγού.

Το ελληνικό τμήμα του αγωγού έχει μήκος 570 χιλιόμετρα περίπου από τους Κήπους του Εβρου μέχρι τα σύνορα με την Αλβανία στη Κρυσταλλοπηγή της Καστοριάς.

Υπάρχουν διαφορετικές εκτιμήσεις για τα οικονομικά οφέλη που θα αποκομίσει η Ελλάδας από τον αγωγό ΤΑP. Τα περισσότερα εκτιμάται ότι θα εισρεύσουν κατά την περίοδο των κατασκευαστικών εργασιών που αναμένεται να ολοκληρωθούν προς τα τέλη του 2018. Ο αγωγός αναμένεται να είναι σε πλήρη λειτουργία το 2020.

Ετοιμάζουμε τα εργοτάξια εδώ και ένα μήνα τουλάχιστον. Πιστεύω ότι οι εργασίες θα ξεκινήσουν τον επόμενο μήνα,” ανέφερε στο ert.gr στέλεχος μιας εκ των ελληνικών κατασκευαστικών εργασιών που συμμετέχει σε κοινοπραξία.

Κάποιες εκτιμήσεις θέλουν το ελληνικό τμήμα του αγωγού TAP να φθάνει ή να ξεπερνάει τα 2 δισ. ευρώ. Ομως, στελέχη ελληνικών εταιρειών δεν θεωρούν ότι το συνολικό ποσό θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.

Το ελληνικό τμήμα έχει σπάσει σε 3 εργολαβίες συν μία ακόμη εργολαβία για τους σταθμούς συμπίεσης σύμφωνα με στελέχη των εταιρειών. Δυο εργολαβίες έχει πάρει η κοινοπραξία της ιταλικής εταιρείας BONATTI και της JP Αβαξ και μια θυγατρική της γαλλικής Vinci με υπεργολάβο την Ελλάκτωρ.

Η ΤΕΡΝΑ και η ιταλική Rensco έχουν αναλάβει τους σταθμούς συμπίεσης. Σημειωτέον ότι η εταιρεία Σωληνουργεία Κορίνθου θα προμηθεύσουν τους σωλήνες διαμέτρου 48 ιντσών και μήκους 500 περίπου χιλιομέτρων.

Εκτός από τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, πάνω από 100 ελληνικές εταιρείες από διαφόρους κλάδους, π.χ. πληροφορική, ασφάλεια, υγεία κ.τ.λ., αναμένεται να εμπλακούν στο έργο, δημιουργώντας χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΓΩΓΟΥ ΤΑP

Πρέπει να σημειωθεί ότι ο αγωγός TAP δεν ήταν το φαβορί για να μεταφέρει το αζέρικο φυσικό αέριο στη Δυτική Ευρώπη πριν το 2013 μεταξύ των αγωγών που προτείνονταν για τον λεγόμενο Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου.

To φαβορί ήταν ο αγωγός NabuccoWest που θα μετέφερε το φυσικό αέριο από τα τουρκο-βουλγαρικά σύνορα μέχρι την Αυστρία.

Ομως, η κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα φυσικού αερίου Σαχ Ντενίζ επέλεξε τον Ιούνιο του 2013 τον αγωγό TAP αντί του Nabucco-West.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η BP έχει το μεγαλύτερο ποσοστό 28,8% στη κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ. Οι υπόλοιποι μέτοχοι είναι η TPAO με 19%, η αζέρικη SOCAR με 16,7%, η Petronas με 15,5%, η LUKoil με 10% και η NIOC με 10%.

Από την άλλη πλευρά, οι βασικοί μέτοχοι της εταιρείας που είναι ιδιοκτήτρια του αγωγού και χρηματοδοτεί το έργο, είναι η βρετανική BP, η αζέρικη SOCAR, η ιταλική Snam, η βελγική Fluxys, η ισπανική Enagas και η ελβετική Axpo.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος