Μια ιδιαίτερη παράσταση με τίτλο Ιούλιος Καίσαρ. Σπαράγματα («Giulio Cesare. Pezzi staccati»), την οποία υπογράφουν ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης Romeo Castellucci και η ομάδα του Socìetas Raffaello Sanzio, ανοίγει τις πύλες της στο Φεστιβάλ Αθηνών, στις 17 – 20 Ιουνίου 2016, στο Εθνικό Θέατρο αίθουσα εκδηλώσεων, στις 19:00 και στις 20:30 αντίστοιχα.
Ο Romeo Castellucci έρχεται για τέταρτη φορά στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών 2016. H περφόρμανς-δραματική παρέμβαση Ιούλιος Καίσαρ. Σπαράγματα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Μπολόνια τον Μάρτιο του 2014, ως μέρος του τιμητικού αφιερώματος στον σκηνοθέτη με τίτλο «Και η Αλεπού είπε στον Κόρακα: Μάθημα Γενικής Γλωσσολογίας». Αποτελεί συμπύκνωμα της εμβληματικής παράστασης Ιούλιος Καίσαρ, η οποία ανέβηκε το 1997 και αποτέλεσε μία από τις πιο ρηξικέλευθες και ανατρεπτικές δημιουργίες της Socìetas Raffaello Sanzio.
Όπως σημειώνει η καθηγήτρια θεατρολογίας Έλενα Παπαλεξίου στο Πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών, στα Σπαράγματα ενώπιον των θεατών παρουσιάζονται, η μία μετά την άλλη, τρεις ιστορικές μορφές του θεάτρου και της πολιτικής: ο μυστηριώδης κύριος …φσκι που παραπέμπει στον πατέρα της δραματικής τέχνης Κονσταντίν Στανισλάφσκι, ο σιωπηλός και γερασμένος Ιούλιος Καίσαρ και ο δεινός ρήτωρ Μάρκος Αντώνιος, ο οποίος ενσαρκώνεται από έναν ηθοποιό με τραχειοτομή.
Με τη βοήθεια της τεχνολογίας οι θεατές –ωσάν να κρυφοκοίταζαν μέσα από μία κλειδαρότρυπα– θα καταδυθούν στο σάρκινο εσωτερικό του ηθοποιού για να ανακαλύψουν τον μηχανισμό παραγωγής της φωνής και των λέξεων. Η ηρωική συνάντηση μιας εσωτερικής πάλης συντελείται στη σκηνή: η ρητορική των λέξεων παραχωρεί τη θέση της στη ρητορική του σώματος, η οποία καθίσταται μοναδικός φορέας του αυθεντικού λόγου. Οι έννοιες θα εξασθενήσουν σταδιακά από την ίδια την απόπειρα της λεκτικής τους απόδοσης. Στην παράσταση τίθενται ερωτήματα αναφορικά με τη ρητορική, την τέχνη της υποκριτικής, τη δύναμη της πειθούς και την παντοκρατορία του κενού πολιτικού λόγου.
Η παράσταση είναι στα ιταλικά, με ελληνικούς υπέρτιτλους.
Την ευθύνη του αρχείου του Castellucci και της ομάδας του έχει αναλάβει μία ελληνική Ερευνητική Ομάδα με αρχικά A.R.C.H., αποτελούμενη από ερευνητές και ερευνήτριες ελληνικών και ξένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Στις εργασίες της ομάδας ARCH περιλαμβάνεται η διάσωση, τεκμηρίωση, ψηφιοποίηση και ανάδειξη του αρχείου και του έργου της Socìetas Raffaello Sanzio. Η ομάδα ARCH διοργάνωσε πέρυσι ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις (αφιερώματα, εργαστήρια, διαλέξεις κ.ά.) με τη συνεργασία των τριών μελών της Socìetas Raffaello Sanzio (Romeo Castellucci, Claudia Castellucci και Chiara Guidi).
Προσφάτως το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας ανακήρυξε το αρχείο αυτό ως εξέχον απόκτημα ιστορικού ενδιαφέροντος και ιδιαίτερης εθνικής σημασίας, ενώ παράλληλα επιβράβευσε το έργο της ερευνητική ομάδας ARCH.
Λίγα λόγια για τον σκηνοθέτη και το έργο του
O Romeo Castellucci γεννήθηκε το 1960 στην Τσεζένα της Ιταλίας. Το 1981, σε συνεργασία με την αδελφή του Claudia Castellucci και την Chiara Guidi, ιδρύει τη Socìetas Raffaello Sanzio.
Μαζί δημιουργούν ένα θέατρο που δίνει έμφαση στο εικαστικό στοιχείο και τη σωματικότητα χωρίς να επικεντρώνεται στο θεατρικό κείμενο, ένα θέατρο που απευθύνεται πρωτίστως στις προσλαμβάνουσες του θεατή.
Ανάμεσα στις πιο ρηξικέλευθες παραστάσεις τους συγκαταλέγονται η Αγία Σοφία-Θέατρο Χμερ (1985), ο Άμλετ (1992), η Ορέστεια (1995), ο Ιούλιος Καίσαρ (1997), η Γένεσις (2000), Ενδογονιδιακή Τραγωδία (2002-2004).
Το 2008, ως τιμώμενος καλλιτέχνης του 62ου Φεστιβάλ της Αβινιόν, παρουσιάζει σε ελεύθερη απόδοση την τριλογία του Δάντη Θεία Κωμωδία: Κόλαση, Καθαρτήριο, Παράδεισος, την οποία απολαύσαμε και στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2009
Έκτοτε ο Romeo Castellucci έχει λάβει σημαντικές διακρίσεις ως ένας από τους κορυφαίους καλλιτέχνες της εποχής του (Χρυσός Λέοντας της Βενετίας 2013) και συνεργάζεται με τα μεγαλύτερα Φεστιβάλ και θεάτρα του κόσμου, τόσο με τις δημιουργίες της Socìetas Raffaello Sanzio (όπως Περί της εννοίας του προσώπου του υιού του θεού, Go down, Moses – και οι δύο παρουσιάστηκαν στην Αθήνα – Ορέστεια κ.ά.), όσο και με έξοχες παραγωγές λυρικού θεάτρου, ανάμεσα στις οποίες Πάρσιφαλ, Ορφεύς και Ευρυδίκη, Neither, Τα Κατά Ματθαίον Πάθη.
Πηγές: Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2016
ARCH-Archival Research & Cultural Heritage – The Theatre Archive of Socìetas Raffaello Sanzio
Σχετική είδηση
Μία σπουδαία διάκριση για το αρχείο της Socìetas Raffaello Sanzio και το Ερευνητικό Πρόγραμμα ARCH
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος