Στις διακοπές συνήθως τρώμε έξω (σε εστιατόρια, ταχυφαγεία, ταβέρνες, καντίνες κ.α.). Για την ασφάλειά μας οφείλουμε να ελέγχουμε την καθαρότητα των χώρων μαζικής εστίασης καθώς και την ποιότητα του φαγητού που μας σερβίρουν.
Με την αύξηση της θερμοκρασίας στη διάρκεια του καλοκαιριού ο κίνδυνος της αλλοίωσης των τροφίμων, και κατά συνέπεια ο κίνδυνος των τροφοδηλητηριάσεων, είναι μεγάλος. Αυτό οφείλεται βασικά στην κατανάλωση τροφίμων που παρασκευάζονται, διατηρούνται και πωλούνται χωρίς την τήρηση των απαραίτητων μέτρων υγιεινής.
Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) και το ΕΦΕΤ συνιστούν στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στη διάρκεια του καλοκαιριού τόσο κατά την αγορά και διατήρηση των τροφίμων, όσο και κατά την επιλογή των χώρων μαζικής εστίασης.
- Κάθε εστιατόριο είναι υποχρεωμένο να έχει αναρτημένο σε εμφανές μέρος αναλυτικό τιμοκατάλογο στα Ελληνικά και στα Αγγλικά.
- Πρέπει, επίσης, να διαθέτει αναλυτικούς τιμοκαταλόγους σε κάθε τραπέζι με πληροφορίες για τα έλαια που χρησιμοποιούνται κατά την παρασκευή των φαγητών, καθώς και για το αν είναι κατεψυγμένα τα ψάρια, τα μαλάκια, οι πατάτες, οι πίτες κ.ά.
- Όλες οι επιφάνειες που έρχονται σε επαφή με τα τρόφιμα πρέπει να είναι απόλυτα καθαρές.
- Επιλέγουμε καταστήματα, που φαίνονται ότι εφαρμόζουν τα απαραίτητα μέτρα
υγιεινής, για την ασφάλεια των τροφίμων (καθαρά πατώματα, τοίχοι και τραπεζομάντιλα, καθαρές τουαλέτες, απουσία εντόμων και προσωπικό, με καθαρά ρούχα εργασίας ).
- Οι υπάλληλοι πρέπει έχουν καθαρά χέρια και νύχια, τα μαλλιά του προσωπικού της κουζίνας να είναι δεμένα πίσω με καπέλο και οι φόρμες εργασίας τους καθαρές.
- Αν βρούμε “ξένο σώμα” στο φαγητό μας, επιβάλλεται να παραπονεθούμε στη διεύθυνση του καταστήματος.
- Δεν καταναλώνουμε φαγητά που έχουν ασυνήθιστο χρώμα, μυρωδιά και γεύση.
- Ζητάμε πάντα τα κρέατα πουλερικά και ψάρια να είναι καλοψημένα.
- Δεν καταναλώνουμε λαχανικά που φαίνονται ότι δεν έχουν πλυθεί καλά.
- Προτιμούμε φαγητά πρόσφατης παρασκευής ή φαγητά που παρασκευάζονται την ώρα της παραγγελίας.
- Τα τρόφιμα και κυρίως τα ευαλλοίωτα, δηλαδή όσα συντηρούνται σε ψύξη, πρέπει να αγοράζονται από ελεγχόμενους χώρους, δηλαδή από αγορές, κι όχι από πλανόδιους πωλητές.
- Για παράπονα, χρησιμοποιούμε το έντυπο διαμαρτυρίας που κάθε κατάστημα υποχρεούται να διαθέτει.
- Για καταγγελίες απευθυνόμαστε στη Γραμμή Καταναλωτή 1520 και στο Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών 801-11-17200.
Μικρογεύματα
Όταν αγοράζουμε τρόφιμα από τα κυλικεία πλοίων, τρένων, καντίνες κ.λπ.:
- Επιλέγουμε καταστήματα που φαίνονται ότι εφαρμόζουν τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής για την ασφάλεια των τροφίμων.
- Έτοιμα σάντουιτς (με αλλαντικά, τυρί, αυγά, διάφορες σαλάτες ή σάλτσες, κ.ά.) πρέπει να διατηρούνται στο ψυγείο.
- Τα σουβλάκια πρέπει να καταναλώνονται καλοψημένα.
- Έτοιμα σνακ (τυρόπιτες, πίτσες, σπανακόπιτες, κ.λπ.) πρέπει να διατηρούνται σε θερμοκρασία μεγαλύτερη των 60 °C, να είναι, δηλαδή, πολύ ζεστά.
- Σαλάτες που διατίθενται σε salad bar πρέπει να διατηρούνται υπό ψύξη και σε ειδικές προθήκες.
- Οι βιτρίνες με χύμα παγωτά πρέπει να έχουν την κατάλληλη θερμοκρασία. Τα παγωτά να είναι σκληρά, να μην είναι εκτεθειμένα σε έντομα και να σερβίρονται με καθαρά σκεύη.
- Τα ψυγεία με αναψυκτικά και εμφιαλωμένα νερά δεν πρέπει να είναι εκτεθειμένα στον ήλιο. Είναι απαραίτητο να έχουν την κατάλληλη θερμοκρασία (μικρότερη από 70 βαθμούς Κελσίου).
- Τα μαγειρεμένα τρόφιμα, διάφορα είδη γαλακτομικών ή διάφορα είδη αλιευμάτων που δεν καταναλώθηκαν εντός δύο ωρών από την αγορά τους και δεν διατηρήθηκαν στο ψυγείο, πρέπει να πετιούνται.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος