Tι θα δούμε στην 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

Array

Έργα περισσότερων από 100 σύγχρονων καλλιτεχνών, οκτώ νέες εκθεσιακές παραγωγές, τρία projects, ένα φεστιβάλ και ενδιαφέρουσες δημιουργικές συνεργασίες φιλοξενούν από τις 10 Δεκεμβρίου 2022 έως τις 21 Μαΐου 2023 οι χώροι του MOMus, μουσεία και μνημεία της Θεσσαλονίκης.

Τα έργα που παρουσιάζονται φέτος στην 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης εστιάζουν σε ιστορίες τόπων και ανθρώπων, θίγουν ζητήματα ταυτότητας, ηθικής, δικαίου και βιωσιμότητας, προτείνουν αυτοσχέδιες οικολογικές τεχνολογίες, διερευνούν δυνατότητες συλλογικής ύπαρξης. Η φαντασία που διατρέχει τα έργα αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για τη δυνατότητα να φανταστεί ο καθένας μας διαφορετικές εκδοχές του μέλλοντος.

Τα εγκαίνια  της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιήσει στις 10 Δεκεμβρίου στις 20:00 στο ΜοMus- Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης, Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα σύγχρονου πολιτισμού.

Tι θα δούμε στην 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

 ΓΕΩΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Η ανταλλαγή ιδεών, αξιών και κανόνων μέσα σε ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης είναι το κεντρικό ενδιαφέρον της «γεωκουλτούρας» ως όρου των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών. Στον άξονα αυτόν, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στρέφει το ενδιαφέρον στους όρους «γη» και «κουλτούρα» και συναρτά την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Διερευνά ζητήματα μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο του φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στις συνθήκες κλιματικής, οικονομικής και προσφυγικής κρίσης.

Η διοργάνωση συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης) και το υποστηρίζουν πρόσθετα περισσότεροι από σαράντα υποστηρικτές και χορηγοί.

Πιστεύοντας ότι η τέχνη διευρύνει την κατανόηση του κόσμου, η 8η Μπιενάλε δεν επιδιώκει μόνο να αφυπνίσει την περιβαλλοντική μας συνείδηση, αλλά και να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του μέλλοντος με νέες διεκδικήσεις και οράματα. Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να γίνει μια πράξη επικοινωνίας με τον κόσμο, μια πράξη δικαιοσύνης και ελευθερίας, εμπιστοσύνης και προοδευτικής σκέψης. Tι θα δούμε στην 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

 ΕΚΘΕΣΕΙΣ & PROJECTS & ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ (σε χρονολογική σειρά)

Έκθεση: «Κιβωτός: Μια κατασκευή φροντίδας. Έργα σύγχρονης τέχνης από τις συλλογές του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)

10.12.2022 – 26.03.2023 / εγκαίνια: 10.12, 20:00

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO, είσοδος από τη νότια πύλη, πύργος ΟΤΕ)

Πως μπορεί το μοναδικό εγχείρημα επιβίωσης της Κιβωτού να λειτουργήσει ως όχημα, μέσο και σύμβολο της επικείμενης οικολογικής καταστροφής και να επανατοποθετήσει τη βάση της περιβαλλοντικής αφύπνισης, να επαναφέρει τους προβληματισμούς για τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, τα περιβαλλοντικά ζητήματα, τις πολιτικές οικολογικής διαχείρισης και εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων;

Η επαναπροσέγγιση της έννοιας της Κιβωτού, της διάσωσης, της αφύπνισης, της επιβίωσης, της διαφυγής, της ελπίδας, από τους σύγχρονους δημιουργούς θα προσδιορίσει τις ανάγκες για να ανακατασκευαστεί ένα αποτελεσματικό σχέδιο ώστε να διασωθεί ότι είναι πολύτιμο σε ένα όλο και πιο εύθραυστο παγκόσμιο οικοσύστημα.

H περιβαλλοντολογική αφύπνιση και η οικολογική δικαιοσύνη επανερμηνεύουν τo θεολογικό αφήγημα της Κιβωτού κάθε φορά που ακραία κλιματικά και καιρικά φαινόμενα πλήττουν κατοικημένες περιοχές και προκαλούν καταστροφές. Επανέρχονται ερωτήματα, όπως εάν θα μπορούσε να είχε αποτραπεί η κατάσταση;  Πώς θα αποκατασταθεί η ζωή μετά την καταστροφή; Μπορώ να βοηθήσω;

Η ανθρωπότητα καλείται να ενεργήσει στα σημερινά επιτακτικά μεταβαλλόμενα περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως ο «πιστός», «οικολόγος» Νώε, ο οποίος ολοκλήρωσε την αποστολή για τη διάσωση της ανθρωπότητας και όλων των ζωντανών πλασμάτων από μια οικολογική καταστροφή παγκοσμίων διαστάσεων. Λειτούργησε με την μεγαλύτερη φροντίδα, σεβασμό και συνέπεια και υπήρξε ο «καλός άνθρωπος» για να αποκαταστήσει την ελπίδα. Η φροντίδα για την ανθρωπότητα έγινε «σωτήρια» πράξη παγκόσμιας αξίας.

Η έννοια της Κιβωτού ορίζει διάφορες εφαρμογές, αποθετήρια, και τράπεζες και συλλεκτικές δραστηριότητες που στόχο έχουν να διασώσουν, να προστατέψουν και να διατηρήσουν  δεδομένα, αντικείμενα και πληροφορίες για μελλοντική χρήση.

Γνωρίζουμε ότι η ανεύθυνη χρήση και η κατάχρηση έχει οδηγήσει σε μεγάλο μέρος της κλιματικής αλλαγής και της περιβαλλοντικής υποβάθμισης που αντιμετωπίζουμε σήμερα. Οι καταιγίδες υπάρχουν ως μέρος των φυσικών καιρικών προτύπων στον πλανήτη, αλλά οι θερμότεροι ωκεανοί παράγουν ισχυρότερες καταιγίδες και ισχυρότερες βροχές, οι οποίες με τη σειρά τους αυξάνουν τις πλημμύρες.

Στόχος της έκθεσης είναι να παρουσιάσει τους εικαστικούς οραματισμούς, τις αναζητήσεις και τους ευρηματικούς τρόπους προσέγγισης στις πρόσφατες διαμορφούμενες συνθήκες, καθώς η παρακμή της μέλισσας, η αποψίλωση των δασών, η ατμοσφαιρική ρύπανση, η υπερθέρμανση, η ερημοποίηση, η επισιτιστική κρίση, η υπερβολική εκμετάλλευση των υδάτινων πόρων, ο καταναλωτισμός και η κλιματική αλλαγή αντιμάχονται τη δυναμική του περιβάλλοντος να εμπνέει, να προστατεύει, να αναπνέει, να θεραπεύει, να αναγεννηθεί.

Πρόκειται για μια ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης που συγκεντρώνει 40 Έλληνες και ξένους δημιουργούς με περισσότερα από 75 έργα τέχνης ζωγραφικής, γλυπτικής, και νέων μέσων πού προέρχονται από τις συλλογές του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Καλλιτέχνες/ιδες: Δημήτρης Αληθεινός, Άγγελος Αντωνόπουλος, Αχιλλέας Απέργης, Γιώργος Βακαλό, Κωνσταντίνος (Ντίκος) Βυζάντιος, Γιώργος Γεροντίδης, Άρις Γεωργίου, Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Δανιήλ Γουναρίδης, Γιώργος Γυπαράκης, Lionel Estève, Μανώλης Ζαχαριουδάκης, Θόδωρος, Francisco Infante-Arana & Nonna Gurionova, Μάριον Ιγγλέση, Αλέξανδρος Ίσαρης, Αντιγόνη Καββαθά, Βαλέριος Καλούτσης, Χρίστος Καράς, Άρης Κατσιλάκης, Δημήτρης Κοντός, Γιώργος Λάππας, Σωτήρης Μίχου, Ελένη Μυλωνά, Μπία Ντάβου, George Osodi, Ρένα Παπασπύρου, Παύλος, Μάριος Πράσινος, Omid Salehi, Σωτήρης Σόρογκας, Μάριος Σπηλιόπουλος, Δανάη Στράτου, Thomas Struth, Τάκις (Βασιλάκης), Δημήτρης Τζαμουράνης, Γιώργος Τσακίρης, Κάρολος Τσίζεκ, Κώστας Τσόκλης, Αλέξανδρος Ψυχούλης

Επιμέλεια: Θοδωρής Μάρκογλου, Κατερίνα Σύρογλου

Tι θα δούμε στην 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

Έκθεση: «Graceland. O θρίαμβος μιας αβέβαιης πορείας. Ένα συλλογικό προτζεκτ των Ράνια Εμμανουηλίδου, Φανή Μπουντούρογλου, Ευαγγελία Ψωμά»

10.12.2022 – 23.04.2023 / εγκαίνια: 10.12, 18:00

MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, Προβλήτα Α’, λιμάνι)

Σε μία εποχή που η κρισιακή συνθήκη λαμβάνει οντολογικές διαστάσεις, η επιστροφή στα ιδεώδη του ανθρωπισμού και σε ένα «βραδύτερο» παρελθόν μέσα από την κριτική μιας δίχως τέλος προόδου, την επανασύνδεση με τα μέσα παραγωγής, την επανεκτίμηση του μόχθου της παραγωγικής διαδικασίας και την επαναφορά της σχέσης ανθρωπότητας και φύσης, φαντάζουν ως διέξοδος από την αβεβαιότητα.

Στο πλαίσιο αυτό τρεις γυναίκες εικαστικοί, εκκινώντας  από  διαφορετικές αφετηρίες, δημιουργούν με ποικίλα εικαστικά μέσα, ένα συλλογικό έργο εν εξελίξει, έναν κοινό τόπο καλλιτεχνικής συμβίωσης και προσκαλούν το κοινό σε μια εμβυθιστική εμπειρία. Σε αντίθεση με την μηχανιστική θεώρηση που θέλει τη φύση ως κάτι διαφορετικό από το κυρίαρχο, που πρέπει να κατακτηθεί και να υποταχθεί, στη Graceland η φύση προσεγγίζεται με σεβασμό και της αποδίδονται ξανά οι μαγικές ιδιότητες της τροφοδότριας μάνας.

Μέσα από πειραματισμούς με τεχνικές παραγωγής χαρτιού και βιοπλαστικού, καλλιέργειας κρυστάλλων, φυτεύσεων, ριζωμάτων και αεικαλλιέργειας διερευνώνται οι συνδέσεις μεταξύ της καταστροφής της γης και της πατριαρχικής και καπιταλιστικής ηγεμονίας που αγνοεί την ηθική προτεραιότητα της ανάγκης του φροντίζειν.

Παράλληλα, παρουσιάζεται στο χώρο του εργαστηρίου η διαδικασία της καλλιτεχνικής πρακτικής, που βασίζεται στον πειραματισμό, τον διάλογο, τη συνεργασία, την διερεύνηση παραδοσιακών τεχνικών, την συμπαραγωγή γνώσης και καλλιτεχνικού έργου, την επιστημονική έρευνα πάνω σε νέα, βιώσιμα υλικά και πρώτες ύλες και την παρατήρηση της φύσης σε ρόλο δημιουργού.

Καλλιτέχνιδες: Ράνια Εμμανουηλίδου, Φανή Μπουντούρογλου, Ευαγγελία Ψωμά

Επιμέλεια: Άννα ΜυκονιάτηTι θα δούμε στην 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

Project: «Κλιματική Βουλή. Αφηγήσεις του μη ανθρώπινου»

10.12.2022 – 19.02.2023 / εγκαίνια: 10.12, 20:00

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO, είσοδος από τη νότια πύλη, πύργος ΟΤΕ)

Η συζήτηση για την κλιματική κρίση μας φέρνει συνεχώς αντιμέτωπους με το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής. Η παγκόσμια επιστημονική κοινότητα συμφωνεί πλέον πως πρόκειται για τη μεταβολή στο κλιματικό σύστημα της Γης που οφείλεται άμεσα ή έμμεσα σε ανθρώπινες δραστηριότητες. Η υπερθέρμανση του πλανήτη και οι συνέπειές της απειλούν την οικολογική ισορροπία και επηρεάζουν τις σχέσεις ανάμεσα στα είδη που συμβιώνουν στην Γη.

Τι θα γινόταν αν το περιβάλλον μας μπορούσε να μιλήσει, αν δηλαδή δινόταν φωνή σε μη ανθρώπινα όντα και πράγματα για να βοηθήσουν στη διαμόρφωση της πολιτικής του πλανήτη μας; Τι θα έλεγαν;

Τι θα γινόταν αν όλα τα όντα που επηρεάζουν το κλίμα μας και επηρεάζονται από ανθρώπινες ενέργειες μπορούσαν να ενωθούν και να συναντηθούν για μια διαβούλευση;

Τι θα συζητούσαμε και θα διαπραγματευόμασταν; Ποιες συγκεκριμένες αποφάσεις θα λαμβάνονταν;

Και τι θα γινόταν αν οι εκκλήσεις των μη ανθρώπινων όντων και πραγμάτων συγκεντρωθούν και δοθούν στις πολιτικές αρχές, με την υποχρέωση να αναλάβουν αντίστοιχη δράση στους τομείς ευθύνης τους και να τις φέρουν ακόμη και στη Βουλή της χώρας;

Τι θα γινόταν αν υπήρχε ένας αποτελεσματικός τρόπος για τους ανθρώπους να συμπάσχουν με τον μη ανθρώπινο κόσμο και να αντιπροσωπεύσουν τις μη ανθρώπινες φωνές σε έναν σχηματισμό με πολιτικό προσανατολισμό, όπως ένα κοινοβούλιο, που θα ζητούσε αντίστοιχη δράση προς τη βελτίωση του περιβάλλοντός μας και του κόσμου;

Τι θα γινόταν αν οι έντεχνες αναπαραστάσεις και η αφήγηση ιστοριών μπορούσαν να αποτελέσουν το όχημα για μια τόσο φιλόδοξη προσπάθεια;

Και τέλος, τι θα συμβεί αν αυτή η διαδικασία έχει βαθύ αντίκτυπο στη μετατόπιση της τρέχουσας νοοτροπίας και ανοίξει ένα πεδίο σύνδεσης μεταξύ των πολιτών, το οποίο θα εμπνεύσει συλλογικές και βιώσιμες δράσεις που σχετίζονται με το κλίμα;

Αυτή είναι η Κλιματική Βουλή και οι Ιστορίες της.

Βασισμένη σε ένα project των καλλιτεχνικών ομάδων metagarten και helfersyndrom, (Hamburg και Ofenbach αντίστοιχα, Γερμανία), εμπλουτισμένη με τις αφηγηματικές μεθοδολογικές φόρμες του Γιάννη Αγγελή (Bad Homburg, Γερμανία), μια καινούρια εκδοχή της συμμετοχικής δράσης «Κλιματική Βουλή», η καλλιτεχνική προσέγγιση της οποίας βασίζεται στη δημιουργικότητα, στην αφήγηση ιστοριών, την κοινοτική πρακτική, την κινητοποίηση και την ενσυναίσθηση, έρχεται στο MOMus και στην 8η Μπιενάλε.

Στη δράση απαιτείται εκδήλωση ενδιαφέροντος και υποβολή συμμετοχής!

Επιμέλεια: Γιάννης Αγγελής, Μαρία Κοκορότσκου, Αρετή Λεοπούλου, Θούλη Μισιρλόγλου

Συνεργασία: Αλεξάνδρα Χρυσαδάκου, Amelie Hensel, Steffen Lars Popp

Project: «Αστικός αμπελώνας του Δήμου Θεσσαλονίκης»

10.12.2022 – 19.02.2023 / εγκαίνια: 10.12, 20:00

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO, είσοδος από τη νότια πύλη, πύργος ΟΤΕ)

Ο αστικός αμπελώνας του Δήμου Θεσσαλονίκης δημιουργήθηκε το 2013 στην καρδιά της πόλης, στην περιοχή του Καυταντζόγλειου Γηπέδου, στο χώρο όπου παλαιότερα βρισκόταν το δημοτικό μηχανουργείο, ως αποτέλεσμα συνεργασίας του Δήμου Θεσσαλονίκης με το Εργαστήριο Αμπελουργίας του ΑΠΘ και το Κτήμα Γεροβασιλείου. Πρόκειται για τον μοναδικό αστικό αμπελώνα σε πανελλαδικό επίπεδο. Φυτεύτηκαν περί τα 480 φυτά από οινοποιήσιμες ποικιλίες: ξινόμαυρο, αγιωργίτικο, μαλαγουζιά και ρομπόλα ήταν οι τέσσερις ποικιλίες ελληνικού σταφυλιού που είχαν επιλεγεί. Ο αστικός αμπελώνας δίνει προστιθέμενη αξία στη φήμη της Θεσσαλονίκης και ισχυροποιεί το αφήγημα της οινικής και γαστρονομικής κουλτούρας της πόλης.

Έκθεση: «Μητροπολιτικό Πάρκο @ΔΕΘ»

10.12.2022 – 19.02.2023 / εγκαίνια: 10.12, 20:00

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO, είσοδος από τη νότια πύλη, πύργος ΟΤΕ)

Η έκθεση φιλοξενεί έργα μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών Αρχιτεκτονικής Τοπίου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Αρχιτέκτονες, Γεωπόνοι, Δασολόγοι, Πολιτικοί μηχανικοί, Χωροτάκτες, Μηχανικοί Περιβάλλοντος, σχεδιάζουν, στο πλαίσιο του μαθήματος «Σχεδιασμός Τοπίου, Αστικών Υπαίθριων Χώρων», την τοποθεσία της ΔΕΘ ως σύγχρονο αστικό πάρκο κέντρου που η πόλη στερείται.

Ανασύνταξη και ανάδειξη της εικόνας της πόλης από την ιστορία της, φυσική και πολιτισμική, διασφάλιση ελεύθερου δημόσιου χώρου ζωής, αστικής κατοικησιμότητας, αναβαθμισμένης ποιότητας, φυσικής συνέχειας και πράσινου, είναι η δημιουργική συμβολή των έργων στον αστικό μας γεωπολιτισμό. Σύμφωνα πάντως με τη δυναμική του τοπίου, της φύσης και του πολιτισμού που μοιάζει να ξεχάστηκε, στο νευραλγικό κατά τα άλλα, ως προς τη σφαίρα του δημόσιου χώρου της πόλης, τόπο για τον οποίο υπάρχει πλούσιο υλικό διεκδικήσεων, οραμάτων και σχεδιασμών από τον Εμπράρ ακόμη και μέχρι σήμερα.

Διοργανωτές: ΔΠΜΣ Αρχιτεκτονική Τοπίου ΑΠΘ, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών-Πολυτεχνική Σχολή ΑΠΘ, Τμήμα Γεωπονίας-Σχολή Γεωπονίας & Φυσικού Περιβάλλοντος ΑΠΘ

Συντελεστές- Διδακτική ομάδα: Μαίρη Τζημοπούλου, Αναστασία Παπαδοπούλου

Μεταπτυχιακοί/ες φοιτητές/τριες: Ράλλης Αμπατζίδης, Άννα Μαρία Γιαννοπούλου, Παύλος Δαρμανίν, Ελπίδα Ιακωβίδου, Στέλλα Καλογήρου, Δήμητρα Καραβασίλη, Ιωάννα Καραμέτου, Αντιγόνη  Κριαρή, Βασίλης Κώνστας, Θεοδώρα Κωτούλα, Χρύσα Μαντζαρίδου, Κωνσταντίνος Μπουφίδης, Ευαγγελία Οικονόμου, Αλεξάνδρα Πανάγαρη, Αντιγόνη Περούλη, Ιωάννης Πολατίδης, Νίκος Πρίντζιος, Γιώργος Ταταζίδης, Ελπινίκη Τζαγάκη, Ιωάννης Χοτοκουρίδης. Προσκαλεσμένοι/ες στην ημερίδα: Αλέκα Αλεξοπούλου, Σάσα Λαδά, Μάγδα Πιτσιάβα-Λατινοπούλου, Γιώργος Ζωίδης, Αναστασία Μπουρλίδου, Παναγιώτα Μουρατίδου

Ημερίδα «ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ @ΔΕΘ»

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2022, 17:00-20:00

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Project: «Μανώλης Μπαμπούσης. Ο κήπος»

10.12.2022 – 19.02.2023 / εγκαίνια: 10.12, 20:00

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO, είσοδος από τη νότια πύλη, πύργος ΟΤΕ)

Το 2011 ο Μανώλης Μπαμπούσης, ως αντιπρύτανης της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών και αρχιτέκτονας, με τη στήριξη της τότε Πρυτανείας, σχεδίασε  και οργάνωσε τη μετατροπή  του μεγάλου  πάρκινγκ της ΑΣΚΤ σ’ έναν ελεύθερο κήπο, χωρίς  καμία επέμβαση που θα υπογράμμιζε την οικείωση της φύσης από τον άνθρωπο,  όπως σιντριβάνια, φώτα, πλακοστρώσεις, καθιστικά, διακοσμητικά στοιχεία και γεωμετρίες.

Η προβολή του ομώνυμου έργου αποτελεί τη συνέχεια της προμπιεναλικής συνεργασίας του MOMus με τον καλλιτέχνη, ο οποίος στον «Κήπο» αφηγείται στα δένδρα τις σκέψεις του για την εικόνα, τη φωτογραφία, τη διδασκαλία, την τέχνη, την ιστορία της.

Καλλιτέχνης: Μανώλης Μπαμπούσης

 Έκθεση: «Ιχνηλάτες της Φύσης»

21.12.2022 – 21.05.2023 / εγκαίνια: 23.12 με εορταστικό πρόγραμμα

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη (Μονή Λαζαριστών)

«Ιχνηλάτες της Φύσης» γίνονται οι εικαστικοί Αλεξάνδρα Μαράτη – Άννα Βαδάκογλου, Αικατερίνη Γεγησιάν και Kiril Prashkov με την ομότιτλη έκθεση αφυπνίζοντας τις αισθήσεις μέσα από «βιοδυναμικούς κήπους», προβάλλοντας με εικαστικό τρόπο τους βιολογικούς κύκλους της γης και εν τέλει της ζωής μας, αλλοιώνοντας γνωστά εικαστικά έργα και δίνοντάς τους μια απροσδόκητη χειρωνακτικότητα.

Η Αλεξάνδρα Μαράτη, σε συνεργασία με την αρχιτέκτονα Άννα Βαδάκογλου δημιουργούν έναν οριοθετημένο «Bιοδυναμικό Kήπο» εμπνευσμένο από τον αυστριακό φιλόσοφο Rudolf Steiner, σύμφωνα με τον οποίο η καλλιέργεια της γης με την επιμελή φροντίδα τoυ χώματος, των σπόρων και της βλάστησης αποτελεί ένα μυστήριο με μεταφυσική διάσταση αλλά ταυτόχρονα είναι η βασική προϋπόθεση για μια επιτυχημένη οργανική καλλιέργεια. Στον «βιοδυναμικό κήπο» οι επισκέπτες βιώνουν την ιδιαιτερότητα της ατμόσφαιρας που αφυπνίζει τις αισθήσεις. Σύμφωνα με την καλλιτέχνιδα, η εγκατάσταση, που βασίζεται σε μελετημένα οικολογικά υλικά, προτρέπει τον θεατή να μεταφέρει θετική ενέργεια για την επίτευξη ανώτερης ποιότητας βλάστησης.

Η Αικατερίνη Γεγησιάν στην εγκατάσταση «Συνεχίζεται… Χωρίς Τίτλο» (То be continued… Untitled) μας προσκαλεί σ’ έναν αισθητικά σχεδιασμένο εσωτερικό χώρο που περιέχει εικόνες λουλουδιών και άλλων φυτών, πτηνών, ζώων και ανθρώπων. Η καλλιτέχνιδα, η οποία έχει εντάξει ως προσωπικό βίωμα τις οικολογικές καλλιέργειες, μεταμορφώνει τις φωτογραφίες της νεκρής φύσης και της άγριας φύσης σε διαρκώς μεταβαλλόμενο οργανικό υλικό που παρακολουθεί τους βιολογικούς κύκλους της γης και εν τέλει της ζωής μας.

Ο Kiril Prashkov στην σειρά έργων που ονομάζει «Φυσικό Μοντερνισμό» (Natural Modernism) μεταγράφει με αυτό-ειρωνικό τρόπο γνωστά έργα της ιστορίας της τέχνης του 20ου αιώνα των Mondrian, Malevich, Duchamp, Magritte και Calder χρησιμοποιώντας κυρίως ξύλο και άχυρο. Με αυτή την φορμαλιστική αλλοίωση που επιτυγχάνει ο καλλιτέχνης χρησιμοποιώντας αμιγώς φυσικά πρωτογενή υλικά, τα έργα, αποκτούν μια απροσδόκητη χειροτεχνικότητα, μεταφράζουν την εικαστική γλώσσα και εν τέλει επιδρούν στην ίδια την πρόσληψή τους από τον θεατή.

Η έκθεση συνδιαλέγεται με την τρέχουσα έκθεση «Οργανική Τέχνη. Η πρωτοπορία στο Πέτρογκραντ» που παρουσιάζεται στους δύο ορόφους του μουσείου από τον περασμένο Ιούνιο και στην οποία αποτυπώνεται η θεωρία του ρώσου εικαστικού και μουσικού Μιχαήλ Ματιούσιν από τις αρχές της δεκαετίας του 1920 ότι η τέχνη υπάρχει στη φύση, στον μικρόκοσμο και τον μακρόκοσμο και χρειάζεται ειδική εκπαίδευση των αισθήσεών μας και ιδίως της όρασης για να την εντοπίσουμε.

Καλλιτέχνες/έχνιδες: Αικατερίνη Γεγησιάν,  Αλεξάνδρα Μαράτη – Άννα Βαδάκογλου, Kiril Prashkov

Επιμέλεια: Μαρία Τσαντσάνογλου

Έκθεση: «Down to Earth”  / 09.02 – 30.04.2023

MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Πλ. Αγίων Ασωμάτων 5, Θησείο, Αθήνα)

Η έκθεση -συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus- παρουσιάζει τα έργα σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών, οι οποίοι, με διαφορετικά μέσα και οπτικές, προτείνουν μια έκθεση επικεντρωμένη στις αξίες και τις διεργασίες της γης. Η τέχνη επιστρέφει στη φύση, επιχειρώντας να συμβάλει στη διαμόρφωση νέων τρόπων σκέψης και ύπαρξης, ώστε να γίνει γόνιμο πεδίο για μια εναλλακτική θέαση του κόσμου και για μια γόνιμη συμβίωση του κοινωνικού με το φυσικό.

Καλλιτέχνες/ιδες: Στρατής Βογιατζής, Ζωή Γιαμπουλντάκη, Μάριον Ιγγλέση, Γιάννης Καστρίτσης, Anemicinema (Άκης Κερσανίδης-Χρύσα Τζελέπη), Κατερίνα Μόσχου, Βασίλης Νεμπεγλεριώτης, Σωτήρης Πανουσάκης, Βαγγέλης Πλοιαρίδης, I broke the vase (Νεφέλη Σάνη-Εύα Ματσίγκου), Ιφιγένεια Σδούκου, Σοφία Τολίκα, Γιώργος Τσακίρης

Επιμέλεια: Δόμνα Γούναρη, Αρετή Λεοπούλου, Θοδωρής Μάρκογλου, Θούλη Μισιρλόγλου, Γιάννης Μπόλης, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Κατερίνα Σύρογλου

 Έκθεση: «Γιάννης και Μίλτος Μανάκια. Τα πρόσωπα πίσω από τον φακό»/

15.02 – 31.12.2023 /Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα (Προξένου Κορομηλά 23, Θεσσαλονίκη)

Η έκθεση παρουσιάζει για πρώτη φορά στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα μία μεγάλη συλλογή φωτογραφιών από το προσωπικό αρχείο του Λεωνίδα Μανάκη, γιου του Μίλτου Μανάκια, που δόθηκε στο Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας (ΙΜΜΑ) από τον πρέσβη επί τιμή κ. Αλέξανδρο Μαλλιά.

Ο Γιάννης και ο Μίλτος Μανάκια, με καταγωγή από την Αβδέλλα Γρεβενών, θα διατρέξουν την ύπαιθρο και τα μεγάλα αστικά κέντρα των Βαλκανίων, καταγράφοντας όχι μόνο τη ζωή των ανθρώπων του μόχθου, στιγμές ξεγνοιασιάς και ψυχαγωγίας αλλά και αρχιτεκτονικά τοπόσημα, ιστορικά και κοινωνικά γεγονότα που σηματοδοτούν τις αλλαγές του α΄ μισού του 20ού αιώνα.

Καλλιτέχνες: Γιάννης Μανάκια, Μίλτος Μανάκια

Επιμέλεια: Σταυρούλα Μαυρογένη, Φανή Τσατσάια

Βοηθός ερευνήτρια: Σύλια Φασιανού

 Έκθεση: «Χρήστος Δικαιάκος. Ο κόσμος ως ανοιχτός στούντιο»/ 23.02 – 24.09.2023/ MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, Προβλήτα Α’ λιμάνι)

Με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη και διατηρώντας εξέχουσα θέση στην καλλιτεχνική σκηνή του Βανκούβερ ήδη από τη δεκαετία του 1970, ο Ελληνοκαναδός φωτογράφος Χρήστος Δικαιάκος (1946) χρησιμοποίησε φωτογραφικές πρακτικές στη διερεύνηση ζητημάτων μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο του φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Ειδικότερα το έργο του εστιάζεται στη χρήση της γης σε αλληλεπίδραση με τον τρόπο που ο σύγχρονος πολιτισμός εξαπλώνεται συρρικνώνοντας τις γηγενείς κουλτούρες, που είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη φύση.  Η δουλειά του Δικαιάκου επιδιώκει τη βαθύτερη κατανόηση των ιδιαίτερων οικοσυστημάτων ως παραδειγμάτων διαφορετικών προσεγγίσεων προς το περιβάλλον. Η έκθεση –πρώτη αναδρομική έκθεση του φωτογράφου στην Ελλάδα- συμπεριλαμβάνει έργα από φωτογραφικές σειρές του καλλιτέχνη, από τη δεκαετία του 1970 και εξής, δημιουργώντας ένα είδος αναδρομικής έκθεσης, που θα συστήσει στο ελληνικό κοινό έναν σημαντικό καλλιτέχνη της διασποράς.

Καλλιτέχνης: Χρήστος Δικαιάκος

Επιμέλεια: Ηρακλής Παπαϊωάννου

8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης & 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης/ 2 – 12.03.2023

Το πρόγραμμα θα ανακοινωθεί

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ  – «Being as Communion»/ 04.03 – 21.05.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)

Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας

Τα έργα της έκθεσης παρουσιάζονται σε δέκα χώρους και μουσεία της πόλης της Θεσσαλονίκης, ακουμπώντας τις πολλαπλές στρώσεις της ιστορίας της πόλης, προτείνοντας μια πολυφωνική ανάγνωση, μια σύζευξη πολλών ισότιμων φωνών.

Καλλιτέχνες/έχνιδες: Jumana Emil Abboud, Πάκυ Βλασσοπούλου, Gianfranco Baruchello, Zheng Bo, Campus Νovel, Aslı Çavuşoğlu, Φοίβη Γιαννίση, COYOTE, Cevdet Erek, Piero Gilardi, Sky Hopinka, Akira Ikezoe, Βάσω Κατράκη, Jumana Manna, Ahmed Morsi, Hira Nabi, Abraham Onoriode Oghobase, Γιάννης Παπαδόπουλος, Alexandra Paperno, Άγγελος Πλέσσας, Iva Radivojević, Κώστας Ρουσσάκης, Corinne Silva, Πάνος Σκλαβενίτης, Agnès Varda, Ana Vaz, Vessel (Navine G. Dossos and James Bridle), Θανάσης Xονδρός & Αλεξάνδρα Κατσιάνη

Επιμέλεια: Μαρία-Θάλεια Καρρά

Συγγραφείς καταλόγου: Ίριδα Λυκουριώτη, Φοίβη Γιαννίση, Tristan Bera

Σχεδιασμός καταλόγου: Studio Lalios Vazoura.

Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Εβίτα Φανού

7th Thessaloniki Performance Festival/ 9 – 14.05.2023/MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών

Η γη, οι σχέσεις των ανθρώπων με το περιβάλλον και αυτά που το συνθέτουν αλλά και ό,τι προκύπτει από αυτό το πλαίσιο, λειτουργούν ως πεδίο έμπνευσης και δράσης για τους καλλιτέχνες που με τις περφόρμανς τους θα δώσουν μια επιτελεστική διάσταση στο γενικό θέμα «γεωκουλτούρα» της διοργάνωσης

Επιμέλεια: Ειρήνη Παπακωνσταντίνου

Το πρόγραμμα θα ανακοινωθεί.

 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης & το «Πελίτι»

Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και το MOMus υποστηρίζουν την κατασκευή της Τράπεζα Σπόρων του «Πελίτι», που από το από το 1995 ως σήμερα έχει καταφέρει να αλλάξει την εικόνα της Ελλάδας σε σχέση με τις παραδοσιακές ποικιλίες σπόρων και έχει καταφέρει να επηρεάσει την κατάσταση στη Βουλγαρία, στην Κύπρο, στην Τουρκία, στην Ευρώπη, σε Αφρικανικές χώρες και τα τελευταία χρόνια επηρεάζει την κατάσταση και στις Η.Π.Α. Η συνεργασία με το «Πελίτι» θα λάβει πολλές διαφορετικές μορφές, σε μια προσπάθεια να ενδυναμωθεί το έργο της κοινότητας.

Info: https://peliti.gr/

8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης & Chefs for Zero Hunger

Στο πλαίσιο εκτίμησης και υποστήριξης οργανωμένων δράσεων αλληλεγγύης, η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και το MOMus, συνεργάζονται με την αυτόνομη ομάδα μαγείρων με κοινωνική συνείδηση και ιδιαίτερα ανεπτυγμένη ευαισθησία «Chefs for Zero Hunger», που δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη με σύνθημα «κανένας μόνος, κανένας νηστικός».

Οι «Chefs for Zero Hunger» μαγειρεύουν με δικούς τους πόρους και χωρίς οικονομικό αντίτιμο για όσους έχουν ανάγκη, πρωτίστως άνεργους και άστεγους, με βασικούς άξονες την εντοπιότητα, την εποχικότητα και την παράδοση.

Info: https://www.facebook.com/search/top?q=chefs%20for%20zero%20hunger

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος