Ο κρίσιμος ρόλος των Κοινωνικών Λειτουργών και η ανάγκη για Σχολική Κοινωνική Υπηρεσία

Η ημερίδα του ΣΚΛΕ ανέδειξε τον κρίσιμο ρόλο των κοινωνικών λειτουργών στο σχολείο και το διαχρονικό αίτημα για μόνιμη Σχολική Κοινωνική Υπηρεσία.

Σε κάθε κοινωνία υπάρχουν επαγγελματίες που κινούνται αθόρυβα, εκεί όπου οι ανάγκες είναι περισσότερο επιτακτικές. Οι Κοινωνικοί Λειτουργοί ανήκουν σε αυτή την κατηγορία: συναντούν την ευαλωτότητα με γνώση, σταθερότητα και σεβασμό. Στηρίζουν παιδιά σε δύσκολες στιγμές, συνοδεύουν οικογένειες που δοκιμάζονται και συνεργάζονται καθημερινά με εκπαιδευτικούς ώστε να παραμένει το σχολείο ένας χώρος ασφάλειας και φροντίδας. Ο ρόλος τους δεν περιορίζεται στην αντιμετώπιση προβλημάτων· αφορά στη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος όπου οι άνθρωποι μπορούν να ακουστούν και να στηριχθούν.

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η ημερίδα «Οι προκλήσεις και ο ρόλος των Κοινωνικών Λειτουργών στο σύγχρονο σχολείο», που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (ΣΚΛΕ) στις 4 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα «Jacqueline de Romilly» του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Περισσότεροι από 1130 κοινωνικοί λειτουργοί αποτύπωσαν με τον πιο καθαρό τρόπο την ένταση και την πολυπλοκότητα των αναγκών που διαχειρίζονται καθημερινά στα σχολεία.

Ο κρίσιμος ρόλος των Κοινωνικών Λειτουργών και η ανάγκη για Σχολική Κοινωνική Υπηρεσία

Η παρουσία εκπροσώπων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού υπογράμμισε τον θεσμικό χαρακτήρα της συνάντησης. Ιδιαίτερη σημασία είχε το γεγονός ότι, για πρώτη φορά, ο ΣΚΛΕ ως ΝΠΔΔ διοργάνωσε την ημερίδα συμβολικά εντός του Υπουργείου, προβάλλοντας την ανάγκη επίσημης αναγνώρισης και ενίσχυσης του ρόλου των Κοινωνικών Λειτουργών στα σχολεία.

Η ανάγκη για περισσότερους κοινωνικούς λειτουργούς


Την έναρξη της ημερίδας κήρυξε η Πρόεδρος του ΣΚΛΕ, κα Τριανταφυλλιά Αθανασίου, η οποία ανέδειξε την ανάγκη ενίσχυσης των σχολικών δομών με κοινωνικούς λειτουργούς σε αναλογία ένας ανά σχολική μονάδα. Όπως τόνισε, πρόκειται για βασική συνθήκη που επιτρέπει την πρόληψη, την έγκαιρη παρέμβαση και την στήριξη παιδιών και οικογενειών που δοκιμάζονται.

Η σύσταση Σχολικής Κοινωνικής Υπηρεσίας, στελεχωμένης διεπιστημονικά σε κάθε σχολείο, αποτελεί διαχρονικό αίτημα του Συνδέσμου. Δεν αφορά σε τυπική θεσμική αλλαγή, αλλά στη δημιουργία ενός σταθερού συστήματος φροντίδας που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της σχολικής κοινότητας.

Ο πολυεπίπεδος ρόλος των κοινωνικών λειτουργών στην καθημερινότητα του σχολείου

Οι κοινωνικοί λειτουργοί είναι αρμόδιοι:

  • για να αναγνωρίζουν έγκαιρα δυσκολίες στη σχολική κοινότητα,
  • να στηρίζουν οικογένειες που βιώνουν πίεση,
  • να συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς
  • να παρεμβαίνουν σε περιστατικά βίας, εκφοβισμού, παραμέλησης ή κοινωνικού αποκλεισμού.

Είναι η μοναδική ειδικότητα που αξιοποιεί επιστημονικά εργαλεία – ατομικές συνεδρίες, οικογενειακές συνεντεύξεις, λήψη κοινωνικού ιστορικού, συμμετοχική παρατήρηση και συνεργασία με φορείς – και παράλληλα πραγματοποιεί κατ’ οίκον επισκέψεις. Το οικογενειακό περιβάλλον συχνά αποκαλύπτει κρίσιμες πληροφορίες που δεν είναι ορατές μέσα στη σχολική τάξη, συμβάλλοντας σε μια ολοκληρωμένη και αξιόπιστη εκτίμηση αναγκών.

Ο κρίσιμος ρόλος των Κοινωνικών Λειτουργών και η ανάγκη για Σχολική Κοινωνική Υπηρεσία
Η σύσταση μόνιμης Κοινωνικής Υπηρεσίας σε κάθε σχολείο αφορά στη δημιουργία μιας σταθερής, διεπιστημονικής δομής που θα λειτουργεί καθημερινά μέσα στη σχολική μονάδα, με βασικό πυρήνα έναν κοινωνικό λειτουργό και έναν ψυχολόγο.

Μόνιμη Κοινωνική Υπηρεσία σε κάθε σχολείο

Κεντρικό συμπέρασμα των συζητήσεων ήταν η ανάγκη σύστασης μόνιμης Κοινωνικής Υπηρεσίας σε κάθε σχολείο. Η σημερινή αναλογία – ένας κοινωνικός λειτουργός ανά πέντε σχολεία – περιορίζει τη συνέχεια στην υποστήριξη και δυσχεραίνει τη διαχείριση σύνθετων περιστατικών.

Τι σημαίνει μόνιμη Σχολική Κοινωνική Υπηρεσία

Η σύσταση μόνιμης Κοινωνικής Υπηρεσίας σε κάθε σχολείο αφορά στη δημιουργία μιας σταθερής, διεπιστημονικής δομής που θα λειτουργεί καθημερινά μέσα στη σχολική μονάδα, με βασικό πυρήνα έναν κοινωνικό λειτουργό και έναν ψυχολόγο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΚΛΕ, πρόκειται για ένα διαχρονικό αίτημα που αντανακλά στις πραγματικές ανάγκες της σχολικής κοινότητας, καθώς η σημερινή αναλογία ενός κοινωνικού λειτουργού ανά πέντε σχολεία δεν επιτρέπει έγκαιρη παρέμβαση, συνέχεια στη στήριξη ούτε ουσιαστική παρακολούθηση σύνθετων περιστατικών.

Μια μόνιμη υπηρεσία θα διασφαλίζει ότι κάθε σχολείο διαθέτει επαγγελματίες με πλήρη ευθύνη για την πρόληψη, τη διαχείριση κρίσεων, την υποστήριξη οικογενειών, την αντιμετώπιση βίας, εκφοβισμού ή αποκλεισμού, αλλά και τη δικτύωση με κοινωνικές δομές της κοινότητας.

Όπως επισημαίνει και το πρόσφατο κείμενο του ΣΚΛΕ, η ευρωπαϊκή πολιτική για την «Εκπαίδευση 2030» και ο Κοινωνικός Πυλώνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης απαιτούν σχολεία ικανά να ανταποκρίνονται σε φαινόμενα κοινωνικής ευαλωτότητας· γι’ αυτό η μόνιμη Κοινωνική Υπηρεσία δεν είναι μόνο μια διοικητική αλλαγή, αλλά μια θεμελιώδης επένδυση στην ασφάλεια, τη συνοχή και την ψυχοκοινωνική φροντίδα των μαθητών.

Προτείνεται:

  • η δημιουργία μόνιμων θέσεων Κοινωνικών Λειτουργών,
  • η ενίσχυση της συνεργασίας με κοινωνικές υπηρεσίες
  • και η συγκρότηση διεπιστημονικών ομάδων με σταθερή παρουσία κοινωνικού λειτουργού και ψυχολόγου σε κάθε σχολείο.

Παράλληλα, αναδεικνύεται η ανάγκη συνεχούς επιμόρφωσης και η δημιουργία θεσμικών πρωτοκόλλων που θα κατοχυρώνουν τον ρόλο των επαγγελματιών και θα τους παρέχουν τα απαραίτητα εργαλεία για να ανταποκρίνονται άμεσα στις ανάγκες της σχολικής πραγματικότητας.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος