Ν. Γιατρομανωλάκης στο στούντιο του Πρώτου για την βία: Στο οικοδόμημα της σιωπής πλέον υπάρχουν ρωγμές – Η πρόληψη ξεκινά από την εκπαίδευση (audio)

Η πολιτιστική συνταγογράφηση, το καινοτόμο πρόγραμμα-εργαλείο για την ψυχική υγεία, ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, η βία, η προσπάθεια στοχοποίησης της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας από συγκεκριμένο έντυπο και η αξία του πολιτισμού βρέθηκαν στο επίκεντρο της εφ’ όλης της ύλης συζήτησης που είχε ο Υφυπουργός Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης με τον Χρήστο Μιχαηλίδη.

Καλεσμένος στο στούντιο του Πρώτου Προγράμματος 91,6 και 105,8, στην εκπομπή «Καθρέφτης, ο Υφυπουργός αναφερόμενος στην ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, σημείωσε ότι σήμερα είναι η 282η ημέρα του πολέμου, τονίζοντας ότι «είναι καλό να το θυμίζουμε για να μην παγιώνεται, να μην υπάρχει μια κανονικοποίηση αυτού του πολέμου, ότι μέσα σε όλα που έχουμε και έναν πόλεμο που τρέχει δίπλα μας και άρα και τι έγινε». «Είναι καλό να θυμόμαστε», ανέφερε, «πως αυτός ο πόλεμος έχει τεράστιες συνέπειες και απειλεί σε μεγάλο βαθμό και τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής».

«Εμείς λοιπόν πήραμε μια απόφαση η οποία είχε να κάνει με το ότι θα στηρίξουμε την Ουκρανία και θα συνεργαστούμε με την ουκρανική πρεσβεία στην Αθήνα και όχι μόνο, προκειμένου να θυμίζουμε με διάφορες αφορμές ότι υπάρχει αυτός ο πόλεμος, ότι υπάρχουν θύματα αυτού του πολέμου και ότι υπάρχει και ένα περίεργο αφήγημα από τη Ρωσία, η οποία μέσα σε όλα τα άλλα μέσα στο κομμάτι της προπαγάνδας, λέει ότι δεν υπάρχει ουκρανικός πολιτισμός. Ότι ουσιαστικά οι Ουκρανοί είναι Ρώσοι, άρα δεν υπάρχει όλο αυτό. Επομένως, κάναμε μια ενέργεια μαζί και με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος και υπάρχει αυτή τη στιγμή, όποιος επισκεφθεί την Εθνική Βιβλιοθήκη, ένα ράφι, μια προθήκη με ουκρανική λογοτεχνία και μεταφρασμένη στα ελληνικά, ό,τι υπάρχει και στο πρωτότυπο» ανέφερε ο κ. Γιατρομανωλάκης. Επιπλέον, στο ίδιο πλαίσιο, έγιναν διάφορες συνεργασίες με Ουκρανούς μουσικούς και με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, προσέθεσε, όπως και οι φιλανθρωπικές συναυλίες που πραγματοποιήθηκαν στο Μέγαρο Μουσικής για τους αμάχους της Ουκρανίας και με την συμμετοχή Ουκρανών μουσικών, ενώ στη Θεσσαλονίκη φιλοξενήθηκε ένα φεστιβάλ κλασικής μουσικής που κανονικά, εν καιρώ ειρήνης, λαμβάνει χώρα στην Οδησσό.

Αναφερόμενος στους εκπροσώπους του ρωσικού πολιτισμού και των τεχνών και την κριτική που ασκήθηκε, στις αρχές του πολέμου, για την αναστολή από την πλευρά του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού συνεργασιών με ρωσικούς πολιτιστικούς οργανισμούς, ο κ. Γιατρομανωλάκης ήταν κατηγορηματικός. «Ποτέ, ποτέ, ποτέ δεν τα βάλαμε με τον ρωσικό πολιτισμό, με τους Ρώσους καλλιτέχνες και δεν είναι αυτή η πρόθεση. Και υπάρχουν Ρώσοι καλλιτέχνες που υποφέρουν και διώκονται. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει ένα πολύ ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ, το οποίο περιγράφει την ιστορία ενός ρωσικού ιδιωτικού τηλεοπτικού σταθμού, την ιστορία της γυναίκας που τον άνοιξε και πώς ξεκίνησε αυτός σαν ένας πολιτιστικός σταθμός και τελικά έγινε η μόνη φωνή, ας το πούμε αντικειμενική στη Ρωσία και πώς προσπάθησε το καθεστώς τέσσερις φορές να τους κλείσει και τους έκλεισε. Την φέραμε αυτήν τη γυναίκα στην Ελλάδα, η οποία κρύβεται και αλλάζει μέρη στην Ευρώπη. Τη φέραμε στην Ελλάδα να μιλήσει. Δείξαμε το ντοκιμαντέρ, το δείξαμε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το φέραμε στην Αθήνα, το δείξαμε στο Γαλλικό Ινστιτούτο γιατί ακριβώς υπάρχει και αυτή η πτυχή, οι Ρώσοι».

Μιλώντας για τις συνέπειες του πολέμου πέρα από το επίπεδο της ενέργειας και της οικονομίας, σε ό,τι αφορά στην ψυχική υγεία, ιδιαίτερα με την επίδραση των lockdowns και τους περιορισμούς στην κοινωνική σφαίρα, ο κ. Γιατρομανωλάκης, περιέγραψε τι ακριβώς σημαίνει, πολιτιστική συνταγογράφηση.

«Αυτό που ξέραμε και το ξέρανε και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι είναι ότι ο πολιτισμός προφανώς επηρεάζει τον ψυχισμό του ανθρώπου και αυτό που το ξέραμε εμπειρικά, πλέον έχει αποτυπωθεί και επιστημονικά. Δηλαδή υπάρχουν έρευνες πολύ σοβαρές διεθνείς που το αποτυπώνουν. Έγινε λοιπόν μια μεγάλη έκδοση από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας το 2019, που κάνει μια επισκόπηση όλων αυτών των ερευνών και μελετών και μελετήσαμε πάνω από 3.000 έρευνες που έχουν γίνει στο πεδίο αυτό και πλέον υπάρχει και σύσταση από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας που λέει «βάλτε τον πολιτισμό στο κομμάτι και της πρόληψης και της θεραπείας». Αυτή λοιπόν ήταν η αφορμή για να ξεκινήσουμε αυτήν την ιστορία σε συνδυασμό με όλη αυτή την ψυχική επιβάρυνση που νιώσαμε την περίοδο της πανδημίας, του εγκλεισμού, της απομόνωσης, πέρα από την ασθένεια αυτή καθαυτή» επισήμανε ο Υφυπουργός.

Περιγράφοντας την λειτουργία της πολιτιστικής συνταγογράφησης, ο κ. Γιατρομανωλάκης ανέφερε πως θα μπορούν οι γιατροί μέσα από το πρόγραμμα της ΗΔΙΚΑ, που συνταγογραφούν τα φάρμακα «να συνταγογραφούν κανονικά και δράσεις πολιτισμού, δηλαδή είτε συμπληρωματικά μαζί με κάποια φαρμακευτική αγωγή, είτε μόνο αυτό, δηλαδή να σου συνταγογραφούν κάποιες συνεδρίες φέρ’ ειπείν, μουσικοθεραπείας ή θεατρικού παιχνιδιού ή το να κάνεις κάτι με τα χέρια σου, φερ’ ειπείν, κεραμική, αγγειοπλαστική, ζωγραφική». Ο Υφυπουργός εξήγησε, ότι καταρχήν υπογράφηκε ένα μνημόνιο μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Υγείας, «για να φέρουμε κοντά τους επαγγελματίες των δύο κλάδων, τους επαγγελματίες της υγείας και τους επαγγελματίες του πολιτισμού, να υπάρξει μια ώσμωση, να δουλέψουν μαζί και σε ερευνητικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο πρακτικό, να κάνουμε κάποιες πιλοτικές τέτοιες δράσεις, να δούμε πώς αυτές αποδίδουν».

«Ήδη σε κάποιους από τους φορείς μας έχουμε τέτοιου τύπου προγράμματα. Έχουμε επίσης κάποια προγράμματα τα οποία σχεδιάζουμε και για τη ψυχική αλλά και για τη σωματική υγεία. Για παράδειγμα, αυτή τη στιγμή το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης ετοιμάζει ένα πρόγραμμα για το πώς η μουσική βοηθάει τους ανθρώπους με Πάρκινσον και πώς βελτιώνει το βάδισμά τους» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γιατρομανωλάκης.

Ο Υφυπουργός ερωτηθείς, για τα φαινόμενα βίας που καταλαμβάνουν σημαντικό μέρος της επικαιρότητας τα τελευταία χρόνια,  εξέφρασε την γνώμη ότι «πλέον μαθαίνουμε πιο πολλά περιστατικά». «Δυστυχώς πάντοτε υπήρχε μια κατάχρηση εξουσίας, αλλά τα κάλυπτε μια σιωπή. Γιατί η δύναμη, εκτός από το πώς μπορεί να μεταφράζεται σε μια σωματική βία, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι μεταφράζεται και σε ψυχολογική βία, που εμπεριέχει μέσα και την απειλή του ότι αν εσύ μιλήσεις γι’ αυτό που σου κάνω, οι συνέπειες είναι ακόμα χειρότερες. Επομένως ξέρουμε ότι για πάρα πολλά χρόνια υπήρχε μια σιωπή και μια συγκάλυψη. Σε αυτό το οικοδόμημα πλέον υπάρχουν ρωγμές και καλώς υπάρχουν ρωγμές» ανέφερε.

«Η ελληνική κοινωνία είναι από τις κατεξοχήν πατριαρχικές, όπου εάν ήσουν ο άντρας, προφανώς είχες περισσότερα δικαιώματα από τη γυναίκα στο εργασιακό πεδίο, ένιωθες ότι είσαι πιο ελεύθερος να κάνεις ό,τι θέλεις και να πάρεις και πιο πολλά χρήματα, ακόμα και αν έκανες την ίδια δουλειά με μια γυναίκα. Και επίσης υπήρχε ένα πολύ συγκεκριμένο μοντέλο και πρότυπο άνδρα στο οποίο δεν χωρούσαν όλοι. Για παράδειγμα, ήταν αυτό που λέμε ο στρέιτ ο άντρας, δεν μιλάμε για τον γκέι άντρα σε αυτό που λέω εγώ, ο οποίος έχει μια συγκεκριμένη προσέγγιση των πραγμάτων. Όποιος αποκλίνει από αυτό, ήταν λίγο στο περιθώριο. Λοιπόν αυτό σιγά σιγά αρχίζει να αλλάζει. Δυστυχώς όμως αυτές οι μεταβάσεις δεν είναι ποτέ εύκολες και δεν είναι ποτέ ανώδυνες. Και παράλληλα μαθαίνουμε και πιο πολλά. Εκεί λοιπόν το ερώτημα είναι η πολιτεία τι πρέπει να κάνει και ποιος ο ρόλος της. Κατά τη γνώμη μου υπάρχουν δύο τρία διαφορετικά πράγματα που πρέπει να κάνει η Πολιτεία. Για εμένα το βασικότερο κομμάτι είναι η πρόληψη της βίας, που έχει να κάνει με μια σειρά από κινήσεις στο κομμάτι του εκπαιδευτικού συστήματος. Το τι μαθαίνω στη νέα γενιά γιατί εκεί είναι που φυτεύουμε τους σπόρους και ό,τι φυτέψουμε μετά θα θερίσουμε. Επομένως τι πρότυπα δίνουμε, τι μοντέλα θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε; Τι μαθαίνουμε στα μικρά αγόρια, στα μικρά κορίτσια για τους ρόλους τους, για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται, για το αν είναι οκέι να ασκούν βία και σε ποιον» συμπλήρωσε ο κ. κ. Γιατρομανωλάκης.

Μιλώντας στην συνέχεια,για άλλες μορφές βίας και σε σχέση με την στοχοποίηση του ίδιου του Υφυπουργού από έντυπο μέσο, ο κ. κ. Γιατρομανωλάκης διευκρίνισε «δεν με νοιάζει για μένα και το λέω ειλικρινά, με νοιάζει ότι στο πρόσωπό μου ουσιαστικά στοχοποιείται μια ολόκληρη κοινότητα, η ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα και υπάρχουν άνθρωποι που θεωρούν ότι θα έπρεπε να είμαστε στο περιθώριο, ότι μας ανέχονται και μας κάνουν χάρη που μας ανέχονται και όχι να βγαίνουμε μπροστά και να μιλάμε και να έχουμε και άποψη».  Η ίδια εφημερίδα, προσέθεσε ο κ. Γιατρομανωλάκης, «σήμερα σχολίαζε αρνητικά το γεγονός ότι εχθές που ήταν η Παγκόσμια Ημέρα για το AIDS, πήγε ο πρωθυπουργός και μίλησε με οροθετικούς, πήγα εγώ, πήγαν άλλοι υπουργοί, πήγε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, πήγε ο πολιτικός κόσμος και όχι μόνο και ότι κάνουμε μέτρα και βγήκε με έναν τίτλο που λέει ότι σε λίγο θα μας πείτε ότι είναι μόδα να έχεις AIDS και ότι είναι καλό πράγμα και ότι είναι υγεία».

«Βλέπουμε ότι υπάρχουν κάποιοι που επιμένουν να μας τραβάνε προς τα πίσω. Εκεί λοιπόν η πολιτεία πρέπει να εκπαιδεύει, πρέπει να προλαμβάνει, πρέπει να δείχνει ότι δεν έχει ανοχή στη σωματική βία, στη λεκτική βία, στο ρατσισμό, την ξενοφοβία, στην ομοφοβία, σε οποιοδήποτε μορφή βίας υπάρχει και το τρίτο είναι να δίνει και η ίδια το παράδειγμα» υπογράμμισε ο Υφυπουργός Πολιτισμού.

«Ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια» υπογράμμισε συνοψίζοντας ο κ. Γιατρομανωλάκης. «Ο πολιτισμός είναι ένα πράγμα που πρέπει να το έχουμε στην καθημερινότητά μας και μας επιστρέφει στο πολλαπλάσιο αυτά που του δίνουμε, άρα δεν είναι δαπάνη, είναι επένδυση και πραγματικά έχει τρόπους και έμμεσους και άμεσους, όπως και η πολιτιστική συνταγογράφηση και άλλα πολλά που κάνουμε, να μας βοηθήσει ως κοινωνία να γίνουμε καλύτεροι, πιο ανοικτοί, να έχουμε καλύτερη ποιότητα ζωής, να είμαστε πιο ευτυχισμένοι, μια λέξη που δεν την χρησιμοποιούμε πολύ συχνά στην πολιτική» είπε καταλήγοντας ο Υφυπουργός Πολιτισμού.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος