Αναφορά σε εμβληματικά έργα που υλοποιούνται στην Κρήτη, ανάμεσά τους ο ΒΟΑΚ, το νέο διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου και το φράγμα του Πλατύ, με συνολικό προϋπολογισμό 3,5 δισ. ευρώ, έκανε από τα Χανιά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος επισκέπτεται σήμερα την Κρήτη, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Νίκο Ταχιάο και επιτελείς του υπουργείου. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το τμήμα Ηράκλειο – Χανιά του ΒΟΑΚ, εκτίμησε ότι η ανακήρυξη του προσωρινού αναδόχου θα γίνει αρχές Καλοκαιριού και προς το τέλος του έτους θα υπογραφεί η σύμβαση.
Πρώτος σταθμός της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ήταν το πρωί της Δευτέρας τα γραφεία του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, ενώ ακολουθούν διαδοχικές επισκέψεις σε υπό κατασκευή έργα στην Κρήτη και συναντήσεις εργασίας με φορείς του νησιού.
Στον ΟΑΚ έγινε σύσκεψη παρουσία και του γενικού γραμματέα Υποδομών Κώστα Μαγουλά, ενώ συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Γιάννης Κεφαλογιάννης, οι βουλευτές Χανίων Σέβη Βολουδάκη και Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης, ο προέδρος του ΔΣ ΟΑΚ, Θεόδωρος Νίνος, ο διευθύνων σύμβουλος, Άρης Παπαδογιάννης, ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων, Νικόλαος Καλογερής, και ο δήμαρχος Πλατανιά, Γιάννης Μαλανδράκης.
«Βρισκόμαστε σήμερα στην Κρήτη, για να διαπιστώσουμε την εξέλιξη υλοποίησης εμβληματικών έργων, τα οποία δρομολογούνται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο νησί. Έργα, των οποίων ο Προϋπολογισμός υπερβαίνει τα 3,5 δισ. ευρώ» ανέφερε χαρακτηστικά ο κ. Σταϊκούρας. Ο υπουργός έκανε αναφορά στο έργο του ΒΟΑΚ, υπενθυμίζοντας πως αποσφραγίστηκαν οι φάκελοι των οικονομικών προσφορών για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος. Όπως είπε, η ανακήρυξη του οριστικού αναδόχου εκτιμάται ότι θα γίνει στις αρχές καλοκαιριού, ενώ η σύμβαση παραχώρησης, διάρκειας 30 ετών, προβλέπεται να υπογραφεί προς το τέλος του 2024. Το έργο έχει χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 200 εκατ. ευρώ.
Σε ότι αφορά το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, έργο ΣΔΙΤ, σύμβασης ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 90 εκατ. ευρώ, ο υπουργός εξήγησε πως οργανώνονται τα εργοτάξια, συντάσσονται οι οριστικές μελέτες και αναμένονται – τον επόμενο μήνα – οι δικαστικές αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις.
Σε ότι αφορά το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, συμβατικού ποσού άνω των 150 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 137 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, εκπονούνται οι υπολειπόμενες μελέτες, εγκρίθηκαν οριστικές μελέτες οδοποιίας, ολοκληρώθηκαν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, εκδόθηκαν αποφάσεις απαλλοτριώσεων, ενώ εκκρεμεί μία ακόμη, τις προσεχείς ημέρες.
Αξιοποίηση του υδάτινου δυναμικού του Ταυρωνίτη Ποταμού.
Αναφορικά με την αξιοποίηση των υδάτων του Ταυρωνίτη, έργο ΣΔΙΤ, προϋπολογισμού άνω των 260 εκατ. ευρώ, ο διαγωνισμός, σύμφωνα με τον υπουργό, συνεχίζεται, με την προετοιμασία των τευχών για την Β1 φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Ενίσχυση του Ταμιευτήρα Μπραμιανών.
Ο κ. Σταϊκούρας χαρακτήρισε την ενίσχυση του ταμιευτήρα του φράγματος Μπραμιανών σημαντικό αντιπλημμυρικό έργο, προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ, το οποίο, όπως είπε, δρομολογείται, μετά την πρόσφατη εξασφάλιση της χρηματοδότησής του από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
Σχολικές Υποδομές.
Ο υπουργός Υποδομών αναφέρθηκε και στο θέμα της σχολικής στέγης. Όπως είπε, για το νέο ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Κισσάμου, συντάσσονται από τις Κτιριακές Υποδομές ο προϋπολογισμός του έργου, αρχικού εκτιμώμενου ύψους 15 εκατ. ευρώ, και τα τεύχη δημοπράτησης. Η υποβολή του έργου στην Περιφέρεια Κρήτης για χρηματοδότηση προβλέπεται, όπως πρόσθεσε, να γίνει το 1ο εξάμηνο του 2024, ίσως και μέχρι το Μάρτιο.Το ίδιο ισχύει και για το Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας, στο Ηράκλειο, αρχικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ.
Νέος Σταθμός Επιβατών στο Λιμένα της Σούδας.
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα το έργο του νέου σταθμού επιβατών στη Σούδα «πέρασε» από την Διϋπουργική Κυβερνητική Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, ώστε να ωριμάσει πολύ γρήγορα ο διαγωνισμός και να ολοκληρωθεί το έργο στο τέλος του 2025.
Η κατασκευή του έργου, προϋπολογισμού 13 εκατ. ευρώ, διεθνούς ενδιαφέροντος, κρίνεται αναγκαία από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Υπουργείο που το εισηγήθηκε, προκειμένου να υπάρξει λειτουργικότητα σε όλα τα τμήματα του λιμένα όσον αφορά στη διακίνηση επιβατών, με δυνατότητα λειτουργίας του λιμένα ως home port για τα κρουαζιερόπλοια.
Κατασκευή του Φράγματος στο Πλατύ της Π.Ε. Ρεθύμνου,
Θετικές είναι οι εξελίξεις αναφορικά και με το μεγάλης σημασίας για το νότιο Ρέθυμνο και τη Μεσαρά έργο της κατασκευής του φράγματος στον Πλατύ ποταμό. Όπως είπε ο κ. Σταϊκούρας, στις 16 Φεβρουαρίου θα γίνει η τελετή υπογραφής των Συμβάσεων Χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB) και την Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης (CEB).
Εκτιμάται ότι η προκήρυξη του έργου, ύψους άνω των 200 εκατ. ευρώ, μπορεί να γίνει μέσα στο 2024. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς νερού και του αρδευτικού δικτύου, θα αρδεύει 45.000 στρέμματα και αναμένεται να υλοποιηθεί σε 5 έτη.
Υπενθυμίζεται ότι, στις 26 Ιανουαρίου 2024, προκηρύχθηκε ο Διαγωνισμός για την μελέτη λιμνο-δεξαμενών και αρδευτικών δικτύων στο Γερακάρι, ύψους άνω των 3 εκατ. ευρώ, έργο άμεσα συνυφασμένο με το προηγούμενο.
Επίσης προχωρά η αξιοποίηση ταμιευτήρα του Φράγματος Ποταμών Αμαρίου, συνολικού προϋπολογισμού 24 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργο σημαντικό και για την ύδρευση του Ρεθύμνου, η ολοκλήρωση του οποίο υπολογίζεται ότι θα γίνει το 2027.
Λειτουργία υφιστάμενου αεροδρομίου Ηρακλείου.
Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε και στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, το οποίο θα επισκεφθεί το απόγευμα. Όπως είπε, πρόκειται για αεροδρόμιο με σημαντικά υψηλή και συνεχώς αυξανόμενη επιβατική κίνηση (άνω των 9 εκατομμυρίων επιβατών το 2023). Όπως ανέφερε, με χρηματοδότηση από την Εταιρεία ΤΕΡΝΑ, θα πραγματοποιηθεί, τις επόμενες εβδομάδες, η αναγκαία συντήρηση τμήματος του οδοστρώματος του διαδρόμου του, που κατασκευάστηκε πριν από 50 έτη.
Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι
Αναφορικά με το νέο, κατασκευαζόμενο, διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι, προϋπολογισμού περίπου 500 εκατ. ευρώ, ο υπουργός τόνισε πως η υλοποίησή του έργου έχει ξεπεράσει το 31%.
«Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο, εξαιρετικά δύσκολο και σύνθετο, με αρκετά ανοικτά ζητήματα, τα οποία θα επιδιώξουμε να αντιμετωπίσουμε κατά τον βέλτιστο εφικτό τρόπο.
Συμπερασματικά, εργαζόμαστε, με σχέδιο και μεθοδικότητα, συλλογικά και συνεκτικά, για την υλοποίηση έργων που έχει ανάγκη η Κρήτη, εδώ και δεκαετίες» υπογράμμισε ο ίδιος.
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, στάθηκε στον ΟΑΚ και το έργο του, το οποίο χαρακτήρισε σημαντικό. «Ο ΟΑΚ είναι μια κληρονομιά του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στην Κρήτη και κυρίως ένα πάρα πολύ σημαντικό πείραμα. Και αυτό γιατί δεν είναι μία κρατική εταιρεία αλλά μία εταιρεία στην οποία εκτός των άλλων συμπράττουν και η Περιφέρεια και οι Δήμοι της Κρήτης» σημείωσε.
Ειδική αναφορά έκανε στο ρόλο που θα παίξει στο μέλλον ο Οργανισμός, ιδίως στο θέμα της διαχείρισης του νερού. «Έχοντας ζήσει την εμπειρία της Θεσσαλίας και με την πρωτοβουλία της Κυβέρνησης να ξαναδεί την διαχείριση των υδάτων σε ένα διαφορετικό επίπεδο από αυτό που ισχύει μέχρι σήμερα, ο ΟΑΚ αποτελεί έναν πιλότο, ο οποίος σε ένα επόμενο βήμα παρεμβάσεων στην Κρήτη θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Και αυτό είναι πολύ κρίσιμο για την Κρήτη που απειλείται από λειψυδρία» τόνισε ο κ. Ταχιάος. Μάλιστα προανήγγειλε αναβάθμιση του ΟΑΚ, η οποία, όπως είπε, αποτελεί «μια πρόκληση στην οποία δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι. Είναι κάτι το οποίο θα ακολουθήσει σε θεσμικό επίπεδο».
Με βάση το επίσημο πρόγραμμα, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα πραγματοποιήσει στη συνέχεια επισκέψεις στο δήμο Αμαρίου για το έργο του Φράγματος στον Πλατύ ποταμό, στο εργοτάξιο του Νέου Αεροδρομίου Ηρακλείο, στο Καστέλι και στον αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης».
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος