Με το να βρίσκονται στη μέση της αντιπαράθεσης Κίνας-ΗΠΑ, πολλές χώρες της Ευρώπης αναζητούν μια ενδιάμεση οδό, ώστε ούτε τα εθνικά τους συμφέροντα να πλήξουν, ούτε το Πεκίνο να αποξενώσουν, αλλά ούτε και να αντιπαρατεθούν για το θέμα αυτό με την Ουάσιγκτον. Είναι μια κατάσταση που περιλαμβάνει από εμπορικά θέματα και το κρίσιμο ζήτημα του 5G, έως το νέο νόμο ασφαλείας του Πεκίνου για το Χονγκ Κονγκ και τη μεταχείριση της εθνότητας των Ουιγούρων.
Του Πολυδεύκη Παπαδόπουλου
Π.χ. η Γερμανία και η Γαλλία έχουν προχωρήσει σε περιορισμένες επικρίσεις, αλλά είναι εμφανής η έλλειψη διάθεσης να συνταχθούν με την κυβέρνηση Τραμπ στα θέματα αυτά. Μόνον η Βρετανία του Μπόρις Τζόνσον αρχίζει να ακολουθεί άλλο δρόμο, έχοντας ιστορικές σχέσεις με την πρώην νοτιοασιατική αποικία της κι επιλέγοντας να αποκλείσει την Huawei από τα νέα δίκτυά της.

Ένας ασιατικός γίγαντας που δύσκολα πλέον χαλιναγωγείται…
Με τεράστια συναλλαγματικά αποθέματα, εξαγωγές που αυξάνουν αλματωδώς, ακόρεστη δίψα για ενέργεια και πρώτες ύλες και πρόθεση να κατακτήσει όλες τις μεγάλες αγορές του πλανήτη, η Κίνα αποτελεί αναμφίβολα τον ανερχόμενο παίκτη στην παγκόσμια οικονομική, αλλά πλέον και γεωπολιτική, σκηνή.
Με μια τέτοια εξέλιξη, η Ευρώπη δε θα μπορούσε να λείπει από τα σχέδια του Πεκίνου. Οι περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκονται σε στρατηγική θέση κι αρκετές διαθέτουν σημαντική τεχνογνωσία και δυνατότητες, η δε αγορά της ΕΕ είναι διεθνώς μία από τις πιο πολυάνθρωπες (1/2 δις κάτοικοι), αλλά κυρίως πλούσιες. Έτσι, η προσοχή των κινεζικών μεγαθηρίων -τα οποία ουσιαστικά βρίσκονται υπό τον έλεγχο του καθεστώτος- έχει στραφεί εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες στη Γηραιά Ήπειρο.
Για την ίδια την Ευρώπη (της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης), το γεγονός αυτό συνιστά «δίκοπο μαχαίρι». Γιατί η μία όψη έχει να κάνει με τις τεράστιες επενδυτικές ευκαιρίες, η άλλη, όμως, αφορά τους κινδύνους που συνοδεύουν το σύγχρονο κινεζικό επεκτατισμό. Έτσι, η ισορροπία δεν είναι πάντα εύκολη, αλλά ούτε όλες οι ευρωπαϊκές χώρες αντιμετωπίζουν με τον ίδιο τρόπο το ζήτημα.

Εξετάζοντας τη στάση των επιμέρους χωρών της ΕΕ, είναι και πάλι η Γερμανία, λόγω μεγεθών, που έχει το περισσότερο ενδιαφέρον, αλλά και τα μεγαλύτερα διλήμματα για το μέλλον των σχέσεων της με την Κίνα. Και προς το παρόν, σε μια σειρά από ζητήματα η στάση της Γερμανίας είναι αντιφατική, όπως π.χ. στο φλέγον ζήτημα της Huawei, που έχει διχάσει το δυτικό στρατόπεδο. Το Βερολίνο χρειάζεται την κινέζικη τεχνολογία και οι πάροχοι της γερμανικής κινητής τηλεφωνίας είναι εξαιρετικά θετικοί απέναντι στο αίτημα της Huawei για την άδεια κινητών πέμπτης γενιάς, γιατί χρησιμοποιούν ήδη το λειτουργικό της κινεζικής εταιρείας στα δίκτυά τους.

Ένα στοιχείο καθοριστικής σημασίας για την εξέλιξη των σχέσεων του Βερολίνου με το Πεκίνο είναι η αυτοκινητοβιομηχανία. Μέχρι πρόσφατα αποτελούσε την κύρια εμπορική επιτυχία της Γερμανίας και το σύμβολο της αναπτυσσόμενης κινεζικής ευημερίας. Στο εξής, όμως, οι δυο πλευρές μοιάζουν να έχουν αντίθετα συμφέροντα. Εξαιτίας της υπερβολικής εξάρτησης από την τεχνολογία ντίζελ, η γερμανική βιομηχανία αυτοκινήτου καθυστέρησε να επενδύσει στην τεχνητή νοημοσύνη και στις ηλεκτρικές μπαταρίες. Οι Κινέζοι πάλι θέλουν γρήγορο πέρασμα στην χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία και να παράγουν πλέον οι ίδιοι όχι συναρμολογώντας τα, αλλά κατασκευάζοντάς τα. Μάλιστα, για να το πετύχει αυτό, η Κίνα έχει εξασφαλίσει μεγάλο μέρος της παγκόσμιας παραγωγής κοβαλτίου, που είναι το βασικό μέταλλο για την παραγωγή μπαταριών.
Η αντιπαράθεση γύρω από τη Huawei

Πάντως, προς το παρόν μόνον το Λονδίνο δείχνει να ακολουθεί έναν τέτοιο δρόμο, δημιουργώντας μεγάλη αναταραχή στις σχέσεις του με το Πεκίνο. Μετά την απόφαση του πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον να αποκλείσει την Huawei από το δίκτυο 5G της χώρας έως τα τέλη του 2027 , οι κινεζικές αντιδράσεις υπήρξαν σφοδρές. Η Κίνα μίλησε για διασάλευση των σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών, κατηγορώντας επίσης το Λονδίνο ότικυριολεκτικά τις δηλητηρίασε παρεμβαίνοντας και στις υποθέσεις του Χονγκ Κονγκ. Υπήρξε μάλιστα μια πρώτη έμπρακτη απάντηση μέσω της κινεζικής κρατικής τηλεόρασης, η οποία αφαίρεσε τη μετάδοση των αγώνων του αγγλικού πρωταθλήματος από το βασικό αθλητικό κανάλι της.

Πόσες θέσεις εργασίας δημιουργούν οι κινεζικές επενδύσεις
Οι κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη έχουν αυξηθεί θεαματικά τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του οίκου Rhodium Group, ο όγκος των άμεσων ξένων επενδύσεων (ΑΞΕ) από την Κίνα ανήλθε σε 45 δισ. ευρώ το 2018, από μόλις 1,6 δισ. ευρώ το 2010. Οι κινεζικές επιχειρήσεις ενδιαφέρονται πάντα για τις πωλήσεις των δικών τους προϊόντων και υπηρεσιών τους στην ευρωπαϊκή αγορά. Όμως, οι στόχοι τους περιλαμβάνουν πλέον πρόσβαση σε υψηλές τεχνολογίες made in Europe και βελτίωση της θέσης τους σε άλλες ηπείρους μέσω των ευρωπαϊκών δικτύων.
Επίσης, γίνεται φανερό ότι η δραστηριοποίηση μεγάλων κρατικών επιχειρήσεων εποπτεύεται κι ενδεχομένως συντονίζεται από το Πεκίνο για λόγους πολιτικούς. Ανιχνεύονται, επίσης, γεωπολιτικές επιδιώξεις σε ορισμένες περιπτώσεις, ιδίως σε ό,τι αφορά τον έλεγχο στρατηγικής σημασίας ευρωπαϊκών υποδομών
Απ΄την άλλη, από την κρίση του 2008 και για μια 10ετία οι Ευρωπαίοι υπήρξαν ιδιαίτερα απορροφημένοι από τον εαυτό τους που δεν είδαν αυτό που ερχόταν εξ ανατολών. Σήμερα, ο αναδυόμενος προστατευτισμός διεθνώς και η ξαφνική συνειδητοποίηση της ανάγκης για προστασία από τις κινέζικες εξαγορές αποτελούν σημάδια ότι ο εφησυχασμός μπορεί να εξελιχθεί σε πανικό.

Οι κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη, εκτός από τις οικονομικές πτυχές, έχουν και γεωπολιτικές προεκτάσεις. Π.χ. εκφράζονται ανησυχίες για την εξάπλωση μεγάλων κινεζικών ομίλων σε τομείς ευρωπαϊκών χωρών που σχετίζονται με την έννοια της ασφάλειας. Στην κατηγορία αυτή, όπως προαναφέρεται, εμπίπτει η Huawei με τα δίκτυα 5G που κατασκευάζει, όμως και η COSCO, η οποία ελέγχει λιμάνια όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Τουρκία, την Ιταλία, την Ισπανία και στο Βέλγιο. Επίσης, από τις Βρυξέλλες εξετάζεται με προσοχή η συμπεριφορά κρατών-μελών της Ε.Ε. που φαίνεται να είναι ευάλωτες σε πολιτικές πιέσεις από το Πεκίνο για τη θέση που παίρνουν σε ζητήματα διεθνούς πολιτικής που αφορούν την Κίνα, όπως π.χ. είναι η διένεξη για το καθεστώς της Νότιας Σινικής Θάλασσας ή σε ό,τι αφορά τα θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν π.χ. η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Ρουμανία αλλά και η Ελλάδα.
Ο «Νέος Δρόμος του Μεταξιού», η “Πρωτοβουλία 17+1” και οι επιφυλάξεις…

Επί του παρόντος, σε ό,τι αφορά την Ευρώπη, το σχέδιο περιλαμβάνει τουλάχιστον 18 χώρες. Από αυτές δεκαεπτά ανήκουν στην «Πρωτοβουλία 17+1», με την δέκατη έβδομη να είναι η Ελλάδα από το Μάιο του 2019. Συνολικά, οι 12 χώρες είναι μέλη της ΕΕ και οι υπόλοιπες 5 αφορούν τα κράτη των Δ. Βαλκανίων που δεν μετέχουν στην Ένωση (Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Βόρεια Μακεδονία, Μαυροβούνιο και Σερβία).
Από την πρωτοβουλία απουσιάζουν οι μεγάλες οικονομίες της Δ. Ευρώπης, με την εξαίρεση της Ιταλίας, η οποία εντάχθηκε, πριν μόλις μερικούς μήνες στο «Νέο Δρόμο του Μεταξιού». Ωστόσο, για την «Πρωτοβουλία 17+1» εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις οι Βρυξέλλες, αλλά πλέον και το Βερολίνο, καθώς και το Παρίσι, θεωρώντας την «βιτρίνα» της επιθετικής οικονομικής κινεζικής διείσδυσης στην Ε.Ε., αλλά και «Δούρειο Ίππο» του Πεκίνου για την ενίσχυση του γεωπολιτικού της ρόλου στην Ευρώπη. Και παρότι υπάρχουν βάσιμα στοιχεία για μια τέτοια ανάλυση, η στάση των 3 έναντι των υπολοίπων δείχνει τις διαφορετικές αναπτυξιακές και επενδυτικές ανάγκες υπάρχουν μεταξύ των χωρών της Ένωσης.
Βλέπε επίσης: H Κίνα & ο κόσμος- Στα όρια ψυχρού πολέμου με τις ΗΠΑ
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος