«Έρχονται οι τουρίστες, φεύγουμε εμείς – Δεν πάμε ούτε στις παραλίες»: Μεγάλη έρευνα του ΕΜΠ στο Πρώτο για το μποτιλιάρισμα που «μετακομίζει» στα νησιά (audio)

«Πάρα πολλοί ντόπιοι κάτοικοι της Ρόδου αποφεύγουν ακόμη και τις  παραλίες του νησιού τους καλοκαιρινούς μήνες, διότι δυσκολεύονται να πάνε. Πάρα πολλοί κινούνται πλέον με δίκυκλο, αποφεύγουν να χρησιμοποιούν το καλοκαίρι το λεωφορείο ή το αυτοκίνητό τους» , τόνισε ο Συγκοινωνιολόγος, Κώστας Κεπαπτσόγλου, αναπληρωτής Καθηγητής Σχεδιασμού Μεταφορών στο ΕΜΠ, ο οποίος μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της επικαιρότητας» με τον Θάνο Σιαφάκα, παρουσίασε τα στοιχεία έρευνας του Πολυτεχνείου για την κατάσταση στα νησιά και τους τουριστικούς προορισμούς κατά τους θερινούς μήνες όπου το μποτιλιάρισμα «μετακομίζει» μαζί με τους τουρίστες από τα μεγάλα αστικά κέντρα και το εξωτερικό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε κατοίκους της Ρόδου, «ένα μεγάλο κομμάτι των κατοίκων νοιώθει ότι αυτό το δίμηνο-τρίμηνο, υποφέρει, νοιώθε εγκλωβισμένο, αιχμάλωτο στο ίδιο το νησί του. Οι άνθρωποι δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν, αλλάζουν τις συνήθειες μετακίνησής τους, αλλάζουν τα ωράριά τους» . «Βέβαια υπάρχει ένα ποσοστό το οποίο ανέχεται αυτή την κατάσταση, διότι προφανώς ζει από τον τουρισμό. Και γνωρίζει ότι αυτή η ταλαιπωρία είναι προσωρινή. Αλλά οι περισσότεροι νοιώθουν ότι δυσκολεύει πολύ η ζωή τους εκείνους τους μήνες λόγω των μεγάλων τουριστικών ροών, και νοιώθουν ότι μειώνεται η ασφάλεια στις μετακινήσεις τους», επισήμανε.

«Όσοι ζουν από τον τουρισμό το ανέχονται, διότι γνωρίζουν ότι ο τουρίστας ο οποίος θα πάει στο νησί τους και θέλει να μετακινηθεί, θέλει να ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ λίγο, το λιγότερο δυνατό. Και αυτό σημαίνει ότι θα ανεχθούν και την παράβαση, και το μποτιλιάρισμα και την καθυστέρηση. Όμως υπάρχει ένα κομμάτι το οποίο υποφέρει, και κάποιοι μάλιστα φεύγουν για να κάνουν διακοπές αλλού από εκεί τους μήνες αιχμής, λέγοντας πως έρχονται οι τουρίστες, φεύγουμε εμείς», επισήμανε

«Οι περισσότερες παραλίες, ειδικά οι γραφικές δεν έχουν υποδομή για στάθμευση αυτοκινήτων , δημιουργούνται προβλήματα και δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις, Ιδανικά θα θέλαμε όλοι να πηγαίνουν με τα πόδια» , λέγοντας ότι δεν μπορούν να γίνουν πολλά πράγματα πέρα από μια σχετική οργάνωση της κυκλοφορίας και από μια παρότρυνση προς τους επισκέπτες να παρκάρουν σε μεγαλύτερη απόσταση από την παραλία που επιθυμούν να επισκεφθούν.

«Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι οι τουριστικές πόλεις, μετατρέπονται σε ξενοδοχεία. Δηλαδή οι ντόπιοι φεύγουν προς τα έξω, μένουν στις παρυφές της πόλης. Οπότε έχουν ανάγκη το αυτοκίνητό τους ή ένα δίκυκλο για τις μετακινήσεις, και η πόλη γεμίζει από τουρίστες. Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι που εργάζονται τον Αύγουστο, θα πρέπει με κάποιο τρόπο να μπουν μέσα στην πόλη. Και αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο», πρόσθεσε ο καθηγητής .

Ειδικά για τη Ρόδο, φτάνουν το καλοκαίρι περίπου 1.500.000 άνθρωποι, 10 φορές ο πληθυσμός του νησιού. «Ο ντόπιος διαμαρτύρεται, υπάρχει μποτιλιάρισμα και δεν θέλει να πάει ούτε στις παραλίες του νησιού του. Οι υποδομές κανενός νησιού δεν μπορούν να αντέξουν τόσο κόσμο, όπως συμβαίνει και σε άλλες χώρες του κόσμου. Ακόμα και αν τον αντέξει για έναν μήνα, αυτό δεν μπορεί να συμβεί επί μακρόν», πρόσθεσε

Έφερε ως παράδειγμα την Κέρκυρα όπου το καλοκαίρι οι συνθήκες είναι αφόρητες τον Αύγουστο με μεγάλο μποτιλιάρισμα για να φτάσει κανείς στο Λιστόν και με την έλλειψη χώρων στάθμευσης. «Γίνονται φιλότιμες προσπάθειες και από την Τροχαία και από τη δημοτική αρχή, αλλά δεν είναι εύκολο. Οι τουρίστες θέλουν να πλησιάσουν όσο πιο κοντά μπορούν στο κέντρο για να μην κουραστούν», τόνισε.

Όπως είπε ο κ. Κεπαπτσόγλου, «για έναν Αθηναίο που έχει μάθε στο μποτιλιάρισμα κάθε μέρα, το να καθυστερήσει 20-25 λεπτά δεν είναι τίποτα», καθώς «οι τουρίστες είναι πιο υπομονετικοί γιατί πάνε σε ένα νησί για λίγες μέρες και δεν βιάζονται».

Ερωτηθείς για τη χρήση πολλών δικύκλων στα νησιά, επισήμανε ότι δεν τίθεται μόνο θέμα αισθητικής, αλλά και υπάρχουν και προβλήματα οδικής ασφάλειας. «Το να κινείσαι με δίκυκλα σε πεζόδρομους ή στα στενά σοκάκια ενός νησιού, δεν είναι και το πλέον  ασφαλές. Είναι και ο θόρυβος. Σκεφτείτε πόσος κόσμος ξυπνάει επειδή περνάει ένα μηχανάκι με κομμένη εξάτμιση», εξήγησε.

«Μαγικές λύσεις στα νησιά δεν υπάρχουν, μια ελάφρυνση είναι να πάει κάποιος χωρίς το αυτοκίνητό του στο νησί. Χρειάζεται υποδομή και στοχευμένες παρεμβάσεις ώστε ακόμα και οι τουρίστες να μην χρησιμοποιούν πολύ τα αυτοκίνητά τους», υπογράμμισε ο ίδιος .

Αντ. Ηρακλείου Κρήτης: Δωρεάν μετακινήσεις με mini bus

Από την πλευρά του, ο Γιάννης Αναστασάκης, αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του δήμου Ηρακλείου Κρήτης, τόνισε στον σταθμό μας ότι στην πόλη του στο κέντρο (15.06) υπάρχουν ιδιωτικοί σταθμοί αυτοκινήτων με αντίτιμο, χωροθετημένοι εντός των τειχών και μπορούν να εξυπηρετήσουν τους τουρίστες. Παράλληλα, προτρέπουν τους επισκέπτες να αφήνουν τα αυτοκίνητά έξω από τα τείχη της πόλης, σε υπαίθριους σταθμούς αυτοκινήτων που είναι δωρεάν και να εισέρχονται στο κέντρο δωρεάν με τα mini bus που περνούν ανά 15 λεπτά.

«Στην αρχή υπήρχε μια καχυποψία για τα mini bus, ότι θα αποτύχει το μέτρο γιατί δεν είναι στην κουλτούρα των κατοίκων του Ηρακλείου η χρήση λεωφορείου, αλλά φτάσαμε να έχουμε πάνω από 75.000 επιβάτες τον μήνα. Βάλαμε και μια τρίτη γραμμή που είναι πλήρως ηλεκτροκίνητη, η συντριπτική πλειοψηφία των δημοτών τα χρησιμοποιεί. Οι τουρίστες δεν το έχουνε μάθει ακόμα, γιατί δεν το έχουμε διαφημίσει . Δεν έχουν εξοικειωθεί», παραδέχθηκε.

Αντ. Ρόδου: Μόνη λύση να κλείσει το κέντρο της πόλης για ΙΧ

Ο Κώστας Ταρασλιάς, αντιδήμαρχος Ρόδου, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα, τόνισε ότι η μόνη λύση πέρα από την ελεγχόμενη στάθμευση που εφαρμόζεται ήδη, είναι να κλείσει το κέντρο της Ρόδου για τα αυτοκίνητα και να υποχρεώνονται οι επισκέπτες να χρησιμοποιούν τα αστικά λεωφορεία. «Η πόλη σχεδιάστηκε τη δεκαετία του 1930 για 30.000 κατοίκους και σήμερα ζουν 80.000 μόνιμοι κάτοικοι  και το καλοκαίρι υπερδιπλασιάζεται ο πληθυσμός. Έχουμε 180.000 κλίνες σε όλο το νησί», είπε χαρακτηριστικά.

Δήμαρχος Πάρου: Νέος κυκλικός κόμβος

Επίσης, ο δήμαρχος Πάρου, Μάρκος Κωβαίος, παραδέχθηκε ότι η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχει το νησί τους καλοκαιρινούς μήνες. Μίλησε – μεταξύ άλλων – για την επικείμενη δημιουργία ενός κυκλικού κόμβου που θα δώσει μια μεγάλη «ανάσα» σε ντόπιους και τουρίστες.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος