Δ. Βερβεσός στο Πρώτο: Απαιτείται νομοθετική παρέμβαση για τη μονομερή ρήτρα αναπροσαρμογής – Πρέπει να πληρώσουμε το ρεύμα (audio)

«Ο καταναλωτές που έχουν υπογράψει νέα συμβόλαια με παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας τα οποία προβλέπουν ρήτρες αναπροσαρμογής, οφείλουν να τις πληρώσουν. Αυτοί  που δεν έχουν υπογράψει, έχουν παλαιά συμβόλαια και τους επιβλήθηκαν μονομερώς χωρίς προηγούμενη ειδοποίησή τους, οφείλουν να πληρώνουν οπωσδήποτε το ρεύμα και κατά τα λοιπά για το κομμάτι της ρήτρας αναπροσαρμογής πρέπει να το διεκδικήσουν δικαστικώς», τόνισε ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών και πρόεδρος της Ολομέλειας των προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας, Δημήτρης Βερβεσός, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Με τούτα και μ΄ εκείνα» με τον Φώτη Παπούλια.

«Επειδή όμως δικαστικά αυτά τα πράγματα στην πατρίδα μας κρατάνε 2 και 3 χρόνια, προκειμένου να αποφευχθεί η μακρόχρονη, κοστοβόρος και χρονοβόρος ταλαιπωρία του πολίτη σε δικαστικές διαδρομές που είναι πολύ ταλαιπωριακού τύπου, θα πρέπει να λυθεί το θέμα με νομοθετική παρέμβαση. Αν δεν λυθεί ή μέχρι να λυθεί από την κεντρική διοίκηση, από την Πολιτεία, πρέπει να πούμε στον κόσμο να μην πηγαίνει στα δικαστήρια αν η ρήτρα αφορά οικιακή κατανάλωση, γιατί αυτό το θέμα θα το λύσουν οι συλλογικές αγωγές των Καταναλωτικών Οργανώσεων που έχουν ήδη κατατεθεί και θα εκδικαστούν το επόμενο διάστημα», επισήμανε.

«Το πρόβλημα θα παραμείνει κυρίως στις επιχειρήσεις και στους επιτηδευματίες που δεν καλύπτονται από το δίκαιο προστασίας καταναλωτή. Αυτοί αναγκαστικά θα υπαχθούν σε διαδικασίες δικαστικής προσφυγής κατά της ρήτρας και ταυτόχρονα και προσωρινής δικαστικής προστασίας, γιατί το μεγάλο πρόβλημα που βρίσκεται προ των πυλών είναι η διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος. Οι καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος θα βρεθούν σε μια πάρα πολύ δύσκολη θέση ειδικά αν είναι επιχειρηματίες ή επιτηδευματίες και πρέπει να πάνε στα δικαστήρια», διευκρίνισε.

Υπενθύμισε ότι υπάρχει ήδη μια απόφαση Πρωτοδικείου για μια ξενοδοχειακή επιχείρηση στην Αλεξανδρούπολη, για την οποία το δικαστήριο διέταξε να μην κοπεί το ρεύμα, ενώ αναμένεται η έκδοση άλλης μιας ή άλλων δυο αποφάσεων για επιχειρήσεις στην Αθήνα. Σύμφωνα με τον ίδιο, εάν εκδοθεί απόφαση που θα καλεί τον καταναλωτή να πληρώσει τη ρήτρα μετά από 2 χρόνια, «θα του ζητηθούν αναδρομικά τα χρήματα, αν έχει προσφύγει με αγωγή θα είναι εντόκως, καθώς εάν δεν υπάρχει αγωγή δεν είναι έντοκη η απαίτηση».

«Θα παρέμβουμε σε όλες τις δίκες που θα κάνουν οι Ενώσεις Καταναλωτών για να τις στηρίξουμε χωρίς να επιβαρύνουμε κανέναν και ταυτόχρονα θα διανείμουμε σε όλους τους συναδέλφους σχέδια αγωγών και ενημερωτικά σημειώματα με τα οποία θα μπορούν να υπερασπίζονται τους εντολείς τους», δήλωσε, σημειώνοντας ότι «προφανώς δεν μπορούμε να υπερασπιστούμε δωρεάν 50.000 ή 100.000 που ενδεχομένως θα θελήσουν να πάνε στα δικαστήρια, καθώς αυτό ξεφεύγει από τις δυνατότητές μας».

Σύμφωνα με τον κ. Βερβεσό, η ρήτρα αναπροσαρμογής είναι «ένας περίεργος, δύσκολος και γριφώδης αλγόριθμος που προσπαθεί να μετακυλήσει τον καταναλωτή το κόστος αύξησης της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία προέρχεται όχι από την αύξηση του κόστους παραγωγής του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά από την αύξηση της χρηματιστηριακής τιμής της ενέργειας, στο Χρηματιστήριο της Ενέργειας που υπάρχει και λειτουργεί τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη». Όπως είπε χαρακτηριστικά, «ακόμη και φίλοι μου μαθηματικοί τους οποίους συμβουλεύτηκα δυσκολεύτηκαν να καταλάβουν τη λειτουργία του αλγόριθμου, πόσο μάλλον ο τελικός καταναλωτής που δεν καταλαβαίνει αν αυτό που πληρώνει είναι η αύξηση τις τιμής του φυσικού αερίου ή κάτι άλλο που δεν μπορεί να το κατανοήσει. Απλώς βλέπει τον λογαριασμό, τον πιάνει μια “ηλεκτροπληξία” και εκεί πλέον “τρελαίνεται”».

Ο πρόεδρος του ΔΣΑ, διευκρίνισε ότι υπάρχουν διάφορα συμβόλαια. «Υπάρχουν συμβόλαια σταθερού τιμολογίου παλαιού τύπου στα οποία η ρήτρα δεν υπήρχε ή αν υπήρχε ήταν στα ψιλά γράμματα. Υπάρχουν συμβόλαια σταθερού επίσης τιμολογίου διετούς διάρκειας στα οποία χωρίς σπουδαίο λόγο αναπροσαρμόστηκε η ρήτρα. Οι πιο πολλοί καταναλωτές που είχαν παλιά τιμολόγια, είδαν ξαφνικά μια ειδοποίηση σε έναν λογαριασμό σε ψιλά ή λιγότερο ψιλά γράμματα για τα οποία χρειαζόσουν ή γυαλιά πρεσβυωπίας ή μεγεθυντικό φακό και μετά τους ήρθε ένα υπέρογκο ποσό με τον επόμενο λογαριασμό. Είναι προφανές ότι σε αυτά τα παλαιά συμβόλαια, οι ρήτρες πάσχουν σοβαρών νομικών προβλημάτων σε σχέση με την παραβίαση των γενικών όρων συναλλαγών, δηλαδή την προηγούμενη ενημέρωση του καταναλωτή, τη δυνατότητα καταγγελίας της συμβάσεως κλπ. Αυτά τα προβλήματα δεν εντοπίζονται στα καινούργια συμβόλαια όπου εκεί πράγματι οι πάροχοι έδωσαν τους καταναλωτές να υπογράψουν συμβόλαια με εμφανείς ρήτρες. Εκεί τα προβλήματα είναι πιο σοβαροί για τους ανθρώπους που έχουν αποδεχθεί και έχουν υπογράψει τις ρήτρες», υπογράμμισε.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος