Απλές λύσεις για τις πλημμύρες στην Υπέρεια Φαρσάλων

Το πέρασμα του Διομήδη από την Θεσσαλία άφησε ανοικτές πληγές. Οι πλημμύρες στην Υπέρεια Φαρσάλων κατέστρεψαν για άλλη μια φορά την περιοχή προκαλώντας ζημίες σε χωράφια και κατοικίες.

Κάτω από τα νερά βρέθηκαν οι περιουσίες των κατοίκων στην Υπέρεια, που θεωρούν ανυπολόγιστες τις ζημίες σε καλλιέργειες και ποιμνιοστάσια. Ειδικό κλιμάκιο του ΕΛΓΑ καταγράφει σήμερα τις ζημίες, αλλά αυτό δεν αρκεί.

Κάθε τόσο πλημμυρίζει, ακόμη και με μια μικρή βροχή αναφέρει, δικαιολογημένα αγανακτισμένος ο Γιώργος Τσούρης, κάτοικος Υπέρειας. Το πρόβλημα δεν είναι να αποζημιώνεις μια ζημία αλλά να λαμβάνονται μέτρα για να μην επαναλαμβάνεται. «Ένα φράγμα που κατασκευάστηκε λανθασμένα και δεν λειτούργησε ποτέ είναι μια αιτία για τις πλημμύρες. Έτσι, όταν βρέχει το ποτάμι [Ενιπέας] περνάει το φράγμα και ξεχειλίζει στα χωράφια. Ένα ακόμη πρόβλημα εντοπίζεται στο ότι ουδέποτε καθαρίστηκε το ποτάμι από τα φερτά υλικά». Η διαδρομή του Ενιπέα είναι ελικοειδής και η κοίτη του έχει στενέψει από πεσμένα δένδρα, καλάμια κ.α.. «Εκεί όπου δημιουργείται η στένωση τα νερά γυρίζουν και πλημμυρίζουν το χωριό. Ακαθάριστος είναι και ένας μικρός παραπόταμος που περνά μέσα από το χωριό». Στο σημείο που ενώνεται με τον Ενιπέα το έδαφος είναι ανηφορικό και εκεί σημειώνονται οι πλημμύρες. Η πιο απλή λύση είναι η εκβάθυνση της κοίτης σε αυτό το σημείο για να συνεχίσει την ροή του.

Ο Γιώργος Καφόγλου, κάτοικος Υπέρειας σημειώνει ότι η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών- Λαρίσης, έχει επίσης αλλάξει την κοίτη του ποταμού, προκαλώντας υψομετρικές διαφορές. Από το 2017 που ξεκίνησαν τα πλημμυρικά προβλήματα, συνεχίζονται με συνέπεια κάθε χρόνο και όπως διερωτάται ο κ. Καφόγλου «αποκτούμε τεχνογνωσία στην πλημμύρα ή στην καταστροφή;».

Λύσεις υπάρχουν και κάποιες είναι εφικτές. Ενδεχομένως το δυσκολότερο στην αντιμετώπισή του είναι η σιδηροδρομική γραμμή που βρίσκεται σε απόσταση μόλις δυο χιλ. από την Υπέρεια και σε απόσταση αναπνοής από τα Ορφανά όπου τέμνει και το ποτάμι. Εκεί θα πρέπει να επιληφθούν άμεσα οι μηχανικοί του ΟΣΕ.

Η πρόκληση προβλημάτων αποτελούσε πολιτική τακτική ορισμένων, προ 75ετίας, προκειμένου να εγείρεται αγανάκτηση έναντι του κράτους. Τα απόνερα ενός χωριού δεν μπορούν να καταλήγουν στην αυλή του διπλανού και κάποτε οι τοπικοί άρχοντες θα πρέπει να αρχίσουν να βλέπουν την ευρύτερη εικόνα. Για να επιδιορθωθεί το φράγμα και να ανακατασκευαστεί σημαίνει πολύ κρατικό χρήμα και χρόνο, που δεν διαθέτουν οι κάτοικοι της περιοχής.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, επισκέφτηκε την περιοχή των Φαρσάλων και δεσμεύτηκε για την κατασκευή δύο φραγμάτων, εκ των οποίων το ένα αφορά το φράγμα του Ενιπέα στην Σκοπιά Φαρσάλων. Ωστόσο, αυτό το έργο, που θα ανακουφίσει την περιοχή των Φαρσάλων βρίσκεται σε απόσταση περίπου 34 χιλ από το επίμαχο σημείο και στην κάθοδο του ποταμού.

Εφ’ όσον εκείνοι που βιώνουν το πρόβλημα γνωρίζουν πως μπορεί να λυθεί, αυτό παραπέμπεται στους αρμοδίους τοπικούς φορείς. Εάν ο δήμος ή η κοινότητα δεν διαθέτει τα μέσα αναλαμβάνει η Περιφέρεια. Ενδεχομένως στην Θεσσαλία υπάρχουν πέντε- δέκα προβληματικές περιοχές, με ανάλογη γεωγραφία. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλει να ενεργεί ως Προμηθεύς και όχι ως Επιμηθεύς. Αντί να εκταμιεύονται χιλιάδες ευρώ ετησίως από τον κρατικό προϋπολογισμό, για αποζημιώσεις, μπορεί να διατεθεί ένα ελάχιστο κονδύλι για εργασίες μιας- δυο ημερών σε κάθε σημείο από μηχανήματα που διαθέτει η Περιφέρεια ή μπορεί να βρεί, διευκολύνοντας την ζωή εκατοντάδων ανθρώπων.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος