Σήμερα 26/9/2023, συμπληρώνονται 23 χρόνια από το τραγικό ναυάγιο του ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ με τους 81 νεκρούς.
Το ναυάγιο του Σαμίνα ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη μεταπολεμική ναυτική τραγωδία, που έπληξε την ελληνική ακτοπλοΐα. Η πρώτη συνέβη στις 8 Δεκεμβρίου 1966 όπου το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Ηράκλειο» βούλιαξε στη Φαλκονέρα και μετρήσαμε 224 νεκρούς.
Το ναυάγιο σημειώθηκε στις 22:15 ανοικτά της Πάρου, όταν το πλοίο προσέκρουσε στη βραχονησίδα «Πόρτες», με συνέπεια να υποστεί μεγάλο ρήγμα και να βυθιστεί σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Ο απολογισμός: 81 άνθρωποι ανασύρθηκαν νεκροί και διασώθηκαν 457. Το πλοίο ανήκε στην εταιρία «Minoan Flying Dolphins» (νυν Hellenic Seaways-Attika Group) και είχε αποπλεύσει από τον Πειραιά για να εκτελέσει το δρομολόγιο Πάρος – Νάξος – Ικαρία – Σάμος – Πάτμος – Λειψοί.
Την ώρα της τραγωδίας στην περιοχή έπνεαν άνεμοι έντασης οκτώ μποφόρ, γεγονός που δυσκόλευε το έργο διάσωσης των ναυαγών.
Σύμφωνα με μαρτυρίες των διασωθέντων, το πλήρωμα δεν ήταν στη θέση του την ώρα του ναυαγίου, ενώ υπήρχαν και καταγγελίες για την παλαιότητα του σκάφους, για ελαττωματικά σωστικά μέσα, αλλά και για τη στάση του πληρώματος στην οργάνωση της διαδικασίας εκκένωσης του πλοίου.
Το «Εξπρές Σάμινα» ήταν ηλικίας 34 ετών και βάσει του νόμου επρόκειτο να αποσυρθεί σε τρεις μήνες, ενώ σύμφωνα με καταγγελία του πρώην πρωτοδεύτερου μηχανικού του πλοίου Αναστασίου Σορόκα, που είχε απολυθεί, το πλοίο κινείτο με πολλές «πατέντες» που το καθιστούσαν επικίνδυνο για τους επιβαίνοντες.
Η εισαγγελία Σύρου άσκησε ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο σε βάρος του πλοιάρχου, του υποπλοιάρχου, του χειριστή πηδαλίου και του δόκιμου πλοιάρχου, καθώς και κατά παντός υπευθύνου. Στην πλοιοκτήτρια εταιρία, και στους εκπροσώπους της ασκήθηκε κακουργηματική δίωξη για έκθεση επιβατών σε κίνδυνο, καθώς και στις κρατικές Αρχές, αρμόδιες για τη διάσωση των ναυαγών.
«Το μαχαίρι θα έφτανε στο κόκαλο» είχε διαβεβαιώσει ο τότε Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Χρήστος Παπουτσής, η αρμόδια επιτροπή της Ε.Ε. ζήτησε εξηγήσεις, το υπουργείο απάντησε ότι όλα τελούσαν σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που θέτουν οι οδηγίες της Ε.Ε., αλλά και οι διεθνείς συνθήκες.
.
Στις 4 Οκτωβρίου, ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης απαντώντας από τη Βουλή στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης, παραδέχθηκε ότι υπάρχουν προβλήματα στην ακτοπλοΐα επειδή οι επιχειρήσεις παρέχουν χαμηλό επίπεδο ποιότητας, υπογραμμίζοντας ότι τα ελληνικά πλοία είναι ασφαλή και ότι ο στόλος έχει ανανεωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Μετά από ψηφοφορία το ΠΑΣΟΚ και ο Συνασπισμός με 146 ψήφους κατά, αρνήθηκαν τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής οι 121 υπέρ ήταν από τη Ν.Δ. και το ΚΚΕ.
Άλλο ένα τραγικό συμβάν είναι ο θάνατος του αντιπρόεδρου της «Minoan Flying Dolphins» και διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας Παντελή Σφηνιά, ο οποίος, για αδιευκρίνιστους λόγους έβαλε τέρμα στη ζωή του, πέφτοντας από τον 6ο όροφο των γραφείων της εταιρίας στον Πειραιά.
Στις 27 Φεβρουαρίου 2006 εκδόθηκε η απόφαση, σύμφωνα με την οποία ο πλοίαρχος Βασίλειος Γιαννακής καταδικάσθηκε σε κάθειρξη 16 ετών και ο υποπλοίαρχος Αναστάσιος Ψυχογιός σε κάθειρξη 19 ετών. Οκτώ χρόνια επιβλήθηκαν στον ύπαρχο Γεώργιο Τριανταφύλλου, 8,5 χρόνια στον πρώτο μηχανικό Γεράσιμο Σκιαδαρέση και 15 μήνες στον ασυρματιστή Δημήτριο Τσούμα. Οι εκπρόσωποι της εταιρίας Νικόλαος Βικάτος και Κωνσταντίνος Κληρονόμος καταδικάσθηκαν σε φυλάκιση τεσσάρων ετών έκαστος.
Στις 25 Ιουνίου εκδόθηκε άλλη απόφαση, σύμφωνα με την οποία στον πλοίαρχο επεβλήθη κάθειρξη 11 ετών και 14 μηνών και στον υποπλοίαρχο κάθειρξη 12 ετών και 9 μηνών. Τρία χρόνια επέβαλε το δικαστήριο στον ύπαρχο, ένα χρόνο στον πρώτο μηχανικό και 10 μήνες στον ασυρματιστή. Οι εκπρόσωποι της εταιρείας καταδικάστηκαν σε φυλάκιση δύο ετών έκαστος. Οι Γιαννακής και Ψυχογιός οδηγήθηκαν στη φυλακή και οι υπόλοιποι αφέθηκαν ελεύθεροι με αναστολή ή εξαγορά των ποινών τους. Στις 17 Ιουνίου 2010, ο Άρειος Πάγος μείωσε την ποινή του πλοιάρχου Γιαννακή στα 5,5 χρόνια.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος