Σημαντικές αλλαγές προετοιμάζονται για τις οδικές μεταφορές επιβατών στην Ελλάδα, καθώς μετά τη λήξη της δημόσιας διαβούλευσης στις 5 Νοεμβρίου, αναμένεται να προκηρυχθεί ο πρώτος από τους 94 διαγωνισμούς που θα καθορίσουν το μέλλον των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ σε όλη τη χώρα. Οι διαγωνισμοί αυτοί θα δώσουν, σε όσους αναδειχθούν ανάδοχοι, το αποκλειστικό δικαίωμα εκτέλεσης δρομολογίων για τα επόμενα 15 χρόνια, σηματοδοτώντας ένα νέο τοπίο για τις μεταφορές στην περιφέρεια.
Όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Μαγνησίας, Δημήτρης Κολυνδρίνης, μιλώντας στην ΕΡΤ Βόλου, πρόκειται για μια διαδικασία που βασίζεται σε ευρωπαϊκή οδηγία και προετοιμάζεται από το 2022. Μέχρι σήμερα τα ΚΤΕΛ λειτουργούσαν βάσει νομοθετικού πλαισίου και ανάθεσης έργου από το κράτος, χωρίς να έχει προηγηθεί διαγωνιστική διαδικασία. «Τώρα το έργο αυτό θα δημοπρατηθεί και θα υπάρξει ανάδοχος που θα το αναλάβει για δεκαπέντε χρόνια», σημειώνει.
Η αλλαγή αυτή, σύμφωνα με τον κ. Κολυνδρίνη, έχει θετικά και αρνητικά στοιχεία. Από τη μία, θεσπίζεται ένα πιο διαφανές και ευρωπαϊκό πλαίσιο λειτουργίας· από την άλλη, μπαίνουν όλα τα ΚΤΕΛ σε μια διαγωνιστική διαδικασία με αβέβαιο αποτέλεσμα. «Μπαίνουμε σε διαγωνισμούς όπου το αποτέλεσμα δεν είναι σίγουρο για κανέναν», τονίζει. Παράλληλα, επισημαίνει ότι ο νέος μηχανισμός θα εξασφαλίσει πως κάθε κοινωνική πολιτική ή επιπλέον υποχρέωση που επιβάλλεται στα ΚΤΕΛ «θα πρέπει πλέον να πληρώνεται».
Όσον αφορά τον κίνδυνο αύξησης των εισιτηρίων, ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Μαγνησίας θεωρεί πως αυτό θα εξαρτηθεί από το κόστος συμμετοχής και τις επενδύσεις που θα χρειαστεί να κάνει κάθε ανάδοχος. Παράλληλα, δεν αποκλείει τη συμμετοχή μεγάλων εταιρειών στους διαγωνισμούς, αν και εκτιμά ότι δύσκολα θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στο τοπικό μοντέλο λειτουργίας των ΚΤΕΛ, που βασίζεται στη λαϊκή συμμετοχή και τοπική γνώση.
«Τα ΚΤΕΛ είναι εταιρείες λαϊκής βάσης, με πολλούς μετόχους που εργάζονται οι ίδιοι στο έργο τους. Αυτό είναι δύσκολο να αντικατασταθεί από μια απρόσωπη μεγάλη εταιρεία», υπογραμμίζει ο κ. Κολυνδρίνης, δίνοντας το στίγμα μιας μεταβατικής αλλά κρίσιμης περιόδου για τον δημόσιο χαρακτήρα των μεταφορών στην περιφέρεια.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος