Εκδήλωση Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για την Εθνική Στρατηγική χωροθέτησης του θαλάσσιου χώρου

Στο στάδιο της θεσμοθέτησης βρίσκεται η εθνική στρατηγική για τη χωροθέτηση του θαλάσσιου χώρου, ενώ ήδη βρίσκεται σε τελικό στάδιο το πιλοτικό θαλάσσιο χωροταξικό πλαίσιο που αφορά την ευρύτερη περιοχή του Βορείου Αιγαίου. Και τα δύο εκπονήθηκαν από επιστήμονες πανεπιστημίων της χώρας, μεταξύ των οποίων και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Μάλιστα, το θέμα του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού συζητήθηκε σε διημερίδα που πραγματοποιήθηκε στις 7 και 8 Δεκεμβρίου στο Αμφιθέατρο του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο του έργου “Διασυνοριακή συνεργασία για εφαρμογή Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού” που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος συνεργασίας Interreg “Ελλάδα-Κύπρος 2014-2020” με τη συγχρηματοδότηση της Ε.Ε. και από εθνικούς πόρους της Ελλάδας και Κύπρου.

Εκδήλωση Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για την Εθνική Στρατηγική χωροθέτησης του θαλάσσιου χώρου

Όπως ανέφερε στην ΕΡΤ Βόλου, ο Αναστάσιος Γουργιώτης, Επίκουρος Καθηγητής  του ΤΜΧΠΠΑ, του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, “η Ελλάδα είναι μία χώρα κατ’ εξοχήν θαλασσινή με μεγάλη ακτογραμμή και οι συνθήκες επιβάλλουν να υπάρχει χωροταξικός σχεδιασμός. Ασκείται σημαντική πίεση για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων στον θαλάσσιο χώρο και είναι αναγκαία η διαχείριση αυτού του χώρου για τις οικονομικές δραστηριότητες και όχι μόνο“.

Μέχρι στιγμής η Ελλάδα δεν διέθετε  θεσμοθετημένα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια. “Η διαχείριση αυτών των δραστηριοτήτων μέχρι σήμερα γίνονταν από τα εργαλεία του χωροταξικού σχεδιασμού του χερσαίου χώρου που κατά περίπτωση έδιναν και κάποιες κατευθύνσεις για το θαλάσσιο χώρο. Τώρα, μέσα από αυτό το πρόγραμμα το Π.Θ. σε συνεργασία και με άλλα Πανεπιστήμια, όπως του Αιγαίου, το Μετσόβειο, το Αριστοτέλειο, ολοκλήρωσαν δύο πράγματα. Το ένα είναι η εθνική στρατηγική για το θαλάσσιο χώρο που περιλαμβάνει τους στρατηγικούς άξονες για την ανάπτυξη των οικονομικών δραστηριοτήτων σε επίπεδο χώρας. Το δεύτερο είναι το πιλοτικό θαλάσσιο χωροταξικό πλαίσιο που αφορά την ευρύτερη περιοχή του Βορείου Αιγαίου, που ξεκινά από την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και φθάνει μέχρι τις Σποράδες και δίνει κατευθύνεις γι αυτές τις οικονομικές δραστηριότητες, την προστασία του περιβάλλοντος κ.α.“, εξήγησε ο κ. Γουργιώτης.

Σημειώνεται ότι το πρώτο σχέδιο ήδη παραδόθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, πέρασε και από το Εθνικοί Συμβούλιο Χωροταξίας και αναμένεται να θεσμοθετηθεί. Σε δεύτερη φάση θα παραδοθεί το δεύτερο σχέδιο. “Είναι βασικό να μην υπάρχει πολυφωνία των χωροταξικών εργαλείων είτε χερσαίων είτε θαλάσσιων” τόνισε ο κ. Γουργιώτης.

Επιπλέον ανέφερε, ότι το επίπεδο του εν λόγω σχεδιασμού, επειδή είναι στρατηγικός δεν προτείνει σημειακή χωροθέτηση. “Δεν θα πει για παράδειγμα ότι το σταθμό LNG θα τον τοποθετήσετε σε αυτό το σημείο. Δίνει κατεύθυνση ότι απαιτείται να δημιουργηθούν π.χ. πέντε σταθμοί στην υπό εξέταση περιοχή. Δίνει απλά την στρατηγική κατεύθυνση“. Ένα τέτοιο σχέδιο καταγράφει την υφιστάμενη κατάσταση και προτείνει τη διαχείριση μέσω μιας ισορροπίας όπου θα προστατεύεται και η αλιεία, το περιβάλλον, η ενάλια κληρονομιά κλπ.

Η Ελλάδα ενσωμάτωσε τις ευρωπαϊκές οδηγίες για το θέμα με νόμο το 2018 και τα έν λόγω σχέδια έπρεπε να είναι έτοιμα από τον Μάρτιο του 2021, αλλά υπάρχει καθυστέρηση. “Θεωρώ όμως ότι έχουμε μπει σε μια πολύ καλή τροχιά με την εκπόνηση της εθνικής στρατηγικής για το θαλάσσιο χώρο και το πιλοτικό αυτό σχέδιο“.

Χαρακτήρισε τέλος μοναδική εμπειρία για καθηγητές και φοιτητές την εκπόνηση αυτών των σχεδίων, καθώς δεν είχε γίνει κάτι τέτοιο στο παρελθόν ενώ παρουσίασε ισχυρό επιστημονικό και ερευνητικό ενδιαφέρον.

Ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Γουργιώτη στην ΕΡΤ Βόλου

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος