Ένωση Καταναλωτών Βόλου: Πλειάδα απατών σε καταναλωτές την περίοδο του Black Friday

Η περίοδος του Black Friday συνοδεύεται κάθε χρόνο από αυξημένες καταγγελίες για απάτες, με τους καταναλωτές να βρίσκονται αντιμέτωποι με πλήθος παραπλανητικών πρακτικών, κυρίως στις ηλεκτρονικές αγορές. Οι επιτήδειοι εκμεταλλεύονται τον έντονο ρυθμό των προσφορών και την πίεση του χρόνου, στήνοντας παγίδες που οδηγούν σε οικονομική ζημιά και υποκλοπή προσωπικών δεδομένων. Στη Θεσσαλία έχουν ήδη αναφερθεί περιστατικά εξαπάτησης, όπως η περίπτωση Βολιώτη που πλήρωσε για τηλεόραση με υποτιθέμενη έκπτωση 60%, η οποία δεν παραδόθηκε ποτέ, ανέφερε μιλώντας στην ΕΡΤ Βόλου, ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Βόλου, Κωνσταντίνος Λυχναρόπουλος.

Ένωση Καταναλωτών Βόλου: Πλειάδα απατών σε καταναλωτές την περίοδο του Black Friday
Ο πρόεδρος της ΕΝΚΑ Βόλου, Κωνσταντίνος Λυχναρόπουλος

Ένα από τα πιο συχνά φαινόμενα είναι τα ψεύτικα ηλεκτρονικά καταστήματα που μιμούνται επώνυμες πλατφόρμες. Οι κυβερνοεγκληματίες δημιουργούν ιστοσελίδες με σχεδόν πανομοιότυπη εμφάνιση με μεγάλες εταιρείες, αξιοποιώντας εργαλεία αυτοματοποιημένης δημιουργίας site και τεχνητή νοημοσύνη για να προσαρμόζουν τις απάτες σε κάθε χώρα. Σύμφωνα με πρόσφατη διεθνή έρευνα, περίπου 1 στα 11 νέα websites με θεματολογία Black Friday ήταν κακόβουλο, σχεδιασμένο να υποκλέψει στοιχεία σύνδεσης και πληρωμών. Η παραπλάνηση βασίζεται σε εξωφρενικές εκπτώσεις που φαίνονται «ευκαιρία της τελευταίας στιγμής», όπως νέα smartphones ή παιχνίδια με έκπτωση 80%-90%.

Παράλληλα, παρατηρείται έξαρση σε μηνύματα ηλεκτρονικού ψαρέματος μέσω email και SMS. Οι καταναλωτές λαμβάνουν ειδοποιήσεις που υποτίθεται ότι αφορούν παραγγελίες ή δέματα, με συνδέσμους που οδηγούν σε ψεύτικες σελίδες. Η πρακτική αυτή γίνεται ακόμη πιο επικίνδυνη όταν οι πολίτες όντως περιμένουν αγορές, καθώς ένα παραπλανητικό μήνυμα μπορεί εύκολα να περάσει ως πραγματικό. Μέσω αυτών των σελίδων ζητούνται προσωπικά στοιχεία, κωδικοί ή μικρά ποσά «τελών παράδοσης», τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με πραγματικές υπηρεσίες.

Συχνό φαινόμενο αποτελούν και οι παραπλανητικές εκπτώσεις, τόσο online όσο και σε φυσικά καταστήματα. Επιχειρήσεις ανεβάζουν τις αρχικές τιμές πριν από την εκπτωτική περίοδο και στη συνέχεια παρουσιάζουν μεγάλες μειώσεις που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματική τιμή αγοράς. Οι ελεγκτικές αρχές έχουν εντείνει τους ελέγχους, με σημαντικά πρόστιμα να έχουν επιβληθεί τα προηγούμενα χρόνια για ψευδείς προσφορές.

Ακόμη, διεθνώς καταγράφονται απάτες τύπου “bait-and-switch” και πλασματικές αγγελίες στα social media, όπου μετά την αγορά είτε δεν αποστέλλεται κανένα προϊόν είτε παραδίδεται αντικείμενο άσχετο με αυτό που διαφημίστηκε. Οι επιτήδειοι συχνά απαιτούν πληρωμές με μη ανιχνεύσιμους τρόπους, όπως κρυπτονομίσματα ή προπληρωμένες κάρτες.

Τέλος, σημαντική απειλή αποτελούν οι απάτες με ψεύτικα κουπόνια και διαγωνισμούς, μέσω των οποίων συλλέγονται προσωπικά δεδομένα που μπορεί να χρησιμοποιηθούν αργότερα για κλοπή ταυτότητας ή άλλες παράνομες δραστηριότητες.

Οι ειδικοί συστήνουν προσεκτικό έλεγχο ιστοσελίδων, επαλήθευση μηνυμάτων, αναζήτηση του ιστορικού τιμών και αποφυγή υπερβολικά καλών προσφορών, ώστε οι καταναλωτές να προστατευτούν από τις πολυάριθμες παγίδες της φετινής Black Friday.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος