Στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς η υφαντική τέχνη τσακώνικων κιλιμιών στον Τυρό της Κυνουρίας

Το Υπουργείο Πολιτισμού, πρόσφατα, ανακοίνωσε την ένταξη στο Εθνικό Ευρετήριο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της χώρας μας, την υφαντική τέχνη των τσακώνικων κιλιμιών, του Τυρού Αρκαδίας.

Εφαρμόζοντας τη Σύμβαση για τη διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομίας της Ουνέσκο, υπήρξε έγκριση απ’ το αρμόδιο Συμβούλιο της υφαντικής τέχνης των τσακώνικων κιλιμιών του Τυρού της Κυνουρίας. Τη σύνταξη και την επεξεργασία του φακέλου, ανέλαβε η Διεύθυνση της Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομίας του Υπουργείου Πολιτισμού, σε συνεργασία με την περιοχή του Τυρού και τους φορείς που φέρουν αυτή τη ζώσα κληρονομιά.

Η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μεταξύ άλλων, δήλωσε: (…) Κάθε στοιχείο άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς αποτελεί πολύτιμο φορέα ταυτότητας, εμπειρίας και δημιουργικής έκφρασης, συνδέοντας το παρελθόν με το παρόν και ταυτόχρονα διαμορφώνοντας το μέλλον. Η άυλη πολιτιστική κληρονομιά είναι ζωντανή, βιωματική και μεταβιβάσιμη, τρόπος ζωής, αντίληψης και συμμετοχής στην κοινότητα.  Αποτελεί σταθερή προτεραιότητα της πολιτιστικής μας πολιτικής, όχι μόνο ως αντικείμενο προστασίας, αλλά ως ενεργό πεδίο συμμετοχής, εκπαίδευσης και διαγενεακής ανταλλαγής. Η εγγραφή των στοιχείων αντανακλά την σταθερή στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού στις κοινότητες και τους φορείς που εργάζονται για τη διαφύλαξη και την ανάδειξή της, ενισχύοντας τις πρωτοβουλίες τους, διαμορφώνοντας από κοινού, ένα σύγχρονο και βιώσιμο πλαίσιο για τη συνέχιση αυτής της άυλης, αλλά και βαθιά απτής, πολιτιστικής παρακαταθήκης”.

Η υφαντική τέχνη των τσακώνικων κιλιμιών του Τυρού Κυνουρίας (εργαστήρι οικογένειας Ψαρρολόγου – Ροδοπούλου)

Στο εν λόγω εργαστήρι, στον Τυρό της Κυνουρίας, η παράδοση της ύφανσης των κιλιμιών, σε όρθιο αργαλειό, συνεχίζεται αδιάλειπτα από 3 γενιές υφαντριών. Η τέχνη μεταδίδεται βιωματικά από μητέρα σε κόρη. Τα τσακώνικα υφαντά, φτιάχνονται από βαμβακερό στημόνι και μάλλινα νήματα και αποτελούν μονοκόμματες δημιουργίες, που φέρουν τον ίδιο σχέδιο και στις δύο επιφάνειες. Η ύφανση, γίνεται με τα δάκτυλα, με μοναδικό εργαλείο, το χτένι. Σήμερα, η Ελισάβετ Ροδοπούλου, υφάντρα 3ης γενιάς, συνεχίζει την οικογενειακή παράδοση, μαζί με τη μητέρα της, τη Θωμαή Ψαρρολόγου – Ροδοπούλου. Με τον τρόπο αυτό, διαφυλάσσουν, εξελίσσουν και μεταδίδουν την παραδοσιακή τεχνογνωσία της τσακώνικης υφαντικής των κιλιμιών.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος