Κομοτηνή: Εγκρίθηκε από το δημοτικό συμβούλιο η αύξηση των τιμολογίων της ΔΕΥΑ

Εν μέσω αντεγκλήσεων και μετά από συζήτηση δύο και πλέον ωρών, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, με ψήφους 18 υπέρ και 15 κατά, από το δημοτικό συμβούλιο Κομοτηνής, η νέα τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΥΑ κατ’ επιταγή της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας, Υδάτων (ΡΑΑΕΥ).

Η σχετική μελέτη που αποτέλεσε την πρόταση για τη νέα τιμολογιακή πολιτική, έχει εγκριθεί από το διοικητικό συμβούλιο της επιχείρησης τον περασμένο Οκτώβριο και χθες έλαβε το πράσινο φως για την υλοποίησή της από το δημοτικό συμβούλιο.

Προβλέπει αύξηση 10% σε πάγια και καταναλώσεις, συν 6% για μελλοντικές δαπάνες που αφορούν επέκταση έργων και υποδομών. Πρόκειται για την πρώτη αύξηση των τιμολογίων της ΔΕΥΑΚ μετά το 2007, που σε απόλυτους αριθμούς μεταφράζεται κατά μέσο όρο σε 1,5€/δίμηνο και άρα 9€/έτος, για τις μέσες καταναλώσεις.

Οι βασικοί λόγοι που οδήγησαν τη διοίκηση της ΔΕΥΑΚ στην αναπροσαρμογή τη τιμολογιακής πολιτικής της, είναι η δραματική αύξηση του κόστους λειτουργίας της και κυρίως του ενεργειακού, η μη τιμολόγηση από το 2017 του πληθωρισμού, καθώς και οι ανείσπρακτοι λογαριασμοί.

  • Καρασταύρου – Στογιαννίδου: «Ανατέθηκε μία μελέτη χωρίς να υπάρχει ΚΥΑ σε ισχύ»

Στις αρνητικές ψήφους περιλαμβάνονται και εκείνες του πρώην προέδρου της ΔΕΥΑΚ, Δημήτρη Καρασταύρου και της τέως προέδρου του συλλογικού οργάνου, Κλεοπάτρας Στογιαννίδου, που κατά τη διαδικασία υποβολής ερωτήσεων προς τους μελετητές και τον εισηγητή του θέματος, Γενικό Διευθυντή της ΔΕΥΑΚ, Κωνσταντίνο Πελτέκη, έκαναν λόγο για μη σύννομα στοιχεία στην εκπόνηση της μελέτης από την εταιρεία «Γιοβανόπουλος Αθανάσιος-Ορέστης». Ειδικότερα, ανέφεραν ότι η μελέτη, που ανατέθηκε στο μελετητικό γραφείο στις 16/4/2024, παραδόθηκε τον Αύγουστο του 2024, σε περίοδο δηλαδή κατά την οποία, όπως είπαν, δεν υφίστατο σχετική ΚΥΑ, καθώς εκείνη του 2017 έχει ακυρωθεί-καταργηθεί από το ΣτΕ, το 2022, ενώ εκείνη του 2024 δημοσιεύθηκε στις 27/9/2024.

Δ. Καρασταύρου: «Μη στείλετε αυτή τη μελέτη στη ΡΑΑΕΥ»

Ο κ. Καρασταύρου αναγνώρισε την οικονομική στενότητα της ΔΕΥΑΚ, όπως και το γεγονός ότι το ενεργειακό κόστος ταλανίζει όλες τις ΔΕΥΑ της χώρας, «γι’ αυτό όμως», όπως επεσήμανε, «θα έπρεπε να αναζητήσουμε τρόπους συμμαζέματος των οικονομικών και εξάντλησης όλων των περιθωρίων εξοικονόμησης πόρων». Επιπλέον τόνισε: «Χρειάζεται να έχουμε μια μελέτη που να βαδίζει με τη νομοθεσία που ισχύει, να είναι δηλαδή σύννομη. Σύμφωνα με την ισχύουσα σήμερα ΚΥΑ, ο προσδιορισμός του χρηματοοικονομικού κόστους πραγματοποιείται το έτος πριν την έναρξη της ρυθμιστικής περιόδου, το οποίο και συνιστά το έτος υπολογισμού. Άρα για να έχουμε μια βάση να συζητήσουμε, θα πρέπει να έχουμε μια μελέτη που να ανταποκρίνεται στο ένα έτος πριν τη ρυθμιστική περίοδο, που είναι 2025-2029, άρα, τα στοιχεία του 2024 είναι που πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν για να έχουμε μια μελέτη ώστε να πάρουμε ορθή απόφαση. Το γεγονός ότι δεν έχει η ΔΕΥΑΚ στοιχεία μετά το 2022 δεν σημαίνει ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχουν ή ότι η μελέτη πατάει σε σωστά στοιχεία». Ο κ. Καρασταύρου επέκρινε τους μελετητές ότι απλώς έκαναν copy-paste την ανάλογη μελέτη του 2018 που είχε συνταχθεί κατόπιν της ΚΥΑ του 2017, εκτιμώντας ότι με αυτόν τον τρόπο «εξαπάτησαν» τα μέλη του Δ.Σ. της ΔΕΥΑΚ. «Οι μελέτες του 2018 και του 2024 αποτελούνται από 188 σελίδες εκ των οποίων οι 180 είναι ίδιες. Δηλαδή έχουμε σήμερα μια μελέτη που δήθεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ΚΥΑ του 2024 αλλά είναι ίδια με τη μελέτη του 2018», επεσήμανε, και συμπλήρωσε: «Θα παρακαλούσα να βοηθήσουμε τη ΔΕΥΑΚ με τη σύνταξη μιας επικαιροποιημένης μελέτης που να ανταποκρίνεται στην ΚΥΑ του 2024, να μη στείλετε αυτή στη ΡΑΑΕΥ και να μην εκθέσουμε το όνομα του Δήμου Κομοτηνής στην Αθήνα». Ο δήμαρχος Γιάννης Γκαράνης επικαλέστηκε το γεγονός ότι εντός του 2024 περισσότερες από εκατό ΔΕΥΑ της χώρας έκαναν το ίδιο, με τον κ. Καρασταύρου να εκτιμά πως προφανώς ενήργησαν μετά την ΚΥΑ του Σεπτεμβρίου του 2024.

Κ. Στογιαννίδου: «Το σώφρον θα ήταν να αναβληθεί και να εκδοθεί μια νέα μελέτη»

Η κ. Στογιαννίδου σημείωσε: «Εδώ σήμερα έχουμε να λάβουμε μια πάρα πολύ σοβαρή απόφαση και αύριο να τη θέσουμε υπ’ όψιν της τοπικής κοινωνίας της οποίας όλοι είμαστε εκπρόσωποι. Η τιμολογιακή μελέτη και η μελέτη ανάκτησης του χρηματοοικονομικού κόστους ξεκάθαρα δεν πληρούν προδιαγραφές που πρέπει για να μας οδηγήσουν σε μια απόφαση έτσι όπως πρέπει. Δεν έχω τίποτα με τους μελετητές, δεν τους γνωρίζω προσωπικά, είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και το σέβομαι γιατί το ίδιο είμαι κι εγώ κι όσοι είμαστε ξέρουμε τι σημαίνει να δίνουμε καθημερινά εξετάσεις στον επαγγελματικό μας βίο. Δεν δέχομαι όμως να έρχονται με τέτοια προχειρότητα την οποία δεν θα καταλογίσω στη διοίκηση της ΔΕΥΑΚ γιατί θέλω να πιστεύω ότι δεν γνώριζε ούτε την κατάργηση της ΚΥΑ ούτε οτι η μελέτη δεν περιλαμβάνει βασικά προαπαιτούμενα για μια νόμιμη απόφαση. Αυτό το οποίο παρελήφθη και που εισφέρετε στην κρίση μας για να πάρουμε μια τόσο σημαντική απόφαση, είναι πλημμελές, νομικά, οικονομικά, τεχνικά, από κάθε άποψη. Αν θέλουμε να διαφυλάξουμε την απόφασή μας πρέπει οι μελετητές να φέρουν μια επικαιροποιημένη μελέτη με την ΚΥΑ που οφείλουν και όχι εκείνη του 2017 που από το 2022 είναι ακυρωμένη από το ΣτΕ και η οποία είναι και η μοναδική που μνημονεύεται. Με αυτές τις συνθήκες είμαστε υπόλογοι δεδομένου ότι στο άρθρο 7 της ΚΥΑ του 2024 αναφέρεται ότι «η τιμολογιακή πολιτική εγκρίνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και αφού ληφθούν υπ’ όψιν συστάσεις της ΡΑΑΕΥ, και η απόφαση κοινοποιείται στη Διεύθυνση Υδάτων της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, στη Γενική Διεύθυνση Υδάτων του ΥΠΕΚΑ, και στη ΡΑΑΕΥ η οποία εποπτεύει την εφαρμογή της ισχύουσας μεθόδου κοστολόγησης και τιμολόγησης, και αν διαπιστωθεί εσφαλμένη εφαρμογή προβλέπεται επιβολή προστίμων που δεν μπορούν να υπερβαίνουν τα 10 εκατομμύρια ευρώ και το 6% των συνολικών ετήσιων εσόδων της ΔΕΥΑΚ του προηγούμενου έτους – μπορούν όμως δηλαδή να φτάσουν ως εκεί. Άρα φλερτάρουμε (σ.σ. με τα πρόστιμα)… Έχουμε υποχρέωση να αναβάλλουμε αυτή τη λήψη απόφασης που ήρθε έτσι κι αλλιώς ετεροχρονισμένα καθώς ελήφθη 31 Οκτωβρίου του 2024 (σ.σ. από το Δ.Σ. της ΔΕΥΑΚ). Καμιά βιασύνη δεν πρέπει να μας διακρίνει. Το σώφρον θα ήταν να αναβληθεί και να εκδοθεί μια νέα μελέτη με ό,τι αποτέλεσμα θα φέρνει, και να επανέλθει το Σώμα με νόμιμη διαδικασία που να έχει προηγηθεί».

  • Αντ. Γραβάνης: «Θα έπρεπε να έχουμε τη γνώμη του νομικού συμβούλου του Δήμου»

Ο επικεφαλής της παράταξης της μείζονος αντιπολίτευσης «Κομοτηνή-Δυνατά», Αντώνης Γραβάνης, κατά την τοποθέτηση του ανέφερε: «Από τον κ. Καρασταύρου και την κ. Στογιαννίδου τίθεται θέμα νομιμότητας. Θα ήθελα και τη γνώμη του νομικού συμβούλου του Δήμου – που για μια ακόμη φορά δεν υπάρχει –  για το αν τελικά μπορούμε να αποδεχθούμε τη μελέτη. Είναι αλήθεια ότι τα τιμολόγια της ΔΕΥΑΚ δεν έχουν αλλάξει εδώ και δεκαεπτά χρόνια, διάστημα κατά το οποίο έχει αυξηθεί το κόστος λειτουργίας της. Κι έρχεται ο νομοθέτης και ζητά ισοσκελισμένα έσοδα-έξοδα. Αυτό δεν μπορεί να γίνει μόνο με αύξηση εσόδων. Μπορεί να γίνει και με μείωση εξόδων, ή με συνδυασμό. Υπάρχει μια διαφορά 1,1 εκατομμυρίου. Στον ισολογισμό του 2022 οι παροχές τρίτων ανήλθαν σε 2,8 εκατομμύρια, από 1,3 εκατομμύρια το 2021 και 1,2 εκατομμύριο το 2020. Τα έξοδα διοίκησης το 2022 ξεπέρασαν τα 3 εκατομμύρια, από 2,7 το 2021. Για ποιον λόγο; Το 2019 ήταν 1,2 εκατ. Ακούσαμε ότι από τα 7 εκατομμύρια κυβικά μέτρα που διοχετεύονται στο δίκτυο, τιμολογούνται μόνο τα 3,7 εκατομμύρια. Μιλάμε για τεράστια σπατάλη και διαφυγόντα έσοδα τα οποία θα μπορούσαν να καλύψουν τη διαφορά και να μην υπήρχε ανάγκη αύξησης. Με εξοικονόμηση πόρων θα μπορούσε να αποφευχθεί η αύξηση Διαφωνώ και με την οριζόντια αύξηση σε όλες τις κατηγορίες καταναλώσεων, δηλαδή ίδια αντιμετώπιση όλων των καταναλωτών».

  • Π. Καρακολίδης: «Θα προτιμούσαμε μία μελέτη από το ΔΠΘ»

Ο επικεφαλής της παράταξης «Σπάρτακος», Παναγιώτης Καρακολίδης, σημείωσε: «Θα περίμενα μια μελέτη από κάποιον επιστημονικό φορέα όπως είναι το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Μελέτη από ιδιώτη θεωρώ ότι είναι κατά παραγγελία. Δόθηκαν τροφεία στους εργαζομένους της ΔΕΥΑΚ εις αντιστάθμισμα αναδρομικών. Κέρδη της από δικαστήρια η ΔΕΥΑΚ τα εκχώρησε στον Δήμο. Οι προηγούμενες διοικήσεις της ΔΕΥΑΚ ξόφλησαν χρέη χωρίς αύξηση της τιμής του νερού. Μήπως η αύξηση αυτή έρχεται να καλύψει τα δίμηνα, τη σπατάλη, το κλέψιμο νερού με τα γνωστά μπάι-μπας, κ.λπ.; Η Κομοτηνή έχει ακριβότερο νερό από την Ξάνθη και την Αλεξανδρούπολη. Όλα αυτά που βλέπουμε δεν δικαιολογούν την αύξηση 16%».

  • Γ. Λεβέντης: «Όλα εκπορεύονται από την Οδηγία-Πλαίσιο της Ε.Ε.»

Από την πλευτρά του ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Ιωάννης Λεβέντης, επεσήμανε: «Η όλη κριτική έχει σταθεί μόνο στο διαχειριστικό και στο νομικό κομμάτι και ακούστηκαν πράγματα που λαμβάνουμε υπ’ όψιν. Όμως για εμάς ο πραγματικός λόγος της αύξησης, η πραγματική αιτία της τιμολόγησης του νερού, είναι η Οδηγία-Πλαίσιο της Ε.Ε. από το 2000 που λέει να δίνουμε προτεραιότητα στην εξοικονόμηση της ζήτησης νερού, σε αντιπαράθεση με τη μεγιστοποίηση της δυνατότητας προσφοράς. Η ελληνική νομοθεσία έχει εναρμονιστεί με την Οδηγία από το 2003 και εφαρμόζεται από κυβερνήσεις και αυτοδιοίκηση. Όλο αυτό έχει να κάνει με μια αντιλαϊκή πολιτική τιμολόγησης, με την εμπορευματοποίηση του νερού. Αυξάνεται η τιμή όταν αυξάνεται η κατανάλωση. Ταυτόχρονα απουσιάζουν τα έργα υποδομής για τη συγκέντρωση και την ορθολογική διοχέτευση του νερού. Λείπουν τεχνικά έργα συλλογής και αποθήκευσης βρόχινου νερού. Το ποσοστό αξιοποίησης των ωφέλιμων υδατικών πόρων ετησίως πανελλαδικά και λογικά και στον τόπο μας δεν ξεπερνά το 12,5%. Υπάρχει παλαιότερη δήλωση του Δημάρχου ότι από το φράγμα Γρατινής χάνονται-χύνονται κάθε χρόνο στη θάλασσα 12 εκατομμύρια κυβικά μέτρα. Νερό χάνεται επίσης από διαρροές εξ αιτίας της παλαιότητας των δικτύων. Απουσιάζει επίσης η ανακύκλωση χρήσιμου νερού. Ο βιολογικός Κομοτηνής έχει τέτοια δυνατότητα αλλά δεν αξιοποιείται. Όλα αυτά τα έργα δεν χρηματοδοτούνται από την Ε.Ε., προκειμένου να πηγαίνουν οι πόροι στα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου. Δεν είναι τυχαίο ότι απεντάχθηκαν από το Ταμείο Ανάκαμψης έργα ύδρευσης, άρδευσης και αντιπλημμυρικά, ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ πανελλαδικά. Στόχος είναι να μετατραπεί το νερό σε ακριβό εμπόρευμα».

  • Γ. Γκαράνης: «Τα προηγούμενα χρόνια η ΔΕΥΑΚ θα έπρεπε να κάνει επενδύσεις»

Κλείνοντας τη συζήτηση ο δήμαρχος Γιάννης Γκαράνης, απάντησε υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων: «Σύμφωνα με την ΚΥΑ οι ΔΕΥΑ για να μπορούν μεταξύ άλλων να εντάσσονται σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα, πρέπει να έχουν και διαχειριστική επάρκεια. Δεν έχει γίνει καμία αύξηση στην τιμή του νερού εδώ και δεκαεπτά χρόνια, παρ’ ότι αυξήθηκαν η ενέργεια, τα υλικά, κ.λπ. Η ΔΕΥΑΚ απορροφούσε αυτά τα κόστη και γι’ αυτό δημιουργούσε χρέη. Είτε με αυτόν τον μελετητή είτε με άλλον, είτε με αυτή την ΚΥΑ είτε με άλλη, η ουσία δεν αλλάζει. Όλα αυτά τα χρόνια η ΔΕΥΑΚ θα έπρεπε να είχε κάνει επενδύσεις. Π.χ. δίκτυα στην πόλη, τηλεμετρία για να μη χάνεται νερό. Με το φράγμα Συμβόλων που δημοπρατείται μέσα στο καλοκαίρι θα έχουμε εξοικονόμηση πόρων από τη κατάργηση γεωτρήσεων και ίσως καταφέρουμε να μειώσουμε και τα τιμολόγια. Η αύξηση για την οποία μιλάμε είναι 1,5 ευρώ το δίμηνο σε μια μέση κατανάλωση, δηλαδή 9 ευρώ τον χρόνο».

  • Αναλυτικά οι αναπροσαρμογές

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος