Για την διαχρονική αξία της Εγνατίας Οδού, από τους αρχαίους χρόνους μέχρι τις μέρες μας, μίλησε ο Αρχιτέκτονας Μηχανικός Κώστας Κατσιμίγας στα 43 μέλη του Συλλόγου Fuorivia, που επισκέφτηκαν πρόσφατα την πόλη της Κομοτηνής. «Οι αρχαίοι Ρωμαίοι είχαν αναπτύξει ένα τεράστιο δίκτυο δρόμων για στρατιωτικούς και εμπορικούς δρόμους. Αυτοί οι δρόμοι βρισκόντουσαν σε χρήση σε πολλές περιπτώσεις μέχρι και στις αρχές του 20ου αιώνα γιατί είχαν ακριβώς μια διαχρονικότητα, ήταν χρήσιμοι δρόμοι.» δήλωσε στην ΕΡΤ Κομοτηνής μετά το τέλος της παρουσίασής του παρουσιάζοντας τα σημαντικότερα σημεία μιας πορείας στο χρόνο και στο χώρο.


«Μετά τον πόλεμο και λόγω των καταστάσεων, που δημιουργήθηκαν, με την ύπαρξη της Σοβιετικής Ένωσης, οι θαλάσσιες μεταφορές αναβαθμίστηκαν μέσω Δαρδανελίων και Βοσπόρου, αυτό έδωσε ένα προβάδισμα στην Τουρκία, η οποία έλεγχε τις μεταφορές μέσω των Στενών. Λόγω του μεγάλου φόρτου, αλλά και της δυνατότητας της Τουρκίας να σταματά τις μεταφορές αν θεωρείται ότι θίγεται , εμείς μπορούμε να αποτελέσουμε έναν μερικό δρόμο σύνδεσης της Μεσογείου με τη Μαύρη Θάλασσα παρακάμπτοντας τα Στενά των Δαρδανελίων και του Βοσπόρου.» υποστήριξε ο κος Κατσιμίγας τονίζοντας για μια ακόμη φορά πως η γεω-στρατηγική σημασία της περιοχής κι αυτού του κάθετου άξονα είναι ιδιαίτερα σημαντική και στρατηγική.
Στο ερώτημα δε τι πρέπει να γίνει ώστε και σήμερα να αποτελούν υποδομές με πολλά πλεονεκτήματα ο κος Κατσιμίγας πρόσθεσε πως: «Θα πρέπει να μεγαλώσουν αυτές οι υποδομές. Κυρίως να αποκτήσουν τα λιμάνια μας δυνατότητες φορτοεκφόρτωσης μεγάλες, να αποκτήσουν ζώνες λιμένα, να αποκτήσουν συνδυασμένες μεταφορές. Στο λιμάνι πρέπει να πηγαίνει και σιδηρόδρομος κι από εκεί και πέρα να βελτιωθούν οι χερσαίες υποδομές, είτε λέγονται οδικές, είτε λέγονται σιδηροδρομικές, ώστε να συντμηθεί ο δρόμος. Σήμερα ένα κοντέινερ, αν φορτωθεί στο λιμάνι της Καβάλας ή της Αλεξανδρούπολης, μπορεί να ξεφορτωθεί στο λιμάνι του Μπουργκάς σε 5 με 6 ώρες. Φανταστείτε αυτό να γίνει οργανωμένα. Σήμερα για να διασχίσουμε τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων μπορεί να θέλουμε 25 μέρες με ένα πλοίο. Σε μια μέρα το αργότερο το ευρωπαϊκό εμπόρευμα μπορεί από εδώ να βρεθεί στο Μπουργκάς, στη Βάρνα, στην Κονστάνζτα και στη συνέχεια στις αγορές της Μαύρης θάλασσας ή της Κασπίας» τόνισε συμπεραίνοντας πως η αξία αυτών των αξόνων είναι διαχρονική. «Είχε τεράστια σημασία γιατί το έκαναν οι Ρωμαίοι το 146 π.Χ, αλλά βλέπουμε και σήμερα γιατί αυτοί οι δρόμοι έχουν τεράστια αξία.»
Το παράδειγμα της Τοσκάνης
Τέλος, δεν παρέλειψε να αναφέρει κι ένα παράδειγμα από την πλούσια εμπειρία που αποκόμισε ως εκτελεστικός γραμματέας της Περιφέρειας, παράδειγμα που αναδεικνύει τα στρεβλά και τις παραφωνίες της ευρωπαϊκής συνεργασίας και διοίκησης. «Η Τοσκάνη», όπως είπε, «κάλεσε την ΕΕ να χρηματοδοτήσει ένα δρόμο προς τα λιμάνια της μαύρης θάλασσας. Εμείς προτείναμε να ενισχυθούν τα δίκτυα στην Ιταλική Χερσόνησο , κάνοντας τον αυτοκινητόδρομο Αρέτσο- Ανκόνα, και να αναβαθμιστούν τα δίκτυα της ανατολικής Αδριατικής και τις μεταφορικές διαδρομές ώστε να φτάνεις γρήγορα στο Μπρίντιζι, να περνάς απέναντι στην Ηγουμενίτσα και μέσω τις Ε.Ο. να μεταφέρονται τα προϊόντα γρήγορα και με ασφάλεια στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας , Μπουργκάς, Βάρνα, Κοστάντζα και να φτάνουν πολύ γρηγορότερα στον προορισμό τους. Βρήκαμε ευήκοα ώτα στην Σύνοδο των χωρών αυτών στην συνέχεια, όμως, οι αποφάσεις ανετράπησαν από την κεντρική πολιτική ηγεσία που είπαν ότι «επειδή δεν τα αποφάσισαν αυτοί ας δούμε κάτι άλλο…» Συνομιλούσαμε με Περιφέρειες, αλλά οι Περιφέρειες οι Ευρωπαϊκές ήταν Περιφέρειες που είχαν αποφασιστικό ρόλο. Οι δικές μας Περιφέρειες είναι κάτι αντίστοιχο με τους δήμους, μόνο και μόνο για να μαζεύουν τα σκουπίδια, τις τελικές αποφάσεις τις παίρνει το κράτος. Και δεν τις παίρνει η πολιτική ηγεσία, κι αυτό είναι το τραγικότερο όλων, αλλά οι υπάλληλοι των υπουργείων οι οποίοι έχουν εξελιχθεί σε μια μάστιγα και μια μαφία η οποία λυμαίνεται αυτή τη χώρα.» κατέληξε ο κος Κατσιμίγας μην κρύβοντας τον προβληματισμό του.
Φώτο: Κώστας Κατσιμίγας, αρχιτέκτονας –μηχανικός ρεπορτάζ-κείμενο-φωτογραφία:Μαρία Νικολάου
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος