Έρευνα του Δ.Π.Θ.: Τα μέλη ΔΕΠ αποδίδουν πολύ μεγάλη σημασία στο διδακτικό τους έργο

Τα αποτελέσματα ερευνητικού προγράμματος που αφορούσε στις αντιλήψεις των μελών ΔΕΠ για το διδακτικό τους έργο παρουσιάστηκαν σε διαδικτυακή Κοινή Ημερίδα των Γραφείων Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης (ΓΡΑΔΙΜ) του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Πατρών. Η Ημερίδα πραγματοποιήθηκε  την Παρασκευή 16 Απριλίου, και την παρακολουθήσαν πάνω από 170 μέλη διδακτικού προσωπικού από όλα τα Πανεπιστήμια.

Πρόκειται για την πρώτη έρευνα στην ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με αυτό το θέμα, στην οποία συμμετείχαν μέλη ΔΕΠ των δύο Πανεπιστημίων. Το ερευνητικό πρόγραμμα χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ 2014-2020 (Πράξη «Υποστήριξη ερευνητών με έμφαση στους νέους ερευνητές – κύκλος Β’») και υλοποιήθηκε από ερευνητική ομάδα με Επιστημονικώς Υπεύθυνη την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κατερίνα Κεδράκα (και Συντονίστρια του ΓΡΑΔΙΜ του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης), Αναπλ. Επιστημονικώς Υπεύθυνο τον Καθηγητή Θανάση Καραλή (Συντονιστή του ΓΡΑΔΙΜ του Πανεπιστημίου Πατρών) και τους υποψήφιους διδάκτορες του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης Χρήστο Καλτσίδη και Χαρά Ορφανίδου.

Από τα ευρήματα της έρευνας, προκύπτουν τα παρακάτω ενδιαφέροντα συμπεράσματα:

  • Τα μέλη ΔΕΠ αποδίδουν πολύ μεγάλη σημασία στο διδακτικό τους έργο και επιζητούν τρόπους εμπλουτισμού των διδακτικών τους προσεγγίσεων. Αφιερώνουν περίπου το μισό του χρόνου τους στο διδακτικό τους έργο (περίπου 25% σε διδασκαλία και 20% σε συνεργασία με τους φοιτητές/τριες και επίβλεψη εργασιών), ενώ το υπόλοιπο κατανέμεται στην έρευνα και το διοικητικό τους έργο. Θεωρούν ότι ο ρόλος τους δεν περιορίζεται απλώς στη διδασκαλία αλλά σαφώς περιλαμβάνει και μια ευρύτερη διάσταση, που αφορά στην ανάπτυξη των φοιτητών/τριών τους. Ο τρόπος που διδάσκουν είναι κατά ένα μεγάλο ποσοστό επηρεασμένος από τις δικές τους εμπειρίες ως φοιτητών/τριών, χρησιμοποιούν ως βασική εκπαιδευτική τεχνική τη διάλεξη, ενώ στα μεταπτυχιακά και τα εργαστηριακά μαθήματα χρησιμοποιούν και άλλες περισσότερο ενεργητικές εκπαιδευτικές τεχνικές. Αναγνωρίζουν τη σημασία της χρήσης τεχνολογικών μέσων και εφαρμογών, αλλά δεν τα θεωρούν ως πανάκεια και βασικό παράγοντα μιας καλής διδασκαλίας. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κατά τη διδασκαλία συνδέονται κυρίως με τους φοιτητές/τριες (ελλιπείς γνώσεις, προσέλευση στα μαθήματα, έλλειψη ενδιαφέροντος) και δευτερευόντως με τις συνθήκες διδασκαλίας (υλικοτεχνική υποδομή, χώροι διδασκαλίας και πρόγραμμα σπουδών).
  • Τα μέλη ΔΕΠ που συμμετείχαν στην έρευνα έχουν πολύ θετική άποψη για τη λειτουργία των ΓΡΑΔΙΜ και θα ήθελαν να παρακολουθήσουν κάποιο πρόγραμμα για τη βελτίωση της διδακτικής τους παρέμβασης (2 στα 3 μέλη ΔΕΠ). Ενδιαφέρονται για θεματικές που σχετίζονται με τη χρήση των τεχνολογικών μέσων και την διαδικτυακή εκπαίδευση, αλλά και τις ενεργητικές εκπαιδευτικές τεχνικές, την ανάπτυξη καινοτόμου και κριτικής σκέψης στους/στις φοιτητές/τριες, την αξιολόγηση και ανατροφοδότησή τους. Θεωρούν ότι τα ΓΡΑΔΙΜ μπορούν να συνεισφέρουν, πέραν της εκπαίδευσης, στην ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών, την επικοινωνία και τη συνεργασία με τους/τις συναδέλφους τους μέσω Κοινοτήτων Μάθησης με στόχο τη βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Η παρουσίαση με τα βασικά ευρήματα της έρευνας και το βίντεο της Ημερίδας είναι διαθέσιμα εδώ

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος