«O σιδηρόδρομος στη Μεσσηνία μπορεί να επαναλειτουργήσει άμεσα» – Ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου στην ΕΡΤ Καλαμάτας

Για την προοπτική επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου στη Μεσσηνία μίλησε στην εκπομπή «Πρωινό στον Αέρα» της ΕΡΤ Καλαμάτας ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας, ιατρός καρδιολόγος, Ηλίας Νταίβις, υπογραμμίζοντας ότι η γραμμή βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση και ότι, εφόσον υπάρξει πολιτική βούληση, η επανεκκίνησή της είναι τεχνικά άμεσα εφικτή.

Όπως ανέφερε, ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου ιδρύθηκε το 1996 και παραμένει ενεργός όλα αυτά τα χρόνια, τόσο την εποχή που το τρένο λειτουργούσε κανονικά όσο και μετά τη διακοπή της κυκλοφορίας του. Τα τελευταία χρόνια, όπως είπε, υπάρχει εκ νέου αναθέρμανση του ενδιαφέροντος για την επαναλειτουργία της γραμμής, έπειτα και από την πρόσφατη συνάντηση με τον Δήμαρχο Καλαμάτας Θανάση Βασιλόπουλο, ο οποίος εξέφρασε έντονο ενδιαφέρον να στηρίξει την προσπάθεια.

«O σιδηρόδρομος στη Μεσσηνία μπορεί να επαναλειτουργήσει άμεσα» – Ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου στην ΕΡΤ Καλαμάτας

Ο κ. Νταίβις εξήγησε ότι η διακοπή λειτουργίας του σιδηροδρόμου το 2011 δεν οφειλόταν σε έλλειψη επιβατικής κίνησης ή οικονομική ασυμφόρια, αλλά σε οριζόντιες μνημονιακές περικοπές που εφαρμόστηκαν τότε στα περιφερειακά δίκτυα όλης της χώρας. «Η Καλαμάτα είχε 1.000 επιβάτες την ημέρα, ενώ μόνο η γραμμή Καλαμάτα–Μεσσήνη έκοβε 17.000 έως 18.000 εισιτήρια τον μήνα», σημείωσε, τονίζοντας πως οι λόγοι κατάργησης δεν ήταν ούτε τεχνικοί ούτε οικονομικοί, αλλά πολιτικοί.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο «παράδοξο» της προηγούμενης δεκαετίας, όταν λίγο πριν την αναστολή λειτουργίας είχε ολοκληρωθεί μια ριζική ανακαίνιση της γραμμής Καλαμάτα–Κόρινθος, με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Πελοποννήσου και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το έργο, όπως είπε, περιλάμβανε πλήρη ανακατασκευή με σύγχρονα υλικά, αντιπλημμυρικά έργα, ενίσχυση γεφυρών και σηράγγων, καθώς και νέα αποστραγγιστικά συστήματα, με συνολικό κόστος που ξεπέρασε τα 130 εκατομμύρια ευρώ. «Το έργο ολοκληρώθηκε το 2012, έναν χρόνο μετά τη διακοπή των δρομολογίων. Είχαμε μια πλήρως ανακαινισμένη γραμμή, η οποία ουδέποτε λειτούργησε κανονικά», είπε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στη σημερινή εικόνα του δικτύου, ο πρόεδρος του Συλλόγου σημείωσε πως πρόκειται για έναν ακόμη αστικό μύθο ότι η γραμμή έχει καταστραφεί ή λεηλατηθεί. Όπως είπε, η γραμμή είναι καλυμμένη από βλάστηση αλλά σε πολύ καλή τεχνική κατάσταση, ενώ τα τρένα που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στην Καλαμάτα είναι λειτουργικά και συντηρημένα. «Δεν χρειάζονται νέες εργολαβίες ή μεγάλα κονδύλια· πρόκειται για μικρές επισκευές χαμηλού κόστους», πρόσθεσε.

«O σιδηρόδρομος στη Μεσσηνία μπορεί να επαναλειτουργήσει άμεσα» – Ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου στην ΕΡΤ Καλαμάτας
(O πρόεδρος των φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας Ηλίας Νταίβις, στο ραδιόφωνο της ΕΡΤ Καλαμάτας, με τους δημοσιογράφους Βαγγέλη Ποτέα & Κώστα Γαζούλη)

Ο κ. Νταίβις εξήγησε επίσης πως εδώ και είκοσι χρόνια ο ΟΣΕ λειτουργεί μόνο ως διαχειριστής υποδομής, ενώ τα δρομολόγια εκτελούνται από ιδιωτικούς ή δημόσιους παρόχους που ενοικιάζουν το δίκτυο και το τροχαίο υλικό. Σήμερα δραστηριοποιούνται ήδη έξι τέτοιες εταιρείες, ενώ πρόσφατα αδειοδοτήθηκε και μια έβδομη, η Levante Trains, με έδρα την Ελλάδα, η οποία σκοπεύει να αναπτύξει επιβατικά δρομολόγια στο μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου, ξεκινώντας από το τμήμα Ολυμπία–Πύργος–Κατάκολο. «Η είσοδος νέων εταιρειών φέρνει ανταγωνισμό και προοπτική επανεκκίνησης του τρένου και στη Μεσσηνία», σημείωσε.

Όσον αφορά το τοπικό δίκτυο, τόνισε ότι το τμήμα Καλαμάτα–Διαβολίτσι–Δεσύλλα και ο κλάδος Ζευγολατιό–Κυπαρισσία χαρακτηρίζονται ως «ενεργό δίκτυο σε προσωρινή αναστολή», γεγονός που σημαίνει πως εφόσον υπάρξει αίτημα από εταιρεία παρόχου, ο ΟΣΕ είναι υποχρεωμένος από τη νομοθεσία να αποκαταστήσει τη λειτουργία και να προβεί στη συντήρησή του.

Σχετικά με το οικονομικό σκέλος, ανέφερε πως απαιτείται μια μελέτη σκοπιμότητας για την επικαιροποίηση των στοιχείων, ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις, η γραμμή Καλαμάτα–Μεσσήνη μπορεί να είναι οριακά κερδοφόρα, ενώ η Καλαμάτα–Δεσύλλα ίσως χρειαστεί μικρή ενίσχυση. «Πουθενά στον κόσμο ο σιδηρόδρομος δεν είναι κερδοφόρος ως επιχείρηση. Επιδοτείται επειδή έχει πολλαπλά οφέλη για την κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον», υπογράμμισε.

Αναφερόμενος τέλος στην πρόταση μετατροπής του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου σε ποδηλατόδρομο, ο κ. Νταίβις έκανε λόγο για «αιφνιδιαστική και τεχνικά ανέφικτη» ιδέα, καθώς η γραμμή διέρχεται από δυσπρόσιτες, απόκρημνες περιοχές, χωρίς οδική πρόσβαση ή δυνατότητα συνύπαρξης με το τρένο. «Δεν είμαστε κατά του ποδηλάτου – το αντίθετο. Αλλά δεν καταστρέφουμε μια εθνική συγκοινωνιακή υποδομή για να την κάνουμε πεζόδρομο. Υπάρχουν άλλες κατάλληλες διαδρομές», είπε.

Η συνέντευξη έκλεισε με μήνυμα αισιοδοξίας, μετά και την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας υπέρ της διατήρησης του δικτύου. Ο κ. Νταίβις επεσήμανε ότι οι αποφάσεις αυτές αποτελούν σημαντικό βήμα πίεσης προς την Πολιτεία. «Το θέμα είναι καθαρά ζήτημα πολιτικής βούλησης. Αν η τοπική κοινωνία εκφράσει ξεκάθαρα το αίτημά της, τότε μπορούμε να ξαναδούμε το τρένο να κινείται στις ράγες της Μεσσηνίας», κατέληξε.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος