Πολλά τα ερωτήματα που προκύπτουν μετά τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τις οικονομικές απαιτήσεις της αναδόχου κοινοπραξίας ως αποζημίωση στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη με την αιτιολογία των καθυστερήσεων στην παράδοση σημαντικών τμημάτων του γηπέδου του έργου στον Ιδιώτη φορέα σύμπραξης, λόγω υπαιτιότητας του κρατικού μηχανισμού.
Η υποχρέωση καταβολής της ιλιγγιώδους αποζημίωσης των 124,5 εκατ. ευρώ στην ανάδοχο κοινοπραξία (ΓΕΚ Τέρνα – Aktor) δεν προκύπτει από κάποιο απρόβλεπτο γεγονός ή επέκτασης του έργου.
Προέκυψε από την αποτυχία του Δημοσίου να ολοκληρώσει τις απαλλοτριώσεις και να παραδώσει στον προβλεπόμενο χρόνο την περιοχή όπου έχει σχεδιαστεί να κατασκευαστεί το έργο, όπως όφειλε αναφέρει η απόφαση του υπουργείου Υποδομών.
Ένα θέμα το οποίο είχε αναδείξει η ΕΡΤ πριν τρία χρόνια καθώς η μελέτη σχετικά με τον υπολογισμό των αποζημιώσεων στους ιδιοκτήτες των ακινήτων από όπου περνά ο νέος δρόμος δεν ανταποκρινόταν ούτε καν στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων όπως τις υπολογίζει η εφορία.
Μάλιστα σε αρκετά ακίνητα η τιμή υπολογισμού ανά τμ. ήταν 3 και 4 φορές κάτω από την αντικειμενική τους αξία. Όλη αυτή η κατάσταση για την οποία είχε χυθεί αρκετό μελάνι οδήγησε σε αλλεπάλληλες δίκες δημιουργώντας καθυστέρηση 498 ημερών (16,3 μήνες), μεταθέτοντας την ολοκλήρωση ενός κρίσιμου τμήματος για τον Ιούλιο του 2028.
Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που υπογράφεται από τον υπουργό, Χρήστο Δήμα «το ΣΔΙΤ για τον αυτοκινητόδρομο Χερσόνησος – Νεάπολη που εκτελείται από την κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AKTOR (κατασκευαστής και Ιδιώτης Φορέας Σύμπραξης – ΙΦΣ) θα περατωθεί με καθυστέρηση 498 ημερών (16,3 μήνες) από τις αρχικές ημερομηνίες»
Ουσιαστικά ο Ιδιώτης Φορέας Σύμπραξης τεκμηρίωσε την ανάγκη της χρονικής μετάθεσης του έργου καθώς και τη συνολική, εξαιτίας της, «με εκτιμώμενη μεταβολή του Κόστους Σύμπραξης, να ανέρχεται σε 124,523 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ, εφόσον εφαρμόζεται), εκ των οποίων ποσό 112,323 εκατ. αφορά στον Κατασκευαστή και ποσό 12,200 εκατ. τον ΙΦΣ». Δηλαδή αυτά τα 124,523 εκατ. ευρώ που θα κοστίσει το έργο παραπάνω λόγω των καθυστερήσεων θα πρέπει να καταβληθούν ως αποζημίωση από το Ελληνικό Δημόσιο!
Από την έκθεση τεκμαίρεται ότι δεν υφίσταται υπαιτιότητα του αναδόχου. Μάλιστα αναφέρεται ότι η ημερομηνία υπογραφής της Σύμβασης Σύμπραξης ήταν 21-04-2023 και σύμφωνα με αυτή η Αναθέτουσα Αρχή έπρεπε να παραδώσει στον ΙΦΣ μέχρι 21-04-2024 τους «λοιπούς χώρους κατασκευής του έργου, οι οποίοι παραδόθηκαν τελικά τμηματικά στις 16-04-2025 και 12-05-2025».
Το θέμα αυτό έχει δημιουργήσει προβληματισμό στους πολίτες της Ανατολικής Κρήτης σχετικά με το ύψος των διοδίων που θα επιβληθούν και αν θα επιβαρυνθούν λόγω των αποζημιώσεων που θα καταβάλλει το Ελληνικό Δημόσιο.
Ρεπορτάζ: Ιάσων Ταβλάς
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος