ertnews.gr

Μια ονειρική βραδιά στο Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης – Παρόντες Λ. Μενδώνη, Γ. Αμυράς, Κ. Τασούλας

22/06 09:02
Μια ονειρική βραδιά στο Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης – Παρόντες Λ. Μενδώνη, Γ. Αμυράς, Κ. Τασούλας

Μικροί και μεγάλοι έζησαν μια ονειρική βραδιά στο Αρχαίο Θέατρο της Δωδώνης υπό τις μελωδίες της ορχήστρας νέων Βοστώνης, στην εκδήλωση του Δήμου Δωδώνης και του Υπουργείου Πολιτισμού για την αποκατάσταση των εργασιών στο κάτω διάζωμα που αποδόθηκε στο κοινό μετά από πολυετείς εργασίες αναστήλωσης.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκε ο Πρόεδρος της Βουλής Κ. Τασούλας, η Υπουργός Πολιτισμού Λ. Μενδώνη, ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Αμυράς, ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων Μάξιμος, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου, ο Δήμαρχος Δωδώνης, Δήμαρχοι της περιοχής, αστυνομικές αρχές, εκπρόσωποι φορέων και πλήθος κόσμου.

Ο Πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας ήταν αυτός που έδωσε την είδηση της βραδιάς ανακοινώνοντας τη χρηματοδότηση ανασκαφής στο Βουλευτήριο, που αποτελούσε το Κοινό των Ηπειρωτών.

Οι δηλώσεις

Κ. ΤΑΣΟΥΛΑΣ: “Οι άνθρωποι σε όλες τις εποχές έχουν τις ίδιες ανησυχίες, τα ίδια ενδιαφέροντα, τις ίδιες ευαισθησίες και αναζητούν διέξοδο. Σήμερα εδώ στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης είναι μια μεγάλη μέρα, αποδίδεται σε χρήση το κάτω διάζωμα του θεάτρου έπειτα από εργασίες και προσπάθειες 22 ετών. Αντίπαλος ήταν η ίδια η σύσταση της πέτρας
Όλο αυτό το έργο γίνεται μετά τις πρώτες ουσιαστικές επεμβάσεις του 1959. Η σημερινή μέρα συμπίπτει με τον πολύ πετυχημένο θεσμό του φεστιβάλ της Δωδώνης και χαιρετίζουμε αυτή την επιτυχία του Υπουργείου Πολιτισμού. Σήμερα η Βουλή και το Υπουργείο Πολιτισμού εγκαινιάζει μία λαμπρή συνεργασία. Η Εφορεία έχει εντοπίσει σημεία για ανασκαφές ανάδειξης του αρχαίου βουλευτηρίου που στέγαζε το Κοινό των Ηπειρωτών. Έφτιαξαν τη Βουλή τους και με χαρά ανακοινώνω ότι η πρώτη χρηματοδότηση για την έναρξη νέων σημαντικών ανασκαφών στο Βουλευτήριο γίνεται από τη Βουλή με ομόφωνη απόφαση. Μερικοί από μας όταν λέμε όλοι μαζί το εννοούμε και έτσι ανταποκρίθηκε η Βουλή των Ελλήνων στο αίτημα του Υπουργείου Πολιτισμού και προχωρούμε σε αυτό”.

Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη αναφέρθηκε στη μακρά διαδρομή των εργασιών αλλά και στο εμπόλεμο κλίμα που είχε δημιουργήσει μεταξύ της τοπικής κοινωνίας και του Υπουργείου η απόφαση του 1999 για κλείσιμο του αρχαίου θεάτρου και διακοπή των παραστάσεων.

Λ. ΜΕΝΔΩΝΗ: “Είναι μία πολύ σπουδαία μέρα. Παραδίδεται αυτό το μοναδικό μνημείο. Τον Αύγουστο του 1960 έγινε η πρώτη παράσταση και το 1998 η τελευταία. Το πρώτο θέμα που έπρεπε να αντιμετωπίσω το 1999 ήταν η οργή των Ηπειρωτών για το κλείσιμο του θεάτρου. Το υλικό έχει μεγάλο μειονέκτημα. Δεν αντέχει τις διαφορές της θερμοκρασίες.
Είμαστε σε εμπόλεμη κατάσταση τα πρώτα χρόνια. Ο κόσμος δεν μπορεί να καταλάβει ότι τα μνημεία πρέπει να τα προστατεύουμε. Κάποια στιγμή μπαίνουν στην εντατική και βγαίνουν αναστημένα. Το μνημείο εκπέμπει μνήμη. Χωρίς μνήμη το μέλλον είναι αβέβαιο και δυσοίωνο. Μετά από πολύ δουλειά φτάσαμε στο αποτέλεσμα που χαιρόμαστε σήμερα. Αν δεν είχε μεσολαβήσει αυτός ο χρόνος της σιωπής θα είχαμε χάσει το μνημείο. Ειμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι γιατί τα μνημεία τα θέλουμε ζωντανά και είναι ζωντανά όταν τα αγαπά ο κόσμος. Προγραμματική σύμβαση με την Περιφέρεια για την πολιτιστική διαδρομή που συνδυάζεται με την προοπτική της Ηπείρου, είναι οι πυρήνες της βιώσιμης ανάπτυξης.
Η Ελλάδα έχει ένα μοναδικό προσόν να συνδυάζει την κληρονομιά με τη σύγχρονη δημιουργία. Αυτό λειτουργεί όχι μόνο αναπτυξιακά. Βοηθά και τους αρχαιολόγους να ερμηνεύσουν καλύτερα το μνημείο και δίνουν μοναδική εμπειρία στον καλλιτέχνη.
Ήταν η ιδανική μέρα για την απόδοση του θεάτρου καθώς είναι παγκόσμια ημέρα μουσικής”.

Ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Αμυράς μίλησε για μία σπουδαία μέρα όχι μόνο για την Ήπειρο αλλά για ολόκληρη την χώρα.

Γ. ΑΜΥΡΑΣ: “Τι σπουδαία μέρα η σημερινή. Σπουδαία για όλη τη χώρα. Όντως το 1960 το αρχαίο θέατρο μπήκε στη ζωή των πολιτών. Δεν μπορείς παρά να χαίρεσαι όταν το όραμα οδηγεί σε αυτό το αποτέλεσμα. Το μνημείο ήταν εύθραυστο. Σήμερα πρέπει να σκεφτούμε πόσο πρέπει να φροντίσουμε τα μνημεία σε εποχές κλιματικής κρίσης. Το επόμενο στάδιο θα είναι η κλιματική κατάρρευση και εύχομαι να μην τη χρησιμοποιήσουμε ποτέ. Κάνουμε μία δουλειά με την προστασία της βιοποικιλότητας των αρχαιολογικών χώρων. Έχουμε συμφωνήσει λοιπόν να κάνουμε δράσεις και να επαναφέρουμε στη ζωή του κόσμου τη βιοποικιλότητα”.

Ο Δήμαρχος Δωδώνης Χρήστος Ντακαλέτσης χαρακτήρισε σημαντική την ολοκλήρωση του έργου καθώς δίνει ζωή στο θέατρο και θα επιτρέψει στο μέλλον να βρεθούν πολλές γενιές στα ίδια εδώλια.

Χ. ΝΤΑΚΑΛΕΤΣΗΣ: “Η ολοκλήρωση του έργου δίνει ζωή στο θέατρο και πολλές γενιές στο μέλλον θα βρεθούν στα ίδια εδώλια. Ο Δήμος ξεκίνησε το φεστιβάλ και αναπτυσσόταν παράλληλα με τις εργασίες στο θέατρο. Σήμερα το θέατρο ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εκδηλώσεων. Πρόκειται για την σπουδαιότερη συνεργασία του φεστιβάλ Εοδραίας βούληση της πολιτείας. Θέτουμε το αίτημα επανεξέτασης της πρώτης ζώνης απόλυτης προστασίας
Πέρασαν 22 χρόνια και 12 από την έναρξη της αναστήλωσης, το πωλητήριο υπολειτουργεί το κυλικείο πρέπει να λειτουργήσει. Έχει ωριμάσει το αίτημα για ίδρυση αρχαιολογικού μουσείου με αξιοποίηση της συλλογής Καραπάνου”.

Στο ιστορικό των εργασιών αναφέρθηκε  η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Βαρβάρα Παπαδοπούλου η οποία και ευχαρίστησε όλους όσους εργάστηκαν από το 1998 μέχρι και σήμερα.

Β. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ: “Μετά από ένα διάστημα επίπονων εργασιών αποδίδουμε στους επισκέπτες το κάτω διάζωμα, υλοποιήθηκε μετά από κόπο. Η καθυστέρηση είναι δικαιολογημένη. Η Δωδώνη δεν είναι τοπόσημο αλλά σημείο αναφοράς των απανταχού Ηπειρωτών. Η Δωδώνη ήταν στις προτεραιότητες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Το 1999 οδήγησε στην απόφαση απαγόρευσης των παραστάσεων. Ήταν η αφορμή για ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικά προγράμματα που συνεχίστηκε με το ΕΣΠΑ. Πολύ σημαντική η συμβολή της σημερινής Υπουργού. Όλες οι ενέργειες γίνονται με τις εγκρίσεις του Υπουργείου Πολιτισμού. Συνέβαλαν αμισθί πανεπιστημιακοί και στελέχη του Υπουργείου. Μεγάλο προβληματισμό δημιούργησε από την αρχή η κατάσταση του υλικού. Η Επιστημονική Επιτροπή Δωδώνης ανέθεσε μελέτες για την τεκμηρίωση του μνημείου που αποτέλεσαν την βάση, ακολούθησαν εξειδικευμένες μελέτες για το αρχαίο θέατρο”.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Exit mobile version