64ο ΦΚΘ: Ο Μαρκ Μαζάουερ στην προβολή της ταινίας “Ουρανός” του Τ. Κανελλόπουλου- “Κανένας πόλεμος δεν είναι ίδιος”

Στο πλαίσιο του αφιερώματος του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στον σπουδαίο δημιουργό Τάκη Κανελλόπουλο πραγματοποιήθηκε η προβολή της ταινίας Ουρανός (1962), μίας από τις σπουδαιότερες αντιπολεμικές ταινίες στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου.

Μετά την προβολή ακολούθησε συζήτηση για την κινηματογραφική κληρονομιά του Ουρανού με τον διακεκριμένο ιστορικό, καθηγητή του Πανεπιστημίου Κολούμπια και διευθυντή της Πρωτοβουλίας για τις Δημόσιες Ανθρωπιστικές Επιστήμες Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (SNFPHI) του Πανεπιστημίου Κολούμπια, Μαρκ Μαζάουερ και τον επιμελητή του αφιερώματος στον Τάκη Κανελλόπουλο και κριτικό κινηματογράφου (flix.gr), Μανώλη Κρανάκη. H συζήτηση, την οποία συντόνισε ο συνεργάτης του διεθνούς προγράμματος του Φεστιβάλ και συγγραφέας, Γιάννης Παλαβός, μεταδόθηκε σε live streaming από το κανάλι του Φεστιβάλ στο YouTube.

Μετά το τέλος της προβολής ο Μαρκ Μαζάουερ ανέλυσε το ιστορικό πλαίσιο της ταινίας, σχολιάζοντας ότι ο Ουρανός προσφέρει μια εκπληκτική και βαθιά ματιά για τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ελλάδα. «Αυτό που έκανε (ο Κανελλόπουλος) και προτού καν το σκεφτεί κάποιος ιστορικός, ήταν ότι εστίασε την προσοχή του σε μια συγκεκριμένη κομβική ιστορική περίοδο, από τον Οκτώβρη του ’40 μέχρι τον Απρίλιο του ’41, η οποία έμελλε να καθορίσει τα επόμενα 30-40 χρόνια της χώρας. Είναι με αυτόν τον τρόπο, νομίζω, ένα έργο με προφητικές ιδιότητες. Επιπλέον, δεν ρίχνει το βλέμμα του στις μεγάλες πολιτικές, αλλά στους κοινούς στρατιώτες και στους καθημερινούς ανθρώπους, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς εκείνη την εποχή δεν είναι τα μεγάλα πολιτικά πρόσωπα στο προσκήνιο, αλλά ο κοινός στρατιώτης και η εμπειρία του, στοιχείο που προμηνύει τι θα συμβεί στην ελληνική κοινωνία μετέπειτα. Υπό αυτή την έννοια, η ταινία είναι ένα αληθινό αριστούργημα».

64ο ΦΚΘ: Ο Μαρκ Μαζάουερ στην προβολή της ταινίας “Ουρανός” του Τ. Κανελλόπουλου- “Κανένας πόλεμος δεν είναι ίδιος”

Ο κ. Μαζάουερ τόνισε μεταξύ άλλων πως αν και η ταινία δεν συνιστά άμεση ιστορική πηγή «μπορεί να αποτελέσει μια πηγή κατανόησης για την περίοδο. Νομίζω πως χρειαζόμαστε έναν μεσολαβητή σαν τον Κανελλόπουλο για να δώσει ζωή σε αυτό το παρελθόν. Όχι για να πει την τελευταία λέξη, αλλά για να μας δώσει μια ιδέα, για να αναλογιστούμε από μια διαφορετική σκοπιά την ιστορία» ανέφερε ο κ. Μαζάουερ.

Ο κ. Κρανάκης, ο οποίος στο πλαίσιο του αφιερώματος επιμελήθηκε και την πρωτότυπη εικαστική εγκατάσταση με τίτλο «Τάκης Κανελλόπουλος: Ονειρεύομαι μια εκδρομή», αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη θέση που κατέχει η ταινία μέσα στη συνολική δουλειά του Τάκη Κανελλόπουλου, ενώ παράλληλα σχολίασε τις διάφορες ερμηνείες του αντιπολεμικού της χαρακτήρα.

Στο σημείο αυτό, σε ερώτηση σχετικά με τη σύγχρονη «μετάφραση» της ταινίας, δεδομένων των δύο ενεργών πολεμικών μετώπων στη Γάζα και την Ουκρανία, ο Μαρκ Μαζάουερ τόνισε: «Ο πόλεμος δεν είναι πάντα και παντού το ίδιο. Υπάρχουν διάφορα είδη πολέμου. Ο πόλεμος που εκτυλίσσεται τώρα στην Γάζα είναι διαφορετικός από τον πόλεμο που εκτυλίσσεται στην Ουκρανία, και ο πόλεμος που απεικονίζει (ο Κανελλόπουλος) είναι ένα συγκεκριμένο είδος πολέμου, με τον οποίο δεν υπάρχουν άμεσες αναλογίες. Αυτό που μου προκαλεί εντύπωση είναι πως τον Οκτώβρη του ’40, όταν η Ελλάδα μπήκε στον πόλεμο, ήταν μια σχετικά σταθερή κοινωνία με ένα σχετικά, για την εποχή, λειτουργικό κράτος, το οποίο μπορούσε να κινητοποιήσει (τον στρατό) σε ικανοποιητικό επίπεδο. Μέχρι τον Απρίλιο του ’41 το κράτος είχε καταρρεύσει. Όταν μπαίνεις σε έναν πόλεμο δεν γνωρίζεις ποτέ τι θα συμβεί και τι συνέπειες θα ακολουθήσουν και νομίζω πως αυτό ισχύει και για τη Γάζα τη δεδομένη στιγμή. Φαίνεται πως δεν υπάρχει ιδιαίτερη σκέψη για το τι θα ακολουθήσει, αλλά είναι σχεδόν σίγουρο πως θα ισχύσει ο νόμος της ακούσιας συνέπειας. Αυτό νομίζω πως είναι και ένα πιθανό μήνυμα της ταινίας».

Λίγο πριν η συζήτηση ανοίξει προς το κοινό, οι ομιλητές σχολίασαν το κατά πόσο η σύγχρονη ελληνική κοινωνία είναι πιο δεκτική στο να αναλογιστεί το παρελθόν της «ακόμη και αν αυτό σημαίνει να αναγνωρίσει άβολες αλήθειες», όπως ανέφερε ο κ. Παλαβός, ενώ ο κ. Κρανάκης έθεσε τον προβληματισμό πως «η Ελλάδα έχει πρόβλημα με το να αντιμετωπίζει το παρελθόν της. Δεν είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος, έχουμε μια προβληματική σχέση με την ιστορία μας και τείνουμε να ζούμε στην ασφάλεια των όσων μάθαμε στο σχολείο ή των ψευδών ειδήσεων που ακούμε, οπότε νομίζω πως μια ταινία όπως ο Ουρανός θα μπορούσε μεν σήμερα να προβληθεί πολύ πιο ελεύθερα, αλλά δεν νομίζω πως θα σημείωνε επιτυχία».

Ακολούθησαν ερωτήσεις και σχόλια από το κοινό για το έργο του δημιουργού και την ιστορική περίοδο στην οποία εκτυλίσσεται. Στη διάρκεια της συζήτησης, τον λόγο πήρε μεταξύ άλλων ο ηθοποιός της ταινίας -και πρωταγωνιστής σε μία από τις εμβληματικές της σκηνές- Γιώργος Φουρνιάδης, ο οποίος μοιράστηκε συγκινητικές ιστορίες από τη συνεργασία του με τον Τάκη Κανελλόπουλο, αλλά και από τα γυρίσματα της ταινίας.

Στις τελευταίες του τοποθετήσεις, ο κ. Μαζάουερ στάθηκε στον τρόπο με τον οποίο η ταινία «παρουσιάζει την πορεία της συλλογικής εμπειρίας του πολέμου, το χτίσιμο μιας “νέας κοινωνικής αλληλεγγύης” που συνδέει τους καθημερινούς ανθρώπους, όταν απουσιάζουν οι επίσημες δομές και οι θεσμοί». Παράλληλα, αναφέρθηκε και στη σπουδαία καλλιτεχνική αξία της ταινίας: «Θα ήθελα να προσθέσω πως ενώ η συζήτησή μας εστίασε στην ιστορία και στην πολιτική της εποχής, παρακολουθώντας την ξανά απόψε, τα σημεία που μου έκαναν την μεγαλύτερη εντύπωση εντοπίζονται σε ένα τελείως διαφορετικό πεδίο, όπως στην αφηγηματική χρήση του νερού στην ταινία. Υπάρχει μια συγκλονιστική χρήση του φυσικού τοπίου ως αφηγηματικού οχήματος και σίγουρα δεν σκέφτηκα μόνο εγώ τον Αγγελόπουλο στο εναρκτήριο πλάνο της ταινίας με τα σύννεφα. Όλα τα παραπάνω συνδέονται μεταξύ τους και αυτό το στοιχείο την καθιστά μια εξαιρετική ταινία και όχι απλώς ένα πολύτιμο ιστορικό κειμήλιο».

Η ταινία προβλήθηκε με όρους καθολικής προσβασιμότητας για το κοινό με χορηγό προσβασιμότητας την Alpha Bank.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος