ΚΘΒΕ: Το έργο του Πίντερ στο επίκεντρο της συζήτησης με αφορμή τον “Γυρισμό” σε σκηνοθεσία Π.Μιχαηλίδη στο Μικρό Θέατρο Μ. Λαζαριστών

Με μεγάλο ενδιαφέρον θεατές παρακολούθησαν τη συζήτηση, που πραγματοποιήθηκε με θέμα το έργο και την προσωπικότητα του Χάρολντ Πίντερ αμέσως μετά το τέλος της παράστασης «Ο Γυρισμός» σε σκηνοθεσία Πέρη Μιχαηλίδη, στο κατάμεστο Mικρό Uέατρο της Μονής Λαζαριστών.

Η Ομότιμη Καθηγήτρια Θεατρικών Σπουδών, Τμήμα Αγγλικής Φιλολογίας, ΑΠΘ, Έλση Σακελλαρίδου ξεδίπλωσε σημαντικές πτυχές του έργου του Χάρολντ Πίντερ, ο οποίος το 2005 κέρδισε το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Μίλησε λεπτομερώς για την πολιτική του ματιά και τη θέση που πήρε μέσα από τα γραπτά του απέναντι σε ιστορικά γεγονότα ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην έντονη κοινωνική κριτική που ασκεί.

Η κ. Σακελλαρίδου τόνισε επίσης και τις παύσεις που χρησιμοποιεί ο Πίντερ στα έργα του οι οποίες είναι ένα είδος επικοινωνίας μεταξύ των ηρώων που βοηθούν και στην εξέλιξη της πλοκής.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Πέρης Μιχαηλίδης αναφέρθηκε στην τιμητική διάκριση που είχε απονείμει στον Χάρολντ Πίντερ το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ενώ εξέφρασε την ικανοποίησή του καθώς στη Θεσσαλονίκη ανεβαίνουν πολύ συχνά έργα του.

Ανέλυσε και προσέγγισε με κλασικό τρόπο το κείμενο του συγγραφέα και ευχαρίστησε τους ηθοποιούς της παράστασης για την άψογη απόδοση των χαρακτήρων.

Επεσήμανε επίσης το πόσο επίκαιρος είναι στις μέρες μας ο λόγος του Πίντερ ο οποίος μέσα από τις λέξεις του παίρνει ξεκάθαρα έντονη πολιτική και κοινωνική θέση, στα όσα συμβαίνουν στο κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον.

Τη συζήτηση συντόνισε η Στέλλα Παπαδημητρίου, δραματόλογος από το Γραφείο Δραματολογίου του ΚΘΒΕ.

Η παράστασης «Ο Γυρισμός» συνεχίζεται με πολύ μεγάλη επιτυχία στο μικρό θέατρο της Μονής Λαζαριστών. Ο Χάρολντ Πίντερ ασκεί κριτική στην πατριαρχία, την οικογένεια αλλά και στις διαπροσωπικές σχέσεις. Πρόκειται για μια κωμωδία της απειλής, όπου ο βραβευμένος συγγραφέας με βιτριολικό χιούμορ, απροκάλυπτο κυνισμό και ωμό ρεαλισμό θίγει τα κακώς κείμενα της κοινωνίας τα οποία απασχολούν και τη σύγχρονη εποχή.

Οι χαρακτήρες σοκάρουν όχι μόνο με την αθυροστομία τους αλλά και με το περιεχόμενό τους που αναδεικνύεται μέσα από ακραίες συγκρούσεις και ανατροπές ενώ πολλές φορές ακροβατούν ανάμεσα στο κωμικό και το τραγικό.

Πίσω από τη φαινομενικά ρεαλιστική δράση και τους δομημένους με σχολαστική ακρίβεια διαλόγους, ο Πίντερ προκαλεί μια συνεχή αίσθηση ανασφάλειας, σε ένα ασαφές πλαίσιο, στο οποίο χάνονται τα όρια του αληθούς, του ψευδούς, της πραγματικότητας και του ονείρου.

«Ο Γυρισμός» του Χάρολντ Πίντερ έκανε πρεμιέρα το 1965 στο Aldwych Theatre στο Λονδίνο. Δύο χρόνια αργότερα παρουσιάστηκε στη Νέα Υόρκη και βραβεύτηκε από την κριτική, σημειώνοντας πολύ μεγάλη επιτυχία. Ο Βρετανός συγγραφέας, που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 2005, δημιούργησε το προσωπικό του ύφος γραφής, χρησιμοποιώντας μια γλώσσα φαινομενικά οικεία, που μέσα από παύσεις και σιωπές αναδεικνύει την αδυναμία ουσιαστικής επικοινωνίας και επαφής των προσώπων. Ο Γυρισμός συγκαταλέγεται στα έργα του Πίντερ, γνωστά ως «κωμωδίες της απειλής». Μέσα στο δωμάτιο -το βασικό σκηνικό του έργου- διαδραματίζονται κωμικοτραγικές σκηνές, που ενισχύουν την αίσθηση της αστάθειας και της αποξένωσης των Πιντερικών χαρακτήρων.

Η παράσταση

Σε μια υποβαθμισμένη βιομηχανική περιοχή στο βόρειο Λονδίνο ζούνε σε ένα σπίτι ο Μαξ, πρώην κρεοπώλης, οι δυο γιοί του κι ο αδελφός του Σαμ, σοφέρ σε λιμουζίνες. Στο σπίτι αυτό επιστρέφει μετά από χρόνια ο μεγαλύτερος γιος του, ο Τέντυ, που είναι πλέον καθηγητής φιλοσοφίας και ζει στην Αμερική, μαζί με τη γυναίκα του τη Ρουθ. Η απρόσμενη επίσκεψη του γιου και η εμφάνιση μιας γυναικείας παρουσίας στο σπίτι, διαμορφώνει νέους συσχετισμούς και δυναμικές. Ποιος θα κυριαρχήσει, τελικά, και ποιος θα υποταχθεί; Τι ρόλος θα επιβληθεί στη Ρουθ; Και τι θα διεκδικήσει η ίδια για τον εαυτό της;

Το πατρικό σπίτι, στο οποίο επιστρέφει ο Τέντυ, είναι ένας χώρος που κατοικείται αποκλειστικά από άντρες. Μέσα στο ασφυκτικά πατριαρχικό πλαίσιο που οργανώνει ο Χάρολντ Πίντερ, κυριαρχούν λόγοι βίας και ακραίου μισογυνισμού. Ο ξένος που εισβάλει στον χώρο αυτόν -κατά την προσφιλή τακτική του νομπελίστα συγγραφέα- διαταράσσει την ήδη εύθραυστη ισορροπία του. Η γυναικεία παρουσία υπενθυμίζει την κομβική μητρική έλλειψη στο σπίτι, υποκινώντας ένστικτα και απωθημένα που δημιουργούν στους αντρικούς χαρακτήρες επιθυμίες και ανάγκες.

*Κατάλληλο για θεατές άνω των 15 ετών

Συντελεστές

Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου- Παγκουρέλη, Σκηνοθεσία, Μουσική επιμέλεια, Φωτισμοί: Πέρης Μιχαηλίδης, Σκηνικά– Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ, Βοηθός σκηνοθέτη: Άγγελος Ανδρέας Καρανικόλας, Λευτέρης Λιθαρής, Οργάνωση παραγωγής: Ματίνα Παγουλάτου, Φωτογραφίες: Mike Rafail | That long black cloud

*βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης Αναστασία Μαρκέλλα Νεαμονίτη

*βοηθός σκηνοθέτη στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης Βερόνικα Λεβεντοπούλου

Διανομή

Γιώργος Κολοβός (Λένυ), Βασίλης Σπυρόπουλος (Μαξ), Θάνος Κοντογιώργης (Σαμ), Μάνος Γαλανής (Τζόυ), Ελένη Μισχοπούλου (Ρουθ), Κωνσταντίνος Χατζησάββας (Τέντυ)

Έκτακτη αντικατάσταση: Στέλιος Καλαϊτζης, Λευτέρης Λιθαρής, Χρίστος Νταρακτσής, Ελευθερία Τέτουλα, Δημήτρης Τσιλινίκος.

Πληροφορίες

Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών: Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη

Διάρκεια: 1 ώρα και 40 λεπτά (δεν έχει διάλειμμα)

Πληροφορίες- κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ

Ώρες παραστάσεων

Τετάρτη: 19:00

Πέμπτη- Παρασκευή: 21:00

Σάββατο: 18:00- 21:00

Κυριακή: 19:00

Τιμές εισιτηρίων

Τετάρτη στις 19:00, Πέμπτη έως Σάββατο στις 21:00 και  Κυριακή στις 19:00:

Γενική είσοδος: 13€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)

Ημέρες Πέμπτη (λαϊκή) στις 21:00 και Σάββατο στις 18:00
Γενική είσοδος: 11€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος