Ηχηρό και καθολικό «όχι» στα σχέδια για κλείσιμο της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» διατύπωσε ο τεχνικός κόσμος, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την επόμενη μέρα της εταιρείας μετά τη σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου, την οποία διοργάνωσαν το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ) και ο Σύλλογος Εργαζομένων της εταιρείας (ΣΕΤΕΟ). Η εκδήλωση, που ανέδειξε την αναγκαιότητα όχι μόνο διατήρησης, αλλά και ενίσχυσης της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ως στρατηγικού αναπτυξιακού πυλώνα της χώρας, πραγματοποιήθηκε χτες 22 Οκτωβρίου στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ.
«Η ‘Εγνατία Οδός Α.Ε.’ πρέπει να παραμείνει ζωντανή», είναι το ξεκάθαρο μήνυμα που έστειλε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Ηλίας Περτζινίδης, σημειώνοντας ότι το κλείσιμο της εταιρείας θα αποτελούσε μια τεράστια απώλεια για τον τεχνικό κόσμο και τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και για ολόκληρη τη χώρα. «Αυτό είναι ένα ενδεχόμενο που δεν θα επιτρέψουμε να συμβεί», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Περτζινίδης, υπογραμμίζοντας ότι η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» είναι μια εταιρεία με μοναδική τεχνογνωσία, που έχει να επιδείξει σπουδαία έργα και μελέτες.
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ επεσήμανε πως είναι αυτονόητο και αυταπόδεικτο ότι η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» θα πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί ως πυλώνας σχεδιασμού και υλοποίησης μεγάλων έργων υποδομής, αναφέροντας ενδεικτικά ότι θα μπορούσε να έχει κομβικό ρόλο στο έργο της υπερυψωμένης λεωφόρου flyover, όπως και σε αυτό του μετρό Θεσσαλονίκης. «Αυτά δεν έγιναν στο παρελθόν, μπορούν όμως να γίνουν στο μέλλον. Και το θέλουμε και το απαιτούμε ως Θεσσαλονίκη, ως Κεντρική Μακεδονία και ως Βόρεια Ελλάδα γενικότερα», παρατήρησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ.
Την αναγκαιότητα η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» να συνεχίσει τη λειτουργία της και «να παραμείνει εδώ στη Βόρεια Ελλάδα», υπογράμμισε και ο γενικός γραμματέας της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ/ΤΚΜ Απόστολος Πρόιος. «Η Βόρεια Ελλάδα και η περιφέρειά μας έχουν την ανάγκη λειτουργίας μιας τέτοιας σημαντικής υπηρεσίας, η οποία θα λειτουργεί στα τεχνικά πρότυπα της δομής της εταιρείας ‘Εγνατία Οδός Α.Ε.’ και θα συνεισφέρει κατ΄ αρχάς στην εκτέλεση των έργων της Βόρειας Ελλάδας. Αυτή η υπηρεσία θα έχει νόημα, εφόσον θα διαχειρίζεται μεγάλα σοβαρά τεχνικά αντικείμενα και εφόσον θα έχει ικανοποιητικό αριθμό εργαζομένων», σημείωσε ο κ. Πρόιος.
«Σοβαρό πυλώνα δημόσιων υποδομών, που μπορεί να βοηθήσει όλη τη Βόρεια Ελλάδα με έργα υπό δημόσιο έλεγχο», χαρακτήρισε την εταιρεία ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» Γιώργος Γουδέβενος, ο οποίος απηύθυνε ευχαριστίες προς το ΤΕΕ/ΤΚΜ για την πρωτοβουλία. «Με τη δομή που έχει, η ‘Εγνατία Οδός Α.Ε.’ μπορεί να υλοποιεί έργα σε όλα τα στάδιά τους -από τον σχεδιασμό, την εξεύρεση χρηματοδότησης, τη μελέτη και την κατασκευή μέχρι και τη συντήρηση», υπογράμμισε ο κ. Γουδέβενος, τονίζοντας ότι ένας σημαντικός ρόλος τον οποίο μπορεί να αναλάβει η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» είναι η εποπτεία της παραχώρησης, ανεξαρτήτως αν συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς με αυτή καθαυτή τη διαδικασία. «Για ένα πάγιο 7 δις ευρώ, που για τα επόμενα 35 χρόνια θα το διαχειρίζονται ιδιώτες, χρειάζεται η εποπτεία από το δημόσιο, τουλάχιστον στο τεχνικό κομμάτι», ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕΟ.
«Η ‘Εγνατία Οδός Α.Ε.’ απέδειξε στην πράξη ότι μπορεί να κάνει μεγάλα έργα και αυτή η τεχνογνωσία δεν πρέπει να χαθεί», επεσήμανε ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Πάρις Μπίλλιας ως εκπρόσωπος της περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Αθηνάς Αηδονά. Όπως πρόσθεσε ο ίδιος, «για μας ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι αδιαπραγμάτευτο ότι θα πρέπει να διασφαλιστούν οι θέσεις όλων των εργαζομένων είτε στην ίδια εταιρεία είτε σε έναν νέο, ενιαίο κρατικό φορέα, ο οποίος θα στελεχωθεί με το κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό, για να υποστηρίζει τα έργα σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα».
Γραπτό χαιρετισμό στο πλαίσιο της εκδήλωσης απέστειλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, επισημαίνοντας ότι «η Εγνατία Οδός αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους αναπτυξιακούς άξονες της χώρας και θεμέλιο για τη διασύνδεση, την ασφάλεια και την πρόοδο της Βόρειας Ελλάδας».
Σε διαδικτυακό χαιρετισμό του ο βουλευτής ΝΔ Α΄ Θεσσαλονίκης Στράτος Σιμόπουλος τόνισε ότι «όλοι μας, με μπροστάρη το Τεχνικό Επιμελητήριο, πρέπει να καταστήσουμε σαφές ότι η Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να δεχθεί να πάψει να λειτουργεί ένα αναπτυξιακό όπλο, που δεν αφορά μόνο τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά ολόκληρη τη χώρα». Σύμφωνα με τον κ. Σιμόπουλο, η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» όχι μόνο δεν θα πρέπει να κλείσει, αλλά αντίθετα «πρέπει να προικοδοτηθεί με έργα και να συνεχίσει τη δράση της».
«Αυτό που χρειάζονται η πόλη της Θεσσαλονίκης και η Βόρεια Ελλάδα δεν είναι το κλείσιμο της ‘Εγνατία Οδός Α.Ε.’, αλλά η βελτίωση, η μετεξέλιξη και η ανάπτυξή της -ίσως και με διαφορετική μορφή, ίσως με ένα νέο οργανόγραμμα, ακόμη και με ένα νέο όνομα», παρατήρησε ο αναπληρωτής τομεάρχης Υποδομών του ΠΑΣΟΚ και αντιπρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Μιχάλης Παπαστεργίου, τονίζοντας ότι «υπάρχει απαίτηση να λειτουργήσει ένας σοβαρός μητροπολιτικός θεσμός, ο οποίος θα στηρίξει όλα τα μεγάλα πρότζεκτ».
Από την πλευρά του, ο υπεύθυνος της ομάδας Υποδομών του ΚΚΕ στην Κεντρική Μακεδονία και εκπρόσωπος της «Πανεπιστημονικής» Βασίλης Μπαλτίκας έκανε λόγο μεταξύ άλλων για «υπονόμευση της συγκεντρωμένης και πολύτιμης εμπειρίας και τεχνογνωσίας του προσωπικού της Εγνατίας Οδού, το οποίο θα μπορούσε να προσφέρει σε πολλά πεδία, όπως στην οδική ασφάλεια και στην ανάπτυξη έργων υποδομής».
Το αίτημα η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» να συνεχίσει να λειτουργεί ως πυλώνας ανάπτυξης διατύπωσε ως εκπρόσωπος του περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας Γιώργου Αμανατίδη ο αναπληρωτής περιφερειάρχης Λάζαρος Γκερεχτές.
«Για μας η Εγνατία Οδός είναι ένα θαύμα. Είναι η άρση της απομόνωσης της Θράκης», τόνισε ο πρόεδρος του Τμήματος Θράκης του ΤΕΕ Πολυζώης Παρασκευόπουλος, ενώ ο πρόεδρος του ΤΕΕ/Τμήματος Ανατολικής Μακεδονίας Σωτήρης Λαζαρίδης υπογράμμισε ότι «η πρόθεση της κυβέρνησης να κλείσει την Εγνατία Οδό Α.Ε. ως απόρροια της σύμβασης παραχώρησης μάς βρίσκει αντίθετους». Ο κ. Λαζαρίδης, μάλιστα, διερωτήθηκε ποιο θα είναι το μέλλον σειράς έργων που έχουν ήδη δημοπρατηθεί ή συμβασιοποιηθεί.
«Ο ρόλος της Εγνατίας Οδού θα πρέπει να διασφαλιστεί και να εξελιχθεί, ακόμη και με διαφορετικό θεσμικό ή οργανωτικό σχήμα. Η Βόρεια Ελλάδα χρειάζεται έναν ισχυρό δημόσιο τεχνικό φορέα, που θα συνεχίσει να σχεδιάζει και να υλοποιεί έργα υποδομής στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη και τη συνοχή των περιφερειών μας», είπε από την πλευρά της η γενική γραμματέας του Τμήματος Δυτικής Μακεδονίας του ΤΕΕ Αθηνά Κοντού.
«Στην Εγνατία Οδό υπάρχει ένα αξιόλογο, εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό, που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μείνει αναξιοποίητο», παρατήρησε ο Άκης Μουρμουρής, αντιπρόεδρος του Συλλόγου Μελετητών Δημοσίων Έργων Κεντρικής Μακεδονίας (ΣΜΕΔΕΚΕΜ).
Την άποψη ότι το ενδεχόμενο κλείσιμο της εταιρείας «δεν σηματοδοτεί μόνο την απώλεια της τεχνογνωσίας που έχει αποκτηθεί, αλλά και την υποβάθμιση του ρόλου της Βόρειας Ελλάδας στον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας» διατύπωσε η Μαρία Σιδηροπούλου, μέλος της Διοίκησης της Ομοσπονδίας Συλλόγων Εργαζομένων Τεχνικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΟΣΕΤΕΕ), μεταφέροντας τον χαιρετισμό του προέδρου του φορέα Ανδρέα Στοϊμενίδη.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του ΣΕΤΕΟ Δημήτρη Σημαιοφορίδη, η κατάργηση μιας εταιρείας με την οργανωτική δομή της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και η διασπορά του προσωπικού σε διάφορες υπηρεσίες «θα αφαιρέσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της εταιρείας», την ώρα που είναι απολύτως αναγκαία η λειτουργία ενός αναπτυξιακού φορέα με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο γραμματέας του ΣΕΤΕΟ Παναγιώτης Πανέτσος, σήμερα η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» διαχειρίζεται μέσω υπογεγραμμένων συμβάσεων μελέτες ύψους 18,6 εκατ. ευρώ, ενώ βρίσκονται υπό κατασκευή έργα ύψους 222,5 εκατ. ευρώ. Επιπρόσθετα, όπως πρόσθεσε ο κ. Πανέτσος, η εταιρεία μπορεί να αναλάβει τη δημοπράτηση και κατασκευή νέων έργων, τα οποία η ίδια ωριμάζει σταδιακά, ύψους 1,1 δις ευρώ.
Για την αναγκαιότητα εποπτείας της παραχώρησης από την «Εγνατία Οδός Α.Ε.», που διαθέτει εμπειρία και γνώση αναφορικά με τον δημόσιο έλεγχο των υποδομών, μίλησε ο εργαζόμενος στην εταιρεία Αθανάσιος Τσατσάνογλου. «Αν και η εποπτεία της παραχώρησης γίνει από το υπουργείο στην Αθήνα, ουσιαστικά η Βόρεια Ελλάδα θα αποξενωθεί κατά 100% από το έργο της Εγνατίας Οδού», σημείωσε ο ίδιος.
Στους τομείς δράσης της εταιρείας αναφέρθηκε ο αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» Γιάννης Χατζόπουλος, ο οποίος, μιλώντας για τον ρόλο του ΤΕΕ/ΤΚΜ, είπε χαρακτηριστικά ότι «ποντάρουμε στο σωστό εργαλείο».
Την εκδήλωση του ΤΕΕ/ΤΚΜ και του ΣΕΤΕΟ με θέμα «Εγνατία Οδός Α.Ε. – Πυλώνας Υποδομών Βορείου Ελλάδος – Παρόν και Μέλλον» συντόνισαν ο πρόεδρος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ/ΤΚΜ Φώτης Κουβουκλιώτης, ο γενικός γραμματέας του ΤΕΕ/ΤΚΜ Μανώλης Μπελιμπασάκης και ο αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕΟ Δημήτρης Σημαιοφορίδης.
ΤΕΕ/ΤΚΜ
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος