Στην αίθουσα Τελετών “Οδυσσέας Ελύτης” του Πανεπιστημίου Πατρών, ολοκληρώθηκε σήμερα μια τελετή με ιδιαίτερη σημειολογία.
Ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ Μιχάλης Βασιλάκης δίνει το τελετουργικό που ακολουθήθηκε στην τελετή.
Ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτορας του τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας. Περιενδεδυμένος με το επιτηβέννιο του πανεπιστημίου, ο κ.Ελπιδοφόρος σε μια κρίσιμη περίοδο, απευθύνθηκε στην ακαδημαϊκή κοινότητα που παρακολούθησε την εκδήλωση, μιλώντας για «Τον ρόλο της Θρησκείας στην σύγχρονη κοινωνία».

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ ο κ. Ελπιδοφόρος είπε ότι «Στις σημερινές πολυπολιτισμικές κοινωνίες ο διάλογος δεν είναι εύκολος πλην όμως είναι απαραίτητος στην εποχή της μετανεοτερικότητος».
Δεδομένου ότι μέσω του διαδικτύου εκφράζονται αντιπαρατιθέμενες θρησκευτικές απόψεις και διαφωνίες ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής θεωρεί ότι η εκκλησία μπορεί να μείνει σε αυτόν τον ψηφιακό διάλογο, στον οποίο πρέπει να δώσει έναν διαφορετικό λόγο απέναντι στην ψηφιακή θρησκευτικότητα.

Ήδη στο παρεκκλήσι του Αγίου Πέτρου στην Λουκέρνη της Ελβετίας οι πιστοί μπορεί να βρεθούν προ εκπλήξεως όταν στο εξομολογητήριο τους υποδεχτεί ένα ολόγραμμα με τεχνητή νοημοσύνη που δεν είναι άλλο από τον ίδιο τον “Χριστό”. Αφού δεν μπορεί να είναι πραγματικά παρών για μια έστω πνευματική επικοινωνία, τον ρόλο αυτό ανέλαβε ένα ολόγραμμα με φυσική φωνή. Σύντομα δεν θα ακούει μόνο τις εξομολογήσεις, θα μιλά, θα δίνει συμβουλές, ίσως και γραπτώς. Μέσω της Τεχνητής Νοημοσύνης, επετεύχθη και η επιφοίτηση, αφού το ολόγραμμα του Ιησού, μπορεί να μιλήσει 100 διαφορετικές γλώσσες.[1] Μετά ποιος δεν θα πιστέψει στην παρουσία του; Οι πιστεύοντες, αλλά ιδιαίτερα οι μη πιστεύοντες, πάντα ήταν ιδιαίτερα επινοητικοί απευθυνόμενοι στους ελπίζοντες κάθε θρησκείας ότι μπορούν να αναρριχηθούν στην σκάλα του Ιακώβ με τους αγγέλους που ανεβοκατεβαίνουν στον ουρανό. Δεδομένου ότι τα συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης ακολουθούν αλγόριθμους που έχουν σχεδιαστεί από ανθρώπους, οι ηθικές συμβουλές που παρέχει ένα ολόγραμμα απηχεί τις αντιλήψεις του σχεδιαστού, δηλ. της εκκλησίας.
Η εποχή της τεχνητής νοημοσύνης δεν δείχνει να γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ των θρησκειών και των πιστών τους. Άλλωστε, πάντα υπάρχουν οι άγρυπνοι φρουροί, οι οποίοι αισθάνονται ωςδιαμεσολαβητές για την αφύπνιση των κεκοιμημένων μαζών.
Η δημιουργία μιας νέας χριστιανικής φονταμενταλιστικής κοινότητας στο Διαδίκτυο είναι γεγονός, σύμφωνα με το βιβλίο του Robert Glenn Howard, Digital Jesus: The Making of a New Christian Fundamentalist Community on the Internet.
Ως παράγων αέναων συγκρούσεων, από την στιγμή εμφανίσεώς τους, οι θρησκείες φέρουν το βάρος των διαχωριστικών γραμμών στις κοινωνίες.
Το “Θραύσμα του Σισύφου” τεκμηριώνει με απόλυτη σαφήνεια το δια ταύτα της επικράτησης των θεών. Το απόσπασμα είτε ανήκει στον Κριτία, είτε στον Ευριπίδη, μιλά για το ψεύδος που εγκαθίσταται στον νου του ενδεούς ανθρώπου μέσω του φόβου.[2]
Παραφράζοντας τον αρχαιολόγο Andrew Sherratt, η προσκόλληση στον κόσμο της θεογονίας παραπέμπει σε «Έννοιες και ιδέες, αυθαίρετα γκετοποιημένες σε ένα σύνολο βολικών ψευδαισθήσεων». Εφ’ όσον εις έκαστος ζει με τις δικές του θρησκευτικές αναφορές θα βρίσκεται σε διαρκή σύγκρουση με τις αναφορές των άλλων. Εκτός εάν απαλλαγεί από αυτές. Κάτι μάλλον απίθανο. Ένας λόγος για τον οποίο ο κόσμος πορεύεται χωρίς έρμα. Όπως είπε ο Αλμπέρ Καμύ «Το μόνο που μπορεί να ειπωθεί είναι πως αυτός ο κόσμος δεν είναι λογικός».[3]
[1]Son of a bot! AI Jesus hologram takes confessionals in Swiss church, by David Mouriquand, 23/11/2024, https://www.euronews.com/culture/2024/11/23/son-of-a-bot-ai-jesus-hologram-takes-confessionals-in-swiss-church
[2] Κριτίας, Σίσυφος Απόσπασμα 19), Το θραύσμα του Σίσυφου 12–26, Η μετάφραση βάση του κειμένου του ακαδημαϊκού Νίκου Μ. Σκουτερόπουλου: «ἔπειτ᾽ ἐπειδὴ τἀμφανῆ μὲν οἱ νόμοι 10 ἀπεῖργον αὐτοὺς ἔργα μὴ πράσσειν βίᾳ, λάθρᾳ δ᾽ ἔπρασσον, τηνικαῦτά μοι δοκεῖ ‹υ–› πυκνός τις καὶ σοφὸς γνώμην ἀνήρ ‹θεῶν› δέος θνητοῖσιν ἐξευρεῖν, ὅπως εἴη τι δεῖμα τοῖς κακοῖσι, κἂν λάθρᾳ 15 πράσσωσιν ἢ λέγωσιν ἢ φρονῶσί ‹τι›. ἐντεῦθεν οὖν τὸ θεῖον εἰσηγήσατο, ὡς ἔστι δαίμων ἀφθίτῳ θάλλων βίῳ νόῳ τ᾽ ἀκούων καὶ βλέπων, φρονῶν τε καὶ προσέχων τε ταῦτα καὶ φύσιν θείαν φορῶν, 20 ὃς πᾶν {μὲν} τὸ λεχθὲν ἐν βροτοῖς ἀκού‹σ›εται, ‹τὸ› δρώμενον δὲ πᾶν ἰδεῖν δυνήσεται. ἐὰν δὲ σὺν σιγῇ τι βουλεύῃς κακόν, τοῦτ᾽ οὐχὶ λήσει τοὺς θεούς· τὸ γὰρ φρονοῦν ‹x–› ἔνεστι. τούσδε τοὺς λόγους λέγων 25 διδαγμάτων ἥδιστον εἰσηγήσατο ψευδεῖ καλύψας τὴν ἀλήθειαν λόγῳ…40 οὕτω δὲ πρῶτον οἴομαι πεῖσαί τινα θνητοὺς νομίζειν δαιμόνων εἶναι γένος»- «Τότε, νομίζω, για πρώτη φορά κάποιος έξυπνος και σοφός άνθρωπος σοφίστηκε για τους θνητούς τον φόβο των θεών,ώστε να υπάρχει κάτι που να το φοβούνται οι κακοί ακόμη κι όταν κάνουν ή λένε ή διανοούνται κάτι στα κρυφά. Επινόησε έτσι το θείο, ότι δηλαδή υπάρχει ένας δαίμονας που άφθαρτος ζει, που με τον νου ακούει και βλέπει, στοχάζεται, προσέχει τα πάντα και έχει περιβληθεί μια θεϊκή φύση: ο οποίος οτιδήποτε λέγεται ανάμεσα στους θνητούς ακούει και μπορεί να δει οτιδήποτε γίνεται. Κι αν σιωπηρά επιθυμείς κάτι κακό, δεν θα μείνει απαρατήρητο από τους θεούς. Γιατί ο λογισμός τους είναι πολύ ισχυρός. Με αυτά τα λόγια παρουσίασε την πιο ευχάριστη διδαχή, καλύπτοντας την αλήθεια με ψευδή λόγο… Και νομίζω πως έτσι έπεισε, για πρώτη φορά, τους θνητούς να πιστέψουν ότι υπάρχει το γένος των θεών»..
[3] Albert Camus, The Myth of Sisyphus, Penguin Classic, (1942) 1979, σ. 26.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος