Νέοι και νέες δημιουργοί ηλικίας 18 έως 30 ετών, ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και δημιούργησαν μονόλεπτες ταινίες σχετικές με την οπαδική βία, με αφορμή τη δολοφονία του 19χρονου Άλκη Καμπανού, τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου 2022 στην περιοχή της Χαριλάου στη Θεσσαλονίκη. Οι δεκατρείς οι οποίες ξεχώρισαν, προβλήθηκαν σε ειδική εκδήλωση στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσία των γονιών του αδικοχαμένου νέου, Άρη και Μελίνας Καμπανού, ενώ βραβεύτηκαν οι πέντε από αυτές.
«Στην πρόσκληση που απευθύναμε πριν από μερικούς μήνες με αφορμή την τραγική δολοφονία του Άλκη, κινητοποιήθηκε μια μεγάλη μερίδα νέων να μιλήσει για σημαντικά θέματα», δήλωσε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ορέστης Ανδρεαδάκης και ευχαρίστησε τους 71 νεαρούς που συμμετείχαν συνολικά, για τις όμορφες -όπως είπε- ταινίες τους.
Την αποστολή του φεστιβάλ, που είναι να βρίσκεται σε εγρήγορση και σε επαφή με την κοινωνία, να τολμά, να ευαισθητοποιεί και να κινητοποιεί εκείνους που πρέπει γύρω από τόσο σημαντικά ζητήματα, τόνισε στον χαιρετισμό της η πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Ελευθερία Θανούλη, λέγοντας πως «τα τραγικά γεγονότα, όπως η δολοφονία του ‘Αλκη Καμπανού, συγκλονίζουν τη συνείδησή μας, στρέφουν το βλέμμα μας στις πιο άβολες και δυσάρεστες πτυχές της κοινωνίας, καλώντας μας να αναλάβουμε δράση. Το Φεστιβάλ λοιπόν, αποφάσισε να αναλάβει δράση με τον τρόπο που ξέρει καλύτερα: Μέσα από τον ίδιο τον κινηματογράφο. Θεωρήσαμε πως δεν θα υπήρχε τίποτα πιο κατάλληλο από το να δώσουμε το βήμα και τη δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να μιλήσουν για το θέμα της οπαδικής βίας, αλλά και να αποτίσουν φόρο τιμής στη μνήμη του ‘Αλκη, μέσα από τις εικόνες και τους ήχους», είπε χαρακτηριστικά η κ. Θανούλη.
Την ικανοποίησή τους για την τεράστια ανταπόκριση των νέων σε αυτή την πρωτοβουλία, που δίνει χαρά και ελπίδα, εξέφρασαν τα μέλη της κριτικής επιτροπής που συστήθηκε για να επιλέξει αρχικά δεκατρείς ταινίες και να βραβεύσει πέντε από αυτές. «Αναζητήσαμε τις πέντε ταινίες, οι οποίες, ανεξαρτήτως τεχνικών μέσων, κατάφεραν μέσα σε μόλις 60 δευτερόλεπτα να αφηγηθούν με αρτιότητα ιστορίες, χωρίς προκαταλήψεις και στερεότυπα», αναφέρουν στο σκεπτικό τους τα μέλη της κριτικής επιτροπής, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Γκότσης, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας Γιάννης Σακαρίδης και η δημοσιογράφος Έλσα Ποιμενίδου. Οι βραβευμένες ταινίες είναι οι εξής: «43 Σελίδες», σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Πανίτσα, «The Bet», σε σκηνοθεσία Ντίνου Παπαγεωργίου, «Αγόρια Λύκοι, σε σκηνοθεσία Νοέμης Βασιλειάδου, «Και εγώ έπαιζα μπάλα», σε σκηνοθεσία: Αλέξανδρου Λαγκαδινού και «’Αθλος» σε σκηνοθεσία Ευτυχίας Ιωσηφίδου. Μάλιστα το βραβείο στις πέντε ταινίες συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 1.000 ευρώ.
Στην χθεσινή εκδήλωση, εκτός από τις δεκατρείς ταινίες που διακρίθηκαν, προβλήθηκε και η πεντάλεπτη ταινία «Soccer as an excuse for violence» του Μάικλ Ντουκάκις, που μεταφέρει την προσωπική μαρτυρία του ηθοποιού και σεναριογράφου από την επίθεση χούλιγκαν στο Θέατρο Τέχνης, τον Φεβρουάριο του 2011.
Υπενθυμίζεται ότι το Φεστιβάλ υποστηρίζει τη Δομή 1ης Φεβρουαρίου 2022 – Εις το Όνομα του ‘Αλκη, η οποία τιμά τη μνήμη του 19χρονου, υποστηρίζει τα θύματα οπαδικής βίας και αγωνίζεται για την αλλαγή της οπαδικής κουλτούρας.
Οι πέντε ταινίες, με τη σειρά που βραβεύτηκαν, είναι οι:
- 43 Σελίδες. Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Πανίτσας. «Αντιληφθήκαμε το ζήτημα κοινωνικά. Το 43 παραπέμπει στον ελάχιστο αριθμό σελίδων που απαιτείται για να σταματήσει ένα αιχμηρό αντικείμενο. Στην ταινία, ο τηλεφωνικός κατάλογος μετουσιώνεται σε ένα αντικείμενο που βοηθά μια κοπέλα και έχει διαφορετική χρήση», δήλωσε ο Αλέξανδρος Πανίτσας.
- The Bet. Σκηνοθεσία: Ντίνος Παπαγεωργίου, Σάββας Παπαγεωργίου. «Το μόνο που θέλω να πω είναι ότι είναι πραγματικά στενάχωρο που βρισκόμαστε εδώ σήμερα, παρά την πολύ ευχάριστη κινητοποίηση για ένα γεγονός πολύ δυσάρεστο», δήλωσε ο Ντίνος Παπαγεωργίου.
- Αγόρια Λύκοι. Σκηνοθεσία: Νοέμη Βασιλειάδου. Η Νοέμη Βασιλειάδου δεν μπόρεσε να παρευρεθεί, αλλά απέστειλε ευχαριστήριο σημείωμα: «Θα ήθελα από τη μεριά μου να ευχαριστήσω το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για αυτό το βραβείο, αλλά κυρίως να το συγχαρώ που έφερε στο προσκήνιο το ζήτημα της οπαδικής βίας. Πολύ συχνά, γεγονότα όπως ο θάνατος του Άλκη Καμπανού μένουν για κάποιο καιρό στην επικαιρότητα κι ύστερα ξεχνιούνται. Είναι πολύ σημαντικό που μέσα απ’ αυτόν τον διαγωνισμό, το Φεστιβάλ ευαισθητοποίησε πολλούς νέους ανθρώπους και δημιουργούς, καταφέρνοντας να κρατήσει το θέμα στο προσκήνιο. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό ο πολιτισμός και η τέχνη να λειτουργούν ως αντίδοτο στη βία και οι καλλιτέχνες να παίρνουν θέση σε κοινωνικά ζητήματα. Εύχομαι η οπαδική βία να απασχολήσει την κοινωνία και την πολιτεία πιο σοβαρά, ώστε να προλαμβάνονται παρόμοια περιστατικά και να μη θρηνήσουμε κι άλλα θύματα. Ευχαριστώ και πάλι και μακάρι να μπορούσα να ήμουν μαζί σας».
- Και εγώ έπαιζα μπάλα. Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Λαγκαδινός. «Θέλω κι εγώ να ευχαριστήσω με τη σειρά μου το Φεστιβάλ γι’ αυτή την πρωτοβουλία, είμαι πολύ συγκινημένος γιατί είναι εδώ και οι γονείς του Άλκη. Όταν είχε ξεκινήσει αυτή η προσπάθεια, ήταν πολύ έντονα στο μυαλό μου η δική τους παρουσία. Εμείς επικεντρωθήκαμε στην παιδική αγνότητα και στο από πού ξεκινήσαμε και πού καταλήξαμε τελικά. Θέλαμε να μείνουμε καθαρά σε αυτό, να θυμηθούμε ότι όταν ήμασταν κάποτε παιδιά, σκεφτόμασταν πολύ πιο αγνά απ’ ό,τι σκεφτόμαστε σήμερα», δήλωσε ο Αλεξανδρος Λαγκαδινός.
- Άθλος. Σκηνοθεσία: Ευτυχία Ιωσηφίδου. Η Ευτυχία Ιωσηφίδου δεν μπόρεσε να παρευρεθεί, αλλά απέστειλε ευχαριστήριο μήνυμα: «Πριν λίγους μήνες, είδα ένα αγόρι να κρύβει το τατουάζ της ομάδας του μ’ ένα κομμάτι γάζα. Στις μηχανικές του κινήσεις, φανερώθηκε η σκληρότερη μορφή βίας: ο φόβος. Εύχομαι η πρωτοβουλία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μέσα από τις εικόνες μας, να φωτίσει αυτό το σκοτάδι».
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος