Η Ομόνοια το 1834, όταν η Αθήνα ανακηρύσσεται πρωτεύουσα, βρίσκεται εκτός των ορίων της πόλης, στο βόρειο άκρο της, με την περιοχή από την πλατεία Κουμουνδούρου μέχρι την Πατησίων να καλύπτεται από βοσκοτόπια.
Η εξέλιξή της δεν θα έχει την τύχη που ήθελαν οι Κλεάνθης και Σάουμπερτ, σχεδιάζοντας τα νέα σχέδια της πόλης των Αθηνών και τοποθετώντας τα ανάκτορα στην περιοχή της Πλατείας Ομονοίας. Τα σχέδια της πόλης θα αλλάξουν ξανά και ξανά με τα οικονομικά συμφέροντα να προσδιορίζουν τελικά τη δημιουργία των ανακτόρων στο Σύνταγμα, σε μια, ίσως, συμβολική νίκη της δύναμης των όπλων επί του πνεύματος και την πλατεία Όθωνα να παίρνει την σημερινή της ονομασία, όταν οι Αθηναίοι «ομονοούν» στην έξωση του βασιλέα Όθωνα.
Ο δήμαρχος Παναγής Κυριάκος είναι αυτός που θα κάνει την Ομόνοια χώρο αναψυχής με φυτεύσεις, αλλά και μία εξέδρα όπου κάθε βράδυ παίζει η μπάντα της Φρουράς των Αθηνών ή του 1ου Τάγματος Πεζικού. Ο Σπύρος Μερκούρης είναι ο δήμαρχος που θα προχωρήσει στην πρώτη ανάπλαση της πλατείας και η πλατεία θα αποκτήσει μεγαλοπρεπείς φοίνικες, πολλά άνθη, αλλά και κιγκλιδώματα για την προστασία τους. Προς τα τέλη του 19ου αιώνα θα κάνουν την εμφάνισή τους και τα πρώτα ξενοδοχεία, τα περισσότερα από τη μετατροπή αριστοκρατικών οικιών, όπως ο Μέγας Αλέξανδρος (πρώην οικία του ευεργέτη Πάγκα), αλλά και το «δίδυμο» Μπάγκειον, που είναι το πρώτο κτήριο της πλατείας που κατασκευάζεται με σκοπό να γίνει ξενοδοχείο, και τα δύο σε σχέδια του Ερνέστου Τσίλερ. 
Τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα στην πλατεία θα δημιουργηθούν φημισμένα εστιατόρια και καφενεία, πολλές φορές στο ισόγειο των ξενοδοχείων που ανακαινίζονται την εποχή εκείνη, όπως το φιλολογικό καφενείο που φιλοξενείται στο Μπάγκειον, στέκι πολλών διανοουμένων και ποιητών την περίοδο του Μεσοπολέμου, αλλά και το γνωστό μας Νέον, που ξεκίνησε με το όνομα Νέον Βυζάντιον και θα αποτελέσει για χρόνια στέκι σκακιστών, διανοουμένων αλλά και οικοδόμων. Το 1917 ανοίγει στην πλατεία και το φαρμακείο του Μπακάκου, ίσως το πιο διάσημο σημείο για ραντεβού όλης της χώρας, όπου εκτός από «φρέσκα φάρμακα» μπορείς να συναντήσεις και πολλούς λόγιους της εποχής στο διάσημο πατάρι-εντευκτήριο.





Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Κασιμάτης – GSC
Μοντάζ: Χρήστος Γάκης
Ηχοληψία: Κώστας Κουτελιδάκης
Μίξη Ήχου: Δημήτρης Μυγιάκης
Διεύθυνση παραγωγής: Τάσος Κορωνάκης
Αρχισυνταξία: Ηλιάνα Δανέζη
Έρευνα αρχειακού υλικού-οργάνωση παραγωγής: Ήρα Μαγαλιού
Μουσική σήματος: Blaine L. Reininger
Σχεδιασμός τίτλων αρχής / Motion Graphics: Κωνσταντίνα Στεφανοπούλου
Εκτέλεση παραγωγής: Μαρίνα Ευαγγέλου Δανέζη για τη Laika Productions
Παραγωγή: ΕΡΤ Α.Ε. 2020
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος
                        