Τέρενς Σταμπ: Σε έναν κόσμο που ο καθένας μπορεί να γίνει σταρ… δεν υπάρχει μυστήριο

Το 2005, στο Φεστιβάλ Καννών, ο Τέρενς Σταμπ παραχώρησε μια εκ βαθέων συνέντευξη* με αφορμή την ταινία These Foolish Things. Η συζήτηση ξέφυγε γρήγορα από την ταινία και έγινε μια περιπλάνηση στην καριέρα του, τις εμπειρίες του στην Ελλάδα και τις απόψεις του για το σινεμά και την πολιτική. Ανάμεσα σε όλα, θυμήθηκε και το πρώτο του γύρισμα στη χώρα μας – τις Βάκχες, που κινηματογραφήθηκαν στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, αν και ο ίδιος αρχικά ανέφερε τη Θεσσαλονίκη.

Ο Σταμπ ξεκινά μιλώντας για την Ελλάδα, όπου είχε να επιστρέψει πολλά χρόνια. Η ανάμνησή του πάει κατευθείαν στο θέατρο:


«Έχω πάει στη Θεσσαλονίκη. Έπαιξα τον Διόνυσο, γυρίσαμε τις Βάκχες στην Ελλάδα. Πήγαμε στο πιο ολοκληρωμένο από τα ελληνικά αμφιθέατρα. Δεν ήταν στη Θεσσαλονίκη, αλλά περάσαμε από εκεί. Δεν είναι το αρχαιότερο, αλλά είναι το πιο ολοκληρωμένο για να αναπαραστήσει κανείς βασικές σκηνές του έργου.»
Εννοούσε, φυσικά, το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης στην Ήπειρο.

Τέρενς Σταμπ: Σε έναν κόσμο που ο καθένας μπορεί να γίνει σταρ… δεν υπάρχει μυστήριο

Η κουβέντα επιστρέφει στο These Foolish Things, όπου υποδύεται τον μπάτλερ:


«Είναι ο δεύτερος μπάτλερ που παίζω. Αλλά στην πραγματικότητα, στο σενάριο δεν είναι ακριβώς μπάτλερ – περιγράφεται περισσότερο σαν ηθοποιός που παίζει τον μπάτλερ.» Και με χιούμορ προσθέτει: «Μετά από δύο φορές που παίζω τον μπάτλερ, μαθαίνω πως… να σερβίρω. [Προσωπικά όμως] προτιμώ να με σερβίρουν. Και ποιος δεν το αγαπά αυτό;»

Στην ερώτηση αν ο κινηματογράφος της δεκαετίας του ’40 έχει αλλάξει σε σχέση με σήμερα, απάντησε:


«Στη δεκαετία του ’40 υπήρχε μια γοητεία γύρω από τις ταινίες, γιατί κανείς δεν ήξερε πώς γίνονταν. Σήμερα, με όλα αυτά τα making-of, δεν υπάρχει πια μυστήριο. Ξέρουν όλοι ότι οι σταρ είναι απλώς άνθρωποι. Έτσι, ο καθένας μπορεί να γίνει σταρ. Στη δεκαετία του ’40, όμως, με ηθοποιούς όπως η Μαρλέν Ντίτριχ, η Ρίτα Χέιγουορθ, ο Γκάρι Κούπερ, ο Κάρι Γκραντ – ήταν μεγαλύτεροι από τη ζωή. Αυτό τους έδινε μια ποιότητα που τραβούσε τον κόσμο στον κινηματογράφο.»

Η συζήτηση γίνεται πολιτική, με αναφορά στον Τζορτζ Μπους και τον Τόνι Μπλερ:


«Οι σκεπτόμενοι άνθρωποι ξέρουν ότι όταν έχεις έναν πρόεδρο σαν τον Κλίντον, βλέπεις έναν εξαιρετικά ευφυή, χαρισματικό τύπο – σαν κινηματογραφικό αστέρα. […] Τον συνάντησα στο World Forum στην Ιορδανία και περάσαμε μερικές βραδιές μαζί. Ήταν υπέροχος, μαγνητικός, σαν να ήσουν με τον Όρσον Γουέλς. Ο Μπους και ο Μπλερ δεν είναι καθόλου έτσι.»

Αναπόφευκτα, γίνεται αναφορά στο Priscilla, Queen of the Desert:


«Ο ρόλος εκείνος ήταν αποτέλεσμα πολλής μελέτης. Διάβασα το Conundrum, βιβλίο ενός άνδρα που έγινε γυναίκα. Ήταν σπουδαίος συγγραφέας και μου έδωσε μια αίσθηση του τι σημαίνει να γεννιέσαι σε λάθος σώμα. Αυτό ήταν το θεμέλιο για τον χαρακτήρα. […] Από τη στιγμή που βγήκε το Priscilla, έγινε πια απολύτως αποδεκτό να βλέπεις τρανς χαρακτήρες στον κινηματογράφο.»

Η συζήτηση κλείνει με μια αναφορά στους μεγάλους Ιταλούς δημιουργούς με τους οποίους συνεργάστηκε:


«Το να δουλέψω με τον Φελίνι και τον Παζολίνι την ίδια χρονιά ήταν καθοριστικό στη ζωή μου. Ο Φελίνι ήταν μια εμπειρία που άλλαξε τη ζωή μου. Ο Παζολίνι δεν ήταν τόσο διασκεδαστικός όσο ο Φελίνι, αλλά ήταν ένας πολύ ενδιαφέρων άνθρωπος.»

Η συνέντευξη στις Κάννες είχε περισσότερο διάλογο πριν και μετά από τον προβλεπόμενο χρόνο. Εκεί αποκάλυψε ο ίδιος έναν Τέρενς Σταμπ που δεν περιορίζεται σε ρόλους, αλλά παραμένει ένας ηθοποιός με βαθιά αίσθηση του θεάτρου, του κινηματογράφου και της πολιτικής. Από τις Βάκχες στο θέατρο της Δωδώνης, μέχρι τον Φελίνι και το Priscilla, ο Σταμπ συνέχιζε να βλέπει την τέχνη ως πεδίο μελέτης, μυστήριο και αλήθεια – στοιχεία που, όπως υπονοεί, λείπουν σε έναν κόσμο όπου «ο καθένας μπορεί να γίνει σταρ».

Πλέον δεν είναι ανάμεσά μας… και ήδη μας λείπει.

@alexlizardos Ο Τέρενς Στάμπ δεν φοβήθηκε ποτέ τη μεταμόρφωση. Από τη συγκλονιστική Μπερναντέτ στο The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert… μέχρι τον ίδιο τον Διόνυσο στις Βάκχες, που γυρίστηκαν στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης. Αντίο, αγαπημένε κύριε. Πάντα θα θυμόμαστε το θάρρος σου να γίνεσαι κάτι παραπάνω από ρόλος. [Το υλικό είναι από το προσωπικό αρχείο μου] #TerenceStamp #PriscillaQueenOfTheDesert #Dionysus #Βάκχες #Dodoni #CinemaLegends #MovieIcons #Transformation #TheatreLovers #ClassicCinema #RIP #ActingLegend ♬ original sound – Alexandros Romanos Lizardos

Διαβάστε ακόμα: Πέθανε σε ηλικία 87 ετών ο ηθοποιός Τέρενς Σταμπ

*[Η συνέντευξη έχει επεξεργαστεί για καλύτερη απόδοση και κατανόηση]

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος