Του χρόνου, η Formula 1 θα γνωρίσει μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές μιας γενιάς.
Σαρωτικοί οι νέοι κανονισμοί θα αλλάξουν τον τρόπο που τα αυτοκίνητα φαίνονται, ακούγονται και λειτουργούν. Ο στόχος, σύμφωνα με τη FIA, είναι να τα κάνουν πιο ευέλικτα, ανταγωνιστικά, ασφαλή και βιώσιμα.
Μερικές ομάδες εγκατέλειψαν σχεδόν εξαρχής τα σχέδια για το μονοθέσιο του 2025 για να εστιάσουν στην μεγαλύτερη ώθηση που θα μπορούσαν να πάρουν το 2026.
Το Associated Press μίλησε με τον Νικόλα Τόμπαζις, διευθυντή των μονοθεσίων στη FIA, που επιβλέπει τη μετάβαση στους νέους κανονισμούς, ώστε να εξηγήσει πώς θα επηρεαστεί η δράση στην πίστα και τι μπορεί ακόμη να αλλάξει.
«Μεγαλύτερα κενά» πιθανό σενάριο
Οι ομάδες κρατούν τα δεδομένα ανάπτυξης μυστικά, αλλά όσα έχουν δημοσιοποιηθεί δείχνουν ότι τα πιο αργά μονοθέσια μπορεί να βγουν πολύ εκτός ρυθμού.
Η Pirelli επιβεβαίωσε ότι οι εκτιμώμενοι χρόνοι γύρου που έλαβε από τις ομάδες διαφέρουν μέχρι και τέσσερα δευτερόλεπτα – κάτι που μεταφράζεται ως «μια αιωνιότητα» στην F1. Ο Τόμπαζις αναγνωρίζει ότι οι νέοι κατασκευαστές κινητήρων ίσως χρειαστούν επιπλέον χρόνο για να καλύψουν τα «15 χρόνια τεχνογνωσίας» που έχουν εταιρείες όπως η Mercedes.
Η F1 έχει κανόνα που μπορεί να αποκλείσει μονοθέσια αν οι χρόνοι τους δεν είναι εντός του 107% του ταχύτερου γύρου. Θα μπορούσαν, λοιπόν, κάποια μονοθέσια να κριθούν πολύ αργά για να τρέξουν;
«Το 107% είναι μάλλον απίθανο, κατά τη γνώμη μου», είπε ο Τόμπαζις. «Του χρόνου έχουμε μεγαλύτερη αβεβαιότητα στις επιδόσεις, είναι απολύτως αλήθεια. Έχουμε καινούργιους οδηγούς. Έχουμε νέους κανονισμούς. Αυτά τα δύο μαζί μπορούν να σημαίνουν ότι θα υπάρχουν μεγαλύτερα κενά σε ορισμένες πίστες».
Η διαφορά με το 2025 μπορεί να είναι τεράστια. Παρά την κυριαρχία της McLaren μέχρι στιγμής, έξι διαφορετικές ομάδες έχουν ανέβει στο βάθρο και σε κάποιες κατατακτήριες ολόκληρο το γκριντ χωρίστηκε από λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο.
Λύνοντας ένα «τρομακτικό σενάριο»
Οι αυστηροί κανονισμοί δοκιμών στη F1 σημαίνουν ότι τα νέα μονοθέσια βρίσκονται μόνο σε προσομοιώσεις, όχι στην πίστα. Αυτό μπορεί να βγάζει ανησυχητικά αποτελέσματα, είπε ο Τόμπαζις.
«Όταν υπάρχει μια τρομακτική ιστορία του τύπου “οδήγησα το μονοθέσιο και έκανε ΧΥΖ”, στο 99% των περιπτώσεων αυτό το “ΧΥΖ” που ανησυχεί τον οδηγό ή την ομάδα, το λύνουμε», είπε.
Ένας κρίσιμος τομέας όπου οι κανονισμοί μπορούν ακόμα να προσαρμοστούν είναι το πόση δουλειά θα έχουν οι οδηγοί. Η έμφαση στην ηλεκτρική ισχύ σημαίνει ότι το πότε και πώς θα την χρησιμοποιούν μπορεί να είναι κλειδί. Δεν είναι ακόμη σαφές πόσο θα είναι αυτοματοποιημένο.
Ο Τόμπαζις είπε ότι η «έξτρα δουλειά» της διαχείρισης ενός μονοθεσίου είναι ήδη δεξιότητα-κλειδί και μεγάλο μέρος του team radio που αρέσει στους θεατές, αλλά «δεν θέλουμε να φτάσουμε στο άλλο άκρο, όπου η οδήγηση γίνεται σαν παρτίδα σκάκι με μόνο θέμα τη διαχείριση και χρήση ενέργειας».
Αποφεύγοντας την «αιώνια δυστυχία»
Οι νέοι κανονισμοί διατηρούν τον turbo hybrid κινητήρα που εισήχθη το 2014, αλλά με περισσότερη έμφαση στην ηλεκτρική ισχύ. Πολλοί αναμένουν ότι η Mercedes, με εννέα πρωταθλήματα κατασκευαστών από το 2014, θα είναι ο κατασκευαστής που πρέπει να κερδηθεί.
Οι αδύναμοι κατασκευαστές μπορούν να λάβουν εξαιρέσεις ώστε να ξοδέψουν πάνω από το cost cap για να αναπτύξουν αναβαθμίσεις σε κινητήρες που θεωρούνται πολύ ανταγωνιστικά αδύναμοι ή αναξιόπιστοι. Η FIA θα το ελέγχει κάθε έξι αγώνες.
Το cost cap «είναι απαραίτητο για τη βιωσιμότητα του σπορ, οπότε θα το υπερασπιζόμουν μέχρι θανάτου», είπε ο Τόμπαζις.
«Αλλά από την άλλη, δημιουργεί πρόβλημα: αν είσαι πολύ πίσω σε απόδοση και δεν μπορείς να ξοδέψεις για να ανακάμψεις, μπορεί να καταδικαστείς σε μια αιώνια δυστυχία μένοντας πάντα πίσω».
Δεν είναι άμεση λύση, τόνισε. Απλά δίνει στον κατασκευαστή την ευκαιρία να βρει έρευνα για λύση.
«Δεν προσθέτουμε τεχνητή απόδοση ούτε βάρη σε κανένα μονοθέσιο. Αυτό δεν πρόκειται ποτέ να συμβεί στη Formula 1».
Αγώνες στη βροχή
Τα βρόχινα ελαστικά ίσως είναι το πιο άχρηστο κομμάτι στο paddock της F1. Όταν χρειάζονται, το νερό που τινάσσεται πίσω από τα μονοθέσια κάνουν τη ορατότητα υπερβολικά κακή για να πραγματοποιηθεί ο αγώνας.
Αυτό οφείλεται εν μέρει στα αεροδυναμικά πατώματα των τωρινών μονοθεσίων. Έτσι, η επόμενη γενιά μπορεί να σημαίνει περισσότερους αγώνες στη βροχή.
«Θα έλεγα ψέματα αν έλεγα ότι έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη για το πώς θα αποδίδουν τα νέα μονοθέσια στη βροχή όσον αφορά το σπρέι και την ορατότητα», είπε ο Τόμπαζις, προσθέτοντας ότι η FIA θέλει να αποφύγει επανάληψη του GP Βελγίου 2021, όπου δεν υπήρξε ούτε πράσινη σημαία.
«Όταν οι θεατές πληρώνουν πολλά χρήματα για να περάσουν το Σαββατοκύριακο στην πίστα και τελικά γυρίζουν σπίτι με ελάχιστη δράση, αυτό είναι απαράδεκτο», είπε. «Υπάρχουν αρκετά projects σε εξέλιξη για να ελαχιστοποιήσουμε την πιθανότητα να συμβεί ξανά κάτι τέτοιο — και βλέπω υποσχόμενες τάσεις».
Πηγή: The Associated Press | Μετάφραση: Πάντος Νικόλαος
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος