Μανούσος Μανουσάκης στο ertnews.gr: Συγκίνηση και χιούμορ εναλλάσσονται στον «Βαρδιάνο στα σπόρκα» – Μυθολογία και επιστημονική φαντασία οι επόμενοι στόχοι

Με αφορμή τον «Βαρδιάνο στα Σπόρκα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, στην ομώνυμη μεταφορά του διηγήματος ως μίνι σειρά στην ΕΡΤ, η οποία κάνει πρεμιέρα το Σάββατο 2 Οκτωβρίου στις 22:00 στην ΕΡΤ1, μίλησε στο ertnews.gr ο σκηνοθέτης Μανουσος Μανουσάκης.

Υπενθυμίζεται ότι η σειρά έκανε προ ημερών ειδική πρεμιέρα για λίγες ώρες στο ERTFLIX και «έσπασε τα κοντέρ», με τις εντυπώσεις κοινού και κριτικών να είναι διθυραμβικές. Το διήγημα έχει ως κεντρικό θέμα μια πανδημία της χολέρας.

Ο δημιουργός μίλησε για τη μεταφορά του σημαντικού διηγήματος (και των άλλων, που θα ακολουθήσουν) στη μικρή οθόνη, τη μυθοπλασία που ανθεί ξανά στην τηλεόραση, την επιλογή των ηθοποιών.

– 1893 χολέρα ― 2020 κορονοϊός: Έναν αιώνα και τρεις δεκαετίες μετά, μια σύγχρονη πανδημία ανατρέπει τα πάντα διεθνώς. Ο «Βαρδιάνος στα Σπόρκα» ωστόσο, χαρακτηρίζεται από μια ευθυμία και όχι από φόβο. Ο σκηνοθέτης και οι σεναριογράφοι έναν αιώνα μετά, άραγε θα έχουν «ξορκίσει» το φόβο από την πανδημία του κορονοϊού, εξιστορώντας την; Γιατί σήμερα, ο φόβος είναι διάχυτος…

Φόβος υπάρχει πάντα, ο φόβος είναι υγιές συναίσθημα, σε προστατεύει, άλλο φόβος άλλο πανικός. Ο κίνδυνος ελλοχεύει στο να μετατραπεί ο φόβος σε πανικό, δηλαδή να χάσουμε την λογική μας και την ευθυκρισία μας. Ο Παπαδιαμάντης, και εμείς τηρώντας το ιδεολόγημα του Παπαδιαμάντη, προβάλλουμε τον σαρκασμό και την θεία ειρωνεία που διατρέχει το διήγημα. Ειρωνεία και σαρκασμός που εναλλάσσονται με την τραγικότητα και την συγκίνηση αρμονικά και σε σοφές δοσολογίες.

– Θα πάρουμε δύναμη από αυτή τη σειρά, δεδομένου ότι εξιστορεί κάτι που μας είναι κάπως γνώριμο, λόγω αυτού που ζούμε σήμερα; Ο Παπαδιαμάντης ύμνησε την ιστορία, αποφεύγοντας τις θλιβερές εικόνες.

Θλιβερές εικόνες υπάρχουν, και πολλές μάλιστα. Η όλη κατάσταση στον χώρο της καραντίνας είναι τραγική. Ο Παπαδιαμάντης μας διηγείται αριστοτεχνικά μια συγκινητική ιστορία με προεξάρχον συγκινησιακό στοιχείο την αγάπη και αυτοθυσία της μάνας για να σώσει το παιδί της.

– Τι είναι αυτό που σας δυσκόλεψε πιο πολύ σκηνοθετικά κατά την εκτέλεση αυτής της παραγωγής; Ξέρουμε ότι οι ταινίες και σειρές εποχής συγκαταλέγονται στα ιδιαιτέρως δύσκολα projects.

Τίποτα δεν μας δυσκόλεψε, υλοποιήσαμε αυτό τα υπέροχο σχέδιο της ΕΡΤ1 να παρουσιάσει στην μικρή οθόνη της Ελληνική πεζογραφία αντιμετωπίζοντας δεκάδες προκλήσεις που πυροδότησαν σκέψη και δημιούργησαν καινούργιες γνώσεις σε σχέση με το μέσο μας, δηλαδή την εικόνα. Εκτιμήσαμε την πολύπαθη Ελληνική γλώσσα που την προσβάλλουμε χρησιμοποιώντας συνεχώς ξενόγλωσσους όρους όπως «project» αντί «σχέδιο» ή «εγχείρημα» στερώντας το μυαλό μας από την αναγωγική σκέψη που πυροδοτεί ο λόγος, στερώντας μας την πολυδιάστατη δημιουργία εικόνων που προκαλούν οι λέξεις.

– Η λογοτεχνία επί σκηνής, μικρής και μεγάλης οθόνης, ανθεί ξανά. Η μυθοπλασία την συνάντησε και πάλι. Η ΕΡΤ το υπηρετεί. Για το κοινό αποτελεί ψυχαγωγία και μαζί διδαχή. Για έναν δημιουργό όπως εσείς, αποτελεί ανάγκη; Τελικά στερούμαστε, πλέον, μεγάλων σύγχρονων έργων;

Κάθε εποχή δημιουργεί μεγάλα έργα στην λογοτεχνία, την μουσική, στο θέατρο, στην μουσική, σε όλες τις Τέχνες. Δεν ζούμε μια δημιουργικά «φτωχή» εποχή. Νέοι άνθρωποι δημιουργούν εξαίσια έργα συνεχώς. Κάποια από αυτά είναι αριστουργηματικά. Επιλέξαμε όμως κλασσικού συγγραφείς διότι για να έρθουμε στο σήμερα πρέπει να γνωρίζουμε το χθές.

– Έχοντας σκηνοθετήσει μία πλειάδα σειρών και ταινιών, με τις υποθέσεις τους να εκτυλίσσονται σε διαφορετικές περιόδους της ιστορίας, ποιο κομμάτι της σας εμπνέει τελικά περισσότερο; Με ποιο θα θέλατε να καταπιαστείτε ξανά;

Θα ήθελα να καταπιαστώ με δύο χρονολογικά άκρα, το βαθύ παρελθόν, δηλαδή την Ελληνική μυθολογία και το απώτατο μέλλον, δηλαδή την κοινωνική επιστημονική φαντασία.

– Μιλήστε μας για την επιλογή των ηθοποιών στους βασικούς ρόλους της σειράς. Είδαμε ότι η έμπειρη Ρένια Λουιζίδου συμπράττει εδώ με την πρωτοεμφανιζόμενη Τζένη Καζάκου και τον Γιώργο Σαββίδη.

Ο τρόπος που αλληλοεπιλεγόμεθα, ηθοποιοί και σκηνοθέτης, είναι μαγικός. Διαβάζεις ένα κείμενο, σενάριο, και ξέρεις ότι για αυτόν τον ρόλο ο τάδε ή η δείνα είναι μοναδική επιλογή, δεν θα μπορούσε να είναι κανείς άλλος. Το ίδιο συμβαίνει με γνωστούς ηθοποιούς αλλά και με νέα παιδιά.

– Ποια εκτιμάται ότι είναι τα βασικά «συστατικά» εκείνα, που θα μας κάνουν να «ταξιδέψουμε» με τον «Βαρδιάνο στα Σπόρκα»;

Η συγκίνηση και το χιούμορ που εναλλάσσονται από τον Παπαδιαμάντη σε σοφές δοσολογίες, η αγωνία για την έκβαση της ιστορίας.

– Έρχονται όμως κι άλλες δύο σειρές εποχής «δια χειρός» σας, στην ΕΡΤ. 

Μίνι σειρες των τεσσάρων επεισοδίων η κάθε μία, για να ακριβολογούμε. Η μία βασισμένη στο διήγημα του Γεωργίου Βιζυηνού «Ποιος Ήτον ο Φονεύς του Αδελφού μου» και η άλλη στο διήγημα της Γαλάτειας Καζαντζάκη «Κρίσιμες Στιγμές».

Το trailer του «Βαρδιάνου στα σπόρκα»

Φωτογραφικό υλικό από τα γυρίσματα της σειράς

Η Ρένια Λουιζίδου και ο Κώστας Χατζούδης στα γυρίσματα της σειράς

Από αριστερά, ο Μανώλης Μαμαλάκης, ο Παύλος Κουρτίδης και η Τζένη Καζάκου

Από αριστερά, ο Νίκος Σαμουρίδης και ο Σταμάτης Τζελέπης

H Παρή Τρίκα (μπροστά) και η Αλεξάνδρα Τζουανάκη (πίσω)

Ο σπουδαίος διηγηματογράφος Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης ενέπνεε και συνεχίζει να εμπνέει δημιουργούς, που αποδίδουν τα σπουδαία κληροδοτήματά του στο θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση.

Σχετικό αφιέρωμα του ertnews.gr: «Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης στις Τέχνες: Επί σκηνής, μεγάλης και μικρής οθόνης»

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ