Ρακόρ / Continuity: Έκθεση της γλύπτριας Ντόρας Οικονόμου στο Ολύμπια

Ο Δήμος Αθηναίων παρουσιάζει την ατομική έκθεση Ρακόρ / Continuity της γλύπτριας Ντόρας Οικονόμου στο φουαγιέ του Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» από τις 13 Μαΐου έως τις 26 Ιουνίου. Η έκθεση διοργανώνεται από τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων και περιλαμβάνει μια επιλογή έργων από το 2002 μέχρι σήμερα.

Οι ατομικές εκθέσεις της Ντόρας Οικονόμου έχουν συνήθως αυτοβιογραφικό χαρακτήρα. Αντλώντας έμπνευση από προσωπικές εμπειρίες, διαβάσματα και ακούσματα, το περιβάλλον εργασίας της, τα τοπία, τις πόλεις που ζει και ταξιδεύει, τις σχέσεις της και τους ανθρώπους που συναντά και συναναστρέφεται, δημιουργεί έργα που αποδομούν την ταυτότητά της.

Dora Economou_The Horror, The Horror 2014. Pumice, paint_Ελαφρόπετρα, χρώμα

Για την Οικονόμου τα υλικά έχουν μια φετιχιστική διάσταση. Τη γοητεύει η σχέση των υλικών, το πώς αυτά ενώνονται μεταξύ τους, τι ιστορίες μπορούν να διηγηθούν. Ένα ωραίο μπλε ύφασμα, που αλληλεπιδρά με την υφή, συμβολίζει τον παράδεισο και είναι ικανό να την κάνει να νιώσει ευτυχισμένη. Οι αναφορές της επίσης παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γλυπτική της καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα πηγών: ενδεικτικά, στα έργα της συναντάμε αναφορές στους Sonic Youth, Leonard Cohen, Paul Claudel, Cure, Fassbinder, Hermann Broch, Joseph Conrad, Λένα Πλάτωνος, Rosa Luxemburg, Mark Twain, Jerome Charyn, William Gibson και Pina Bausch.

Dora Economou_Timepieces And Time 2014. Folding wooden rules_ Σπαστό ξύλινο μέτρο

Δεν είναι τυχαίο ότι η καλλιτέχνης επέλεξε έναν κινηματογραφικό όρο («ρακόρ») που δηλώνει τη σύνδεση, το ομαλό πέρασμα από ένα πλάνο σε άλλο, για να τιτλοφορήσει την έκθεσή της στο θέατρο Ολύμπια, όπου παρουσιάζει μια επιλογή έργων από την έως τώρα πορεία της.

Η γλυπτική της Ντόρας Οικονόμου είναι η καταγραφή ενός ατέρμονου ταξιδιού – το ταξίδι μιας εργάτριας της τέχνης. Η γλυπτική της αποθεώνει τη δύναμη της παρατήρησης και το συνεχές του χρόνου. Στα έργα της οι αφηγήσεις άλλων δημιουργών συμπλέκονται με τις προσωπικές της εμπειρίες, ενώ παράλληλα η ίδια συνομιλεί με λογοτεχνικούς ήρωες: τον Βαρόνο Μινχάουζεν, τον Φιλέα Φογκ, την Έιμυ Φόστερ.

Η γλυπτική της Ντόρας Οικονόμου μοιραία λοιπόν έχει πάρει πολλαπλές μορφές: από αντικείμενο έγινε κείμενο, από επιγραφή έγινε φωτογραφία, για να καταλήξει στίχος από αγαπημένο τραγούδι.

Η Ντόρα Οικονόμου σημειώνει για τα έργα της:

«Μου αρέσει να δουλεύω με τα χέρια μου. Χρησιμοποιώ υλικά καλλιτεχνίας αλλά και άλλα βιομηχανικά υλικά και αναλώσιμα. Καθοδηγούμενη από το προφίλ του υλικού, φτιάχνω αντικείμενα που αποσκοπούν να καταστήσουν τη διαδικασία εμφανή στην τελική τους μορφή. Πειραματίζομαι με την αντικατάσταση ενός υλικού με ένα άλλο και την επεξεργασία ενός υλικού με τρόπους που προορίζονται για ένα άλλο. Δανείζομαι στοιχεία, υλικά και τεχνικές από διαφορετικά πεδία τα οποία προσπαθώ να αποδεσμεύσω από το αρχικό τους πλαίσιο και σκοπό, και να προσαρμόσω στην προσωπική μου πρακτική. Αγαπάω τη λογοτεχνία, τη μυθολογία, τη γραπτή και προφορική παράδοση, και επιχειρώ να προσεγγίσω την εικαστική δημιουργία από την οπτική γωνία της ιστοριοποιού.

Σκέφτομαι τα υλικά ως χαρακτήρες: οι διαδικασίες είναι η γραμματική που τα κάνει λέξεις, ο ρυθμός μεταξύ των μορφών και των παύσεων είναι το συντακτικό, οι τίτλοι -τους οποίους θεωρώ αναπόσπαστο μέρος του έργου- είναι τα σημεία στίξης. Με απασχολεί το ζήτημα της μετάφρασης μεταξύ διαφορετικών γλωσσών, πολιτισμών και επιστημονικών κλάδων και ερευνώ εάν η οπτική κουλτούρα θα μπορούσε να αντισταθμίσει το νοηματικό και βιωματικό κενό που δημιουργείται».

Λίγα λόγια για τη δημιουργό

Η Ντόρα Οικονόμου γεννήθηκε στην Αθήνα (1974), όπου ζει και εργάζεται. Είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας και του Pratt Institute (Μπρούκλιν). Έχει εκθέσει σε ιδρύματα και μουσεία, όπως: Cranbrook Art Museum, Μίσιγκαν· Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων· Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα· Ίδρυμα Ωνάση, Αθήνα· Palinsesti, San Vito al Tagliamento· 2η και 3η Μπιενάλε της Αθήνας· Transmission, Γλασκώβη· Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Αθήνα· Artspace, Σίδνεϊ· 1st Saint-Tropez Cultural Summer.

Ατομικές παρουσιάσεις της δουλειάς της περιλαμβάνουν: Sun Rises Sun Sets (με την Ellen Gallagher), Akwa Ibom, Αθήνα και Shimmer, Rotterdam (2021)· Eyes Without A Face,  Saigon, Αθήνα (2021)· Pangrams and Slogans και Representation, Radio Athènes, Αθήνα (2020 και 2019)· Mountains & Valleys, Francoise Heitsch Gallery, Μόναχο (2016)·  Naturalist, Ribot arte cotemporanea, Μιλάνο (2015)· PREDEAL, The Breeder, Αθήνα (2014)· A Modern Hug, Françoise Heitsch gallery, Μόναχο (2014)· Δεσποινίς ετών 39, Βουλής 35, Αθήνα (2013)· Πολύ κοντά στην πηγή της παραγωγής (2011), Δεκαπενταύγουστος (2008) και Η Χαμένη τιμή της Ντόρας Οικονόμου (2006), Loraini Alimantiri GazonRouge, Αθήνα.

Έχει συνεργαστεί με την ομάδα θεατρικής και εικαστικής περφόρμανς Nova Melancholia και τον χορευτή-χορογράφο Κώστα Τσιούκα.

Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ.

Η έκθεση Ρακόρ/ Continuity συμμετέχει στο This is Athens City Festival του Δήμου Αθηναίων, καθώς και στο Gallery Walk, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις 12 και 13 Μαΐου και διοργανώνουν ο ΠΣΑΤ και η Art Athina σε συνεργασία με το Athens Culture Net του Δήμου Αθηναίων.

Πληροφορίες έκθεσης

Εγκαίνια: Παρασκευή 13 Μαΐου, 17:00-21:00

Διάρκεια έκθεσης: 13 Μαΐου – 26 Ιουνίου 2022

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή 11:00 – 19:00, Σάββατο – Κυριακή 10:00 – 15:00, Δευτέρα κλειστά.

Χώρος: Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας», Ακαδημίας 59, Αθήνα

Πληροφορίες: 210 3642540 |www.opanda.gr

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Η είσοδος στον χώρο γίνεται σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα.

Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την παραμονή του κοινού στον εκθεσιακό χώρο.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ