Στη συνέντευξή της στο ERTnews, η Κίρα Γρηγοριάδου εκπαιδευτικός, εκπαιδεύτρια γονέων και πολίτης του κόσμου μοιράζεται τις εντυπώσεις και τις σκέψεις της από το πρόσφατο εκπαιδευτικό της ταξίδι στην Ιαπωνία.
Με αφορμή το ερώτημα της καθαριότητας και του σεβασμού στα σχολεία, αλλά και μέσα από το διαρκές της ενδιαφέρον για τα συστήματα εκπαίδευσης παγκοσμίως, η Κίρα Γρηγοριάδου αναδεικνύει τις πολιτισμικές διαφορές, τις κοινές αξίες και τις δυνατότητες προσαρμογής ορισμένων πρακτικών στο ελληνικό σχολείο. Η συνέντευξη αυτή είναι το απόσταγμα μιας διαδρομής γεμάτης εμπειρίες, από τη Φινλανδία έως την Ιαπωνία, με σταθερή πυξίδα την εξέλιξη του παιδιού και της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Πώς ερμηνεύετε τη σημασία της καθημερινής συμμετοχής των μαθητών στην οργάνωση του σχολείου;
«Στην Ιαπωνία τα παιδιά δεν είναι απλά υπεύθυνα για την οργάνωση του σχολείου, αλλά και για την καθαριότητα, ακόμη και των τουαλετών. Χρησιμοποιούν ειδικά σκουφάκια για να μην εισχωρεί σκόνη στα μαλλιά τους. Η ανακύκλωση γίνεται με μεγάλη προσοχή, ακόμα και τα κουτάκια γάλατος πλένονται και διπλώνονται από τα ίδια τα παιδιά. Αυτό αντανακλάται και στην κοινωνία, όπου οι πολίτες καθαρίζουν τους δρόμους και δεν υπάρχουν σκουπιδοτενεκέδες. Οι ξένοι, ακόμα και οι τουρίστες, προσαρμόζονται σε αυτή την κουλτούρα.»
Ποιο θεωρείτε πως είναι το πιο ισχυρό παιδαγωγικό στοιχείο του ιαπωνικού σχολείου;
«Η Ιαπωνία βασίζει την εκπαίδευσή της στον σεβασμό, που αντικατοπτρίζει όλη την κοινωνία. Τα σχολεία έχουν ανοιχτούς χώρους διδασκαλίας, όπου τα παιδιά διδάσκονται να σέβονται τους συμμαθητές και τον χώρο. Η λεπτομέρεια, όπως μπάλες τέννις στις καρέκλες για να μην κάνουν θόρυβο, δείχνει πόσο σοβαρά παίρνουν τον σεβασμό. Επίσης, η αυτονομία των παιδιών είναι σημαντική: ακόμα και παιδιά πρώτης δημοτικού καθαρίζουν το χώρο τους και τις τουαλέτες, και μεταφέρουν μόνα τους το φαγητό τους.»
Πιστεύετε ότι η μεγάλη έμφαση που δίνει η Ιαπωνία στην ομάδα και στη συλλογική πρόοδο θα μπορούσε να εφαρμοστεί στην ελληνική κοινωνία;
«Για να πετύχει κάτι τέτοιο, πρέπει να σεβαστούμε την ιστορία και την κουλτούρα μας. Οι Ιάπωνες αγαπούν τους κανόνες και το συναίσθημα της ομάδας, ενώ οι Έλληνες εκτιμούν τη μοναδικότητά τους. Αυτό ίσως πηγάζει από την ιστορική αντίδραση στην επιβολή κανόνων. Ωστόσο, ο σεβασμός στους μεγαλύτερους και η συνοχή της ομάδας που κάποτε υπήρχαν στην Ελλάδα, θα ήταν ωραίο να ξαναέρθουν. Είναι θλιβερό να βλέπουμε την έλλειψη σεβασμού, όπως στα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπου δεν σηκώνεται κανείς για μια ηλικιωμένη.»
Κίρα Γρηγοριάδου
Είναι εκπαιδευτικός και εκπαιδεύτρια γονέων με διεθνή εμπειρία σε τέσσερις χώρες και βαθιά γνώση διαφορετικών εκπαιδευτικών συστημάτων. Μετά από 13 χρόνια εργασίας στο φημισμένο φινλανδικό εκπαιδευτικό μοντέλο, ίδρυσε την εταιρεία Kira Edu, συνεχίζοντας το προσωπικό της ταξίδι μάθησης με στόχο τη βελτίωση της εκπαίδευσης και της παιδαγωγικής στην Ελλάδα.Διαθέτει πέντε πτυχία, μιλάει πέντε γλώσσες και έχει συνεργαστεί με παιδιά ηλικίας από 1 έως 18 ετών, με γονείς και επαγγελματίες του χώρου. Πιστεύει ότι η γνώση είναι ένα διαρκές ταξίδι και πως πάντα υπάρχει κάτι καινούργιο να μάθουμε.
Συνέντευξη & επιμέλεια κειμένου :
στο ERTnews
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος