Οι υψηλές διεθνείς ενεργειακές τιμές βάζουν «φωτιά» στα καύσιμα στην Ελλάδα

Σε νέο υψηλό ιστορικό κινείται η τιμή του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές, στη σκιά της ρωσο-ουκρανικής κρίσης αλλά και των μειωμένων αποθεμάτων, ρεκόρ το οποίο καταγράφεται στο ακέραιο στην αντλία. Μέσα σε 4 ημέρες η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης αυξήθηκε κατά 5,4% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 9,17%.

Ειδικότερα η τιμή του αμερικανικού αργού έσπασε το φράγμα των 91 δολαρίων το βαρέλι για πρώτη φορά από τον Οκτώβριο του 2014, ενώ και η τιμή του Μπρεντ βορείου θάλασσας εξακολουθεί να κινείται σε υψηλά επταετίας στα 92,2 δολάρια ανά βαρέλι.

Οι υψηλές διεθνείς ενεργειακές τιμές αποτυπώνονται ξεκάθαρα στις αντλίες στην ελληνική αγορά. Στην Ελλάδα, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έφτασε τα 1,841 ευρώ το λίτρο, σπάζοντας το ρεκόρ όλων των εποχών που κρατούσε από τον Αύγουστο του 2012.

Η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης έφθασε τα 1,582 ευρώ από 1,481 στις 31 Δεκεμβρίου, με την αύξηση να αγγίζει το 6,8%. Την ίδια ώρα, η μέση τιμή του υγραερίου κίνησης υπολογίζεται στα 1,046 ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 5,2% μέσα σε έναν περίπου μήνα. Το πετρέλαο θέρμανσης “καίει” καθώς από τις 31 Δεκεμβρίου καταγράφεται αύξηση της τάξης του 9,7%, με μέση τιμή στα 1,24 ευρώ!

Οι υψηλές διεθνείς ενεργειακές τιμές βάζουν «φωτιά» στα καύσιμα στην Ελλάδα

“Φωτιά” έχει πάρει και η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, καθώς η μέση τιμή της αγγίζει τα 1,84 ευρώ. Η υψηλότερη μέση τιμή στη χώρα καταγράφεται στις Κυκλάδες με 2,04 ευρώ το λίτρο και ακολουθούν τα Δωδεκάνησα με 1,98 ευρώ και η Ευρυτανία με 1,94 ευρώ.

Η πτώση της κίνησης στα πρατήρια βενζίνης φτάνει κοντά στο 30% είπε το πρωί μιλώντας στην ΕΡΤ η πρόεδρος των Βενζινοπωλών Αττικής Μαρία Ζάγκα. “Τα πράγματα είναι δύσκολα και καθόλου ευοίωνα. Όσο η τιμή του βαρελιού brent ανεβαίνει, ανεβαίνει και η μέση τιμή της αμόλυβδης” τόνισε προσθέτοντας ότι η τιμή έχει ανέβει και στο πετρέλαιο θέρμανσης, ενώ ο κόσμος παραγγέλνει μικρές ποσότητες γιατί οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν πάει στα ύψη, όπως και του ηλεκτρικού ρεύματος. “Τα ¾ της τιμής των καυσίμων είναι φόρος” σημείωσε.

«Η βενζίνη ακριβαίνει κα φτάνει σε πολύ μεγάλα ύψη, και αυτό αφορά και τους φτωχούς και τους πλούσιους», τόνισε ο βουλευτής της ΝΔ και πρώην υπουργός, Κώστας Τζαβάρας, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Με τούτα και μ’ εκείνα» με τον Φώτη Παπούλια.

Οι υψηλές διεθνείς ενεργειακές τιμές βάζουν «φωτιά» στα καύσιμα στην Ελλάδα

Ορατές οι επιπτώσεις στις ανατιμήσεις βασικών καταναλωτικών αγαθών

Ορατές βέβαια είναι οι επιπτώσεις και στις ανατιμήσεις βασικών καταναλωτικών αγαθών. Έτσι, η κυβέρνηση κινείται σε δύο άξονες, προκειμένου να στηρίξει επιχειρήσεις και νοικοκυριά από το κύμα των ανατιμήσεων. Αφενός προχωρά σε φοροελαφρύνσεις για να αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών και να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις έκτακτες δυσκολίες και αφετέρου δίνει έκτακτα επιδόματα.  Για το λόγο αυτό μέχρι στιγμής έχουν ληφθεί μέτρα ύψους 1,4 δις, ενώ άλλα 400 εκατομμύρια ευρώ ανακοινώθηκαν για την απορρόφηση των αυξήσεων στην ενέργεια, σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις για τον Ιανουάριο.

Όπως ανέφερε η αναπληρώτρια κυβερνητική εκπρόσωπος, Αριστοτελία Πελώνη στο Πρώτο Πρόγραμμα τα μέτρα λαμβάνονται ανάλογα με τις ανάγκες και τις προτεραιότητες, χωρίς να υπονομεύεται η δημοσιονομική ισορροπία. Εξήγησε δε ότι το οικονομικό επιτελείο δεν προχωρά σε μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, γιατί μια ενδεχόμενη μείωση του ΕΦΚ θα είχε τεράστια επίπτωση στην εκτέλεση του προϋπολογισμού. “Το θέμα της ακρίβειας και ειδικά της ενεργειακής είναι ένα διεθνές φαινόμενο. Είναι μια εξωγενής κρίση για την οποία η κυβέρνηση έλαβε πρωτοβουλίες και μέτρα από την πρώτη στιγμή” δήλωσε η κα Πελώνη.

Πάντως ο Υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας σε συνέντευξη του σήμερα στα Παραπολιτικά άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέα μέτρα φοροελάφρυνσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων επαναξιολογώντας τις επιπτώσεις από την υγειονομική και ενεργειακή κρίση ανάλογα βέβαια με το δημοσιονομικό χώρο. «Θα πάρουμε κι άλλα μέτρα που θα ανακοινωθούν συλλογικά από την κυβέρνηση» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Περισσότερο από κάθε άλλη φορά, είναι επιτακτική η ανάγκη της μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης των καυσίμων. Μάλιστα, όπως έχει καταγραφεί, τα δημόσια έσοδα από τον ΦΠΑ είναι σημαντικά αυξημένα, εξαιτίας της εξαιρετικά υψηλής τιμής των καυσίμων, με αποτέλεσμα σε σύγκριση με πέρυσι, η αύξηση των κρατικών εσόδων να αγγίζει τα 10 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο. Πρέπει να λάβετε υπόψη σας επίσης, ότι οι πολίτες χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους και αποφεύγουν τον συνωστισμό των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, όχι γιατί είναι πλούσιοι, όπως ατυχώς ειπώθηκε, αλλά διότι προσπαθούν να προφυλαχτούν από την πανδημία” αναφέρει σε επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομικών η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων.

«Η βενζίνη ακριβαίνει κα φτάνει σε πολύ μεγάλα ύψη, και αυτό αφορά και τους φτωχούς και τους πλούσιους», τόνισε ο βουλευτής της ΝΔ και πρώην υπουργός, Κώστας Τζαβάρας, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα. Για την άρνηση του οικονομικού επιτελείου να προχωρήσει σε μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, εξέφρασε την πεποίθηση ότι η κυβέρνηση έχει να αντιμετωπίζει μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για το κύμα της ακρίβειας, το οποίο, όπως είπε, «μπορεί να είναι προσωρινό, αλλά θα κρατήσει πάρα πολύ από ότι φαίνεται».

Ρεπορτάζ: Κωνσταντίνα Δημητρούλη

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος