Η Γενιά Χ, όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1965 και 1980, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους μοχλούς κατανάλωσης παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της NielsenIQ (NIQ) σε συνεργασία με το World Data Lab (WDL).
Η έκθεση με τίτλο «The XFactor: Πώς η Γενιά Χ οδηγεί αθόρυβα τρισεκατομμύρια σε καταναλωτικές δαπάνες» αποκαλύπτει ότι οι Έλληνες καταναλωτές αυτής της γενιάς ευθύνονται για περίπου το 25% της συνολικής κατανάλωσης στη χώρα, ποσοστό ελαφρώς υψηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο (24%). Σε διεθνές επίπεδο, η Γενιά Χ διαχειρίζεται αγοραστική δύναμη 15,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, σχεδόν διπλάσια από τη συνολική κατανάλωση της Κίνας, με την ετήσια δαπάνη τους να προβλέπεται ότι θα φτάσει τα 23 τρισεκατομμύρια έως το 2035.
Οι καταναλωτικές τάσεις της Γενιάς Χ στην Ελλάδα
Την επόμενη πενταετία, οι δαπάνες της Γενιάς Χ στη χώρα μας αναμένεται να αυξηθούν σε τρεις βασικούς τομείς:
- Τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά
- Προϊόντα ομορφιάς
- Αλκοολούχα ποτά
Σύμφωνα με τον Βάιο Δημοράγκα, διευθύνοντα σύμβουλο της NIQ για την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, «η Γενιά Χ στην Ελλάδα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην καταναλωτική οικονομία. Πολλοί εξισορροπούν τις ανάγκες των παιδιών και των ηλικιωμένων γονιών τους, ενώ συνεχίζουν να δαπανούν τόσο σε βασικά όσο και σε lifestyle προϊόντα».
Αντίστοιχα, ο Wolfgang Fengler, συνιδρυτής και CEO του World Data lab, υπογράμμισε ότι η συγκεκριμένη γενιά λειτουργεί ως «CFO τριών γενιών, της δικής τους, των παιδιών τους και των γονιών τους, διαχειριζόμενη τρισεκατομμύρια σε δαπάνες».
Στάση απέναντι στις μάρκες και στα οικονομικά
Η έρευνα καταγράφει χαμηλή πίστη σε μεγάλα brands:
- Μόνο το 30% των Ελλήνων καταναλωτών (συμπεριλαμβανομένης της Γενιάς Χ) δηλώνει ότι προτιμά γνωστές μάρκες.
- Το 40% αγοράζει απλώς αυτό που χρειάζεται, χωρίς έμφαση στη μάρκα.
- Το 17% επιλέγει μικρότερα brands, ποσοστό υψηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο (13%).
Στα οικονομικά τους, οι Έλληνες της Γενιάς Χ εμφανίζονται ιδιαίτερα συντηρητικοί:
- Το 66% δηλώνει ότι διαθέτει χρήματα μόνο για τα βασικά (έναντι 46% παγκοσμίως).
- Μόνο το 3% αισθάνεται ότι μπορεί να ξοδεύει ελεύθερα (11% παγκοσμίως).
- Είναι λιγότερο πιθανό να αγοράσουν premium προϊόντα σε σχέση με άλλες γενιές.
Τεχνολογία και ψηφιακή ιδιωτικότητα
Η Γενιά Χ στην Ελλάδα είναι πιο επιφυλακτική απέναντι στην τεχνολογία συγκριτικά με την υπόλοιπη ΕΕ:
- Μόνο το 13% χρησιμοποιεί «έξυπνες» συσκευές για αυτόματες παραγγελίες (35% παγκοσμίως).
- Το 20% κάνει χρήση wearables για παρακολούθηση της συμπεριφοράς του (38% παγκοσμίως).
- Το 59% αποφεύγει να μοιράζεται προσωπικά δεδομένα online, λόγω ανησυχιών για την ιδιωτικότητα.
Παρά την επιφυλακτικότητα, η γενιά αυτή αποτελεί σημαντική ευκαιρία για τις εταιρείες τεχνολογίας και διαρκών αγαθών, με προϋπόθεση την έμφαση στην αξιοπιστία, τη διαφάνεια και την προστασία δεδομένων.
Το συμπέρασμα
Όπως επισημαίνει ο κ. Δημοράγκας, «παρά τη θετική μακροοικονομική πορεία της Ελλάδας, οι καταναλωτές της Γενιάς Χ παραμένουν προσεκτικοί και στρατηγικοί. Επηρεάζουν τις αγορές πολλών γενεών και είναι ενεργοί στο omnichannel εμπόριο. Η πίστη τους δεν κερδίζεται εύκολα, απαιτεί συνέπεια, εμπιστοσύνη και απτή αξία».
Η Γενιά Χ μπορεί να μην κάνει «θόρυβο», αλλά αποδεικνύεται η πιο σταθερή δύναμη στην κατανάλωση, με επιρροή που ξεπερνά τα σύνορα μιας μόνο γενιάς.
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος