Το θέατρο και οι επιθεωρήσεις του 1940 – Tα ρεμπέτικα που σατίριζαν τους Ιταλούς και ο ρόλος της Βέμπο

Για το πώς τραγουδιστές και ηθοποιοί στην έναρξη του ελληνοιταλικού πολέμου το 1940 περνούσαν πολιτικά μηνύματα μέσα από τα έργα τους προβάλλοντας τις νίκες των Ελλήνων και διακωμωδώντας τους εχθρούς μίλησε στην εκπομπή «Πρωΐαν σε είδον» ο Μιχάλης Γελασάκης, ραδιοφωνικός παραγωγός στο Δεύτερο Πρόγραμμα 103.7 της ΕΡΑ.

«Το αγαπάω το τραγούδι γενικά και το παρελθόν του και το παρόν του και παρακολουθώ όσο μπορώ να δω τι θα γίνει και στο μέλλον» ανέφερε ο μουσικός παραγωγός και ερευνητής της μουσικής παράδοσης.

Το θέατρο και οι επιθεωρήσεις του 1940 – Tα ρεμπέτικα που σατίριζαν τους Ιταλούς και ο ρόλος της Βέμπο

«Υπήρχε θέατρο και έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο το θέατρο και κατά τη διάρκεια του πολέμου, με το που ξεκινάει δηλαδή ο πόλεμος και ο κόσμος φεύγει στο μέτωπο να πολεμήσει και οι άνθρωποι μένουν πίσω, αλλά και μετέπειτα υπήρξε σημαντικό θέατρο», σημείωσε.

Το θέατρο και οι επιθεωρήσεις του 1940 – Tα ρεμπέτικα που σατίριζαν τους Ιταλούς και ο ρόλος της Βέμπο

Το θέατρο και οι επιθεωρήσεις του 1940

Μιλώντας με τους παρουσιαστές της εκπομπής, Φώτη Σεργουλόπουλο και Τζένη Μελιτά, τόνισε ότι οι ηθοποιοί της εποχής του ελληνοϊταλικού πολέμου αλλά και την περίοδο της Κατοχής κάνουν κυρίως αντίσταση.

«Έχουν συντονιστεί με το κλίμα της εποχής και προσπαθούν να εμψυχώσουν αφενός τους ανθρώπους που φεύγουν προς το μέτωπο και αργότερα στην Κατοχή κρατάνε ψηλά το ηθικό», πρόσθεσε.

Εξηγώντας τους πρωταγωνιστές των θεάτρων εξήγησε ότι ήταν κυρίως γυναίκες γιατί οι περισσότεροι άντρες είχαν φύγει να πολεμήσουν.

Το θέατρο και οι επιθεωρήσεις του 1940 – Tα ρεμπέτικα που σατίριζαν τους Ιταλούς και ο ρόλος της Βέμπο
Η τραγουδίστρια της νίκης, το σύμβολο του αγώνα κατά των κατακτητών, Σοφία Βέμπο, σε νεαρή ηλικία.

«Έκαναν πολλούς ρόλους που κανονικά θα έπρεπε να τους κάνουν άντρες, οι οποίοι όμως ήταν στο μέτωπο».

Το ελληνικό θέατρο από την έναρξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου τον Οκτώβριο του 1940, προσέφερε στον ελληνικό λαό ένα θέαμα γνήσιο και λαϊκό, συνδυάζοντας τη σάτιρα απέναντι στον επίδοξο κατακτητή με το γέλιο που είχε ανάγκη ο κόσμος. Οι συγγραφείς της επιθεώρησης μέσα σε μια νύχτα άλλαξαν τα νούμερα και τα πυρά τους στράφηκαν στον Μπενίτο Μουσολίνι και στους Ιταλούς, Τις παραστάσεις παρακολουθούσαν και πολλοί στρατιώτες που είχαν επιστρέψει τραυματισμένοι από το μέτωπο.

Το θέατρο και οι επιθεωρήσεις του 1940 – Tα ρεμπέτικα που σατίριζαν τους Ιταλούς και ο ρόλος της Βέμπο

Στο ΕΠΟΣ του 40 πολέμησαν αρκετοί πασίγνωστοι ηθοποιοί: Ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, ο Ντίνος Ηλιόπουλος, ο Νίκος Σταυρίδης, ο Μάνος Κατράκης, ο Παντελής Ζερβός και αρκετοί ακόμα άνθρωποι του πολιτισμού. Χώρια όσους με την κήρυξη του πολέμου έφυγαν για να πάνε να πολεμήσουν με το χαμόγελο στα χείλη.

Το θέατρο και οι επιθεωρήσεις του 1940 – Tα ρεμπέτικα που σατίριζαν τους Ιταλούς και ο ρόλος της Βέμπο


Στη μάχη κατά του Ιταλού κατακτητή είχαν μπει και οι συνθέτες του ρεμπέτικου τραγουδιού, αν και είχαν κυνηγηθεί για χρόνια από τον Ιωάννη Μεταξά. Σε μια νύχτα άλλαξαν τους στίχους των τραγουδιών, κάνοντάς τους περιπαιχτικά για τους Ιταλούς.

Η Σοφία Βέμπο βαφτίστηκε ως η τραγουδίστρια της Νίκης και υπήρξε ίσως η πιο μεγάλη ντίβα εκείνης της εποχής. Η φωνή της είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας μας. Κάθε παραμονή της εθνικής επετείου της 28η Οκτωβρίου 1940, το πρώτο άκουσμα είναι πάντα το «Παιδιά της Ελλάδος παιδιά»..

Πηγή: «Πρωΐαν σε είδον» | EΡΤ

Διαβάστε επίσης:

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος