Στον «εκκωφαντικό» απόηχο της διαδραστικής παράστασης μυστηρίου «ΕΚΕΙΝΗ» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής, «Aίθουσα: Γιάννης Μαρίνος»

Στον εκκωφαντικό απόηχο μιας παράστασης που μας μάγεψε, μας ταξίδεψε, μας έκανε να γελάσουμε, αλλά και να συγκινηθούμε, να παίξουμε σαν μικρά παιδιά και να ανακαλύψουμε τις δικές μας μυστικές δυνάμεις για να ξεπερνάμε τις δυσκολίες μας και πάνω απ’ όλα μας έδειξε μια άλλη προοπτική για την εκπαίδευση, πιο φωτεινή, πιο χαρούμενη, πιο συμπεριληπτική που δεν χρειάζεται ταμπέλες για να αγκαλιάσει την διαφορετικότητα! 

Μετά από δύο επιτυχημένες sold out εκδηλώσεις στο Θέατρο Art 63, η Δρ Χάρις Καρνέζη και η ομάδα του Γνωσιακού Συμπεριφορικού Δράματος (CBD), παρουσίασαν ξανά την περασμένη Κυριακή στις 24 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την διαδραστική παράσταση μυστηρίου «ΕΚΕΙΝΗ», στο πλαίσιο masterclass για τον αυτισμό.

Το CBDMasterclassμας έδωσε την ευκαιρία να διανύσουμε τη διαδρομή που καλείται να καλύψει ένα άτομο με αυτισμό, προκειμένου να επιβιώσει σε έναν φαινομενικά παράλογο κόσμο.

Μετά την αρχική ομιλία της Δρος Καρνέζη, η οποία παρουσίασε τις θεωρίες ερμηνείας του αυτισμού και τη δομή της πρωτοποριακής της μεθόδου, ακολούθησε η διαδραστική παράσταση «ΕΚΕΙΝΗ» που μας έδωσε τη μοναδική ευκαιρία να παρασυρθούμε σε ένα ταξίδι στη χώρα της φαντασίας. Περάσαμε πάνω από ετοιμόρροπες γέφυρες,  αναμετρηθήκαμε με θηρία, αντιμετωπίσαμε άγριες φυλές, βουτήξαμε σε φουρτουνιασμένες θάλασσες, αναποδογυρίσαμε πειρατικά καράβια και λύσαμε έξυπνους γρίφους, αποκωδικοποιώντας μαγικά λόγια, ώσπου ανακαλύψαμε τη λύση του μυστηρίου της εξαφάνισης «ΕΚΕΙΝΗΣ».

Στον «εκκωφαντικό» απόηχο της διαδραστικής παράστασης μυστηρίου «ΕΚΕΙΝΗ» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μετά την ολοκλήρωσή της παράστασης, η Δρ. Καρνέζη, ανέλυσε βήμα-βήμα τον σχεδιασμό της, εξηγώντας μας τον τρόπο που δημιουργήθηκε η κάθε δραστηριότητα ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των παιδιών στο φάσμα του αυτισμού. Η παράσταση ήταν ουσιαστικά ένα υπόδειγμα συνεδρίας, όπως αυτές που πραγματοποιούνται καθημερινά από θεραπευτές κι εμψυχωτές στο Κέντρο Γνωσιακού Συμπεριφορικού Δράματος, με ομάδες παιδιών.

Η συμμετοχή ήταν μεγάλη και ενθουσιώδης. Είδαμε ανθρώπους που ταξίδεψαν από όλη την Ελλάδα – την Κρήτη, τη Θεσσαλονίκη, την Εύβοια, τη Ρόδο, τη Σαντορίνη, ακόμα και την Κύπρο – να παρακολουθούν με αμείωτο ενδιαφέρον την ομιλία και να συμμετέχουν ενεργά  με κέφι και ενθουσιασμό, παίζοντας μαζί με την ομάδα του Γνωσιακού Συμπεριφορικού Δράματος κάθε στιγμή που τους δινόταν η ευκαιρία.

Λίγο πριν το τέλος του masterclass, ακολούθησαν συγκινητικές εξομολογήσεις θεραπευτών και εκπαιδευτικών που όλες κατέληγαν σε ένα κοινό αίτημα, το οποίο συνοψίζεται στην ακόλουθη φράση ενός εκπαιδευτικού από την Κρήτη: «Αυτή η μέθοδος θα έπρεπε να διδάσκεται στους εκπαιδευτικούς όλης της χώρας, κάθε βαθμίδας και ειδικότητας, όχι μόνο σε αυτούς που ασχολούνται με την ειδική αγωγή αλλά και όσους διδάσκουν σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Όλα τα παιδιά θα έπρεπε να κάνουν κάπως έτσι το μάθημα, όπως το είδαμε από εσάς σήμερα. Να είναι χαρούμενα, να παίζουν, να σκέφτονται και να θέλουν μόνα τους να μάθουν.»

Στο τέλος, η Δρ. Χάρις Καρνέζη, μας αποχαιρέτησε με κάποιους στίχους του Οδυσσέα Ελύτη από τον Μικρό Ναυτίλο, που όπως είπε, αποτυπώνουν το όραμα της μεθόδου της:  «Ό,τι μπόρεσα να αποχτήσω μια ζωή …το χρωστώ σ’ ένα είδος ειδικού θάρρους που μου ‘δωκεν η Ποίηση: να γίνομαι άνεμος για τον χαρταετό και χαρταετός για τον άνεμο, ακόμη κι όταν ουρανός δεν υπάρχει».

Σε έναν κόσμο τόσο σκληρό για τους ανθρώπους που είναι διαφορετικοί,  το να υπάρχει γι’ αυτούς ένας μικρός φάρος ασφάλειας, αποδοχής και ειλικρινούς χαράς, είναι -αν μη τι άλλο – ελπιδοφόρο. Ας ευχηθούμε το φως του να πολλαπλασιαστεί με την βοήθεια της πολιτείας. Το Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα πρέπει να μπει σε όλα τα σχολεία, πρέπει να γίνει εργαλείο στα χέρια κάθε εκπαιδευτικού. Ακόμα κι όταν ουρανός δεν υπάρχει.

Στον «εκκωφαντικό» απόηχο της διαδραστικής παράστασης μυστηρίου «ΕΚΕΙΝΗ» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Λίγα λόγια για το Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα (ΓΣΔ)

Τι είναι το  (ΓΣΔ); Πρόκειται για ένα νέο ψυχοπαιδαγωγικό μοντέλο βασισμένο σε επιστημονική μελέτη που πραγματοποιήθηκε στο πανεπιστήμιο Trinity της Ιρλανδίας και είναι ειδικά σχεδιασμένο για την αντιμετώπιση των κοινωνικών και επικοινωνιακών δυσκολιών που συχνά αντιμετωπίζουν παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση, υψηλής λειτουργικότητας αυτισμό (ΥΛΑ) και σύνδρομο Asperger. Το ΓΣΔ συνδυάζει για πρώτη φορά την τέχνη του θεάτρου με αρχές και τεχνικές από θεραπευτικές μεθόδους της ψυχολογίας, όπως η γνωσιακή και η συμπεριφορική.

Πώς λειτουργεί στην πράξη;

Τα παιδιά καλούνται να συμμετέχουν βιωματικά σε συναρπαστικές ιστορίες και να ξεπεράσουν μια σειρά δοκιμασίες, όπως να ανακαλύψουν τον χαμένο θησαυρό, να βρουν τον μαγικό τόπο με τα σοκολατένια ρυάκια, τα βουνά από παγωτό, τα ποτάμια της τσίχλας και τα δέντρα με τις καραμέλες, να πετάξουν με τα μαγικά χαλιά, να λύσουν τον γρίφο της εξαφάνισης του μικρού μάγου, να φτιάξουν τη δική τους επιχείρηση. Οι δοκιμασίες αυτές στοχεύουν να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες αλλά και να ξεπεράσουν προσωπικές δυσκολίες όπως φοβίες, άγχη, στερεοτυπίες, αντίσταση στην αλλαγή και έλλειψη αυτοπεποίθησης.

Ποια είναι η δημιουργός της μεθόδου:

Η Δρ. Χάρις Καρνέζη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε υποκριτική στη Δραματική Σχολή Αθηνών του Γιώργου Θεοδοσιάδη και δούλεψε επαγγελματικά ως ηθοποιός για δέκα χρόνια. Πήρε Μάστερ (MA) στο «Θέατρο στην Eκπαίδευση» από το University of Central England στο Birmingham και έκανε διδακτορικό με υποτροφία στο τμήμα ψυχολογίας του πανεπιστήμιο του Δουβλίνου, Trinity College Dublin.       

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος