Μεγάλη διάκριση για Έλληνες φοιτητές στο ευρωπαϊκό τουρνουά Debate «Budapest Open 2022»

Array

Πιστεύετε πως θα έπρεπε να υιοθετήσει κάποιος τη θρησκεία του συντρόφου του πριν παντρευτεί; Θα πρέπει να καταργηθεί το δικαίωμα στην άμβλωση; Είναι ηθικό να γίνεται ευθανασία; Πώς θα νιώθατε αν θα έπρεπε να υποστηρίξετε την αντίθετη άποψη από αυτή που πιστεύετε; Αυτό χρειάζεται συχνά να κάνουν όσοι συμμετέχουν σε ρητορικούς ομίλους.

Η Μαριλένα Χατζηκώστα, φοιτήτρια της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΕΜΠ), και ο Γιώργος Αραβώσης, φοιτητής της Νομικής σχολής Αθηνών, όχι απλώς το έκαναν με επιτυχία, αλλά κατάφεραν να κατακτήσουν την 2η θέση στο πανεπιστημιακό τουρνουά debate «Budapest Open 2022», που έλαβε χώρα στη Βουδαπέστη στις 27 Νοεμβρίου 2022, υπό την αιγίδα του Budapest Debate Union.

Σε άμεση επικοινωνία του ertnews.gr με τους δύο φοιτητές, έγινε μια παρουσίαση της έννοιας του Debate, της ενασχόλησης των δύο φοιτητών με αυτό, καθώς και της συμμετοχής και εμπειρίας τους στο εν λόγω τουρνουά.

Μεγάλη διάκριση για Έλληνες φοιτητές στο ευρωπαϊκό τουρνουά Debate «Budapest Open 2022»

Ένα πνευματικό «άθλημα»

Το Debate αποτελεί έναν αγώνα λόγου και επιχειρημάτων μεταξύ δύο αντιμαχόμενων ομάδων πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα. Δίνεται ουσιαστικά μια διατύπωση-άποψη, και δύο αντίπαλες πλευρές καλούνται να την υπερασπιστούν ή να την διαψεύσουν αντίστοιχα.

Όπως μας εξηγεί ο Γιώργος Αραβώσης: «Υπάρχει μια διεθνής κοινότητα φοιτητών που δίνει ραντεβού σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο, διαδικτυακά ή ζωντανά, για να παίξουν μεταξύ τους «Debate». Το ανταγωνιστικό debate είναι ένα πνευματικό «άθλημα», όπως το σκάκι, στα πλαίσια του οποίου δύο «αντίπαλες» ομάδες επιχειρηματολογούν υπέρ ή κατά ενός θέματος. Σε αντίθεση με έναν τσακωμό μεταξύ φίλων ή μια μάχη σε τηλεπαράθυρα, στο Debate υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες που ορίζουν ολόκληρη την ροή ενός «αγώνα», από τον ρόλο και τον χρόνο των ομιλητών, έως και την δυνατότητα να κάνουν ερωτήσεις».

«Οι ομιλητές κρίνονται αποκλειστικά με βάση την λογική συνοχή των επιχειρημάτων τους, και όχι από άλλους εξωτερικούς παράγοντες. Είναι σαν την πολιτική, όπως τουλάχιστον αυτή θα έπρεπε να είναι στην καθημερινή πρακτική της. Επίσης, οι διαγωνιζόμενοι καλούνται να ξεχάσουν κάθε ιδεολογική τους αγκύλωση, λαμβάνοντας τυχαία την πλευρά του θέματος που θα υποστηρίξουν κάθε φορά», πρόσθεσε η Μαριλένα Χατζηκώστα.

Μεγάλη διάκριση για Έλληνες φοιτητές στο ευρωπαϊκό τουρνουά Debate «Budapest Open 2022»
Mohamed Hassan / Pixabay

Οι τεχνικές με τις οποίες μπορεί να υπερτερήσει μια ομάδα έναντι μιας άλλης, παρουσιάζουν και αυτές ενδιαφέρον. Για την ορθή έκθεση των επιχειρημάτων, ο Γιώργος αναφέρει: «Όταν στήνουμε ένα επιχείρημα, μαθαίνουμε ένα πολύ βασικό πράγμα: Πρέπει να προσπαθήσεις να αποδείξεις αφενός ότι το επιχείρημα σου ισχύει, και αφετέρου ότι το επιχείρημα σου είναι σημαντικό. Οι πυλώνες της αποδεικτικότητας και της σημαντικότητας ενός επιχειρήματος είναι βασικοί για την επικυριαρχία του μέσα στον ρητορικό αγώνα.»

Η Μαριλένα από την άλλη πλευρά μας εξήγησε πώς αντικρούει κανείς ένα επιχείρημα: «Αναφορικά με τις τεχνικές αντιμετώπισης ενός επιχειρήματος, γενικώς δεν επιτελείται επίθεση στο ήθος του αντιπάλου, ούτε επίκληση σε αυθεντία κλπ. Γίνεται, σχεδόν κατ’ αποκλειστικά, επίκληση στη λογική. Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποιες μέθοδοι ώστε να αντικρούσεις ένα επιχείρημα, όπως η στοχευμένη υποτίμηση της σημαντικότητας και του κύρους του επιχειρήματος της αντίπαλης ομάδας, ή ο χαρακτηρισμός των αντίπαλων επιχειρημάτων ως άτοπων και η παρουσίαση των αδυναμιών τους».

«Σε κάθε περίπτωση, πρέπει πάντα να προσέχεις ότι ο άλλος δεν έχει αποδείξει ότι κάτι ισχύει ή ότι κάτι είναι σημαντικό. Και οι δύο περιπτώσεις, είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν από τον αντίπαλο και να αντικρουσθούν», συμπληρώνει ο Γιώργος.

Η αφορμή ενασχόλησης με το Debate

Η ενασχόληση με το Debate, και στους δύο φοιτητές ξεκίνησε από μικρή ηλικία, οδηγώντας μάλιστα και στη συμμετοχή τους στην εθνική ομάδα. «Την ενασχόληση με το debate την ξεκίνησα με παρότρυνση καθηγήτριας Αγγλικών στο γυμνάσιο. Συνέχισα να ασχολούμαι γιατί μου άρεσε το κλίμα στους διαγωνισμούς και τα περίπλοκα θέματα τα οποία έμαθα να αναλύω. Δυστυχώς τις δυο χρονιές που ήμουν στην εθνική ομάδα, είχαμε την πανδημία του Covid και έγινε εξ αποστάσεως» δήλωσε η Μαριλένα Χατζηκώστα η οποία και συμμετέχει πλέον στους Ρητορικούς ομίλους του Deree και του ΟΠΑ. «Σκέφτομαι να ξεκινήσω και έναν ρητορικό όμιλο και στο Πολυτεχνείο», πρόσθεσε.

«Το σχολείο μου έδωσε την ευκαιρία να ασχοληθώ με το Debate από μικρή ηλικία και πραγματικά «έφαγα κόλλημα», μέχρι που ως μέλος της εθνικής ομάδας εκπροσώπησα την χώρα μας στο Παγκόσμιο Σχολικό Πρωτάθλημα Debating στην Ταϊλάνδη», μας είπε και ο Γιώργος Αραβώσης. «Πλέον είμαι μέλος της οργανωτικής ομάδας του Ρητορικού Ομίλου Νομικής Αθηνών».

Μεγάλη διάκριση για Έλληνες φοιτητές στο ευρωπαϊκό τουρνουά Debate «Budapest Open 2022»
Elissa Garcia / Unsplash

Budapest Open 2022

Στην περιγραφή του πρωταθλήματος «Budapest Open 2022» προχώρησαν οι δύο φοιτητές, παρουσιάζοντας, όχι μόνο τα στοιχεία του εν λόγω διαγωνισμού, αλλά και τις συνθήκες που επικράτησαν κατά τη συμμετοχή τους σε αυτόν, την επιτυχία και τις εμπειρίες τους. «Πρόκειται για ένα διεθνές πανεπιστημιακό τουρνουά Debate που οργανώνεται εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες από τον σύλλογο Debater της Ουγγαρίας. Έλαβαν μέρος περίπου 100 ομάδες από πολλά πανεπιστήμια της Ευρώπης, όπως Ολλανδία, Γερμανία, Σουηδία, Αγγλία, Σερβία, Ρουμανία» ανέφεραν οι δύο φοιτητές, τονίζοντας πως ο διαγωνισμός αυτός έχει ξεχωριστή σημασία, καθώς, σύμφωνα με τα λόγια του διοργανωτή: «Προάγει την κριτική σκέψη και τον διάλογο σε μια χώρα που αυτό γίνεται όλο και πιο δύσκολο».

«Γενικά «κυνηγάμε» τέτοιου είδους διαγωνισμούς, πηγαίνουμε και οι δύο σε όσους περισσότερους μας επιτρέπουν τα προγράμματά μας. Εμείς κατεβήκαμε ως μέλη του ομίλου ρητορικής του Deree, ενώ υπήρξε και αποστολή από τον ρητορικό όμιλο του ΟΠΑ. Η επιλογή για την εκπροσώπηση του πανεπιστημίου έγινε με «δοκιμαστικά» εντός του ομίλου».

Ποια όμως είναι η διαδικασία του διαγωνισμού; Η Μαριλένα Χατζηκώστα μας εξήγησε: «Ο διαγωνισμός αποτελείται από 5 προκριματικούς γύρους, τον ημιτελικό, και τον τελικό, όπου όλοι πραγματοποιήθηκαν την ίδια ημέρα. Τα θέματα αφορούσαν από οικονομικά και διεθνείς σχέσεις μέχρι υπαρξιακά ερωτήματα. Κληθήκαμε για παράδειγμα να επιχειρηματολογήσουμε από το αν η κεντρική τράπεζα θα πρέπει να δρα σαν δανειστής έσχατης ανάγκης για τις εταιρείες κρυπτονομισμάτων, μέχρι το αν θα έπρεπε να υιοθετήσει κάποιος τη θρησκεία του συντρόφου του πριν παντρευτεί».

Και ο Γιώργος Αραβώσης συμπλήρωσε: «Το δύσκολο κομμάτι του Debate είναι πως η πλευρά και το θέμα που καλείσαι να υποστήριξεις είναι τυχαία, ενώ παρέχονται μόνο 15 λεπτά προετοιμασίας». Ανέφερε χαρακτηριστικά πως μέσα σε αυτό το τέταρτο πρέπει κανείς να τρέξει από την αίθουσα ανακοινώσεων στο δωμάτιο που γίνεται το Debate ώστε να μην χάσει χρόνο. «Φτάνεις λαχανιασμένος, με την πίεση να σκεφτείς την στρατηγική που πρέπει να επιλέξεις, να στήσεις τα επιχειρήματα σου γύρω από αυτή, να σκεφτείς τα πιθανά επιχειρήματα της άλλης πλευράς και τις απαντήσεις σου σε αυτά, να σκεφτείς ιστορικά παραδείγματα που μπορεί να είναι σχετικά με το θέμα, καθώς και ρητορικά σχήματα που μπορούν να κάνουν τον λόγο σου λιγότερο τεχνικό και «βαρετό» στους κριτές».

Μεγάλη διάκριση για Έλληνες φοιτητές στο ευρωπαϊκό τουρνουά Debate «Budapest Open 2022»
Miguel Henriques / Unsplash

Δεν παρέλειψαν προφανώς να σχολιάσουν και τη διαδικασία της τελικής βαθμολόγησης που οδήγησε εν τέλει και στην επιτυχία των δύο φοιτητών. «Υπάρχουν τέσσερις ομάδες σε κάθε δωμάτιο, δύο σε κάθε αντιμαχόμενη πλευρά. Ουσιαστικά πρέπει να κάνεις καλύτερη δουλειά στο να αντικρούσεις τα επιχειρήματα των δύο ομάδων της απέναντι πλευράς, αλλά και να υπερασπιστείς καλύτερα την πλευρά σου από την τρίτη ομάδα» δήλωσε ο Γιώργος, ενώ η Μαριλένα πρόσθεσε: «Μπορεί δηλαδή να χρειαστεί να επιχειρηματολογήσεις, και οτιδήποτε οργάνωσες να έχει ήδη ειπωθεί από την προηγούμενη ομάδα. Ευτυχώς σε εμάς δεν έγινε ποτέ αυτό», κατέληξε γελώντας.

Η κατάταξη γίνεται από κριτική επιτροπή αποτελούμενη από έμπειρους παλαιότερους ομιλητές, όπου βαθμολογεί όλες τις ομάδες και τους ομιλητές ατομικά. «Τελικά αναδειχθήκαμε δεύτεροι γιατί είχαμε μεγαλύτερες «ατομικές βαθμολογίες» από τα μέλη των υπόλοιπων ομάδων».

Το αποτύπωμα του διαγωνισμού

Οι εντυπώσεις προφανώς ήταν έντονες από την συμμετοχή στον διαγωνισμό. «Περάσαμε πολύ καλά, συνεργαστήκαμε εξαιρετικά και ταιριάξαμε σαν ομιλητές, παρόλο που ήταν ο πρώτος μας διαγωνισμός ως συμπαίκτες. Η πρώτη φορά που συνεργαστήκαμε ως ομάδα, ήταν κυριολεκτικά ο πρώτος γύρος του Budapest Open» ανέφερε ο Γιώργος, με τη Μαριλένα να προσθέτει: «Μάθαμε πολλά για την κοινότητα του αγγλόφωνου debate στο εξωτερικό. Σε πολλές χώρες, και μάλιστα και σε βαλκανικές όπως η δική μας, υπάρχει μια ομάδα φοιτητών που λαμβάνει μέρος σε αγγλικά τουρνουά, online και μη. Μακάρι περισσότεροι συμφοιτητές μας να πειστούν και αυτοί να κατέβουν σε μελλοντικά διεθνή τουρνουά».

Μαθητές και φοιτητές στο Debate

Και πώς θα μπορούσε ένας μαθητής ή φοιτητής να ασχοληθεί με το Debate; Η Μαριλένα εξηγεί: «Άμα είσαι φοιτητής, μπορείς να ασχοληθείς με το Debate και μέσω των φοιτητικών συλλόγων που υπάρχουν, μέσω των ομίλων. Υπάρχει και στην Νομική, και στην ΑΣΟΕ, και στην Φιλοσοφική, και στο Deree, και στην Θεσσαλονίκη στο ΑΠΘ, ενώ μέχρι πρόσφατα υπήρχε και στην Πάτρα».

«Άμα είσαι μαθητής, μπορείς να ασχοληθείς μέσω του σχολείου σου – γιατί πάρα πολλά σχολεία έχουν ομίλους Debate και ομίλους ρητορικής. Και εάν δεν έχουν, μπορεί κάθε παιδί να κινητοποιηθεί και να σπρώξει το σχολείο του να φτιάξουν έναν όμιλο με την βοήθεια ενός καθηγητή του» καταλήγει ο Γιώργος.

Ρεπορτάζ: Τσέλιος Αλέξανδρος

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος