Ερευνα ΕΡΤNews για τροχαία: Η ιστορία του Άρη που στα 17 του καθηλώθηκε σε αμαξίδιο – Το μήνυμα πατέρα που έχασε το γιο του

Η φράση «το κράνος σώζει», ακούγεται κοινότοπο αλλά είναι η πραγματικότητα. Οι μοτοσικλετιστές βρίσκονται εκτεθειμένοι ανά πάσα στιγμή στον κίνδυνο να χάσουν ακόμη και τη ζωή τους, ιδίως στην Ελλάδα, όπου το ποσοστό των αναβατών που πέφτουν νεκροί στην άσφαλτο είναι διπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. «Είπα να μην πάρω το κράνος γιατί ένα τετράγωνο είπα να κάνω δεν χρειαζότανε, έτσι σκέφτηκα αλλά έκανα λάθος», λέει θύμα τροχαίου στο ΕΡΤNews και τη δημοσιογράφο Ρεγγίνα Σαβούρδου. Επίσης, πατέρας που έχασε τον γιο του από δυστύχημα με μηχανή στέλνει το δικό του μήνυμα για τη σπουδαιότητα του εξοπλισμού των μοτοσικλετιστών.

Ο 33χρονος σήμερα Άρης, ήταν μόλις 17 χρονών. Ανέβηκε στη μηχανή του χωρίς να φορέσει κράνος. Αυτό ήταν το πρώτο λάθος, το δεύτερο ήταν ότι παραβίασε κόκκινο σηματοδότη και ο διερχόμενος οδηγός ΙΧ έπεσε πάνω του. Ο Άρης έμεινε σε κώμα για 10 ημέρες, ακολούθησαν χειρουργεία, αποκατάσταση. Από τότε παραμένει καθηλωμένος σε αναπηρικό αμαξίδιο, παράλυτος από τη μέση και κάτω.

«Πρέπει να πάθεις για να μάθεις, και εγώ τώρα που έπαθα έμαθα αλλά δεν μπορώ να κάνω κάτι από εδώ και πέρα» τονίζει ο Άρης.

Όσοι δεν είναι δικυκλιστές ίσως να μην μπορούν να καταλάβουν τα συναισθήματα που κατακλύζουν κάποιον κάθε φορά που ανεβαίνει στη μηχανή του. Είναι όμως ένα οδυνηρό δεδομένο πως οι μοτοσικλετιστές αποτελούν την πιο ευάλωτη ομάδα χρηστών του οδικού δικτύου.

Σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση οι χρήστες μηχανοκίνητων δίκυκλων – μοτοσυκλέτες και μοτοποδήλατα – αποτελούν το 19% του συνόλου των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα. Στην Ελλάδα, το ποσοστό των αναβατών που χάνονται στην άσφαλτο είναι διπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, φτάνοντας το 36% επί του συνόλου. Οι δικικλιστές διατρέχουν 16 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο εμπλοκής σε θανατηφόρο τροχαίο σε σχέση με τους οδηγούς αυτοκινήτου, σύμφωνα με τη Eurostat και το European Road Safety Observatory.

To 2020 η Ελλάδα είχε το υψηλότερο ποσοστό θανάτων μοτοσικλετιστών στην Ε.Ε. σε ποσοστό 32.2%. Το 37% των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις, είναι νέοι αναβάτες μοτοσυκλέτας.

«Αυτό εξηγείται με βάση δύο πράγματα. Πρώτον, η αναλογία μηχανών στην Ελλάδα είναι υψηλότερη, είναι σχεδόν η υψηλότερη στην ΕΕ με το 20% των ανθρώπων να χρησιμοποιούν αυτό το μέσο μεταφοράς. Το άλλο ζήτημα είναι ότι η χρήση κράνους από τους οδηγούς μηχανής στην Ελλάδα, είναι πολύ χαμηλότερος σε σχέση με τα άλλα κράτη-μέλη» εξηγεί ο εκπρόσωπος της Κομισιόν για τις μεταφορές, Ανταλμπέρ Γιανζ.

Ο κ. Άρης Ζωγράφος, πρόεδρος Συλλόγου εκπαιδευτών οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής υπογραμμίζει: «Το θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής από την προσχολική ηλικία είναι πρωτεύον για να διαμορφώσουν μία κυκλοφοριακή κουλτούρα σε αυτό που λέμε σήμερα κοινωνία της κυκλοφορίας».

Ερευνα ΕΡΤNews για τροχαία: Η ιστορία του Άρη που στα 17 του καθηλώθηκε σε αμαξίδιο – Το μήνυμα πατέρα που έχασε το γιο του

Τα κράνη έχουν ημερομηνία λήξεως – Η πλήρης και ασφαλής εξάρτηση είναι ζήτημα ζωής και θανάτου

Για κάθε έναν οδηγό μοτοσικλέτας σε κάθε διαδρομή, το κράνος είναι απαραίτητο. Για τον λόγο αυτό, η αγορά του, η συντήρησή του και η σωστή χρήση του είναι ζητήματα για τα οποία κάθε μοτοσικλετιστής οφείλει να είναι ενήμερος.

Όλα τα καταστήματα υποχρεούνται να πουλούν κράνη τα οποία φέρουν συγκεκριμένα πρότυπα, όπως τα ορίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση. ο κ. Πάρης Γκλεγκλάκος, καταστηματάρχης εξηγεί στο ΕΡΤNews: «Πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν πέραν από τις προδιαγραφές ασφαλέστερα ή ανθεκτικότερα υλικά. (…) Τα κράνη έχουν ημερομηνία λήξεως, υπάρχουν υλικά δηλαδή τα οποία με τις καιρικές συνθήκες και με τον χρόνο πολυμερίζονται, ξεραίνονται και μειώνεται πολύ η ανθεκτικότητά τους στην κρούση».

Η πλήρης και ασφαλής εξάρτηση είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Όπως στην περίπτωση του 23χρονου Μιχάλη. Πριν δύο χρόνια με τη μηχανή του και με ταχύτητα μόλις 40 χιλιομέτρων, φορώντας κράνος και ειδικό ρουχισμό έπεσε σε ένα φρεάτιο που υπολειπόταν του οδοστρώματος και αφού σύρθηκε για 20 περίπου μέτρα, καρφώθηκε με την κοιλιά σε ένα σιδερένιο κολονάκι. Το παιδί κατέληξε μετά από πολυήμερη ταλαιπωρία στα χειρουργεία.

Ο πατέρας του Μιχάλη, κ. Γιάννης Σφυράκης δίνει το δικό του μήνυμα: «Υπάρχει μπουφάν για μηχανή το οποίο έχει και ενσωματωμένο αερόσακο. Αν το ήξερα μπορεί να ήταν διαφορετικά τα πράγματα για μας. Είναι μεγάλο το κόστος για τέτοια ένδυση αλλά μπροστά στη ζωή όλα έχουν πολύ μικρή αξία».

«Το κράνος είναι το πρώτο αξεσουάρ που πρέπει να φοράει ο αναβάτης, αλλά χωρίς τον συνδυασμό των υπόλοιπων αξεσουάρ δεν κάνει τίποτα, γιατί σε ένα τροχαίο, αν σκεφτούμε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες θα επέλθει ένα τροχαίο, πρώτα θα χτυπήσουν τα άλλα μέρη του σώματος και ίσως στο τέλος το κεφάλι» περιγράφει ο κ. Δημήτρης Πασσάς, υπεύθυνος καταστήματος Moto Market.

Ο εξοπλισμός για έναν μοτοσικλετιστή είναι μία σημαντική επιβάρυνση. Ωστόσο το ζητούμενο είναι πόσο κοστολογεί κανείς τη ζωή του.

Έρευνα: Ρεγγίνα Σαβούρδου

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος