Η ΕΕ δρομολογεί επενδύσεις στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας με στόχο την άμυνα

Σύνοψη
  • Οι Βρυξέλλες θα χρηματοδοτήσουν την αναβάθμιση των υποδομών για στρατιωτική χρήση στα λιμάνια της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας

Η Ρουμανία και η Βουλγαρία είναι τα κράτη μέλη της ΕΕ που βρέχονται από τη Μαύρη Θάλασσα, και το ευρωπαϊκό μπλοκ θα επενδύσει στον εκσυγχρονισμό της περιφερειακής υποδομής, όπως τα λιμάνια, οι σιδηρόδρομοι και τα αεροδρόμια, ώστε να μπορούν να διαχειρίζονται βαρέα στρατιωτικά εξοπλιστικά μέσα.

Αυτό θα συμβάλει στην εξασφάλιση του ότι «τα στρατεύματα θα μπορούν να βρίσκονται εκεί όπου χρειάζονται, όταν χρειάζονται», δήλωσε την Τετάρτη (28/5) η Κάγια Κάλας, επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση παρουσίασε την Τετάρτη (28/5) μια νέα στρατηγική για τη Μαύρη Θάλασσα, η οποία θα επιτρέψει στην περιοχή να μεταφέρει καλύτερα βαριά στρατιωτικά εξοπλιστικά μέσα, στο πλαίσιο της ρωσικής απειλής που πλανάται πάνω από την Ανατολική Ευρώπη, σύμφωνα με το POLITICO.

«Η ασφάλεια στη Μαύρη Θάλασσα είναι ζωτικής σημασίας και για την ευρωπαϊκή ασφάλεια», δήλωσε η Κάλας σε συνέντευξη Τύπου. Τόνισε ότι προς το παρόν, η ασφάλεια της Μαύρης Θάλασσας υπονομεύεται από τον ολοκληρωτικό πόλεμο του Κρεμλίνου στην Ουκρανία και από τις υβριδικές επιθέσεις κατά της θαλάσσιας υποδομής.

Η στρατηγική αυτή είναι επίσης απάντηση στις «γεωπολιτικές προκλήσεις» ενός κόσμου στον οποίο «οι εξαρτήσεις μετατρέπονται σε όπλα», δήλωσε η Μάρτα Κος, επίτροπος αρμόδια για τη διεύρυνση της ΕΕ. Η Μαύρη Θάλασσα αποτελεί γέφυρα προς τον Νότιο Καύκασο και την Κεντρική Ασία και είναι ένας ζωτικός δίαυλος για το εμπόριο ενέργειας και τροφίμων, πρόσθεσε.

Η περιοχή της Μαύρης Θάλασσας έχει αποσταθεροποιηθεί λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, καθώς η εκτεταμένη χρήση ναρκών και οι στρατιωτικές επιχειρήσεις έχουν εμποδίσει τη ροή εμπορευμάτων. Παράλληλα, οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης φοβούνται νέες επιθέσεις της Μόσχας πέρα από την Ουκρανία και επιδιώκουν να ενισχύσουν τις αμυντικές τους δυνατότητες.

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας, δήλωσε ότι ο εκσυγχρονισμός των υποδομών μεταφορών για στρατιωτική χρήση σε ολόκληρη την Ευρώπη θα κοστίσει περίπου 75 δισεκατομμύρια ευρώ.


Κέντρο Ναυτικής Ασφάλειας

Η ΕΕ σκοπεύει επίσης να δημιουργήσει ένα κέντρο ναυτικής ασφάλειας στη Μαύρη Θάλασσα, το οποίο θα λειτουργεί ως σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης για την περιοχή. Η Κάλας ανέφερε ότι το κέντρο αυτό θα αυξήσει την επίγνωση της κατάστασης και θα βοηθήσει την ΕΕ να προστατεύσει τις κρίσιμες υποδομές της. Η τοποθεσία, το λειτουργικό μοντέλο και το κόστος του κέντρου βρίσκονται ακόμη υπό καθορισμό, πρόσθεσε.

Ένα ακόμη μέτρο ασφάλειας είναι η εντατικοποιημένη παρακολούθηση της ξένης ιδιοκτησίας λιμένων και άλλων κρίσιμων εγκαταστάσεων, διευκρίνισε η Κάλας.
Όσον αφορά το εμπόριο, η ΕΕ θα αναπτύξει νέους ενεργειακούς διαδρόμους, συγκοινωνιακές συνδέσεις και ψηφιακές υποδομές από κοινού με περιφερειακούς εταίρους, σύμφωνα με τη Μάρτα Κος.
Το μπλοκ θα επενδύσει επίσης στην εκπαίδευση των κοινοτήτων που ζουν στις παραθαλάσσιες περιοχές και της θαλάσσιας οικονομίας ώστε να αντιμετωπίσουν τις περιβαλλοντικές ζημιές του πολέμου και τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής.

«Σε όλο τον κόσμο, οι χώρες αναζητούν πλέον συνεργασία με αξιόπιστους και προβλέψιμους εταίρους όπως η ΕΕ», δήλωσε η Κος. «Τέτοιες συνεργασίες θα μας κάνουν συλλογικά πιο ασφαλείς και θα δημιουργήσουν επιχειρηματικές ευκαιρίες για όλους», υπογράμμισε.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τόνισε επίσης ότι η Ουκρανία, η Μολδαβία, η Γεωργία, η Τουρκία, η Αρμενία και το Αζερμπαϊτζάν είναι εταίροι με τους οποίους επιδιώκει να εδραιώσει στενότερες σχέσεις μέσω της νέας στρατηγικής.

Μετάφραση: Μικαέλα Λαμπρινίδου

Πηγές: POLITICO,news.ro

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος