Βρετανία: Ζωολογικός κήπος συνεργάζεται με βιοτράπεζα για να σώσει δεκάδες είδη που απειλούνται με εξαφάνιση

Η άγρια ζωή του πλανήτη μας αντιμετωπίζει πρωτοφανείς απειλές από την κλιματική αλλαγή, τη λαθροθηρία, την απώλεια οικοτόπων, τη ρύπανση και από πολλούς άλλους παράγοντες. Σήμερα, πάνω από 40.000 είδη κινδυνεύουν με εξαφάνιση. Για αυτό τον λόγο, ο ζωολογικός κήπος Paignton στο Ντέβον στη Νοτιοδυτική Αγγλία, έχει αρχίσει να χρησιμοποιεί κρυογονικές τεχνολογίες καταψύχοντας γενετικά δείγματα ορισμένων από τα απειλούμενα ζώα του, σε μια προσπάθεια να τα σώσει από την εξαφάνιση.

Ο ζωολογικός κήπος συνεργάζεται με την επιστημονική φιλανθρωπική οργάνωση Nature’s Safe, η οποία μέχρι στιγμής έχει καταψύξει δείγματα από 82 είδη στα εργαστήριά της στο Shropshire. Ο ζωολογικός κήπος παρέχει δείγματα από ζώα που είτε έχουν πεθάνει, είτε έχουν στειρωθεί.

«Εργαζόμαστε ακούραστα για τη διατήρηση των ζώων. Αλλά υπάρχουν πολλά είδη τα οποία αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις. Αυτή η πρωτοβουλία μπορεί να λειτουργήσει ως προστασία για αυτά τα είδη», δήλωσε ο Στιβ Νας από το Wild Planet Trust, το οποίο διαχειρίζεται τον ζωολογικό κήπο.

(NATURE’S SAFE)

Το Wild Planet Trust, αρχικά ειδικεύτηκε στην κατάψυξη του σπέρματος βραβευμένων αλόγων – η οποία και συνεχίζεται – αλλά τώρα έχει επεκταθεί στη διατήρηση του DNA και των γενετικών δειγμάτων ζώων που απειλούνται με εξαφάνιση.

«Μπορούμε να επαναφέρουμε αυτά τα δείγματα στη ζωή σε 10, 20, 30, 1.000 χρόνια και ελπίζουμε να σταματήσουμε τη διαδικασία εξαφάνισης και να επιβραδύνουμε την απώλεια ποικιλότητας στον πλανήτη, όταν αυτά τα είδη θα βρίσκονται στα πρόθυρα της εξαφάνισης», δήλωσε στο Sky News ο Τάλις Μέιτσον, συνιδρυτής της Nature’s Safe.

«Θεωρητικά, τα επόμενα χρόνια θα μπορούμε να μετατρέψουμε αυτό το δείγμα δέρματος σε σπέρμα και ωάριο, κάτι που σήμερα φαίνεται απίστευτο. Αλλά η επιστήμη κινείται με τέτοιο ρυθμό, που αν δεν τα καταψύξουμε τώρα, θα χάσουμε αυτά τα είδη για πάντα», πρόσθεσε.

«Βρισκόμαστε στο χείλος του γκρεμού και χάνουμε καθημερινά τόσα πολλά είδη, οπότε πρέπει να το κάνουμε εδώ και τώρα. Θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε αυτά τα εργαλεία για να μπορέσουμε να σταματήσουμε την εξαφάνισή τους», τόνισε ο Μέιτσον.

Μόλις αποψυχθούν οι ιστοί, τα ζωντανά κύτταρα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κυτταροκαλλιέργειες ή σε τεχνολογίες υποβοηθούμενης αναπαραγωγής.

Το Nature’s Safe είναι μία από τις πρώτες ζωντανές βιοτράπεζες της Ευρώπης που είναι αφιερωμένες στη διατήρηση απειλούμενων ειδών.

Η τεχνολογία για την κατάψυξη ζωικών ιστών χρησιμοποιείται εδώ και αρκετά χρόνια στον ζωολογικό κήπο του Σαν Ντιέγκο, ο οποίος λέει ότι διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή δειγμάτων στον κόσμο.

ΠΗΓΗ: SkyNews