Τι αποκαλύπτουν οι αρχαίες απολιθωμένες πατημασιές που ανακαλύφθηκαν στο Νέο Μεξικό

Οι απολιθωμένες πατημασίες χρονολογούνται μεταξύ 21.000 και 23.000 ετών.

Νέα μελέτη επιβεβαιώνει ότι τα απολιθωμένα ανθρώπινα ίχνη που ανακαλύφθηκαν στο Νέο Μεξικό το 2021 είναι πιθανότατα η παλαιότερη απόδειξη ανθρώπινης παρουσίας στην Αμερική, εύρημα που ανατρέπει αυτό που πολλοί αρχαιολόγοι πίστευαν. Οι πατημασιές ανακαλύφθηκαν στην άκρη μιας αρχαίας λιμνοθάλασσας στο εθνικό πάρκο White Sands και χρονολογούνται μεταξύ 21.000 και 23.000 ετών, σύμφωνα με την έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Science».

Η εκτιμώμενη ηλικία των αποτυπωμάτων αναφέρθηκε για πρώτη φορά σε άρθρο που δημοσιεύθηκε στο «Nature » το 2021, αλλά ορισμένοι ερευνητές εξέφρασαν αμφιβολίες σχετικά με τη χρονολόγηση. Ένα από τα ερωτήματα ήταν εάν οι σπόροι των υδρόβιων φυτών που χρησιμοποιήθηκαν για την αρχική χρονολόγηση είχαν απορροφήσει άνθρακα από τη λίμνη – κάτι που θα μπορούσε, θεωρητικά, να ανατρέψει τη ραδιοχρονολόγηση κατά χιλιάδες χρόνια.

Η νέα μελέτη πρόσθεσε δύο νέες αποδείξεις στην αρχική θεωρία. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δύο εντελώς διαφορετικά υλικά που βρήκαν στην περιοχή: γύρη από αρχαία κωνοφόρα και κόκκους χαλαζία. Η ηλικία των αποτυπωμάτων αμφισβητεί την επικρατούσα θεωρία ότι οι άνθρωποι έφτασαν στην Αμερική μερικές χιλιάδες χρόνια πριν από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας που κάλυψε τη χερσαία γέφυρα Bering μεταξύ της Ρωσίας και της Αλάσκας, ίσως πριν από περίπου 15.000 χρόνια.

«Πρόκειται για ένα θέμα που ήταν πάντα αμφιλεγόμενο επειδή είναι τόσο σημαντικό – αφορά το πώς κατανοούμε το τελευταίο κεφάλαιο του εποικισμού του κόσμου», δήλωσε ο Τόμας Ουρμπάν, αρχαιολόγος επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ, ο οποίος συμμετείχε στη μελέτη του 2021 αλλά όχι στη νέα.

Ο Τόμας Στάφορντ, ένας ανεξάρτητος αρχαιολογικός γεωλόγος στο Αλμπουκέρκι του Νέου Μεξικού, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη, δήλωσε ότι «ήταν λίγο επιφυλακτικός πριν», αλλά τώρα είναι πεπεισμένος.

Η ερευνητική ομάδα απομόνωσε περίπου 75.000 κόκκους καθαρής γύρης από το ίδιο ιζηματογενές στρώμα που περιείχε τις πατημασιές.

«Η χρονολόγηση της γύρης είναι επίπονη και δύσκολη», εξήγησε η Καθλίν Σπρίνγκερ, γεωλόγος στο Γεωλογικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ και συν-συγγραφέας της νέας μελέτης.

Οι αρχαίες πατημασιές κάθε είδους μπορούν να προσφέρουν στους αρχαιολόγους μια φευγαλέα ματιά πίσω στον χρόνο. Ενώ άλλες αρχαιολογικές τοποθεσίες στην αμερικανική ήπειρο υποδεικνύουν παρόμοιες χρονολογίες, οι επιστήμονες εξακολουθούν να αμφισβητούν κατά πόσον τέτοια υλικά υποδεικνύουν πραγματικά την ανθρώπινη παρουσία.

«Το White Sands είναι μοναδικό επειδή δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αυτά τα ίχνη έχουν γίνει από ανθρώπους, δεν είναι διφορούμενα», δήλωσε η Τζένιφερ Ραφ, ανθρωπολόγος γενετίστρια στο Πανεπιστήμιο του Κάνσας, η οποία δεν συμμετείχε στη μελέτη.

ΠΗΓΗ: Guardian