Τι αποκάλυψαν δείγματα του αστεροειδούς Ryugu

Array

Μια νέα ανάλυση των δειγμάτων που συλλέχθηκαν από την επιφάνεια του αστεροειδούς Ryugu αποκάλυψε την προέλευσή του. Φαίνεται λοιπόν, σύμφωνα με μια ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο Hokkaido στην Ιαπωνία, ότι ο αστεροειδής προήλθε από τα άκρα του ηλιακού συστήματος, εκεί που σχηματίζονται συνήθως οι κομήτες.

Η ομάδα εξέτασε προσεκτικά τα ορυκτά που συλλέχθηκαν από την επιφάνεια του Ryugu χρησιμοποιώντας ένα ηλεκτρονικό μικροσκόπιο σάρωσης και ένα φασματόμετρο μάζας δευτερογενών ιόντων. Συγκεκριμένα, εξέτασαν τα επίπεδα των ισοτόπων του οξυγόνου 16.

Οι κομήτες σχηματίζονται πιο μακριά από τον Ήλιο από ό,τι οι αστεροειδείς και λόγω των ψυχρότερων θερμοκρασιών σε αυτές τις μακρινές περιοχές, διατηρούν σημαντική ποσότητα πάγου στη σύνθεσή τους. Οι αστεροειδείς, συγκριτικά, αποτελούνται σχεδόν εξ ολοκλήρου από πετρώματα.

Η παρουσία ανθρακικών ορυκτών και αμινοξέων στα δείγματα σκόνης του Ryugu  υποδηλώνει ότι ο αστεροειδής σχηματίστηκε σε χαμηλή θερμοκρασία υπό υγρές συνθήκες. Κάπου δηλαδή όπου ο πάγος δεν εξατμίζεται εύκολα, ίσως στις περιοχές γύρω από τον Ουρανό και τον Ποσειδώνα. Επιπλέον, η ομάδα μπόρεσε να εντοπίσει και ορυκτά που σχηματίζονται σε υψηλότερες θερμοκρασίες άνω των 1.000 βαθμών Κελσίου.

Η υπόθεση των ερευνητών είναι ότι κάποιο υλικό από το εσωτερικό του Ηλιακού Συστήματος ταξίδεψε προς τα έξω, μακριά από τον Ήλιο, και τελικά συγκρούστηκε με τον Ryugu και έγινε κομμάτι του.

Τα ισότοπα χαλκού και ψευδαργύρου του Ryugu ταιριάζουν πολύ με εκείνα του ανθρακούχου μετεωρίτη Ivuna που ανακαλύφθηκε πριν από πολλά χρόνια στην Τανζανία, σύμφωνα με τους ερευνητές. Υπάρχουν επίσης ομοιότητες με τη σύνθεση του κομήτη 81p/Wild 2, πράγμα που σημαίνει ότι πιθανότατα σχηματίστηκε με τον ίδιο τρόπο, σε μια ανάμιξη υλικού από το εσωτερικό και το εξωτερικό ηλιακό σύστημα.

Τι αποκάλυψαν δείγματα του αστεροειδούς Ryugu
(Kawasaki et al., Science Advances, 2022)

Χάρη σε αυτές τις πληροφορίες, οι επιστήμονες χαρτογράφησαν τη γεωλογική ιστορία του Ryugu και τη θέση του στο Σύμπαν. Ο αστεροειδής είναι πιθανό να είναι δισεκατομμυρίων ετών και να «κρυβει» σημαντικές πληροφορίες για τα πρώτα χρόνια του Ηλιακού Συστήματος Οι επιστήμονες έχουν ήδη διαπιστώσει ότι ο Ryugu περιέχει σωματίδια από άλλα αστέρια που εξερράγησαν πριν σχηματιστεί ο Ήλιος.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο «Science Advances».

ΠΗΓΗ: Science Alert