Τηλεσκόπιο James Webb: «Είδε» σαρωτική αμμοθύελλα 40 έτη φωτός από τη Γη

Σύννεφα σκόνης που στροβιλίζονταν, σε έναν μακρινό πλανήτη που περιστρέφεται γύρω από δύο ήλιους εντόπισε το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της NASA.

Ονόματι VHS 1256 b, ο εξωπλανήτης βρίσκεται περίπου 40 έτη φωτός μακρυά από τη Γη και περιστρέφεται σε μεγάλη απόσταση από τα άστρα του, ένα γεγονός που αποτελεί ιδανική συνθήκη για την παρατήρηση με το διαστημικό τηλεσκόπιο.

«Ο VHS 1256 b απέχει περίπου τέσσερις φορές περισσότερο από τα άστρα του από ό,τι ο Πλούτωνας με τον Ήλιο μας, γεγονός που τον καθιστά έναν εξαιρετικό στόχο για τον Webb», επισήμανε η Μπρίτανι Μάιλς, υπότροφος στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, συμμετέχουσα στη μελέτη. «Αυτό σημαίνει ότι το φως του πλανήτη δεν αναμιγνύεται με το φως από τα άστρα του», είπε ακόμη η ίδια.

Τι είναι τα στροβιλιζόμενα νέφη

Τα στροβιλιζόμενα νέφη περιέχουν μεγαλύτερους και μικρότερους κόκκους σκόνης με τα νέφη να κινούνται συνεχώς. Τα σύννεφα είναι επίσης εξαιρετικά θερμά καθώς φτάνουν έως 830 βαθμούς Κελσίου.

«Οι λεπτότεροι κόκκοι στην ατμόσφαιρά του ενδεχομένως μοιάζουν με μικροσκοπικά σωματίδια όπως στον καπνό», είπε η Μπεθ Μπίλερ, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου που συμμετείχε στη μελέτη.

«Οι μεγαλύτεροι κόκκοι ενδεχομένως μοιάζουν με πολύ καυτά, πολύ μικρά σωματίδια άμμου», σημείωσε. Η ερευνητική ομάδα ανέφερε ακόμη ότι άλατα που στροβιλίζονται σε αυτά τα σύννεφα περιοδικά γίνονται πολύ βαριά και πέφτουν ως βροχή στον πλανήτη.

Σημειώνεται ότι ο VHS 1256 b έχει σχετικά χαμηλή βαρύτητα, γεγονός που σημαίνει ότι τα νέφη του παραμένουν ψηλότερα στην ατμόσφαιρά του, όπου είναι πιο εύκολο για το τηλεσκόπιο να τα εντοπίσει.

Επιπλέον λόγος που η ατμφόσφαιρα του πλανήτη είναι τόσο δραστήρια, είναι η νεαρή του ηλικία: Εκτιμάται στα 150 εκατομμύρια έτη. Για να γίνει αντιληπτό: η Γη έχει ηλικία 4,5 δισεκατομμυρίων ετών.

Πηγή: CNN