Η Τεχνητή Νοημοσύνη αμφισβητεί την κυριαρχία της Google «Αναζήτησης»

Σύνοψη
  • Η Άνοδος των Μεγάλων Γλωσσικών Μοντέλων (LLMs)
  • Πλεονεκτήματα και Περιορισμοί των LLMs
  • Επιπτώσεις στην Αγορά και τις Επιχειρήσεις

Όπως οι περισσότεροι άνθρωποι, η Άνια-Σάρα Λαχαντί όταν έψαχνε ή ερευνούσε κάτι στο διαδίκτυο, στρεφόταν πάντα στη Google.

Όμως, με την άνοδο της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI), οι προτιμήσεις της έχουν αλλάξει – πλέον καταφεύγει σε Μεγάλα Γλωσσικά Μοντέλα (LLMs), όπως το ChatGPT της OpenAI.

Η Άνοδος των Μεγάλων Γλωσσικών Μοντέλων (LLMs)

«Για παράδειγμα, θα το ρωτήσω πώς να διακοσμήσω το δωμάτιό μου ή τι ρούχο να φορέσω», λέει η κα Λαχαντί, που ζει στο Μόντρεαλ του Καναδά.

«Ή, έχω τρία πράγματα στο ψυγείο, τι να μαγειρέψω; Δεν θέλω να ξοδεύω 30 λεπτά σε τέτοιες μικρές δουλειές. Αυτά δεν είναι η ειδικότητά μου· με κουράζουν περισσότερο.»

Η κα Λαχαντί λέει ότι η χρήση των LLMs ξεπέρασε τη Google Search τον τελευταίο χρόνο, καθώς έγιναν πιο ισχυρά γι’ αυτά που χρειαζόταν.

«Πάντα ήμουν early adopter… και τον τελευταίο χρόνο ξεκίνησα να χρησιμοποιώ το ChatGPT για σχεδόν τα πάντα. Έχει γίνει ο δεύτερος βοηθός μου.»

Παρότι λέει ότι δεν χρησιμοποιεί LLMs για νομικά θέματα – «οτιδήποτε απαιτεί νομικό συλλογισμό» – τα αξιοποιεί επαγγελματικά σε «χαμηλού ρίσκου» εργασίες, όπως για παράδειγμα στη σύνταξη ενός email.

«Το χρησιμοποιώ επίσης για να γράψω κώδικα ή να βρω το καλύτερο λογιστικό λογισμικό για την επιχείρησή μου.»

Η κα Λαχαντί δεν είναι η μόνη. Ένας αυξανόμενος αριθμός ανθρώπων στρέφεται απευθείας σε LLMs, όπως το ChatGPT, για προτάσεις και απαντήσεις σε καθημερινές ερωτήσεις.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη αμφισβητεί την κυριαρχία της Google «Αναζήτησης»
(Πηγή: BBC)

Το ChatGPT έχει πλέον πάνω από 800 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες την εβδομάδα, από 400 εκατομμύρια τον Φεβρουάριο του 2025, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Demandsage.

Οι παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης όπως η Google και η Bing της Microsoft εξακολουθούν να κυριαρχούν. Όμως τα LLMs αναπτύσσονται ταχύτατα.

Σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας Datos, τον Ιούλιο το 5,99% των αναζητήσεων σε desktop browsers κατευθύνθηκε σε LLMs, ποσοστό που είναι υπέρδιπλάσιο από πέρσι.

Ο καθηγητής Feng Li, αναπληρωτής κοσμήτορας στο Bayes Business School στο Λονδίνο, λέει ότι οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα LLMs επειδή μειώνουν το «γνωστικό φορτίο» – την ποσότητα πνευματικής προσπάθειας που απαιτείται για την επεξεργασία και αξιοποίηση της πληροφορίας – σε σχέση με την παραδοσιακή αναζήτηση.

«Αντί να χειρίζεσαι 10 links, παίρνεις μια σύντομη σύνοψη που μπορείς να επεξεργαστείς και να βελτιώσεις σε απλή γλώσσα», λέει.

«Τα LLMs είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για περιλήψεις μεγάλων κειμένων, πρώτες συντάξεις, αποσπάσματα κώδικα και εξερεύνηση “what-if”.»

Πλεονεκτήματα και Περιορισμοί των LLMs

Ωστόσο, προειδοποιεί ότι τα αποτελέσματα χρειάζονται πάντα επαλήθευση, αφού οι παραισθήσεις (hallucinations) και τα “ασήμαντα” λάθη παραμένουν συχνά.

Η Google από την πλευρά της αρνείται ότι η ανάπτυξη της AI γίνεται εις βάρος της μηχανής αναζήτησής της. Τονίζει ότι οι συνολικές αναζητήσεις – και ειδικά οι εμπορικές – συνεχίζουν να αυξάνονται ετησίως, ενώ οι νέες AI λειτουργίες συμβάλλουν σημαντικά σε αυτή την άνοδο.

Μεταξύ αυτών είναι το AI Mode, που επιτρέπει ερωτήσεις μέσω συνομιλίας και πιο εξατομικευμένες απαντήσεις, και τα AI Overviews, τα οποία εμφανίζουν συνοπτικές απαντήσεις στην κορυφή της σελίδας αναζήτησης.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη αμφισβητεί την κυριαρχία της Google «Αναζήτησης»
(Πηγή: BBC)

Ωστόσο, η πραγματική διάσταση του αντίκτυπου των LLMs φάνηκε τον Μάιο, κατά τη διάρκεια της αντιμονοπωλιακής δίκης που ξεκίνησε το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ (US DOJ) εναντίον της Google.

Ένα κορυφαίο στέλεχος της Apple αποκάλυψε ότι οι αναζητήσεις μέσω Google σε συσκευές Apple, μέσω του browser Safari, μειώθηκαν για πρώτη φορά μετά από πάνω από 20 χρόνια.

Παρόλα αυτά, ο καθηγητής Li δεν πιστεύει ότι θα υπάρξει πλήρης αντικατάσταση:

«Η χρήση των LLMs μεγαλώνει, αλλά παραμένει μειοψηφική σε σχέση με την παραδοσιακή αναζήτηση. Μάλλον θα επικρατήσει ένα υβριδικό μοντέλο», σημειώνει.

Οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν LLMs για ορισμένες εργασίες και τις μηχανές αναζήτησης για άλλες, όπως αγορές, κρατήσεις και επαληθεύσεις.

Επιπτώσεις στην Αγορά και τις Επιχειρήσεις

Η άνοδος των LLMs αναγκάζει τις επιχειρήσεις να αλλάζουν τις στρατηγικές marketing.

Πρέπει να κατανοήσουν «ποιες πηγές θεωρεί το μοντέλο έγκυρες για την κατηγορία τους», εξηγεί η Leila Seith Hassan, Chief Data Officer της διαφημιστικής εταιρείας Digitas UK.

Για παράδειγμα, «στον τομέα της ομορφιάς στο Ηνωμένο Βασίλειο, εμφανίζονται συχνά πηγές όπως η Vogue και η Sephora, ενώ στις ΗΠΑ δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στο περιεχόμενο των ίδιων των brands.»

Η ίδια τονίζει ότι τα LLMs εμπιστεύονται περισσότερο επίσημες ιστοσελίδες, δελτία Τύπου, καθιερωμένα ΜΜΕ και αναγνωρισμένες κατατάξεις της αγοράς, σε αντίθεση με τα posts των social media.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη αμφισβητεί την κυριαρχία της Google «Αναζήτησης»
(AP Photo/Matthew Hinton)

Και αυτό μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμο, καθώς οι καταναλωτές που αναζητούν προϊόντα μέσω AI φαίνεται να είναι πιο πιθανό να αγοράσουν. «Τα referrals που έρχονται απευθείας από LLMs είναι συχνά υψηλότερης ποιότητας, με τους ανθρώπους να μετατρέπονται σε αγοραστές πιο εύκολα.»

Υπάρχουν επίσης πολλές ενδείξεις ότι οι καταναλωτές στρέφονται στα LLMs για αναζήτηση προϊόντων.

Η Hannah Cooke, επικεφαλής στρατηγικής πελατών στο media agency Charlie Oscar, λέει ότι άρχισε να χρησιμοποιεί LLMs «με πιο σοβαρό και στρατηγικό τρόπο» πριν από περίπου 18 μήνες.

Χρησιμοποιεί κυρίως το ChatGPT, αλλά έχει πειραματιστεί και με το Google Gemini, ώστε να οργανώνει καλύτερα τη δουλειά και τη ζωή της.

Η κα Cooke, που ζει στο Λονδίνο, λέει ότι αντί να στραφεί στη Google, θα ρωτήσει το ChatGPT για εξατομικευμένες προτάσεις περιποίησης δέρματος.

«Έχω λιγότερα sites να ξεσκαρτάρω», σημειώνει.

Το ίδιο ισχύει και για τον ταξιδιωτικό προγραμματισμό:

«Το ChatGPT κάνει πολύ πιο εύκολο να βρεις απαντήσεις και προτάσεις. Για παράδειγμα, το χρησιμοποίησα για να οργανώσω ένα ταξίδι δύο εβδομάδων στην Ιαπωνία, με εστιατόρια που σερβίρουν vegetarian πιάτα. Μου έσωσε ώρες έρευνας.»

Πηγή: BBC | Μετάφραση: Πάντος Νικόλαος

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος