Πέθανε ο νομπελίστας φυσικός Στίβεν Βάινμπεργκ

Ο νομπελίστας φυσικός Στίβεν Βάινμπεργκ (Steven Weinberg), το έργο του οποίου συνέδεσε τις 2 από τις 4 θεμελιώδεις δυνάμεις στη Φύση, την ασθενή πυρηνική και την ηλεκτρομαγνητική, πέθανε σε ηλικία 88 ετών, σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε το Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Όστιν, το Σάββατο 24 Ιουλίου.

Το έργο του ήταν θεμελιώδες για το Καθιερωμένο Μοντέλο (Standard Model), τη συνολική θεωρία της φυσικής που περιγράφει τη συμπεριφορά των υποατομικών σωματιδίων. Το θεμελιώδες έργο του ήταν μια λεπτή, τρισέλιδη εργασία που δημοσιεύθηκε το 1967 στο επιστημονικό περιοδικό «Physical Review Letters» και είχε τίτλο «Ένα μοντέλο λεπτονίων» («A Model of Leptons»). Σε αυτό, προέβλεψε πώς πρέπει να συμπεριφέρονται τα υποατομικά σωματίδια που είναι γνωστά ως W, Z και το περίφημο μποζόνιο Higgs – χρόνια πριν αυτά τα σωματίδια ανιχνευθούν πειραματικά.

Η εργασία αυτή βοήθησε και στην ενοποίηση των ηλεκτρομαγνητικών και των ασθενών δυνάμεων και προέβλεψε ότι τα λεγόμενα «ουδέτερα ασθενή ρεύματα» διέπουν τον τρόπο αλληλεπίδρασης των σωματιδίων. Το 1979, ο Βάινμπεργκ και οι φυσικοί Σέλντον Γκλάσοου (Sheldon Glashow) και Αμπντούς Σαλάμ (Abdus Salam) βραβεύτηκαν με το Νόμπελ Φυσικής.

Ο Γουάινμπεργκ συνέχισε την έρευνά του αναζητώντας μια θεωρία που θα μπορούσε να ενοποιήσει και τις τέσσερις δυνάμεις. Είχε επίσης το χάρισμα να κάνει τη φυσική προσιτή σε όλους. Στο βιβλίο του «Τα πρώτα τρία λεπτά: Μια σύγχρονη άποψη για την προέλευση του Σύμπαντος» («The First Three Minutes: A Modern View of the Origin of the Universe», 1977) περιγράφει με απλή γλώσσα, τα πρώτα λεπτά της βρεφικής ηλικίας του σύμπαντος και θέτει την υπόθεση της διαστολής του.

«Ο καθηγητής Γουάινμπεργκ ξεκλείδωσε τα μυστήρια του σύμπαντος για εκατομμύρια ανθρώπους, εμπλουτίζοντας την αντίληψη της ανθρωπότητας για τη φύση και τη σχέση μας με τον κόσμο», ανέφερε ο Τζέι Χάρτζελ, πρόεδρος του Πανεπιστημίου του Όστιν στην ανακοίνωση. «Εν ολίγοις, άλλαξε τον κόσμο».

Ο Γουάινμπεργκ γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1933. Η αγάπη του για την επιστήμη ξεκίνησε με ένα σετ χημείας, σύμφωνα με την ανακοίνωση του πανεπιστημίου. Όταν ήταν 16 ετών, αποφάσισε να σπουδάσει θεωρητική φυσική. Φοίτησε στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ και απέκτησε διδακτορικό στη φυσική από το Πανεπιστήμιο Πρίνστον το 1957.

Παντρεύτηκε τη σύζυγό του Λουίζ το 1954 και μαζί απέκτησαν μια κόρη, την Ελίζαμπεθ, το 1963. Το 1982, ο Γουάινμπεργκ μετακόμισε στο Όστιν όπου δίδαξε στο Πανεπιστήμιο φυσική και αστρονομία για δεκαετίες.

Η αιτία θανάτου του δεν γνωστοποιήθηκε, αλλά ο Αμερικανός επιστήμονας νοσηλευόταν στο νοσοκομείο για εβδομάδες, σύμφωνα με την εφημερίδα Washington Post.

ΠΗΓΗ: Live Science